Dat vindt Tapas vast heel leuk, die weet niet wat haar overkomt met zo'n grote bewegende dweil aan een touwtje naast haar!Nanna schreef:LongFields schreef:O, sla mijn ring dan maar over, dat scheelt weer.Nanna schreef:Ik ga morgen fijn foto's maken van gepoederde dikke winnaars met strakke lijntjes en opgetrokken staartenEn dan ga ik ze daarna er mee om de oren slaan.
Jij mag Hoppa vasthouden terwijl ik rondsluip
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Vergeet obesitas Bob niet op de foto te zettenNanna schreef:Ik ga morgen fijn foto's maken van gepoederde dikke winnaars met strakke lijntjes en opgetrokken staartenEn dan ga ik ze daarna er mee om de oren slaan.
-
Neeltje
Ik ga zondagochtend even rondsnuffelen. De Tibetaantjes zullen zo klaar zijn (ik geloof 9 ingeschreven) dan ga ik eens kijken hoe het met de bulletjes gesteld is.......
- bennie
- Zeer actief
Fokverbod Cavelier King Charles Spaniël als het aan de Stichting Dier&Recht ligt:
Bron: http://dierenrecht.org/" onclick="window.open(this.href);return false;Stichting Dier&Recht schreef: Dier&Recht: Stop fokken Cavalier [..] hondjes, anders gerechtelijke stappen
Amsterdam, 3 februari 2011 – Stichting Dier&Recht eist van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied, van de Cavalier Club Nederland en van fokkers dat ze op de korte termijn stoppen met het fokken van de rashond Cavalier King Charles Spaniël. De honden hebben een te kleine schedel voor de hersenen, met klachten als chronische hoofdpijn, jeuk en epilepsie, een groot deel van de dieren heeft hartklachten, er zijn ernstige knieproblemen, chronische oog- en ooraandoeningen en heupdysplasie. Indien er op de korte termijn geen fokverbod komt, zal de Stichting Dier&Recht de verantwoordelijken voor de rechter dagen.
Stichting Dier&Recht probeert vanaf december 2010 in gesprek te raken met fokkers, Cavalier Club Nederland en de Raad van Beheer op Kynologisch gebied over de erfelijke afwijkingen bij de rashond Cavalier King Charles Spaniël. De Cavaliers zijn jarenlang doorgefokt op uiterlijke kenmerken, zozeer dat nu de schedel te klein is geworden voor de hersenen. De genetische basis wordt wereldwijd slechts gevormd door twee honden in 1930 en zes honden rond 1950. Op dit moment zijn er in Nederland alleen al ongeveer 10.000 Cavalier hondjes.
De Raad van Beheer, de Cavalier Club en de fokkers zijn verantwoordelijk voor het doorfokken van de hondjes. Ook staatssecretaris Bleker legt de verantwoordelijkheid bij de sector. Inmiddels heeft de staatssecretaris een Algemene Maatregel van Bestuur aangekondigd om het fokken van deze hondjes op slechts uiterlijke kenmerken te stoppen. Hoe de maatregelen er uit zullen zien, wordt later deze maand duidelijk in een brief aan de Tweede Kamer. Mocht een fokverbod op korte termijn een feit zijn, zal Stichting Dier&Recht de dagvaarding intrekken, maar die kans wordt zeer klein geacht.
Stichting Dier&Recht eist een fokverbod en acht het absurd dat honden, alleen vanwege modegrillen, een uiterlijk hebben gekregen dat zeer schadelijk is voor hun gezondheid. Dat geldt ook en misschien wel vooral voor honden met een stamboom. Professor Spruijt van de Universiteit Utrecht: ‘Stambomen bij rashonden is een garantie voor een grote kans op (erfelijke) problemen’.
Hans Baaij, directeur Stichting Dier&Recht:’Veel rashonden hebben door hun absurde uiterlijk vreemde ziektes: bij sommige honden vallen de bolle ogen uit de oogkassen, andere honden hebben zo’n klein luchtpijpje dat ze bij de geringste inspanning al ademnood hebben, honden worden zonder staart gefokt, maar bij het fokken gaat dit soms mis en dan groeit zo’n staart de anus in en moet dan operatief verwijderd worden. Kanker is een veel voorkomende ziekte, ook bij relatief jonge dieren. Met een groot deel van de rashonden is iets mis en dat geldt in het bijzonder voor de Cavalier King Charles Spaniel. Vandaar de eis van een verbod op het fokken van deze hond. Desnoods af te dwingen via de rechter’.
Meer informatie: Stichting Dier&Recht, Hans Baaij (directeur), 020-6109716.
Cijfers over gezondheidsproblemen bij de Cavalier King Charles Spaniël:
95% van de honden heeft chiari-lijkende malformatie (CM) (een te kleine schedel).
50% heeft het volledige beeld van Chiari-lijkende malformatie en syringomyelia (CM/SM) met als symptomen chronische pijn en/of jeuk en/of epilepsie. De ziekte wordt bij mensen gezien als één van de pijnlijkste die er bestaan (maar komt bij mensen gelukkig zeer zelden voor).
40% heeft hartruis (100% bij ouder dan 10 jaar). 52% sterft aan deze hartproblematiek;
20-30% heeft chronische knie-problemen (Patella Luxatie);
30% heeft last van chronische oogaandoeningen;
40% heeft een oorziekte (PSOM) die alleen bij Cavaliers voorkomt
10 % (minstens) heeft heupdysplasie.
Indien deze percentages doorberekend worden dan is de kans op een gezonde hond, - aangenomen dat een gemiddelde hond maar één erfelijke ziekte heeft -, minder dan 10%. Voor honden van tien jaar is de kans dat de Cavalier gezond is ongeveer 1%.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En hoe doen ze het met buitenlandse kleurmeesters? Gaan ze straks alleen nog buitenlanders vragen op shows omdat de Ned. zich aan deze afspraken houden en de buitenlanders niet?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dit hele verhaal is al internationaal.Es schreef:En hoe doen ze het met buitenlandse kleurmeesters? Gaan ze straks alleen nog buitenlanders vragen op shows omdat de Ned. zich aan deze afspraken houden en de buitenlanders niet?
Het is enkele jaren geleden in Zweden begonnen en daar opgepikt door enkele Nederlandse keurmeesters, die het hier hebben geïntroduceerd.
Hier is het hele verhaal opnieuw geëvolueerd samen met de rasverenigingen, want niet alle kenmerken zijn overal gelijk.
En er zijn bijvoorbeeld ook rassen die er niet in stonden omdat je ze in Scandinavië amper ziet, maar hier dus wel.
De Raad heeft er enkele symposia aan gewijd.
En dat heeft dus geresulteerd in dit verhaal.
Alle keurmeesters die worden uitgenodigd krijgen van te voren al dit hele verhaal (in meerdere talen) inclusief evaluatieformulieren.
Ze worden er van te voren goed over doorgepraat en achteraf wordt er nagepraat.
Dus het is iets dat onder de aandacht van alle keurmeesters wordt gebracht, ongeacht het land waar ze andaan komen.
- bennie
- Zeer actief
Ik denk dat het dadelijk juridische ondersteuning gaat genieten. Wanneer een show dan een buitenlandse km uitnodigt, die zich niet aan de nederlandse regelgeving houdt, zal er wellicht een geldboete voor de organisator volgen. Maar ik denk dat Nederland een voorbeeld gaat geven dat ook in het buitenland gevolgen gaat hebben. Het was gewoon wachten tot het eerste land dat met juridische regelgeving komt om een einde te maken aan de dierenterreur binnen de showwereld.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat denk ik dan weer niet en ik denk dat jij eerst even alles over het BSI moet lezen. En mijn post hierboven is ook zinnigbennie schreef:Ik denk dat het dadelijk juridische ondersteuning gaat genieten. Wanneer een show dan een buitenlandse km uitnodigt, die zich niet aan de nederlandse regelgeving houdt, zal er wellicht een geldboete voor de organisator volgen. Maar ik denk dat Nederland een voorbeeld gaat geven dat ook in het buitenland gevolgen gaat hebben. Het was gewoon wachten tot het eerste land dat met juridische regelgeving komt om een einde te maken aan de dierenterreur binnen de showwereld.
- bennie
- Zeer actief
Ik wacht gewoon even de brief van Bleker af, dan wordt het vanzelf wel duidelijk hoe hij gaat zorgen dat het eea wordt nageleefd. Wat jouw post betreft, die gaat over initiatief vanuit de showwereld, niet vanuit de wetgeving, en laat dat laatste er nou zijn gekomen omdat het eerste maar niet tot resultaat bleef leiden.Marjoleine schreef:Dat denk ik dan weer niet en ik denk dat jij eerst even alles over het BSI moet lezen. En mijn post hierboven is ook zinnigbennie schreef:Ik denk dat het dadelijk juridische ondersteuning gaat genieten. Wanneer een show dan een buitenlandse km uitnodigt, die zich niet aan de nederlandse regelgeving houdt, zal er wellicht een geldboete voor de organisator volgen. Maar ik denk dat Nederland een voorbeeld gaat geven dat ook in het buitenland gevolgen gaat hebben. Het was gewoon wachten tot het eerste land dat met juridische regelgeving komt om een einde te maken aan de dierenterreur binnen de showwereld.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit kun je niet juridisch afdwingen.bennie schreef:Ik wacht gewoon even de brief van Bleker af, dan wordt het vanzelf wel duidelijk hoe hij gaat zorgen dat het eea wordt nageleefd.Marjoleine schreef:Dat denk ik dan weer niet en ik denk dat jij eerst even alles over het BSI moet lezen. En mijn post hierboven is ook zinnig
Domweg omdat de mensen die hierover gaan (keurmeester bedoel ik) daar niet toe bevoegd zijn.
En dat is internationaal zo geregeld.
De kennelclubs zijn hier al langer mee bezig hoor.
Alleen verander je sommige dingen nou eenmaal niet in een week.
Het is ook niet in een week geworden zoals het nu is tenslotte.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En als je dingen toevoegt, edit dan even 
Zoals ik al zei: je kunt shows niet ondersteunen met juridische regels.
Dat is gewoon niet mogelijk.
Sanctie zou uit de branche zelf moeten komen en daar zijn ze dus mee bezig.
Zoals ik al zei: je kunt shows niet ondersteunen met juridische regels.
Dat is gewoon niet mogelijk.
Sanctie zou uit de branche zelf moeten komen en daar zijn ze dus mee bezig.
- bennie
- Zeer actief
Waarom kun je dat juridisch niet regelen? De eindverantwoordelijkheid zal waarschijnlijk bij de organisator worden gelegd, dus daar gaat dan de rekening heen. Zodra die km voet op Nederlandsche bodem zet heeft hij zich overigens aan de Nederlandse wet te houden, en die staat toch echt wel boven die organisatie.
- Frysian Beer
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): American Bulldog
Karakter wordt op de show van mijn ras wel degelijk meegenomen. Enige vorm van agressiviteit naar de keurmeester en je kan weer naar huis.Valerie schreef:Tja ik vind een goede showhond niet per definitie een goede fokhondNuran Gino schreef:en een uitslag van een gedragstest zou ook mooi zijn...zo haal je wel de angstige en agressieve honden eruit waar je je zo ie zo bij moet afvragen of je daar mee wilt fokken.Valerie schreef:Misschien moeten honden straks eerst gezondheidstesten laten zien voor je ze mag inschrijven in de open klasse?
Dat lijkt mij al een zeer goed begin..Een show moet om het uiterlijk gaan, een aantal uiterlijke kenmerken gaan hand in hand met gezondheid waar op gelet moet worden. Ik weet niet of je karakter daar ook bij moet betrekken.
Daarnaast wordt er niet gekeken of zijn haar wel of niet in de lak zit maar of hij voldoet aan de raseigenschappen. Daar moet het ook uiteindelijk om gaan. Als je van de buitenkant mooi bent maar van binnen een wrak schiet je nog geen moer op.

Geval apart.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het is gewoon stom dat er allerlei regels zijn en dat niemand dan controleert of men zich eraan houdt. Niet alleen de RVB, ook de keurmeesters. Schaf ze dan af.Podenji schreef:ik vind het alleen erg jammer dat dat nu pas gebeurt, omdat er nu veel media aandacht aan gegeven wordt en het gebeurt dus niet omdat de Raad er zelf ook zo over denkt.Rosita Compagner schreef:Dit verhaal bedoel je, denk ik? Niet zo zeer van de FCI maar van de Raad van Beheer.empyree schreef:Zo circuleert er nu een brief van de FCI waarbij ze af willen van het showen met een strakke lijn en honden die geforceerd in stand worden gehouden. Ook honden met overgewicht zouden niet meer met uitmuntend mogen worden beoordeeld en ze willen ook poederen en lak en dergelijke zaken aanpakken.......
http://www.akitaclub.nl/downloads/RSI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;![]()
dat poederen en lak e.d. was zogenaamd al " verboden" op shows, alleen als je het wel deed werd je gewoon naar een speciale ruimte gebonjourd, ALS ze er al wat van zeiden.
Op elke wandeling is