Marc_s schreef
Ze vond mij stom.
HAhahah! Ik zie dat helemaal voor me.
Ik lees zojuist jouw duidelijke uitleg, en het spreekt mij wel aan.
Er zijn alleen zaken die wij moeten onderscheiden. Jij bespreekt positieve training met zo min mogelijk correctie. Dat werkt heel goed als je die hond tenminste zelf als pup hebt begeleid.
Dus zonder verborgen geschiedenis van fouten die in zijn leven zijn gemaakt.
Ik vertel jou niks nieuws als ik zeg dat een vlekje wegwerken veel moeilijker is dan spelenderwijs een hond bij te brengen dat hij dat voorwerp moet apporteren.
En CM werkt alleen maar met honden waar het al heel erg fout gelopen is. Soms komt hij bij mensen die joekels van honden hebben. Vaak mensen aan wie ik nog geen witte muis zou toevertrouwen...
En dan gaat hij "corrigeren". Tsja, wat moet je anders doen? een uitzending duurt maar 20 minuten. In de echte wereld heb je alleen al aan observatie van de probleem-hond een aantal uren nodig, voordat je tot een gerichte en evenwichtige aanpak kan komen.
Wij krijgen dus eigenlijk een zeer vertekent beeld voorgeschoteld. Het is net een .jpeg plaatje
Die zijn zo gecomprimeerd omdat veel beeldinformatie is weggefilterd, terwijl er zo op het eerste gezicht geen kwaliteitsverlies is opgetreden.
Dat verlies zie je pas als je de foto vergroot. Datzelfde gebeurt met die wonderbaarlijke gedrag veranderingen die je binnen een half uur te zien krijgt.
Stel je bent een Jacky-Russel die altijd zijn zin heeft mogen doen, inclusief het bedreigen van de baas, die altijd zo leuk geschrokken terugdeinst. Dan komt er een ploeg ongeregeld volk binnen met lampen statieven kabels en camera's.
Een vreemde snuiter roept ksssst...en grijpt jouw in de flank en gooit je om 'in order to bring you in a calm submissive state'... Dan denk je als hondje al snel...Shit...heb ik dat?
en van schrik vertoon je even niet meer je vertrouwde wangedrag.
Intussen zijn de commercials vertoond, het geld is overgemaakt, en wij kunnen naar het volgende probleemgeval.
Had het behandelde probleemgeval een blijvende metamorfose ondergaan? Who gives a damn?