Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

katten en honden...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lorwen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hopelijk bijna eigenaar van een Sheltie-pup !

Re: katten en honden...

Ongelezen bericht door Lorwen »

Denise. schreef:Een whippet moet inderdaad veel rennen, maar ik denk dat de tijd die je kwijt bent om je whippet goed uit te laten je ook kwijt bent aan een sheltie. En ik begrijp niet wat de pas geplante beukenhaag met rennen te maken heeft?
En een goede hondenschool zal je zeker kunnen helpen om het blaffen binnen de perken te houden, maar in mijn ogen blijven ze toch best veel blaffen. Hoeft niet erg te zijn als jijzelf en je buren er tegen kunnen maar is wel iets om rekening mee te houden.
En natuurlijk zal iemand die een hondenschool runt zeggen dat het leuk is :mrgreen: Ga zelf gewoon eens een kijkje nemen bij de trainingen :wink:
't is maar dat ik niet weet waar ik een whippet hier zou kunnen laten rennen... als we gaan wandelen zou het aan een leiband zijn en hem loslaten... komt ie dan nog wel terug? Zeker als we hem pas hebben zou dat gevaarlijk kunnen zijn.

Het feit is dat we geen omheining hebben rond onze tuin, enkel een pas geplante beukenhaag waar hij zo los door kan rennen in de tuin van de buren en zo verder 't veld in jagend achter elk klein diertje op zijn pad. Moesten we een omheining hebben zou ik meer op mijn gemak zijn als de hond er niet vandoor kan gaan. Maar goed, dat kan met training opgelost raken natuurlijk.

Ben natuurlijk wel van plan om eens zelf te gaan kijken, naar alle mogelijke sporten die er zijn voor we een hond aanschaffen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Lorwen schreef: Daarom zou ik een beroep willen doen op jullie ervaringen... Kunnen onderstaande hondenrassen goed met katten opschieten? Aangezien onze katten onze lieverdjes zijn, hebben we natuurlijk liever dat een kattenvriend ons gezin komt vervoegen ipv een constante race tussen kat en hond door ons huis, of dat onze katten zich 24/7 gaan verstoppen ...
Natuurlijk hangt veel af van de manier waarop onze pup opgevoed is (bij de fokker en bij ons) maar sommige rassen hebben nu eenmaal de neiging om te jagen op andere dieren. Hebben deze dat ook?

Alle raad is welkom!
Gut, mijn katten waren vier toen ik besloot een vierjarige dh reu in huis te halen :engel:
Reacties van de beide katten waren verschillend. De ene zette hem direct even op de plek, en de ander bleef wat op zijn hoede. Later liepen de katten mee of kwamen ze ineens me in het park tegemoet om met zijn drieën op te lopen :19:
twee jaar later kwam er een dh teefje bij. Het heeft best wel even geduurd eer die ook echt geaccepteerd werd. En er is wel e.e.a. veranderd omdat zij wat drukker is en wat meer met katten heeft maar die van mij niet zoveel met haar :engel:
Toch liggen ze af en toe met haar in de logeerkamer op bed, dus zo bang zijn ze ook weer niet.
Meelopen doen ze sporadisch, maar anders als toen ik Finn alleen had, toen gingen we gewoon regelmatig op pad met de katten erbij.
Ik zou zelf meer kijken naar een ras dat je aanspreekt, en zeker met een pup kun je ze wennen aan de dieren die al in huis wonen. Maar goed, katten blijven katten, ik hoor ook wel mensen dat de katten inderdaad niet kunnen wennen aan een hond als nieuwe huisgenoot en dat die op de kasten leven of op de bovenverdieping waar de honden niet mogen komen.
Dan is voor mij de lol er wel af eerlijk gezegd, alles moet gewoon in harmonie kunnen leven en bewegen in huis in mijn ogen.
natasja
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard

Ongelezen bericht door natasja »

Wij fokken Maine Coons en hebben dus wat een meer dan gemiddeld aantal katten in huis.
Claire, onze Briard is later dan de meeste katten in huis gekomen en dat is helemaal prima gegaan.
In het begin vonden ze haar maar een raar ding, maar nu hoort ze er helemaal bij en is ze met de meeste katten de beste vriendjes.
Sommigen vinden haar niet leuk en dat is wederzijds, dus zij negeren elkaar.

Ze vindt kittens helemaal geweldig en de moedertjes vinden het prima dat Claire ze wast of heel voorzichtig met ze speelt.

Voordat wij Claire kregen hadden onze katten ook nog nooit een hond gezien....

Bij ons is de introductie en het verloop hardstikke goed gegaan.
Groetjes Natasja

neem eens een kijkje bij onze Coons
http://www.A-Nice-Moon.nl

www.dogwise.nl
hondenschool
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja je zegt al dat terriers ongedierte bestrijden, maar je vergeet dat shelties herdertjes zijn en ook goed zijn in het opjagen of drijven. Wat dat betreft denk ik dat je aan een shelty ook nog wel eens een kluif kan hebben hoor. Denk dat je ze ook een beetje onderschat, want dat afleren van het blaffen is zo eenvoudig nog niet..... Is toch wel 1 van de meeste gehoorde issues die ik hoor bij sheltie-eigenaren denk ik???? Wat dat betreft denk ik dat een collie makkelijker is.

En je beschrijft al dat jou katten eigenlijk vluchten als er mensen komen. Ik denk dat dat op zich iets wat voor problemen kan zorgen. Nu had ik 3 weken een oppascollie in huis. De collie deed niks, maar onze kat had besloten dat deze collie stom was :boos: en speelde een beetje het slachtoffer. Juist daardoor zette ze zich in de picture bij de collie en ontstonden er wat probleempjes. Deze heb ik echter binnen deze 3 weken wel weer aardig weten recht te breien, maar het geeft wel weer wat ik bedoel. Als de kat dus vlucht, kan dat bij elke hond juist een reactie opwekken( en dat kun dus ook in speelsheid en hoeft niet meteen jachtpassie te zijn). Dat maakt het op zich juist wel moeilijk. Wat dat betreft zou een oudere herplaatser met totaal nul komma nul interesse in katten eigenlijk ideaal zijn. Een hond die vreemde katten eerst wel opjaagt is dan weer nie handig. Die van mij bijvoorbeeld jaagt ook niet opkatten die buiten als een gek voor hem wegrennen... zo hond bedoel ik dus (en nee die van mij herplaats ik niet hoor ;))
Afbeelding
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MarjaV »

3 katten en 2 honden. Ik had al 2 katten toen de eerste hond erbij kwam. De ene kat is een angsthaasje, maar ligt nu rustig in de kamer en op mijn bed als de honden erbij zijn. De andere kat heeft de duim eronder en mept de honden die haar niet aanstaan rustig weg. Binnen en buiten en formaat doet niet terzake. (terror kitty).
De honden accepteren dat, maar alleen van mijn katten. Katten buiten zijn een ander verhaal.
De derde kat is opgevoed door honden, dus die spoort niet helemaal.... :oohja: Hij knuffelt mijn jongste hond wel helemaal plat door kopjes etc te geven en krijgt dan als dank een grote lebber waardoor die helemaal nat is.

Maar twee katten lopen gezellig altijd de korte rondjes mee en ze worden ook beschermd, hoort bij de roedel. Toen een hond uit de buurt achter mijn kat aanging, brachten mijn honden hem netjes terug bij de baas. En Kitty: stoer en parmantig met de staart omhoog achter de honden aan. Niet rennend uiteraard, dat was natuurlijk 'not done'. De honden kwamen wel even netjes checken of ze nog helemaal heel was.

Dus ras en formaat maken niet uit. Meer hoe je jezelf opstelt. Geef je katten de ruimte om weg te kunnen komen, zonder dat de hond erachter aan gaat. Bij mij zat er gelijk een traphekje. Katten kunnen naar boven en de hond dan niet. Voorkom je een boel problemen mee.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

natasja schreef:Wij fokken Maine Coons en hebben dus wat een meer dan gemiddeld aantal katten in huis.
Claire, onze Briard is later dan de meeste katten in huis gekomen en dat is helemaal prima gegaan.
In het begin vonden ze haar maar een raar ding, maar nu hoort ze er helemaal bij en is ze met de meeste katten de beste vriendjes.
Sommigen vinden haar niet leuk en dat is wederzijds, dus zij negeren elkaar.

Ze vindt kittens helemaal geweldig en de moedertjes vinden het prima dat Claire ze wast of heel voorzichtig met ze speelt.

Voordat wij Claire kregen hadden onze katten ook nog nooit een hond gezien....

Bij ons is de introductie en het verloop hardstikke goed gegaan.
volgens mij zijn maine coons ook minder gecompliceerd dan veel andere katten. Ik ken er een paar en het zijn hele prettige persoonlijkheden. Ze noemen ze ook wel eens de "honden onder de katten".

IK heb zelf een jack russel en die kan overigens gerust bij katten. Ze is er wel gefascineerd door maar jaagt ze niet op. En ik had ook een jack russel reutje in de opvang. Die kon ook gewoon bij katten. Je kunt het van te voren echt niet zeggen welke honden met katten kunnen en welke niet. Zo heel erg rasgebonden is dat lang niet altijd. Sommige honden zijn sneller getriggerd dan andere en dat is ook heel erg karakterafhankelijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

je kan nu wel gaan testen hoe je katten gaan reageren op een hond in huis door iemand met een hond op bezoek te laten komen, maar volgens mij zegt dat helemaal niets. meestal vinden ze iets vreemd gewoon niet leuk in het begin, maar dat zegt niet dat ze best nog kunnen bijdraaien.

ik had overigens een westie (een terriër dus) die prima met mijn drie katten kon. De drie katten waren er eerst en toen kwam hij pas. Ging prima. Ook met mijn jack russell ging het prima, die kwam er later ook nog bij, terwijl die buiten het liefst katten een kopje kleiner maakt. 'eigen' katten waren prima.

ik zie niet zoveel beren op de weg, mits je niet te snel gaat stressen. Een kat die beledigt twee weken onder een kast blijft zitten....dat hoort er een beetje bij en daar moet je niet teveel drukte over maken. die wenperiode is altijd wat onzeker.
Lorwen
Vaste gebruiker

Zal er zeker in het begin voor zorgen dat ze (de katten dan) kunnen ontsnappen en dat ze (de katten weerom) de pup geen pijn kunnen doen. Begrijp ik het goed dat ik moet voorkomen dat de pup achter de katten gaat rennen?

Ik zou niet zeggen dat ik de aanschaf van een sheltie onderschat, de meeste zeggen inderdaad dat ze veel blaffen, maar wat is veel? Misschien is wat zij veel vinden van bijlange niet erg voor mij. Wonen in een alleenstaand huis, dus buren zullen hem/haar met moeite horen tenzij hij/zij buiten is en dan mag ie zoveel blaffen als ie wil... De kinderen van de buren zijn beslist geen stille spelers, dus vind ik wel dat ik (mijn hond dan) ook eens lawaai mag maken! :boos:

Ik ben wel van plan om voor de aanschaf een tijdje door te brengen met de shelties van de fokkers waarbij ik op bezoek ga, gewoon om te horen en te zien hoeveel en hoe luid zij blaffen.

Natuurlijk als ik een volwassen hond neem, zal ik het snel merken of het echt zo lastig is zoals velen zeggen.

Trouwens, ik maak er geen punt van dat zij veel blaffen... het is nou eenmaal een hond, je kan niet verwachten dat ze altijd stilletjes zitten observeren, dan kan je beter een pluchen beestje nemen ipv een hond!
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

ja oke dat blaffen is indd maar net wat je veel noemt maar ik blijf er bij dat een vlinderhondje het best bij jullie levens stijl en de katten passen
Afbeelding
Lorwen
Vaste gebruiker

Het vlinderhondje, wel dat is mijn volgende opzoekingsronde :)
Ik verdiep me in 1 ras per week en dan ga ik door naar't volgende.

Ik heb geen haast, moet niet nu onmiddelijk beslissen, liever een duidelijke beslissing dan een "we zien wel hoe het loopt"
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

miekmiek schreef:je kan nu wel gaan testen hoe je katten gaan reageren op een hond in huis door iemand met een hond op bezoek te laten komen, maar volgens mij zegt dat helemaal niets. meestal vinden ze iets vreemd gewoon niet leuk in het begin, maar dat zegt niet dat ze best nog kunnen bijdraaien.
Dat ze een hond vreemd vinden is niet erg. Maar als ze de hond gaan koeieneren, dan kun je beter niet aan een hond beginnen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

miekmiek schreef:je kan nu wel gaan testen hoe je katten gaan reageren op een hond in huis door iemand met een hond op bezoek te laten komen, maar volgens mij zegt dat helemaal niets. meestal vinden ze iets vreemd gewoon niet leuk in het begin, maar dat zegt niet dat ze best nog kunnen bijdraaien.
Mee eens. Timberpoes heeft er dik drie maanden over gedaan voor hij Jack leuk ging vinden, tot die tijd zat hij voornamelijk boven, en uiteindelijk is hij hele dikke vrinden met de honden geworden. Het kan heel lang duren voordat katten bijdraaien. Maar een kat die echt honden pakt (en die heb ik in het verleden gehad), daar zou ik dus geen hond bij durven zetten. Een terechte mep okee, maar aanvliegen, dat is niet recht te breien denk ik.
ik had overigens een westie (een terriër dus) die prima met mijn drie katten kon. De drie katten waren er eerst en toen kwam hij pas. Ging prima. Ook met mijn jack russell ging het prima, die kwam er later ook nog bij, terwijl die buiten het liefst katten een kopje kleiner maakt. 'eigen' katten waren prima.
Als ik zo om me heen kijk ken ik honden van allerlei uiteenlopende rassen die wel of juist niet met katten kunnen, ik blijf erbij dat het iets individueels is, waarbij zelfs honden die heel roedelgericht zijn zoals herders en jachthonden geen garantie geven.

ik zie niet zoveel beren op de weg, mits je niet te snel gaat stressen. Een kat die beledigt twee weken onder een kast blijft zitten....dat hoort er een beetje bij en daar moet je niet teveel drukte over maken. die wenperiode is altijd wat onzeker.[/quote]
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Canecorsosultan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Contacteer:

Ongelezen bericht door Canecorsosultan »

Ik heb alleen je beginpost gelezen. Toen wij onze eerste gezamelijke hond uitzochten, leefden hier al 6 poezenbeesten. Onze keuze is de Cane Corso geworden :F: Grote dogachtige, die evenwel heel goed met katten gaat. Poezen en honden zijn hier dikke vrienden. Ze spelen en slapen samen. Grootte is dus geen belemmering, het karakter is meer bepalend :ok:
Afbeelding
Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”