Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Psychose bij een hond
Moderator: moderatorteam
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Psychose bij een hond
Weet ik niet Hanneke. Een hond kan dingen waarnemen die er niet zijn, dat zijn we denk ik wel eens. verder is een psychose niet veel meer of minder dan het anders waarnemen van de werkelijkheid. Je ziet bij honden wel ptss-klachten die soms ook al heel dicht tegen een psychotische beleving aanliggen. En ik ben wel met je eens dat je bij een hond waarschijnlijk geen heel waansysteem zal aantreffen, maar zo complex hoef je denk ik ook niet te denken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Je bedoelt te zeggen dat jij een oudere hond met problemen liever af laat spuiten dan dat je probeert hem te helpen omdat je dat zonde vindt van de centjes?Marie-Josée schreef:Als ik een hond al 13 jaar heb dat vind ik het persoonlijk grote onzin om daar een GT op los te laten.Wil de hond schreef:Da's onzin,Een GT lijkt me bij een hond van 13 jaar weggegooid geld.
Ook een oudere hond is doelgericht te beïnvloeden.
Dan ga ik aan andere dingen denken.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Nee, dat bedoel ik niet al kun je het wel zo draaienWil de hond schreef:Je bedoelt te zeggen dat jij een oudere hond met problemen liever af laat spuiten dan dat je probeert hem te helpen omdat je dat zonde vindt van de centjes?Marie-Josée schreef:Als ik een hond al 13 jaar heb dat vind ik het persoonlijk grote onzin om daar een GT op los te laten.Wil de hond schreef:Da's onzin,
Ook een oudere hond is doelgericht te beïnvloeden.
Dan ga ik aan andere dingen denken.
Ik heb een hond van die leeftijd gehad die af en toe een beetje de weg kwijt raakte.Je kent je hond dan onderhand zelf toch wel het beste en daar heb ik dan geen vreemde bij nodig.
Als je hond 13 jaar is geworden en zijn gedrag verandert dan kan een GT niets anders doen dan geld incasseren.
Bruno kreeg een middel wat de doorbloeding in de kleine bloedvaten verbeterde en zijn gedrag verbeterde daarmee ook zienderogen. Dat spul was waarschijnlijk duurder dan een GT.
Bruno is overigens overleden aan een maagdilatatie.
Dus spaar me je oordeel.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Duidelijk zijn lijkt me wel op zijn plaats, zeker als het om serieuze onderwerpen gaat.
Dat voorkomt allerlei foute interpretaties.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Oké, dat is ook weer zoWil de hond schreef:Duidelijk zijn lijkt me wel op zijn plaats, zeker als het om serieuze onderwerpen gaat.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik geloof best dat een hond kan hallucineren, maar ik krijg bij een psychose veel meer het idee van foute verbanden leggen en conclusies trekken, dus allerlei zaken die in een denkproces met oorzakene en gevolgen scheef worden getrokken.Eline* schreef:Weet ik niet Hanneke. Een hond kan dingen waarnemen die er niet zijn, dat zijn we denk ik wel eens. verder is een psychose niet veel meer of minder dan het anders waarnemen van de werkelijkheid. Je ziet bij honden wel ptss-klachten die soms ook al heel dicht tegen een psychotische beleving aanliggen. En ik ben wel met je eens dat je bij een hond waarschijnlijk geen heel waansysteem zal aantreffen, maar zo complex hoef je denk ik ook niet te denken.
Maar ik heb er de ballen verstand van, dus ik heb eens gekeken wat symptomen kunnen zijn van een psychose:
Wanen - Denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren. Vaak, maar niet altijd, is er ook sprake van paranoia; overmatige achterdocht die bijvoorbeeld leidt tot de inbeelding dat overal camera's of microfoons verstopt zijn, dat er complotten zijn, of dat de persoon in kwestie gezocht wordt door de politie of door internationale veiligheidsdiensten.
Hallucinaties - Het waarnemen van zaken die er niet zijn, zoals stemmen in het hoofd, beelden, geuren of aanrakingen.
Verward denken - Psychotici en hun omgeving hebben erg veel moeite elkaar te begrijpen doordat het denk- en uitdrukkingsproces veranderd is door de psychose. Het is chaotisch en of te langzaam of te snel. Het gedrag van de patiënt is door zijn omgeving vaak niet meer te plaatsen (en vice versa). De gedachtenstop, waarbij de patiënt het gevoel heeft dat zijn gedachten plotseling volledig stoppen wordt als een ernstige vorm van denkstoornis gezien.
Verward spreken en schrijven - Zelfs als de gedachten van de patiënt samenhangend zijn kan hij problemen hebben deze in taal te uiten. Soms uit zich dit in gehaast spreken, vreemde woordkeuzes of het gebruik van neologismen. Bij grotere verwarring kunnen ook verschijnselen als echolalie, palilalie of glossolalie optreden.
Verstoorde emoties - Een patiënt kan versterkte emoties ervaren of totaal niet bij een situatie passende, zoals lachen op een begrafenis. Ook kan iemand schijnbaar zonder reden plotseling emotioneel worden; hij of zij begint bijvoorbeeld ineens te huilen. Emoties kunnen ook afwezig lijken.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose
Bovenstaand lees ik toch ook wel een beetje wat ik dacht; het is verre van een simpele stoornis. En dan blijf ik me toch afvragen of hondenhersens niet te 'simpel' zijn voor zo'n complexe aandoening. Ik bedoel, aan een voet met een hoef krijgt een geit geen RSI, daar heb je een opponeerbare duim voor nodig (denk ik?).
Ik wil ook best geloven dat een hond na een heel ingrijpend trauma psychische klachten kan hebben die verder gaan dan angst in z'n simpelste vorm. Maar bij de hond waar het in dit topic over gaat was dat niet het geval.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- FlevoFluffy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Even een update,
De hond van de buren is wel rustiger maar niet haar zelf.
Ze heeft nu al een keer in huis geplast, en dat had ze nog nooit gedaan.
Het lijkt erop dat ze niet meer haar zelf wordt.
volgende week gaat ze weer naar de dierenarts, zelf denkt de buurvrouw meer richting dementie.
Het is erg sneu om je hond zo achteruit te zien gaan.
De hond van de buren is wel rustiger maar niet haar zelf.
Ze heeft nu al een keer in huis geplast, en dat had ze nog nooit gedaan.
Het lijkt erop dat ze niet meer haar zelf wordt.
volgende week gaat ze weer naar de dierenarts, zelf denkt de buurvrouw meer richting dementie.
Het is erg sneu om je hond zo achteruit te zien gaan.
Groetjes en een poot van Mick

-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Siberische Husky
- Contacteer:
Precies jouw gevoelHanneke2 schreef:Maar een psychose is een veel complexere aandoening dan een depressie. En hoe slim honden ook zijn, hun hersenen zijn kleiner en voor mijn gevoel dus ook minder vatbaar voor hele ingewikkelde psychische aandoeningen. Ik denk dat bijvoorbeeld iets als schizofrenie ook niet voorkomt bij honden, simpelweg omdat het een heleboel ingewikkelde hersenactiviteit vergt om zo'n aandoening te kunnen krijgen.Eline* schreef:Eigenlijk zou ik niet weten waarom een hond niet psychotisch kan zijn. Al onze medicatie is ook getest op dieren en waarom kan ene hond wel depressief zijn, maar niet psychotisch? Een psychose is ook een chemische reactie op bv dagen niet slapen of drugsgebruik.
Informatieve website over de Siberische Husky http://www.siberischehusky.info Volg ons ook op Twitter http://www.twitter.com/SiberischeHusky