Toch, ik heb ooit iets belachelijks meegemaakt, dat zelfs ik met een open mond en ogen zo groot als schoteltjes compleet verbaasd in ons losloopgebied heb gestaan.
Wat gebeurde er?
In dat gebied loop ik met Barca al vanaf zijn pupperiode. Hij is daar opgegroeid en kent elke grasspriet. Ondertussen leer je heel wat eigenaren en hun honden kennen. In mijn ogen, een gezellig boel. Tuurlijk, er liep weleens een loopse teef los tijdens haar hoogtij dagen, maar zolang de eigenaresse haar teef in de gaten hield en ik mijn reu, was er niets aan de hand. Zij waarschuwde mij keurig op tijd, die informatie kreeg ik altijd zodat ik mijn reu tijdig onder controle had als ik haar zag aankomen. Totaal niks mis mee.
Ik stond op de dijk met een oudere dame en meneer die een roedel kleine honden hebben. Barca is inmiddels 2 jaar en ik ken deze oudere mensen. We stonden gezellig te kwekken tot Barca een spurt nam naar een hond die net werd losgekoppeld van de riem. Ik roep hem terug, vlieg zo snel ik kan naar hem toe en hij komt netjes aan de voet. Ik koppel hem aan en loop weg bij deze mensen. Ze hebben een teefje wat op dat moment loops is. Haar staart staat duidelijk op 'ik wil.' Ik ben ongelofelijk boos en besef nog niet wat de bedoeling van dat loskoppelen was.
Nou had ik nog niet zoveel ervaring dus ik loop terug naar die ouderen mensen en die beginnen te lachen. Met een "Wil, heb je het nou nog niet door," kijk ik ze een beetje dommig aan. "Nee, wat bedoel je"? Vraag ik nog.
Kijk eens goed wat er gebeurde en wat er nog gaat gebeuren, zegt de oudere dame tegen mij, zij is jarenlang fokster geweest. En toen zag ik het! Het loopse teefje werd toen ik kwam aanvliegen aangelijnd en het echtpaar van dat teefje liepen toen door. Zeiden niets tegen mij en namen hun teefje mee. Een paar meter verderop liep weer een intacte reu en ik kon mijn ogen niet geloven, ze koppelden weer hun teefje los!
Reu erop af en ja, die zat vast want zijn eigenaresse liep een heel eind achter met haar andere hondje, een pupje wat nog niet zo snel kon meekomen.
Het oudere echtpaar legde mij hetvolgende uit.
Wij lopen hier al zo'n jaartje of 20 en elke keer zien we het weer gebeuren. Het is een nieuw fenomeen en helaas gebeurt het vaker dan je denkt. Wat is het nieuwe fenomeen?
Je loopt met je intacte reu in het losloopgebied en ik loop gewoon mijn rondje met Barca. Die eigenaars van die teef merken mijn reu op en gaan een praatje met mij aan. Zij onthouden o.a. mijn reu, ik niet hun of hun teefje. Tegen de tijd dat hun teefje echt op haar hoogtij dagen zit wordt ze steeds meegenomen naar dat losloop gebied en losgekoppeld in de hoop dat er een 'goede' reu opduikt, en men heeft op die manier een gratis oepsnestje. Vandaar dat ze net toen die eigenaars Barca in het zicht kregen, los werd gekoppeld. Die vlieger ging niet op, toen hebben ze haar weer aangelijnd om verdere negatieve gesprekken uit de weg te gaan en liepen stug door. Bij reu twee die ze ook op hun lijstje hadden staan hadden ze wel geluk.
Ik geloofde deze oudere mensen niet, maar ben MP in de gaten gaan houden. En ja hoor, daar kwam ik het 'per ongeluk ontstane oepsnestje' tegen. Teefje klopte en de reu (vader) ook. De prijs die gevraagd werd per pup was niet misselijk, voor een rasloze teef. De prijs gaat omhoog als paps wel een boom heeft en die reuen zoeken ze bewust uit! Deze ouderen mensen zijn gestopt met hun roedel, via natuurlijke weg zijn hun honden overleden en geen nieuwe hond meer aangeschaft. Zij konden deze praktijken niet meer aanzien en eerlijk is eerlijk, ik heb het zelf nu een aantal malen zien gebeuren. Je wordt kotsmisselijk van die eigenaars die op die manier een gratis reu voor hun teefje willen hebben. Bewijs jij als reueigenaar maar dat ze het erom doen, geen beginnen aan want iedereen mag zijn hond gewoon loslaten lopen.
Teefje mag even bijkomen en de volgende nest is alweer in wording!
Loslopend loopse teef vind ik prima maar deel die info even met een eigenaar die een intacte reu heeft, want reu handelt namelijk altijd instinctmatig. Blijft het voor beide partijen leuk in zo'n losloopgebied.
Ik wens namelijk niet mee te werken aan dit soort geplande oepsnestjes.