Natuurlijk kun je dat niet verwachten van een 4-jarige. Wat een onzin zeg :N:
Hier 2 stiefkinderen van 9 en 12. Zij kregen Frenk 'cadeau' toen ik in hun leven kwam en volgens mij is hij 1 van de redenen dat ze blij met mij zijn

Hier geldt: wil je de lusten, dan ook de lasten. Natuurlijk: het is mijn hond en uiteindelijk altijd mijn verantwoordelijkheid. Maar kinderen mogen best leren dat met de lol van een huisdier ook bepaalde zorgen gepaard gaan.
In de praktijk betekent het dat zij mee opletten of hij schoon water heeft, dat ze hem af en toe uitlaten, dat ze meehelpen met wassen of borstelen.
Tot nu toe vinden ze het eigenlijk allemaal leuk. Naar het bos gaan is een feestje, wassen is een feestje. Het enige waar ze af en toe op gewezen moeten worden is hem een plasrondje laten lopen, ook als het regent het of koud is... Maar dan geldt gewoon: jij wil kunnen zeggen dat het jouw hond is? Jij wilt behendigheid lopen? Dan hoort dit erbij.
Mijn vriend loopt altijd de laatste avondronde met hem. Zijn redenatie: hij hoort bij ons gezin en dan zorgen we allemaal voor hem.
Ik vind dit overigens helemaal niet vanzelfsprekend en had me heel goed voor kunnen stellen dat zij gezegd zouden hebben 'leuk dat je een hond hebt, maar da's niet ons pakkie an'. Dat ze dat niet doen en anders voelen vind ik alleen maar heel erg fijn
In z'n algemeenheid denk ik dat het per kind anders is hoeveel verantwoordelijkheid een kind aankan en kan overzien en welk huisdier daar vervolgens bij past. En het spreekt voor mij voor zich dat je als ouders je kind daarin begeleidt. Om een voorbeeld te noemen: een kind van pak 'm beet 6 mag van mij best een goudvis, maar dan verwacht ik wel dat hij trouw meehelpt met het verschonen van de bak en het voeren. En ik zou hem daar ook steeds bij betrekken en op aanspreken. En zoveel mogelijk zelf laten doen.
Idem voor een hond of een kat. Je wilt een kat? Enig, maar dat betekent iedere dag de kattenbak leegscheppen. Iedere dag helpen met eten geven. En dan zou ik als moeder wel helpen, maar ik zou echt niet alle verzorging gaan lopen doen, zonder mijn kind erbij te halen. En ik zou ook niet zeggen: je mag pas vanaf X leeftijd een huisdier en dan moet je er alles zelf voor doen en zoek het dan maar uit. Zo werkt het toch ook niet?
Ik moet zeggen: ik heb ook stapsgewijs geleerd om voor (huis)dieren te zorgen. Of het nou een vis, cavia, kat, hond of pony betreft. Je voed een kind toch ook daarin op?