Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stichting eist fokverbod
Moderator: moderatorteam
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Stichting eist fokverbod
Tja, voor de Cavaliertjes kan ik me er iets bij voorstellen dat ze selectiever zouden moeten gaan fokken, maar om nou direct een fokverbod in de voeren?
Bij de Dobers sterft 52,8 procent aan DCM, maar daar wordt door fokkers nog steeds niet op getest.
Bij de Dobers sterft 52,8 procent aan DCM, maar daar wordt door fokkers nog steeds niet op getest.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Lin&Noa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
En de engelse bulldog die niet eens normaal kan bevallen en voor haar pups kan zorgen dan?
Ik begrijp ook niet waarom de stamboom zo uitdrukkelijk vermeld moet worden, alsof een cavalier zonder boom ineens gezond is
Ik begrijp ook niet waarom de stamboom zo uitdrukkelijk vermeld moet worden, alsof een cavalier zonder boom ineens gezond is
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Vind het een lastige kwestie...
Als je een fokverbod gaat eisen voor dit ras... welk ras gaat dan volgen? Welke criteria legitimeren een fokverbod?
Ik zou het graag zien gebeuren hoor… dat dan weer wel
Dat er überhaupt nog een markt bestaat voor de Cavalier
Als je een fokverbod gaat eisen voor dit ras... welk ras gaat dan volgen? Welke criteria legitimeren een fokverbod?
Ik zou het graag zien gebeuren hoor… dat dan weer wel
Dat er überhaupt nog een markt bestaat voor de Cavalier
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Nou heb ik totaal geen verstand van fokken maar kan een ras zoals de cavalier dan niet gekruist worden met een ander ras om het ras weer gezonder te maken? Ik begrijp dat álle cavaliers deze problemen hebben (te kleine schedel voor hersenen al dan niet met -ernstige- klachten) je kunt dan dus geen gebruik maken van honden die een grotere kop hebben binnen dit ras.
En moet je het gezond maken van dit ras wíllen?
En moet je het gezond maken van dit ras wíllen?

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, dit kan helemaal niet. Het fokken van deze hondjes met stamboom in Nl kun je wel verbieden maar je kunt mensen niet verbieden zo'n hondje elders te kopen of zonder stamboom te fokken. Je ontkent dan gewoon dat het een Cavalier is.Mickie schreef:Een fokverbod zie ik trouwens niet handhaafbaar hoor. Stel dat je geen stambomen meer toekent, dan gaat alles het zwarte circuit in en ben je het overzicht en de minimale vinger in de pap helemáál kwijt.
Of krijgen we dan toestanden vergelijkbaar met de pitbullwet? Alles dat aan bepaalde kenmerken voldoet valt onder de cavalierwet en wordt verplicht gecastreerd of afgemaakt ofzo?
Onzin dus, die hele eis.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ja, da's wel een goede reden om met andere rassen ook door te rommelen.moosje schreef:Tja, voor de Cavaliertjes kan ik me er iets bij voorstellen dat ze selectiever zouden moeten gaan fokken, maar om nou direct een fokverbod in de voeren?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
sirene schreef:Precies, dit kan helemaal niet. Het fokken van deze hondjes met stamboom in Nl kun je wel verbieden maar je kunt mensen niet verbieden zo'n hondje elders te kopen of zonder stamboom te fokken. Je ontkent dan gewoon dat het een Cavalier is.Mickie schreef:Een fokverbod zie ik trouwens niet handhaafbaar hoor. Stel dat je geen stambomen meer toekent, dan gaat alles het zwarte circuit in en ben je het overzicht en de minimale vinger in de pap helemáál kwijt.
Of krijgen we dan toestanden vergelijkbaar met de pitbullwet? Alles dat aan bepaalde kenmerken voldoet valt onder de cavalierwet en wordt verplicht gecastreerd of afgemaakt ofzo?
Onzin dus, die hele eis.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Maar zou het niet zo zijn dat de negatieve reclame om deze arme hondjes bij een officieel 'fokverbod' ervoor zorgt dat potentiële pupkopers worden afgeschrikt?
Die vergelijking met pitbulls snap ik niet zo. Die hebben een fokverbod vanwege een bepaald imago gekregen. Dat trekt juist mensen aan die zo'n hond dan als status willen hebben. Een fokverbod op cavaliertjes vanwege ernstige afwijkingen is iets heel anders. Mensen die een cavaliertje willen zullen hun vingers niet graag willen branden aan het kopen van een zieke pup. Met alle hoge da-rekeningen van dien.
Dus de negatieve reclame doet dan het werk, niet zo zeer het fokverbod want lijkt me dat dit toch niet te handhaven is. Misschien worden fokkers dan zelfs gedwongen om maatregelen te nemen ter verbetering van het ras.

- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Dit lijkt me een heel lastig iets, maar wel super dat er eindelijk aandacht aan wordt besteed. Hopelijk als dit bekend wordt, gaan puppy kopers ook anders denken en kopen ze dit soort hondjes niet meer. Al ben ik bang dat het bij hopen blijft, omdat een hoop mensen nu eenmaal alleen maar aan hunzelf denken en als ze iets leuk vinden, dan willen ze dat hebben...
Mooi voorbeeld voor mij, een kennis heeft een mops puppy gekocht. Ik merkte op dat hij nu al erg benauwd is, hondje is pas 16 weken. Waarop doodleuk gezegd wordt, tja, ik weet het, ik weet ook dat ze vaak niet gezond zijn en dat dit best zielig is. Maar IK vind het karakter zo leuk. Dus wilde ik een Mops
En daar kan ik dan met mn pet niet bij, je weet dat je wat ongezonds koopt, en het toch doen
Dus wat mij betreft, helemaal goed dit. Ik vraag me af of het uitvoerbaar is, maar je moet ergens beginnen en ik hoop echt dat vele rassen gaan volgen.
Mooi voorbeeld voor mij, een kennis heeft een mops puppy gekocht. Ik merkte op dat hij nu al erg benauwd is, hondje is pas 16 weken. Waarop doodleuk gezegd wordt, tja, ik weet het, ik weet ook dat ze vaak niet gezond zijn en dat dit best zielig is. Maar IK vind het karakter zo leuk. Dus wilde ik een Mops
Dus wat mij betreft, helemaal goed dit. Ik vraag me af of het uitvoerbaar is, maar je moet ergens beginnen en ik hoop echt dat vele rassen gaan volgen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
ramoon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jack hussel en poedel
van mij hoeft er niet zozeel een fokverbok op de caviertjes te komen, ik denk dat er een andere
oplossing verzonnen moet worden.
ik ben wel HEEL blij dat er nu meer aandacht aan besteed wordt!
nog lang niet genoeg er moet nog veel meer aandacht komen ook voor broodfokkers,
zeker zolang er nog steeds mensen in een dierenwinkel vragen of ze
daar hondjes of poezen verkopen is er niet genoeg aandacht aan besteed.
oplossing verzonnen moet worden.
ik ben wel HEEL blij dat er nu meer aandacht aan besteed wordt!
nog lang niet genoeg er moet nog veel meer aandacht komen ook voor broodfokkers,
daar hondjes of poezen verkopen is er niet genoeg aandacht aan besteed.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Als je een fokverbod instelt krijg je toch juist veel meer ongezonde honden? Volgens mij blijft er wel altijd vraag naar, en broodfokkers spelen daar maar al te graag op in natuurlijk.

-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
broodfokkers zullen sneller dieren kruisen met elkaar. daar gaat het voornamelijk om look-a-likes. ook zullen broodfokkers niet fokken met enkel showhonden met een U-tje.moosje schreef:Als je een fokverbod instelt krijg je toch juist veel meer ongezonde honden? Volgens mij blijft er wel altijd vraag naar, en broodfokkers spelen daar maar al te graag op in natuurlijk.
niet dat je nu natuurlijk bij broodfokkers je hondje moet halen. maar dat is meer omdat de ouderdieren het slecht hebben, en omdat soms met de pup beestachtig wordt omgegaan en niet geent enzo. maar over het algemeen vind je daar minder genetische problemen.
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
Ach een aantal jaren geleden probeerde Peta dit zonder resultaat.
Pugs kunnen niet eens normaal ademen omdat hun neus is weg gefokt en zo zijn er nog meer rassen die moeten lijden om hun uiterlijk. (wie mooi wilt zijn moet lijden)
Pugs kunnen niet eens normaal ademen omdat hun neus is weg gefokt en zo zijn er nog meer rassen die moeten lijden om hun uiterlijk. (wie mooi wilt zijn moet lijden)
-
ramoon
- Zeer actief
Deze 2e A.L.V. die dit jaar gehouden werd stond geheel in het teken van het fokreglement, zoals ook verwoord werd in de toelichting in de Agenda, gepubliceerd in Cavalier Vizier nr. 5, die hier voor alle duidelijkheid nog even herhaald wordt.
“ De gezondheid van ons ras is van het grootste belang. Mede door de media aandacht en veel negativiteit, ook door dierenartsen, wordt ons ras momenteel als zeer ongezond gezien. In hoeverre dit allemaal werkelijk zo is, blijft een vraag. Natuurlijk komt in ons ras, evenals in andere rassen, ook van alles wel eens voor. Toch zijn we ons ervan bewust dat wij aantoonbaar iets van die ongerustheid weg moeten nemen. We hebben reeds een voor alle leden geldend fokreglement, waarin o.a. de hartonderzoeken worden vereist. Nu de Chiari-like Malformatie en Syringomyelia zeer in het blikveld staan kunnen we er niet omheen om onze honden hierop verplicht te laten onderzoeken. Ook volgens onze statuten zijn we verplicht maatregelen te nemen, indien nodig. Daarom stelt het bestuur de volgende wijzigingen voor in het fokreglement.”
De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom. Aanwezig zijn 57 stemgerechtigde leden, 1 asp. lid en 2 introducés. De leden, die met kennisgeving afwezig zijn, worden ook genoemd. Bij de mededelingen wordt vastgesteld dat alle discussies, opmerkingen en vragen vanuit de vergadering via de microfoon zullen gaan. Ook zullen de stemmingen van de voorstellen door middel van handopsteking gaan.
Nadat de notulen van de vorige ALV d.d. 12 mei j.l. zonder op-of aanmerkingen zijn goedgekeurd, komen de ingekomen stukken aan de orde. Een vijftal brieven, gericht aan de ALV, worden door het bestuur voorgelezen. De motie die in een van de brieven stond werd met meerderheid van stemmen verworpen.
Vervolgens wordt agendapunt 5 – aanpassing Fokreglement behandeld. Alle wijzigingen en aanpassingen in dit agendapunt werden met een algemene meerderheid van stemmen aangenomen.
Er komt een Patella Onderzoeksformulier voor een eenmalig onderzoek vanaf de leeftijd van 12 maanden. Het veterinair Onderzoeksformulier komt dus te vervallen. Verder zullen de sanctionerende maatregelen worden aangepast en zal er met een puntensysteem worden gewerkt.
En dan natuurlijk de allerbelangrijkste aanpassing van het fokreglement:
Met algehele meerderheid wordt het voorstel aangenomen dat alle Cavaliers waarmee gefokt wordt vanaf de leeftijd van 2,5 jaar verplicht MRI gescand moeten worden. Wij zijn de eerste rasvereniging van Cavalier King Charles Spaniels in de wereld, die deze verplichting in het fokbeleid opneemt. Wij hopen dat vele zusterverenigingen en verenigingen van andere rassen waar deze aandoening ook voorkomt dit voorbeeld zullen volgen om zo te proberen het aantal lijders van de aandoening Syringomyelia terug te dringen.
Bestuur CCN
Laatst aangepast op donderdag, 18 november 2010 13:42
dit haal ik van de ned vereniging caliers ik vind hier dingen instaan dat ik denk???? vooral de eerste alinea maar oke nu even de laatste met 2,5 jaar wordt er een mri gedaan betekend dit dat er ook daarna pas gefokt wordt???
“ De gezondheid van ons ras is van het grootste belang. Mede door de media aandacht en veel negativiteit, ook door dierenartsen, wordt ons ras momenteel als zeer ongezond gezien. In hoeverre dit allemaal werkelijk zo is, blijft een vraag. Natuurlijk komt in ons ras, evenals in andere rassen, ook van alles wel eens voor. Toch zijn we ons ervan bewust dat wij aantoonbaar iets van die ongerustheid weg moeten nemen. We hebben reeds een voor alle leden geldend fokreglement, waarin o.a. de hartonderzoeken worden vereist. Nu de Chiari-like Malformatie en Syringomyelia zeer in het blikveld staan kunnen we er niet omheen om onze honden hierop verplicht te laten onderzoeken. Ook volgens onze statuten zijn we verplicht maatregelen te nemen, indien nodig. Daarom stelt het bestuur de volgende wijzigingen voor in het fokreglement.”
De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom. Aanwezig zijn 57 stemgerechtigde leden, 1 asp. lid en 2 introducés. De leden, die met kennisgeving afwezig zijn, worden ook genoemd. Bij de mededelingen wordt vastgesteld dat alle discussies, opmerkingen en vragen vanuit de vergadering via de microfoon zullen gaan. Ook zullen de stemmingen van de voorstellen door middel van handopsteking gaan.
Nadat de notulen van de vorige ALV d.d. 12 mei j.l. zonder op-of aanmerkingen zijn goedgekeurd, komen de ingekomen stukken aan de orde. Een vijftal brieven, gericht aan de ALV, worden door het bestuur voorgelezen. De motie die in een van de brieven stond werd met meerderheid van stemmen verworpen.
Vervolgens wordt agendapunt 5 – aanpassing Fokreglement behandeld. Alle wijzigingen en aanpassingen in dit agendapunt werden met een algemene meerderheid van stemmen aangenomen.
Er komt een Patella Onderzoeksformulier voor een eenmalig onderzoek vanaf de leeftijd van 12 maanden. Het veterinair Onderzoeksformulier komt dus te vervallen. Verder zullen de sanctionerende maatregelen worden aangepast en zal er met een puntensysteem worden gewerkt.
En dan natuurlijk de allerbelangrijkste aanpassing van het fokreglement:
Met algehele meerderheid wordt het voorstel aangenomen dat alle Cavaliers waarmee gefokt wordt vanaf de leeftijd van 2,5 jaar verplicht MRI gescand moeten worden. Wij zijn de eerste rasvereniging van Cavalier King Charles Spaniels in de wereld, die deze verplichting in het fokbeleid opneemt. Wij hopen dat vele zusterverenigingen en verenigingen van andere rassen waar deze aandoening ook voorkomt dit voorbeeld zullen volgen om zo te proberen het aantal lijders van de aandoening Syringomyelia terug te dringen.
Bestuur CCN
Laatst aangepast op donderdag, 18 november 2010 13:42
dit haal ik van de ned vereniging caliers ik vind hier dingen instaan dat ik denk???? vooral de eerste alinea maar oke nu even de laatste met 2,5 jaar wordt er een mri gedaan betekend dit dat er ook daarna pas gefokt wordt???
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ik denk dat het slimmer is om er veel bekendheid aan te geven in plaats van een fokverbod. Dat is toch niet haalbaar en alles gaat het zwarte circuit in inderdaad. De consument moet worden ingelicht over hoe afschuwelijk die beestjes lijden. Wat mij betreft komen er spotjes op tv met de misstanden in de hondenfokkerij. Wie weet gaan dan de ogen een keer open.
-
ramoon
- Zeer actief
indd amen!!!-Gaby- schreef:Ik denk dat het slimmer is om er veel bekendheid aan te geven in plaats van een fokverbod. Dat is toch niet haalbaar en alles gaat het zwarte circuit in inderdaad. De consument moet worden ingelicht over hoe afschuwelijk die beestjes lijden. Wat mij betreft komen er spotjes op tv met de misstanden in de hondenfokkerij. Wie weet gaan dan de ogen een keer open.
-
Dinah
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Een fokverbod zorgt idd voor meer broodfok honden met alle gevolgen van dien.
Als er een mri scan gemaakt wordt dan komt daar een resultaat uit. Een A = vrij van syri, C = voorlopig vrij (gescant voor de 2,5 jaar), D = syri zonder klachten E = syri met klachten F = ergste categorie en dan heeft een cavalier medicijnen nodig.
Met dit resultaat ga je een reu zoeken. Met een E of F mag niet meer mee gefokt worden. Met een D mag gefokt worden maar dan alleen maar met een A en een A mag gefokt worden met een A of D.
Er zijn al meerdere fokkers die meerdere generatie's hebben gescant en daarmee toch echt verbeteringen zien. Er is dus hoop met dit fokbeleid. Het is nog niet te laat maar wel te laat voor de fokkers die zomaar wat bijelkaar zetten. En dat is in de broodfok. Natuulijk heeft alle publiciteit effect. En dat is maar goed ook. Want zo worden pups niet meer zomaar gekocht maar er wordt dan gekeken waar de mensen de pups vandaan gaan halen. Ik juich publiciteit toe maar dan moet het wel goede voorlichting zijn.
Niet alleen maar verbieden maar begin eerst eens bij de handelaren en de marktplaats pups.
Als er een mri scan gemaakt wordt dan komt daar een resultaat uit. Een A = vrij van syri, C = voorlopig vrij (gescant voor de 2,5 jaar), D = syri zonder klachten E = syri met klachten F = ergste categorie en dan heeft een cavalier medicijnen nodig.
Met dit resultaat ga je een reu zoeken. Met een E of F mag niet meer mee gefokt worden. Met een D mag gefokt worden maar dan alleen maar met een A en een A mag gefokt worden met een A of D.
Er zijn al meerdere fokkers die meerdere generatie's hebben gescant en daarmee toch echt verbeteringen zien. Er is dus hoop met dit fokbeleid. Het is nog niet te laat maar wel te laat voor de fokkers die zomaar wat bijelkaar zetten. En dat is in de broodfok. Natuulijk heeft alle publiciteit effect. En dat is maar goed ook. Want zo worden pups niet meer zomaar gekocht maar er wordt dan gekeken waar de mensen de pups vandaan gaan halen. Ik juich publiciteit toe maar dan moet het wel goede voorlichting zijn.
Niet alleen maar verbieden maar begin eerst eens bij de handelaren en de marktplaats pups.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Medicijnen? Ik hoop eigenlijk dat 'medicijnen' een eufemisme is voor euthanasieHondenschool Shanna schreef:F = ergste categorie en dan heeft een cavalier medicijnen nodig.
Ik vind bovenstaand verhaal wel erg.....vergoeilijkend. Als ik eerlijk ben.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- yuki
- Zeer actief
Echt niet!! Dat gaat niet alleen over de leefomstandigheden, aantal nesten per leven enz. Fokkers bij bepaalde verenigingen zijn verplicht bepaalde onderzoeken/testen te laten uitvoeren. Denk aan HD, ED, erfelijke aandoeningen enz. En zelfs die eisen zouden nog wel aangescherpt mogen worden wat mij betreft. Een fokbeperking onder streng toezicht voor sommige rassen lijkt mij niet verkeerd. Volgens mij heeft dit ook bij de Mastino bestaan? Ook bij kattenrassen heb ik het gehoord.Emma schreef:broodfokkers zullen sneller dieren kruisen met elkaar. daar gaat het voornamelijk om look-a-likes. ook zullen broodfokkers niet fokken met enkel showhonden met een U-tje.moosje schreef:Als je een fokverbod instelt krijg je toch juist veel meer ongezonde honden? Volgens mij blijft er wel altijd vraag naar, en broodfokkers spelen daar maar al te graag op in natuurlijk.
niet dat je nu natuurlijk bij broodfokkers je hondje moet halen. maar dat is meer omdat de ouderdieren het slecht hebben, en omdat soms met de pup beestachtig wordt omgegaan en niet geent enzo. maar over het algemeen vind je daar minder genetische problemen.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Grootste probleem is dat de meeste fokkers van de Cavalier amper kunnen lezen en/of schrijven.... Gecompliceerd... te bereiken 
- CKS
- Zeer actief
Duidelijk. de ongezondheid is schuld van de DA's en de media, dat de helft van de Cavaliers dagelijks gekmakende pijnen lijdt staat daar geheel los van.ramoon schreef: “ De gezondheid van ons ras is van het grootste belang. Mede door de media aandacht en veel negativiteit, ook door dierenartsen, wordt ons ras momenteel als zeer ongezond gezien.
En als het lukt ons hoofd nog een flinke tijd in het zand te blijven steken, houden we dat nog een tijdje zo.In hoeverre dit allemaal werkelijk zo is, blijft een vraag.
Ah juist. Andere rasen hebben ook wel eens ergens last van, dus waarom mogen wij niet aan blijven kloten?Natuurlijk komt in ons ras, evenals in andere rassen, ook van alles wel eens voor.
Zie je wel? De schuld van de dierenartsen. Als die de diagnose niet gesteld hadden was deze aandoening nooit zo 'in het blikveld' gekomen en had men rustig en ongestoord door kunnen rommelen.Nu de Chiari-like Malformatie en Syringomyelia zeer in het blikveld staan kunnen we er niet omheen om onze honden hierop verplicht te laten onderzoeken.
Sorry hoor maar ik vind dit echt pijnlijk, hoe cynisch kun je zijn? De hufters die dit ras zó in de vernieling geholpen hebben, die verantwoordelijk zijn voor ongeschrijvelijk leed bij de helft van de door hen gefokte pups durven nog steeds iedereen de schuld in de schoenen te schuiven, glashard te ontkennen dat zij verantwoordelijk zijn voor de trieste situatie zoals die nu bestaat en als het om maatregelen aankomt (die ze alleen maar nemen omdat ze daar nu eenmaal toe gedwongen worden) dan is het weer duidelijk 'too little, too late'.
Natuurlijk kun je dit probleem in 1 generatie oplossen door te kruisen met een ras zonder malle schedeltjes en ze dan nooit meer zo te fokken. Maar met dit soort gewetenloze malloten aan het hoofd van de rasvereniging lukt dat natuurlijk nooit.
Dus ja, opheffen. Alle bestaande Cavaliers (met of zonder stamboom, inclusief broodfok en look-a-likes) onder de MRI leggen, de lijders inslapen en de rest steriliseren. Fukkers die daar tegen durven te protesteren meteen een levenslang houdverbod geven, voor ze andere rassen de vernieling in gaan helpen.
Geeft meteen een duidelijk signaal af naar de rasverenigingen van 'bepaalde' andere rassen.
Kees
-
ramoon
- Zeer actief
ik wordt walgelijk van die enge filmpjes met dierenmishandeling,
van al die stichtingen.
of bekende personen die zich inzetten voor de honden in het buitenland
waarom beginnen we nou niet is gewoon in ons eigen landje,
gewoon mensen voorlichten, hoe vaak ik nog mensen in de salon krijg die
me zonder zich te schamen vertellen dat het pupje uit een dierenwinkel komt.
laatst een doodziek poesje uit een kelder van een dierenwinkel
je we vertellen wel het beste kan je een tweedehandsje nemen, eentje uit het asiel
die zitten overvol. maar als die mensen al hadden besloten een pupje te nemen dan
zullen ze echt niet in een asiel gaan kijken, daarbij komt dat die mensen denken dat
die honden daar zitten ivm gedragsproblemen en dat wil je natuurlijk al helemaal niet als leek.
het liefst een pup van week of 8 zindelijk en die aan de voet volgt
ik werk ook bewust in een dierenwinkel waar geen dieren verkocht worden.
van al die stichtingen.
of bekende personen die zich inzetten voor de honden in het buitenland
waarom beginnen we nou niet is gewoon in ons eigen landje,
gewoon mensen voorlichten, hoe vaak ik nog mensen in de salon krijg die
me zonder zich te schamen vertellen dat het pupje uit een dierenwinkel komt.
laatst een doodziek poesje uit een kelder van een dierenwinkel
je we vertellen wel het beste kan je een tweedehandsje nemen, eentje uit het asiel
die zitten overvol. maar als die mensen al hadden besloten een pupje te nemen dan
zullen ze echt niet in een asiel gaan kijken, daarbij komt dat die mensen denken dat
die honden daar zitten ivm gedragsproblemen en dat wil je natuurlijk al helemaal niet als leek.
het liefst een pup van week of 8 zindelijk en die aan de voet volgt
ik werk ook bewust in een dierenwinkel waar geen dieren verkocht worden.
- heidi66
- Actief
- Mijn ras(sen): teckel, ooit...
Hoezo?Mickie schreef:Ik zie die hele eis ook gewoon als weer een schreeuw om aandachtwat op zich natuurlijk prima is, want het probleem is groot genoeg, maar helaas heeft het dus ook het nadeel dat het juist broodfokkers in de kaart speelt.
- heidi66
- Actief
- Mijn ras(sen): teckel, ooit...
Ik héb de rest gelezen. Maar vind het wat makkelijk om te zeggen dat je stamboomfokkers niet kan stoppen omdat het broodfok zal stimuleren. Dat zijn 2 verschillende problemen die aangepakt moeten worden.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Het infokken van andere rassen is in mijn ogen de enige manier om dit ras te behouden. Behalve SM: Reeds op 5 jarige leeftijd heeft 50% van het ras hartproblemen, en dat percentage stijgt naar bijna 100% naarmate de dieren ouder worden. Een strengere selectie op dieren door een MRI te verplichten, zorgt voor een verdere versmalling van dit ras. Je kan wachten op nog meer ellende; epilepsie, nog meer rugproblemen, knieproblemen...Dat is geen oplossing.
Enne: Nee. Broodfokkers leveren NIET de geneticshe variatie waar we op zitten te wachten....
Het feit dat deze mensen domweg vermeerderen en nergens op testen, wil niet zeggen dat de honden gezonder zijn.
Ik moet toch even hard lachen om die rasvereniging...

Enne: Nee. Broodfokkers leveren NIET de geneticshe variatie waar we op zitten te wachten....
De gezondheid van ons ras is van het grootste belang. Mede door de media aandacht en veel negativiteit, ook door dierenartsen, wordt ons ras momenteel als zeer ongezond gezien. In hoeverre dit allemaal werkelijk zo is, blijft een vraag.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Je moet de westievereninging eens vragen naar de gezondheidsproblematiek in hun ras. Met een onderzoek in de la van zo'n 15 jaar oud dat er niet om liegt (30% heeft ernstige huidproblemen) durven ze nog steeds met droge ogen te beweren dat er aan het ras niets mankeert maar dat het de domme baasjes zijn die al die problemen veroorzaken... En ik ben bang dat er veel rasverenigingen aan struisvogelpolitiek doen. De cavalierclub is geen uitzondering, helaas.Anne&Taar schreef:De gezondheid van ons ras is van het grootste belang. Mede door de media aandacht en veel negativiteit, ook door dierenartsen, wordt ons ras momenteel als zeer ongezond gezien. In hoeverre dit allemaal werkelijk zo is, blijft een vraag.
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de Dobers sterft 52,8% aan DCM, maar er wordt nog steeds niet op getest...Rosita Compagner schreef:En ik ben bang dat er veel rasverenigingen aan struisvogelpolitiek doen. De cavalierclub is geen uitzondering, helaas.

- Maria7
- Actief
oh hondenschool shana ,ben jij nou een cavalier fokker ,nou sorry maar je weet er wel erg weinig vanaf !!een D hond kan veel meer pijn en ergere afwijkingen hebben dan een F hond ,het is maar net wat de eigenaar aangeeft hoe de hond in het dagelijks leven is ,en als een fokker een D hond wil gebruiken [was jij dat niet?]dan geeft hij gewoon aan dat de hond geen last heeft ,maar wat ik jammer vind dat je het niet over cm hebt??want 97% van de cavaliers lijdt daar aan???

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
- Maria7
- Actief
Cijfers over gezondheidsproblemen bij de Cavalier King Charles Spaniël:
95% tot 97%van de honden heeft chiari-lijkende malformatie (CM) (een te kleine schedel),dit veroorzaakt helse pijnen!
minimaal 50% heeft het volledige beeld van Chiari-lijkende malformatie en syringomyelia (CM/SM) met als symptomen chronische pijn en/of jeuk en/of epilepsie. De ziekte wordt bij mensen gezien als één van de pijnlijkste die er bestaan (maar komt bij mensen gelukkig zeer zelden voor).
50% heeft hartruis (100% bij ouder dan 10 jaar). 52% sterft aan deze hartproblematiek;
20-30% heeft chronische knie-problemen (Patella Luxatie);
30% heeft last van chronische oogaandoeningen;
40% heeft een oorziekte (PSOM) die alleen bij Cavaliers voorkomt
10 % (minstens) heeft heupdysplasie.
Indien deze percentages doorberekend worden dan is de kans op een gezonde hond, - aangenomen dat een gemiddelde hond maar één erfelijke ziekte heeft -, minder dan 10%. Voor honden van tien jaar is de kans dat de Cavalier gezond is ongeveer 1%
95% tot 97%van de honden heeft chiari-lijkende malformatie (CM) (een te kleine schedel),dit veroorzaakt helse pijnen!
minimaal 50% heeft het volledige beeld van Chiari-lijkende malformatie en syringomyelia (CM/SM) met als symptomen chronische pijn en/of jeuk en/of epilepsie. De ziekte wordt bij mensen gezien als één van de pijnlijkste die er bestaan (maar komt bij mensen gelukkig zeer zelden voor).
50% heeft hartruis (100% bij ouder dan 10 jaar). 52% sterft aan deze hartproblematiek;
20-30% heeft chronische knie-problemen (Patella Luxatie);
30% heeft last van chronische oogaandoeningen;
40% heeft een oorziekte (PSOM) die alleen bij Cavaliers voorkomt
10 % (minstens) heeft heupdysplasie.
Indien deze percentages doorberekend worden dan is de kans op een gezonde hond, - aangenomen dat een gemiddelde hond maar één erfelijke ziekte heeft -, minder dan 10%. Voor honden van tien jaar is de kans dat de Cavalier gezond is ongeveer 1%

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Jij hebt cavaliers. Ik vraag me af, vind jij dat het ras moet blijven bestaan? (Ik bedoel dat niet aanvallend, ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar. Ik weet namelijk hoe het is om verliefd te worden op een ras.)Maria7 schreef:Indien deze percentages doorberekend worden dan is de kans op een gezonde hond, - aangenomen dat een gemiddelde hond maar één erfelijke ziekte heeft -, minder dan 10%. Voor honden van tien jaar is de kans dat de Cavalier gezond is ongeveer 1%
And few will ever climb