Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaasgruis en volgens da te zure urine!?!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

BramBlix
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 1 Border Collie en 1 Beauceron

Blaasgruis en volgens da te zure urine!?!

Ongelezen bericht door BramBlix »

Mijn oudste hond van 11,5 jaar druppelde laatst urine, hetgeen nog nooit is voorgekomen bij hem. De da constateerde blaasgruis en zijn urine was te zuur zei ze. Daarom moest hij meteen overschakelen op Royal Canin Urinary Diet.
Toen hij bij mij kwam (hij was toen 5 jaar) had hij constant diarree en daarom ben ik gaan zoeken naar een geschikt soort voer voor hem en ben toen bij Carnibest uitgekomen. Daar heeft hij het altijd erg goed op gedaan, maar volgens de da krijgt hij van die Carnibest dus te zure urine en daardoor nu dus dat blaasgruis. Sinds hij de brokken van Royal Canin eet, drinkt hij bijna drie keer zoveel als daarvoor en moet hij echt elk uur naar buiten om te plassen. Als gevolg hiervan is hij dus ook niet meer zindelijk 's nachts!! Daarbij komt dat hij weer aan de diarree is en vandaag had hij zelfs bloed bij zijn ontlasting! Ik heb straks weer een afspraak bij de da, maar heb inmiddels al op internet gelezen dat blaasgruis juist komt omdat de urine niet zuur genoeg is!! Nu weet ik niet meer wie of wat ik moet geloven, maar als ik mijn hond zo zie, is hij er zeker niet op vooruit gegaan met die brokken!!!!!! Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een andere therapie dan die vervloekte brokken?
Alvast bedankt!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Blaasgruis en volgens da te zure urine!?!

Ongelezen bericht door lieke »

Blaasgruis wordt niet veroorzaakt door een hoge zuurgraad in de urine. Integendeel, de zuurgraad is juist te laag en daardoor worden kristallen gevormd.
Ik zou maar eens naar een andere da gaan zoeken.
Afbeelding
BramBlix
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 1 Border Collie en 1 Beauceron

Ongelezen bericht door BramBlix »

Nee hoor, ik stond helemaal niet te zenuwen en de da was erg stellig dat de urine te zuur was!! En dat dit kwam door de Carnibest. Ze zei letterlijk: 'door dat rauwe vlees wordt zijn urine te zuur en dat veroorzaakt blaasgruis'. Ik heb geen opleiding diergeneeskunde gedaan en geloof(de) dus wel wat ze zei op dat moment, maar weer thuis ben ik gaan googlen en daar hoor je ook soms tegenstrijdige verhalen. Door mijn ervaringen met allerlei merken brokken (ik heb wat afgezocht voordat ik bij Carnibest terechtkwam; dat was in de tijd dat ik nauwelijks mijn weg kon vinden op internet...) ben ik wel heel voorzichtig hiermee geworden, zeker voor deze hond! Verder heb ik alleen maar goede ervaringen met mijn huidige da; over mijn vorige dierenartsen (door verhuizing 2 keer overgeschakeld) was ik wel wat minder enthousiast, maar ik denk wel dat veel dierenartsen sowieso een vooroordeel hebben tegen KVV. Nou liep ik nooit de deur plat bij de da (tot nu toe) en ging eigenlijk alleen voor entingen, want buiten de diarree die hij had toen hij bij ons kwam mankeerde hij nooit iets.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Even ter info. Te zure urine staat gelijk aan urine met een lage zuurtegraad (=PH).
http://nl.wikipedia.org/wiki/PH" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt ook verschillende soorten gruis. Struviet wordt gevormd in urine met een hoge PH (= niet zuur). Calciumoxalaat wordt gevormd in urine met een lage PH (= zuur).
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

BramBlix schreef:Nee hoor, ik stond helemaal niet te zenuwen en de da was erg stellig dat de urine te zuur was!! En dat dit kwam door de Carnibest. Ze zei letterlijk: 'door dat rauwe vlees wordt zijn urine te zuur en dat veroorzaakt blaasgruis'.
Dan hadden er al heel wat hondjes meer moeten zijn die spontaan blaasgruis krijgen van de Carnibest. :roll:
Wat is de pH van de urine en wat voor type gruis is er gefilterd?
Afhankelijk van dat type steen (vaak struviet of oxalaat) en waardebepaling van een urine pH kun je daar een voedingsoorzaak aan hangen. Oxalaatstenen zijn vaak erfelijk bepaald en struviet heeft vaak een voedingsoorzaak. Het is voor een hond juist gezond en vrij normaal dat de pH van een urine gemiddeld op 6/6,5 komt te staan en dat bereik je zowieso al met rauwe voeding. Alles wat daar overheen komt (boven 7 is alkalisch), veroorzaakt vaak steenvorming en/of ontstekingen. In het uiterste geval (en dat is uitzonderlijk) dat een blaas TE zuur wordt gemaakt, is dat doordat een hond alleen maar rauwe voeding zonder low carb krijgt. Dan is de hond in kwestie al gevoelig voor oxalaat stenen en zal je daar je voeding op moeten aanpassen. In de CB zitten voldoende koolhydraten, maar je hoeft dan echt niet persé terug op brok om een blaas minder zuur te maken. Gewoon dagelijks wat groentes toevoegen. Als mij dit verteld werd, zou ik exact willen weten wat zijn pH nu is en wat voor gruisvorming er exact is gevonden. Ook kan een andere oorzaak debet zijn aan TE zure urine en dat is in het geval van mijn oudste hond het te weinig drinken om het doorspoelen van de nieren en urinestelsel te bevorderen. Laat je niet gek maken, hoor. Als je ziet dat jouw hond het juist meer dan prima deed op die CB en nu bal op de brokken, dan zou ik gewoon een effectief middel gebruiken om het gruis weg te krijgen, zoals Lysium of Blaas- en niercompositum. En afhankelijk van wat je dierenarts aan waardes kan overleggen, is het heel simpel toevoegen van wat groentes aan de CB een optie en het per dag meer laten drinken (rauwe honing/water, brandnetel/honing).
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

mijn hond heeft blaasgruis gehad en stenen ik ben een tijdje bezig geweest met verzuren want haar ph was veel te hoog 8. ik kreeg het maar niet naar beneden uiteindelijk bleek ze stenen te hebben die zijn verwijdert dit was strufiet.

ik zou nog eens navragen wat de waarde van de ph was en welke kristallen er inzaten. nou kan je dat al bijna aan de hand van de ph bepalen, want strufiet zit niet in zure urine lager dan 6.
als de urine echt te zuur is heb jij dus oxalaat dan zou ik hel snel gaan zorgen dat de ph omhoog gaat naar de 6 tot 6,5 , want oxalaat stenen wil je niet hebben die kan je niet oplossen.
inderdaad kan je dit doen door meer groente toe te voegen. dan zou ik zelf ph strips kopen en de urine in de gaten houden als je op vlees wil blijven want als je hond het zo slecht doet op die brokken schiet het ook niet op.

vlees maakt de urine wel wat zuurder maar ik kan me niet voostellen dat het te zuur wordt, vaak is het toch een combinatie van te weinig drinken, misschien een bacterie maar die maken de urine meestal toch minder zuur.

anders nog eens naar een andere dierenarts gaan, die kristallen moeten er gewoon uit anders heb je straks een goter probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”