Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Petitie tégen Cesar Milan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

Inge schreef: Misschien zijn mijn voorbeelden wat extreem, maar waar het mij om gaat is dat iets zomaar nadoen niet betekent dat dat de verantwoordelijkheid van diegene is die nagedaan wordt.
Als ik een filmpje maak waarin ik een buitengewoon resultaat boek in korte tijd, dan is het niet mijn verantwoordelijkheid dat mensen dat denken ook te kunnen.
Als ik film dat ik een kind een draai om zijn oren geef en dat kind ineens wél luistert (en ik er nota bene een waarschuwing bijzet dat je dit niet zomaar thuis na moet gaan doen), is het nog steeds de hand van de ander en daarmee de verantwoordelijkheid van de ander als ie dat tóch nadoet.
Als jij een kind slaat, ongeacht het resultaat, dan ben je gewoon strafbaar. Je mag namelijk geen kinderen slaan.
Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar je verliest een zeer belangrijk punt uit het oog. En dat is de voorbeeldfunctie van de autoriteit. Iemand die zich opwerpt als deskundige, moet weten dat zijn handelen meer effect en reikwijdte heeft dan wanneer een willekeurige passant dit doet.
Vandaar dat ministers die met een slok op achter het stuur worden betrapt, vaak extra zwaar gestraft worden. En dat is ook logisch.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Mensen zullen waarschijnlijk niet heel bewust dingen gaan nadoen van Cesar Milan, maar onbewust denk ik wel.
Gezien vanuit de sociaal leren theorie (gericht op leren bij mensen) van Bandura is een van de belangrijkste manieren waarop mensen gedrag aanleren via 'modeling'. Hier staat dat heel kort en duidelijk beschreven http://odur.let.rug.nl/~vuijk/courses/i ... start.html
Als mensen zien dat gedrag van een ander (voor die ander) positieve effecten heeft, zijn ze geneigd dat gedrag zelf ook te gaan toepassen.
In mijn studie kregen wij als voorbeeld van modeling bokswedstrijden. Uit een onderzoek bleek dat na een bokswedstrijd op tv er meer geweld en agressie was die avond. Dat wil niet zeggen dat mensen precies gaan nadoen wat ze in de bokswedstrijd hebben gezien, maar wel dat ze geleerd hebben dat agressie positieve resultaten oplevert en goedgekeurd wordt door anderen, de overwinnaar van de wedstrijd (dus degene die het hardst kan slaan) wordt immers door iedereen toegejuicht, krijgt de prijs, is de held. enz. Een film met 'boeven' die veel geweld gebruiken, maar aan het eind opgesloten worden en zeker niet als helden vereerd worden, zal dat effect veel minder hebben.
Vertaald naar CM, denk ik ook niet dat mensen hem precies zullen gaan imiteren, maar wel dat mensen ervan leren dat het normaal, effectief en goed is (harde) fysieke correcties te gebruiken als een hond niet doet wat jij wil.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Cesar Millan verantwoordelijk is voor wat andere mensen doen, of dat zijn uitzendingen verboden moeten worden. Ik wil alleen aangeven dat het zo werkt bij mensen en dat dat vaak onderschat wordt. Bij de meesten hier op het forum zal dat meevallen, omdat vrijwel iedereen hier al de nodige kennis en ervaring van honden meebrengt en er ook discussies zijn over dit soort onderwerpen, die kunnen waarschijnlijk de nuancering wel aanbrengen. Maar voor mensen die die kennis en ervaring niet hebben, geloof ik zeker dat CM op een negatieve manier invloed heeft. Dan kun je wel zeggen dat die mensen sukkels zijn, maar daar schieten de honden die de pech hebben bij zo'n sukkel terecht te komen weinig mee op als ze aan hun nekvel op de grond gekwakt worden. Daarom vind ik het belangrijk ook een tegengeluid te laten horen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Belle schreef:Mensen zullen waarschijnlijk niet heel bewust dingen gaan nadoen van Cesar Milan, maar onbewust denk ik wel.
Gezien vanuit de sociaal leren theorie (gericht op leren bij mensen) van Bandura is een van de belangrijkste manieren waarop mensen gedrag aanleren via 'modeling'. Hier staat dat heel kort en duidelijk beschreven http://odur.let.rug.nl/~vuijk/courses/i ... start.html
Als mensen zien dat gedrag van een ander (voor die ander) positieve effecten heeft, zijn ze geneigd dat gedrag zelf ook te gaan toepassen.
In mijn studie kregen wij als voorbeeld van modeling bokswedstrijden. Uit een onderzoek bleek dat na een bokswedstrijd op tv er meer geweld en agressie was die avond. Dat wil niet zeggen dat mensen precies gaan nadoen wat ze in de bokswedstrijd hebben gezien, maar wel dat ze geleerd hebben dat agressie positieve resultaten oplevert en goedgekeurd wordt door anderen, de overwinnaar van de wedstrijd (dus degene die het hardst kan slaan) wordt immers door iedereen toegejuicht, krijgt de prijs, is de held. enz. Een film met 'boeven' die veel geweld gebruiken, maar aan het eind opgesloten worden en zeker niet als helden vereerd worden, zal dat effect veel minder hebben.
Vertaald naar CM, denk ik ook niet dat mensen hem precies zullen gaan imiteren, maar wel dat mensen ervan leren dat het normaal, effectief en goed is (harde) fysieke correcties te gebruiken als een hond niet doet wat jij wil.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Cesar Millan verantwoordelijk is voor wat andere mensen doen, of dat zijn uitzendingen verboden moeten worden. Ik wil alleen aangeven dat het zo werkt bij mensen en dat dat vaak onderschat wordt. Bij de meesten hier op het forum zal dat meevallen, omdat vrijwel iedereen hier al de nodige kennis en ervaring van honden meebrengt en er ook discussies zijn over dit soort onderwerpen, die kunnen waarschijnlijk de nuancering wel aanbrengen. Maar voor mensen die die kennis en ervaring niet hebben, geloof ik zeker dat CM op een negatieve manier invloed heeft. Dan kun je wel zeggen dat die mensen sukkels zijn, maar daar schieten de honden die de pech hebben bij zo'n sukkel terecht te komen weinig mee op als ze aan hun nekvel op de grond gekwakt worden. Daarom vind ik het belangrijk ook een tegengeluid te laten horen.
En Milan zou zelf ook een "tegengeluid" kunnen geven door ook eens een "gewone" training van een "gewone hond" te laten zien.
Dat schijnt hij namelijk ook goed te kunnen.
Daarmee kan hij veel beeldender overbrengen dat het vaak helemaal niet nodig is om een hond te laten ontsporen.
Dan komt er meer balans in zijn "optredens"

Maar, zoals Kelev al zei, dat is niet spectaculair genoeg. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

die sukkels die het na blijven doen zonder enig idee van wat ze doen zullen er altijd zijn, bij iedereen die op tv komt... tja da's heel sneu maar je kunt niet overal rekening mee houden, dan kun je de tv beter helemaal verbieden... die doen dat ook na van mensen die ze op straat iets zien doen of wat dan ook...
Moet je bijv. mij dan ook verantwoordelijk houden of zelfs verbieden mijn honden op hun flikker te geven als ze zouden uitvallen naar iets of iemand? Want iemand zou dat weleens na kunnen gaan doen... sorry dat vind ik dus overdreven, ja hij komt met zn snufferd op tv maar hij zegt en doet hele zinvolle dingen....hij zegt niet dat je de bank moet overvallen, dat je iemand moet afknallen of dat je je hond moet mishandelen, hij zegt zelfs regelmatig dat je dit alleen in het bijzijn van een deskundige moet doen (zeggen dus niet alleen dat regeltje aan het begin). Daarmee vind ik het dus ruim voldoende... dat zinnetje staat ook bij Fear Factor en daar hoor je niemand over... en dat zijn ook dingen die iedere jan lul kan nadoen. :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
malinois schreef:
massam schreef:
die mensen worden niet zomaar weggestuurd, maar jouw hond is jouw verantwoordelijkheid. ik ben nu 1 op 1 bezig met een combi die niet in een groep kan omdat in een vorige cursus deze hond met slipketting en fikse correcties behandeld is op de verkeere manier, zeker voor deze hond. als deze iets van op cursus lijkt ziet schiet hij volledig in de stress. wij doen nu 1 op 1 (gratis trouwens) los van de groep rustoefeningen. band kweken om te vertrouwen op zijn baas etc. daarbij loopt hij bij 1 van onze GT's. deze hond zou alleen maar gekker worden in de groep en niks exctra's leren. die help je niet door koste wat kost die in de groep te houden.
Dit vind ik alleen maar lovenswaardig... toppie :ok: dat bedoel ik dus, help diegene dan, dan heb je er nog grip op... als je zo'n iemand wegstuurt is het klaar... ben je de grip kwijt en gaan ze zelf aanklooien met alle risico's van dien voor zowel hond als eigenaar.
Daarom zei ik ook, desnoods apart, op een aparte dag, of in een aparte groep, is per hond heel verschillend...

jaaaa maaar... :engel: je moet wel mensen beschikbaar hebben. het is lastig goede trainers op te leiden en te vinden.
dat geloof ik graag maar dan zul je maar moeten iets moeten proberen... ook die mensen hebben betaald en willen iets leren... en die hebben het misschien wel meer nodig dan die anderen.
Ik weet dat het niet zo makkelijk is hoor, maar dat zou het wel moeten zijn... desnoods moet je contacten hebben om mensen naar toe door te verwijzen... desnoods naar een goede IPO vereniging waar mensen met kennis van een bepaald soort hond./ras/type lopen...
Ik denk dat dit bij ons rustig gedaan zou worden op een aparte dag als er iemand zou zijn met een gedragsprobleem waar hij niet verder mee kwam, dit wordt dan natuurlijk niet tijdens de IPO lessen gedaan maar op een aparte avond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Neeltje schreef:
Budkes schreef:
Inge schreef:
En dat betekent voor mij dus ook dat je niet iets niet uit moet zenden op tv omdat mensen zonder enig benul het misschien wel na gaan doen. :roll:
Dan kun je het hele medium tv wel op gaan doeken. :denken:
Want er zijn ook formule 1 races te zien (zou ik niet na gaan doen buiten de circuits), er zijn ook series waarin geschoten wordt (zou ik in het dagelijks leven niet na gaan doen), hele operaties zijn te volgen op tv (zou ik niet thuis na gaan doen), etc.
Er wordt continu gewaarschuwd in de uitzendingen van CM "don't try this at home" ... wat wil je nu nog meer?
CM is niet verantwoordelijk voor al die onbenullen die na een uitzending kijken denken dat ze het ook kunnen, de tv-zender die het uitzendt is daar ook niet verantwoordelijk voor. Die verantwoordelijkheid ligt alleen bij die onbenullen. :wink:
En dit ben ik dus weer niet met je eens. Formule 1 is een sport, Series waar in geschoten wordt is fictie, en docu's waarin operaties getoond worden zetten over het algemeen al helemaal niet aan tot doe-het-zelven.
CM echter loopt de hele tijd in de lens te verkondigen dat je bij dit probleem dit moet doen en bij dat probleem dat. Hij reikt dus een oplossing aan. En dat zet dus wel aan tot imitatiegedrag. Waarom denk je dat het bij hem iedere keer geegd wordt "Don't try this at home, en bij de formule 1, schietseries en operaties niet ??
Dat maakt hem niet verantwoordelijk voor wat die onbenullen thuis doen, dat maakt hem alleen (in mijn ogen althans) wel gevaarlijk voor een heleboel van die arme honden van die onbenullen die hem dat thuis wel nadoen.
Dat vind ik dus echt helemaal nergens op slaan dat hij daar verantwoordelijk voor zou zijn.

Want waarom zijn er dan van die idioten die midden in de nacht races houden op de snelweg (of waar dan ook) Of andere idiote dingen doen? Waarom gingen de dalmatiers als warme broodjes over de toonbank na de film 101 Dalamatiers??? Dat is precies hetzelfde. Hadden ze dan de film maar niet moeten maken? Of alle andere films met dieren. Wat dan de serie van madam Hilton met haar aangeklede Chihuahua waardoor nu heel wat honden met kleren aanlopen en in tassen worden vervoerd i.p.v. met de vier pootjes op de grond??
Dat zeg ik toch ook ?? Letterlijk; "dat maakt hem niet verantwoordelijk voor wa die onbenullen thuis doen :19: "

Die idioten die straatraces houden, komen niet voort uit de Formule 1, maar dat terzijde. De film 101 Dalmatiërs had wat mij betreft inderdaad beter niet gemaakt kunnen worden, en madam Hilton met die aangeklede chihuahua zou van mij ook verboden mogen worden ja.
Gr. Aniek

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
Pauline schreef:ben nu op pagina 10 van dit topic:
Nanna schreef:Ik vind dat iedere moderne hond trap moet kunnen lopen.
(....)Die Sint was het (ja, stom) duidelijk niet van pup af aan aangeleerd dus dan moet het even anders. En met zo'n gevaarte ziet het er al gauw dramatisch uit. :mrgreen: Op het laatst was ie echter wel van zijn koudwatervrees af, en zag in dat hij bèst trap kon lopen zonder meteen ruggelings in het hellevuur te vallen.
Mission accomplished.
Ik heb de aflevering op tv gezien, en Millan vroeg eerst wat die mensen zelf al geprobeerd hadden, en of ze het niet eerst eens zouden oefenen met een andere trap. Hadden ze al gedaan, zo bleek: je zag ze met de hond ergens buiten een trap op en af lopen, en dat ging prima. Het punt was dat hij déze trap niet op wou.
Millan heeft er een teef bijgehaald die wel makkelijk de trap op en af ging, om te kijken of de st.bernard wel samen met die andere hond de trap op durfde. Ook niet dus.
Hij heeft de hond vriendelijk gelokt en geleid, en dat ging de eerste paar treden en daarna niet verder.
Uiteindelijk was het dus: kom op joh, zo erg is die trap heus niet, je kunt het wel, kom maar mee, huppekee. En ziedaar, de hond komt erachter dat het toch wel doenlijk is om die trap op te gaan. Als het niet zo'n bakbeest van een hond was geweest, hadden die mensen gewoon zelf gezegd "en nu meekomen" en had het nooit de tv gehaald.
klopt helemaal, maar zo genuanceerd wordt het hier jammer genoeg niet gebracht :ok: .
nee, hier wordt wat cm doet liefst zo zwart mogelijk afgebeeld, omdat de wereld nu eenmaal bevolkt wordt door oenen die helaas niet in staat zijn een doodschop van een corrigerend tikje te onderscheiden.

het gaat de criticasters niet zozeer om wat CM doet, maar om wat het klootjesvolk er van zou kunnen maken.

Eeerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik omgekeerd net zo denk. Positief trainen is op zijn best theoretisch buitengewoon vernuftig gefundeerd. En ik geloof beslist dat je er geweldige resultaten mee kunt behalen.

Maar de gemiddelde instructeur, de gewone puppy-cursist , wat die er van maakt ....... :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef:
Belle schreef:Mensen zullen waarschijnlijk niet heel bewust dingen gaan nadoen van Cesar Milan, maar onbewust denk ik wel.

En Milan zou zelf ook een "tegengeluid" kunnen geven door ook eens een "gewone" training van een "gewone hond" te laten zien.
Dat schijnt hij namelijk ook goed te kunnen.
Daarmee kan hij veel beeldender overbrengen dat het vaak helemaal niet nodig is om een hond te laten ontsporen.
Dan komt er meer balans in zijn "optredens"

Maar, zoals Kelev al zei, dat is niet spectaculair genoeg. :?
Als je een gewone training van Cesar Millan wil, dan mag je daar gewoon voor betalen. Je koopt een DVD, volgt de online training sessies, of huurt hem in.
Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

Ik heb de aflevering van de St.Bernard met de trap niet gezien, dus ik kan geen oordeel vellen over de methode die gebruikt werd om die hond te leren traplopen.
Ik heb wel een vraag;'Is het wel een goed idee om zo'n zwaar gebouwde hond trappen de laten lopen? De belasting op de gewrichten lijkt mij namelijk gevaarlijk hoog.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

In het kader van dit topic :mrgreen:

Vanmiddag zat ik met mensen het gedrag van hun hond te bespreken. Ik vroeg door op een bepaald probleem en vroeg hoe zij dan reageerde en de reactie van de hond daarop.
Vond het eigenlijk wel lief om het uit haar mond te horen (het is een heel zachtaardig mens) maar die zei dat het advies was geweest hem met een ts en kneepje te corrigeren. Zo lief, echt. Maar goed, de hond reageerde daar totaal niet op. Ik vraag haar laat eens zien hoe je dat deed dan en zij gaat naar Nikan en tssss kneep. Niek deed een oog open, tikt haar aan met zijn poot van doe nog eens :smile: :smile:
Na uitleg waarom dit dus niet werkte bij haar schoot zij zelf ook in de lach.
De P was alleen dat zij dit advies van een GT hebben gehad.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
TwinkyElvis
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): 2 yorkies ;) Twinky en Elvis
Contacteer:

Ongelezen bericht door TwinkyElvis »

Echt onzin.. Ik heb er helemaal geen nare gevoelens bij .. Ik vind het belachelijk.
"Proud mommy of Twinky and Elvis"
mailto:?subject=&body=
Afbeelding
http://www.furbabylovers.com
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Gewoon lekker weer terug naar alleen maar barbapapa/berenboot.sesamstraat en dat soort dingen nog meer want zelfs volwassenen weten niet eens meer wat ze wel en niet mogen/moeten doen, dus simpel toch. :N:

Alle programma's die op welke manier dan ook iet uitdragen wat verkeerd/gevaarlijk uit kan pakken voor kinderen/pubers/volwassenen/honden of welk ander dier dan ook van de buis halen :ok:
(waar is het menselijk verstand gebleven)

Kelev de oude schreef:Ik heb de aflevering van de St.Bernard met de trap niet gezien, dus ik kan geen oordeel vellen over de methode die gebruikt werd om die hond te leren traplopen.
Ik heb wel een vraag;'Is het wel een goed idee om zo'n zwaar gebouwde hond trappen de laten lopen? De belasting op de gewrichten lijkt mij namelijk gevaarlijk hoog.

Ik snap jouw vraag. Maar aan de ander kant vraag ik me dan direct weer af als een dergelijke "zwaar" gebouwde hond niet eens trappen kan/mag lopen is het dan nog wel verantwoord om zulke honden te fokken?

Iedereen is toch altijd zogenaamd bezig met rasverbetering en weet ik veel wat nog meer. Als zo'n hond niet eens trappen zou mogen lopen omdat het teveel belasting zou zijn op de gewrichten e.d. ien de hond daarom last krijgt van lichamelijke problemen/beperkingen is het toch een eerste zorg dat daar verbetering in komt. (anders fokken en anders gewoon helemaal niet meer) :scratch:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

Ik vind het een prima gedachte die berenboot. Aan de ene kant willen we misschien wel geen betutteling, maar aan de andere kant slaat het volledig door wat er zoal op tv te zien is deze dagen.
smoekie
Zeer actief

bennie schreef:Ik vind het een prima gedachte die berenboot. Aan de ene kant willen we misschien wel geen betutteling, maar aan de andere kant slaat het volledig door wat er zoal op tv te zien is deze dagen.

Vind ik niet. Men is zelf volwassen genoeg en hopelijk ook in bezit van dusdanig verstand om te weten iets wel of iets niet na te doen. Daarin hoeft naar mijn mening geen onderscheid te worden gemaakt.
Als er debielen zijn die CM na willen doen zonder te weten hoe hij het nu eigenlijk doet of bedoelt ja sorry hoor dan is het de fout van hem/haar/.

The nanny wordt toch ook niet van de buis gehaald terwijl ik jou uit eigen ervaring kan vertellen dat de manier die zij daar hanteerd misschien wel goed is voor een groot deel van hetgeen zij tegenkomt, maar toch echt averechts zal werken op weer andere kinderen.

JIj als vader/moeder zijnde kent je kind het beste. Jij als baas zijnde kent je hond het beste. Dan moet je ook weten of iets wel of niet zal kunnen helpen, maar je gaat niet klakkeloos iets aannemen (ik niet tenminste) omdat het bij de ander wel helpt/werkt :denken:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Belle
Zeer actief

Zoie schreef: nee, hier wordt wat cm doet liefst zo zwart mogelijk afgebeeld, omdat de wereld nu eenmaal bevolkt wordt door oenen die helaas niet in staat zijn een doodschop van een corrigerend tikje te onderscheiden.

het gaat de criticasters niet zozeer om wat CM doet, maar om wat het klootjesvolk er van zou kunnen maken.
Het gaat mij niet alleen om wat anderen doen met wat ze op tv zien, hoewel ik dat wel een belangrijk nadeel vind, maar ik ben het ook fundamenteel niet eens met een aantal dingen die ik van hem heb gezien.
Hij zal ongetwijfeld ook goede dingen doen, maar dat wordt voor mij overschaduwd door de harde aanpak die ik ook bij hem zie.
Eeerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik omgekeerd net zo denk. Positief trainen is op zijn best theoretisch buitengewoon vernuftig gefundeerd. En ik geloof beslist dat je er geweldige resultaten mee kunt behalen.

Maar de gemiddelde instructeur, de gewone puppy-cursist , wat die er van maakt ....... :mrgreen:
Positief trainen vraagt inderdaad best wat van mensen en kan voor sommige mensen ook heel lastig zijn, maar geldt datzelfde niet voor elke manier van trainen/opvoeden? Dan zie ik liever dat mensen af en toe een koekje op een verkeerd moment uitdelen dan dat ze op een verkeerde manier gaan corrigeren. Want corrigeren is minstens zo moeilijk.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Belle
Zeer actief

Nanna schreef: Waar hèbben we het helemaal over? Over het opvoeden van een hond, niet over intergalactische vraagstukken. Iedereen die een béétje normaal kan nadenken kan ook een hond opvoeden en dan zal je een steekje laten vallen, nou èn.
Je moet er gewoon niet te moeilijk over doen en het zien als een vorm van hogere wiskunde.
Veel boertjes hier uit de buurt hebben allemaal prima honden, sociaal en aardig en goed luisterend. En sommige mensen die hondencursus na hondencursus aflopen en alle boeken op dat gebied verslinden hebben totaal gefrustreerde klotejoekels. Go figure.
Heb je ook gelijk in. Bij mijn eerste hondje wist ik van niks en ging gewoon een beetje op mijn gevoel af en aangezien ik toen een echte 'hippie' was met bijbehorende anti-autoritaire ideeën, betekende dat een soort van vrije opvoeding :D. Toch heb ik nooit enig probleem met dat hondje gehad en is hij 16 jaar mijn maatje geweest.
smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:
Kelev de oude schreef:Ik heb de aflevering van de St.Bernard met de trap niet gezien, dus ik kan geen oordeel vellen over de methode die gebruikt werd om die hond te leren traplopen.
En dat over een ras dat gebouwd is om door de Tiefschnee van de zwitserse alpen te sjouwen met een vaatje rum om de nek :19: En dat kan dan nu geeneens een tráp oplopen? :piew:
Dat was "vroegah" ja :pffff:
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Nanna schreef:
Belle schreef: Bij mijn eerste hondje wist ik van niks en ging gewoon een beetje op mijn gevoel af en aangezien ik toen een echte 'hippie' was met bijbehorende anti-autoritaire ideeën, betekende dat een soort van vrije opvoeding :D. Toch heb ik nooit enig probleem met dat hondje gehad en is hij 16 jaar mijn maatje geweest.
:mrgreen:
Mijn ouders wisten náks van hondenopvoeding. De teckel kreeg 's avonds ook een kopje koffie en sliep in bed ;-) :smile:
Toch was het een hartstikke leuk hondje die zich onder alle omstandigheden uitstekend kon gedragen. Omdat ie gewoon met gezond verstand werd opgevoed. :19:
Ha! Goeie :E:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Belle schreef:[Positief trainen vraagt inderdaad best wat van mensen en kan voor sommige mensen ook heel lastig zijn, maar geldt datzelfde niet voor elke manier van trainen/opvoeden? Dan zie ik liever dat mensen af en toe een koekje op een verkeerd moment uitdelen dan dat ze op een verkeerde manier gaan corrigeren. Want corrigeren is minstens zo moeilijk.
ja ende nee. In trainingsituaties zijn veel, bijna alle variabelen te controleren. Bovendien kan je van te voren goed over de situatie nadenken. Het aanleren van bepaald gewenst gedrag als een commando opvolgen is dan ook prima geschikt voor een positieve aanpak. Hoef je niet eens de theorie goed te begrijpen, pas gewoon de trucjes toe. En doe je het verkeerd, dan duurt het wat langer.

Dat zal ook wel opgaan voor allerlei vormen van wan - en/of ongewenst gedrag, maar als iemand complimentjes staat uit te delen als mijn hond wordt gesloopt ben ik minder te spreken.

Ik denk dat veel honden teveel kunnen groeien in onacceptabel gedrag. Ik vrees dat veel mensen, vooral zij die het toch al niet in zich hebben eens ferm op te treden, door dat niet corrigeren - dogma onzeker geworden dingen laten lopen die ze niet zouden moeten laten lopen.

Als ik in het donker met mijn honden aan de lijn een vreemde hond tegenkom en ze willen uitvallen, dan smoor ik dat in de kiem, want ik wil niet dat ze uit hun dak gaan, zichzelf en de andere honden in hun eigen opwinding meeslepend. Punt. En als dat dan geen positief trainen is, dan is dat maar jammer :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Belle schreef:[Het gaat mij niet alleen om wat anderen doen met wat ze op tv zien, hoewel ik dat wel een belangrijk nadeel vind, maar ik ben het ook fundamenteel niet eens met een aantal dingen die ik van hem heb gezien.
Hij zal ongetwijfeld ook goede dingen doen, maar dat wordt voor mij overschaduwd door de harde aanpak die ik ook bij hem zie..
Dat is dan misschien een verschil in hoe je er naar kijkt. Ik vraag me niet zozeer af wat anderen er van maken, ofdat CM wel of niet deugt, ik probeer er dingen uit te halen waarmee ik vooruit kan komen. En dan kan ik best veel van hem leren.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

smoekie schreef:
Nanna schreef:
En dat over een ras dat gebouwd is om door de Tiefschnee van de zwitserse alpen te sjouwen met een vaatje rum om de nek :19: En dat kan dan nu geeneens een tráp oplopen? :piew:
Dat was "vroegah" ja :pffff:
zijn er trappen in de Alpen dan :O: ,
maar ik kan me zo voorstellen dat ze niet de bergen ingingen en werken tot ze een bepaalde leeftijd hadden, die monniken waren ook niet gek hoor :mann:
Dog Basic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dog Basic »

:E: Ik ben het helemaal met je eens! Mensen nemen dingen over waarvan ze zien dat het effect heeft. En ik denk ook dat dat niet altijd bewust is. Wanneer mensen geen idee hebben van hondengedrag doen vaak “gewoon” wat in hun opkomt. Of dat nu bij hond hun het gewenste effect heeft wordt niet gezien, omdat ze zich hierin niet verdiept hebben. Hiernaast denk ik dat veel problemen ontstaan wanneer iemand een hond treft met een karakter wat eigenlijk niet bij ze past.
Wanneer mensen hun intelligentie gebruiken,
hoeven zij zich niet als een beest te gedragen. (Hermina Stout)

www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Mensen die totaal geen interesse hebben in hondengedrag kijken denk ik niet naar CM, die kijken naar dansende sterren ,zoektochten naar boerinnen en nieuwe ''talenten '' als Wesley.
Je gaat toch niet naar een hondengedragsprogramma kijken als je je hond op zaterdag via mp in een schuur hebt gekocht,dan is er toch totaal geen interesse in het wel of wee van je hond.
Dog Basic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dog Basic »

tineke schreef:Mensen die totaal geen interesse hebben in hondengedrag kijken denk ik niet naar CM, die kijken naar dansende sterren ,zoektochten naar boerinnen en nieuwe ''talenten '' als Wesley.
Je gaat toch niet naar een hondengedragsprogramma kijken als je je hond op zaterdag via mp in een schuur hebt gekocht,dan is er toch totaal geen interesse in het wel of wee van je hond.
Natuurlijk zitten overal nuance verschillen in. Maar ik ken mensen die al jaren een hond hebben en gewoon naar dat programma kijken, omdat ze honden gewoon leuk vinden. Maar geen kaas gegeten hebben van wat de hond verder laat zien (en hier ook geen behoefte in hebben)........... Maar ik ken ook de andere kant, mensen die al jaren gestudeerd hebben in hondengedrag en het nooit zullen leren.............
Wanneer mensen hun intelligentie gebruiken,
hoeven zij zich niet als een beest te gedragen. (Hermina Stout)

www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

S@ndr@ schreef: zijn er trappen in de Alpen dan :O: ,
Ik kan alleen over de Oostenrijkse bergen oordelen, maar daar is het wel degelijk zo dat er trappen zijn. Heb er aardig wat onder de sloffen gehad de afgelopen jaren in ieder geval. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Hij zal ongetwijfeld ook goede dingen doen, maar dat wordt voor mij overschaduwd door de harde aanpak die ik ook bij hem zie.
En ik heb er gister dus weer eens naar gekeken maar wederom zie ik geen harde aanpak... al die maanden al niet...
Wel een duidelijke aanpak maar geen harde aanpak, ik ben nog steeds erg benieuwd wat mensen verstaan onder harde aanpak... schijnbaar is dit erg lastig uit te leggen aangezien ik dit ook al ergens helemaal in het begin gevraagd heb (of in een ander topic) maar daar komt dus maar een hele enkele reactie op... en vaak niet van de mensen die de 'harde aanpak' noemen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:En ik heb er gister dus weer eens naar gekeken maar wederom zie ik geen harde aanpak... al die maanden al niet...
Wel een duidelijke aanpak maar geen harde aanpak, ik ben nog steeds erg benieuwd wat mensen verstaan onder harde aanpak...
Maar eens een rondvraagje dan ;-) Wat versta JIJ onder een harde aanpak?
Onder een harde aanpak versta ik een hond daadwerkelijk aan de prikker rondslingeren, dus niet optillen omdat hij je anders opknapt maar 4 poten van de grond en dan corrigeren. Alleen optillen aan de prikker zou ook hard zijn in mijn ogen als deze correctie niet in overeenstemming met de oorzaak staat, dus waarom je het doet, omdat hij bijv. niet naar je kijkt... dan vind ik het zeker een harde correctie, maar niet als een hond wil bijten en dat daar een reactie op is. Daarnaast daadwerkelijk schoppen, dus geen hollewipper of het welbekende CM-schupke... een echte schop. TT correctie op 127 dus echt zwaar of een stand waar een hond zeer heftig op reageert is dus per hond verschillend. (heftig vind ik dus echt krijsen en gillen). Een foute correctie waardoor de hond zeer angstig wordt en blijft, zich niet meer hersteld etc. Het daadwerkelijk slaan van honden, geen tik dus slaan. Een hond in zijn wezen zitten zodat hij niets meer doet zonder de baas.

Dit allemaal heb ik nog nooit bij hem gezien dus ik zie geen harde aanpak.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

Nanna schreef:
Dat jij gelooft in dat broodje aap verhaal :smile: .
Hoevaak ben jij er zo ene in de tiefschnee tegengekomen (ongeacht het nonvergelijk met een trap btw, je slaat hier de plank echt finaal mis).
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij heb ik toch vaak genoeg gezegd wat ik een harde aanpak vind. Ik vind dat veel mensen niet weten waarom hun hond iets niet doet. Dat veel mensen niet weten wat hun hond nu eigenlijk is en dat veel mensen niet weten hoe ze zelf maken dat hun honden iets doen. Want vergeet niet dat honden gecorrigeerd worden op zaken die WIJ verkeerd doen. Als een hond uitvalt dan heb je zelf verkeerd gedrag aangeleerd. Als je hond jouw wil bijten dan heb je al helemaal grove steken laten vallen. En als je hond niet gaat zitten terwijl jij hem goed motiveert en het zitten goed hebt aangeleerd dan kun je je toch eens gaan afvragen of je het wel goed hebt aangeleerd en of je wel goed motiveert. Motiveren is geen koek voor de neus bewegen maar het gevoel overbrengen dat je samen werkt en dat het leuk is om dat te doen. Helaas vergeten mensen dat. Mensen denken vaak dat een hond iets moet doen omdat je het zegt. Dat kan best zo zijn, maar dan moet je niet verbaast zijn dat de hond soms niet supersnel meewerkt. En laten de meeste correcties nu gewoon uitgedeeld worden op de steken die mensen als baas van hun hond laten vallen.

Neem die wolfhond. Dat is een hond van een ras dat domweg niet zo goed KAN luisteren. Een ras dat niet zo sociaal IS. Een ras dat vraagt om veel beweging. In alles zijn er steken laten vallen bij die hond. Waarom moet de hond dan ook nog correcties krijgen?

Ik heb twee honden. 1 ervan is zeer makkelijk op te voeden en doet alles wat wij zeggen vlotter dan vlot. Eva geeft in de omgang werkelijk geen enkel probleem. Die is ontzettend makkelijk voor wat ze is. Nu ze over de drie jaar is blijkt vrijwel alles als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Zo gaat dat met honden. Duurt ongeveer een jaar of 3 en dan heb je wat als je goed je best doet voor die tijd. Cleo is totaal anders. Die is niet goed iets bij te brengen. Die luistert niet goed. Wat je ook doet. Blijkbaar kan ik haar niet motiveren en blijkbaar is ze gewoon niet goed in staat om strak onder appel te komen. Prima, maar daar hoef ik haar toch niet om te corrigeren? Dat is mijn gebrek en dat van de hond. Niet alleen onwil en stout zijn vanuit Cleo. Alleen dat laatste zou ik kunnen corrigeren. Dat is rechtvaardig. Onkunde en opvoedingsfouten corrigeren is in mijn ogen zeer onrechtvaardig.

Als je zo nodig wil corrigeren met grovere middelen dan zal je ook moeten kunnen zeggen dat je zelf geen fouten maakt. Maak je wel fouten dan ben je met je correcties aan het compenseren. En daar zit nu net mijn probleem. Zo vaak als mensen roepen dat een hond iets verdient, zo vaak maken ze zelf de fout om de hond zover te krijgen dat hij dat gedrag vertoont.

Ik merk gewoon dat als je goed je best doet en goed nadenkt je vrijwel alle correcties kan voorkomen. En ik weet ook dat de helft van Nederland niet eerst 5 jaar elke hondenmanieren doorgespit heeft, duizenden en duizenden berichten op het hondenforum heeft gelezen en gepost en al 3 honden erop heeft zitten. En zelf na die ervaring maak ik nog genoeg fouten. Hoeveel fouten maken mensen dan niet met hun eerste hond? En als die mensen alleen maar zien wat CM zegt, de hond is dominant, de hond is onwillig en de hond is stout, dan leidt dat tot correcties die totaal niet eerlijk zijn. Ja, de hond kan makker worden. Maar ik vind dat een hond naast makker ook minder wordt dan. Je geeft signalen af waar de hond op reageert, daarna corrigeer je hem op wat hij doet. Als je nu eens wat beter je best deed als baasje en je wat meer zou verdiepen, dan kom je al snel klaar met minder correcties. Nu heb ik het niet tegen jou want jij eist sowieso veel meer van je honden. Ik heb het gewoon over de staffords in Amsterdam West en de herders in Limburg bij gezinnen die ergens een mechelaar vandaan getrokken hebben als huishond. De fouten die zij maken zijn de reden dat zij corrigeren doorgaans.

En een hond die opgevoed wordt op basis van correcties is vaak een hond die dingen doet om correcties te vermijden. Dat is geen leuke hond om mee te werken en het maximaal haalbare haal je er zeker niet uit. Dat is een hond die je kan vergelijken met een getraind dier. Een ezel die op basis van zweepslagen een kar trekt en een tijger die op zijn achterpoten in een kooi loopt met een zweep voor zijn gezicht. Als je dat soort kunstjes vergelijkt met wat je kan bereiken met bv dolfijnen die puur positief getraind worden dan is het verschil meteen duidelijk. Een hond getraind met correcties kan bepaalde trucjes, maar een hond die getraind is op beloning en stimulatie krijgt een onbeperkt arsenaal aan kunstjes en die kan constant en elke dag weer groeien.

Correcties geef je als je hond gevaarlijk gedrag vertoont of als de situatie gestopt moet worden omdat het echt niet kan. Correcties geef je als je gedrag nooit meer terug wil zien. Ik geef dus correcties als ik wil dat mijn honden vermijdingsgedrag gaan vertonen. En ja, dat wil ik wel eens. Stel dat Eva op de schapen loert hier, dan loop ik er net zo lang langs totdat ze daarmee stopt. En als ze loert zeg ik NEE! en als ze dan niet meteen reageert (wat ze meestal wel doet op NEE!) dan geef ik een zacht rukje aan de brede leren halsband. Zou ze er op af rennen dan pak ik haar zeker even bij de wangen en zeg ik dat dat dus echt NIET kan. Dat is ruim voldoende bij een hond die daar heel erg van schrikt en die dan meteen enorm meewerkend wordt. En dat krijg je weer als je correcties bewaart voor wanneer ze echt krachtig moeten overkomen. Corrigeer je dagelijks dan verliest een correctie domweg zijn kracht. En wat ik doe is ook corrigeren. Dus ik corrigeer wel degelijk. Maar ik geef geen pijnprikkels. Tenminste, dat probeer ik ten alle tijden te voorkomen.

Correcties geven tijdens het samenwerken met je hond is in mijn ogen niet goed. Dan is het geen samenwerken meer maar afdwingen. Ik heb altijd gemerkt dat dat het leerproces in de weg staat en dat je dan niet zover komt als wanneer je niet corrigeert op die momenten. Dan moet je je training aanpassen en dan komt het 100% zeker in orde. Dus je moet even nadenken en beter je best doen als je hond iets wat hij leuk vind niet goed aan het doen is.

En mijn hele probleem met CM is dat een hond meteen zo aangepakt wordt dat het hele proces van samenwerken en leren veranderd in volgen en vermijden. Een hond die eenmaal op de rug gedrukt is en met een muilkorf om met een vreemde man en camera's te maken heeft gekregen is inderdaad al snel geneigd om maar mee te gaan in wat er geëist wordt. Prima, want het werkt. Maar daarna, en dat vergeten mensen, heeft de hond ook iets meegemaakt wat ik zelf persoonlijk dus niet wil dat mijn honden meemaken. Zij hoeven niet te leren dat een vreemde man ze met de grond gelijk kan maken. Zij moeten leren dat het vertonen van goed en gewenst gedrag ze een leuker leven geeft. Daarin wil ik dat ze ontspannen leren en groeien. Dan kom je in mijn ogen uiteindelijk 100 keer verder met je hond al duurt het iets langer dan 10 minuten. Dat is investeren. En dat vind ik belangrijk. Zeker omdat ik durf te stellen dat het 90% van de tijd bij correcties gaat om het wegmaken van de steken die je zelf liet vallen. Daarom maakt het het corrigeren van honden met harde hand in mijn ogen vaak zo oneerlijk en zo vol van onbegrip. En CM geeft nu eenmaal helaas wel heel sterk het signaal af dat je hond moet luisteren omdat hij submissive is. En dat betekent dus netto net zo veel als dat een hond moet luisteren omdat jij het zegt. En dan krijg je dus de tijger die op zijn achterpoten achteruit loopt omdat jij het zegt. En dan krijg je niet de dolfijn die je een onbeperkt scala aan gedragingen kan laten zien omdat hij het zelf wil en er zelf enorm van geniet. Daar zit dus mijn probleem met correcties en mijn probleem met CM. Straks ga ik weer calm en assertive wandelen. Geniaal en daar heb ik al enorm veel mee bereikt. Daardoor hoef ik nog minder te corrigeren. Want de honden begrijpen dat gewoon. :E:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

tineke schreef:Mensen die totaal geen interesse hebben in hondengedrag kijken denk ik niet naar CM, die kijken naar dansende sterren ,zoektochten naar boerinnen en nieuwe ''talenten '' als Wesley.
Joh, ik was op een ander hondenforum en daar wisten ze ineens niet wie dat was...... :oohja:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”