Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
Moderator: moderatorteam
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
- Aantal honden: 2
Re: Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
Wat mij betreft mogen ze het hele competitie element uit de shows halen.
Gewoon laten keuren op rasstandaard met een beoordeling U, ZG, G, M en verder niet. Haal je gelijk de hele excessen eruit. Want ik ben ervan overtuigd dat dat vooral veroorzaakt wordt door de titels en daarmee status die er te halen valt.
Gewoon laten keuren op rasstandaard met een beoordeling U, ZG, G, M en verder niet. Haal je gelijk de hele excessen eruit. Want ik ben ervan overtuigd dat dat vooral veroorzaakt wordt door de titels en daarmee status die er te halen valt.
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
Bijkomend voordeel, maar niet minder onbelangrijk: je vergroot gelijk de potentiële genenpool. Er zijn nu eenmaal veel meer honden die met een U aan de rasstandaard voldoen dan honden met een U èn allerlei titels. Als je daar niet meer op kunt selecteren wordt de keuze gelijk een stuk brederInge O schreef:goed ideeZeeuwse labjes schreef:Wat mij betreft mogen ze het hele competitie element uit de shows halen.
Gewoon laten keuren op rasstandaard met een beoordeling U, ZG, G, M en verder niet. Haal je gelijk de hele excessen eruit. Want ik ben ervan overtuigd dat dat vooral veroorzaakt wordt door de titels en daarmee status die er te halen valt..
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
De shows moeten veranderd worden. Honden met te diep liggende neuzen niet laten winnen maar de honden met 'normale' neuzen laten winnen. Zul je zien dat het snel afgelopen is met het fokken van honden met diep liggende neuzen.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
[quote="Rosita
Nee, iets anders welke ik net in een mail aan je heb verstuurd omdat ik niet weet hoe ik het hier kan plaatsen.[/quote]
Nee hoor, is hetzelfde. Jij hebt er een knipje uit. Je ziet toch een RvB-logo?[/quote]
Oeps je hebt gelijk, ik heb alleen pagina 9 gekregen
Nee, iets anders welke ik net in een mail aan je heb verstuurd omdat ik niet weet hoe ik het hier kan plaatsen.[/quote]
Nee hoor, is hetzelfde. Jij hebt er een knipje uit. Je ziet toch een RvB-logo?[/quote]
Oeps je hebt gelijk, ik heb alleen pagina 9 gekregen
Sandra

- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
op een show wordt een hond gekeurd volgens de standaard. Hierin staat ook vaak het karakter beschreven. Helaas zie ik toch goldens winnen, die met de staart tussen de poten staan, terwijl er in de standaard staat "vol zelfvertrouwen". Deze honden worden vervolgens weer gebruikt voor de fokkerij en zo krijg je nog meer bange honden.

-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dit idee heb ik ook, alleen een beoordeling en geen plaatsing meer. Dat de shows dan teruglopen, jammer dan. Een hond bestaat gelukkig uit meer dan alleen een knappe kopZeeuwse labjes schreef:Wat mij betreft mogen ze het hele competitie element uit de shows halen.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Wat is het verschil tussen wel of geen kampioenstitel? Ik weet ddat het voor vele fokkers belangrijk is, of ze kampioen zijn. Maar genetisch gezien blijft de hond hetzelfde, zou toch raar zijn dat je daarom maar stopt met fokken
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
- Contacteer:
dit bedoelde ik toen ik eerder zei dat het karakter ook zou moeten worden meegenomen....Elvira schreef:op een show wordt een hond gekeurd volgens de standaard. Hierin staat ook vaak het karakter beschreven. Helaas zie ik toch goldens winnen, die met de staart tussen de poten staan, terwijl er in de standaard staat "vol zelfvertrouwen". Deze honden worden vervolgens weer gebruikt voor de fokkerij en zo krijg je nog meer bange honden.
Witte herders mogen iets gereserveerd zijn tegenover vreemden, echter nooit angstig. Toch zie je ook hier dat er exemplaren een ZG of U krijgen, terwijl ze de staart bijna tegen de buik hebben zitten...
Laatst gewijzigd door Nuran Gino op 03 feb 2011 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- sterredag
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox
Als het doel is, het welzijn van het dier (zoals ik lees) en dat er duidelijke regels omtrent het fokken moeten komen (vanuit de welzijn van het dier) dan kunnen ze dus ook bepalingen maken voor de omgeving van de hond, hoe gefokt en alles wat misgaat bij de broodfok.
Hond zwanger: laten registeren en dan ook hier een zwangerschapslimiet, gewoon voor fokken in het algemeen in de wet en dan niet volgens regels van rasverenigingen.
Denk dat jullie vast wel nog meer goede dingen zouden kunnen voorstellen om het ook de broodfok moeilijker te maken.
En dat allemaal in een wettelijke regelgeving omtrent het fokken van honden.
Dan kunnen ze gelijk die dierenpolitie op poten zetten die steeksproefgewijst de fokkerijen langs gaat (effe op marktplaats kijken, afspraak maken en kijken maar)
Dan heb je gelijk een methode om die regelgeving ook na te leven... 1 x overtreding: boete, 2 x keer overtreding: nooit meer dieren mogen houden.
Ik zie mogelijkheden, nu nog actie.
Hond zwanger: laten registeren en dan ook hier een zwangerschapslimiet, gewoon voor fokken in het algemeen in de wet en dan niet volgens regels van rasverenigingen.
Denk dat jullie vast wel nog meer goede dingen zouden kunnen voorstellen om het ook de broodfok moeilijker te maken.
En dat allemaal in een wettelijke regelgeving omtrent het fokken van honden.
Dan kunnen ze gelijk die dierenpolitie op poten zetten die steeksproefgewijst de fokkerijen langs gaat (effe op marktplaats kijken, afspraak maken en kijken maar)
Dan heb je gelijk een methode om die regelgeving ook na te leven... 1 x overtreding: boete, 2 x keer overtreding: nooit meer dieren mogen houden.
Ik zie mogelijkheden, nu nog actie.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Grapjas.sterredag schreef:Als het doel is, het welzijn van het dier (zoals ik lees) en dat er duidelijke regels omtrent het fokken moeten komen (vanuit de welzijn van het dier) dan kunnen ze dus ook bepalingen maken voor de omgeving van de hond, hoe gefokt en alles wat misgaat bij de broodfok.
Wie gaat dat controleren dan?
Die regels zijn er allang hoor. Alleen houdt men zich er niet aan.
O, wacht. Voor de broodfok zijn die regels er niet.
Dus die hoeven zich ook nergens aan te houden. Nou, gelukkig maar, want dat doen ze dus toch al niet.
Aha.Dan heb je gelijk een methode om die regelgeving ook na te leven... 1 x overtreding: boete, 2 x keer overtreding: nooit meer dieren mogen houden.
Met de dierenpolitie.
Ik geloof dat je over het hoofd ziet dat ten eerste de publieke opinie zich momenteel vooral richt op de rashonden en ten tweede dat bij de schurenfokkers geen mens zich aan regels houdt.
En dat gaan ze ook niet doen.
Dat kan ook niet, want het is niet aantoonbaar allemaal.
Behalve als ze grote bedrijven zijn en zich aan HKB-regels moeten houden.
Maar ja, dat doen ze al, dus daar kunnen we niks mee.
Nou, ik zie de mogelijkheden die jij ziet helemaal niet.Ik zie mogelijkheden, nu nog actie.
Als het zo simpel was, was het probleem er helemaal niet.
En bovendien moet je schurenfok en rashondenfok niet vergelijken. Dat is namelijk niet te vergelijken.
Het enige wat gelijk is, is dat er gefokt wordt. Maar dat is zo ongeveer alles.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ik vind het een goede zaak als het echt gebeurt. Dan kan ik wellicht over enkele jaren een Japanner met neus aanschaffen.
Zolang ze maar geen misfoksels die al rondlopen gaan inzamelen.
Zolang ze maar geen misfoksels die al rondlopen gaan inzamelen.
- Mit
- Zeer actief
En hoe doe je dat binnen een keuring van een ras? Neem "mijn" ras als voorbeeld. Die hondjes hebben allemaal geen neus.rubyred schreef:De shows moeten veranderd worden. Honden met te diep liggende neuzen niet laten winnen maar de honden met 'normale' neuzen laten winnen. Zul je zien dat het snel afgelopen is met het fokken van honden met diep liggende neuzen.
- sterredag
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox
En als er straks geen HKB regels, maar een uitgebreide fokwet is, dan houden ze zich daar niet meer aan en daar kan je dan dus wel wat mee.Marjoleine schreef: Behalve als ze grote bedrijven zijn en zich aan HKB-regels moeten houden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan selecteer je op de meeste neus.Mit schreef:En hoe doe je dat binnen een keuring van een ras? Neem "mijn" ras als voorbeeld. Die hondjes hebben allemaal geen neus.rubyred schreef:De shows moeten veranderd worden. Honden met te diep liggende neuzen niet laten winnen maar de honden met 'normale' neuzen laten winnen. Zul je zien dat het snel afgelopen is met het fokken van honden met diep liggende neuzen.
Te snel is niet handig, hoor
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Enig idee van de aantallen?sterredag schreef:En als er straks geen HKB regels, maar een uitgebreide fokwet is, dan houden ze zich daar niet meer aan en daar kan je dan dus wel wat mee.Marjoleine schreef: Behalve als ze grote bedrijven zijn en zich aan HKB-regels moeten houden.
Volgens mij niet.
Nee, dat is in de praktijk niet haalbaar.
- Mit
- Zeer actief
Nee dat snap ik maar de hondjes die ik op shows heb gezien hier in NL (veel komen bij de meest bekende 3 fokkers vandaan) hebben allemaal echt geen neus. Echt nul.Marjoleine schreef:Dan selecteer je op de meeste neus.Mit schreef:En hoe doe je dat binnen een keuring van een ras? Neem "mijn" ras als voorbeeld. Die hondjes hebben allemaal geen neus.rubyred schreef:De shows moeten veranderd worden. Honden met te diep liggende neuzen niet laten winnen maar de honden met 'normale' neuzen laten winnen. Zul je zien dat het snel afgelopen is met het fokken van honden met diep liggende neuzen.
Te snel is niet handig, hoor
Dan kunnen ze beter gaan importeren uit de USA waar de grotere variant van de Chin vaak wel meer neus heeft.
En dan wel kleine reutjes en grote teven. Niet zoals met Tsuk dat er gewoon een groot slag op werd gezet en het arme wurm de pup er niet uitkreeg. (ze krijgen erg kleine nesten, 2 of 3 pups dus die hebben lekker de ruimte om te groeien...)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, bijvoorbeeld.
Als je die non-neuzen allemaal wegzet met zg komt dat vanzelf.
Als je die non-neuzen allemaal wegzet met zg komt dat vanzelf.
- Mit
- Zeer actief
Ik hoop dat dat ooit gebeurt. Ik zou zo weer een Chin in huis halen maar niet met de huidige gezondheid.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat denk ik niet. De mensen die bij de fokkers kopen die dan zouden stoppen zijn echt niet de mensen die anders bij een puppykennel terecht zouden komen.Nanna schreef:Ik denk dat als je het show/competitie-element weghaalt ,er een heleboel mensen zullen stoppen met fokken. Want ze fokken juist met de hoop op die volgende generatie, die het vast nóg beter gaat doen op de show. Op zich niet erg want de serieuze fokkers die uit liefde voor het ras fokken houd je wel over. Maar ik denk toch dat er dan belangrijk minder gefokt gaat worden, iets waarbij de broodfok zich alleen maar over op de knietjes kan slaan van de pret.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nieuw: vanaf de komenden tentoonstelling in Eindhoven gaan de keurmeesters op het volgende letten:
VOORBRENGEN VAN DE HOND
Het komt steeds meer voor dat rassen met een opgetrokken en gespannen lijn worden voorgebracht, zowel in stand als in beweging. Niet alleen is dit voor het welbevinden van de hond gedurende de keuring niet bevorderlijk, bovendien wordt hiermee een natuurlijk en rasspecifiek gangwerk bemoeilijkt zo niet onmogelijk gemaakt.
Een hond moet op natuurlijke wijze met een losse lijn een correct en rastypisch gangwerk laten zien. Het optrekken van de hond bij de hals en/of de staart is verboden.
Overmatig gebruik van opmaakmiddelen (haarlak, poeder, gel) moet ontmoedigd worden.
De exposant die zich niet houdt aan de gangbare regels van het exposeren van een hond, dient de ring te verlaten. De hond zal niet meer gekeurd worden.
OVERGEWICHT
De laatste tijd komt overgewicht bij honden regelmatig voor. Ook in de showring staan honden die door hun gewicht moeilijker kunnen lopen en/of ademhalen. Een verkeerde voeding is vaak het probleem, maar ook kunnen onvoldoende lichaamsbeweging of gezondheidsproblemen hiervan de oorzaak zijn. Honden waarvan een keurmeester de ribben niet meer kan voelen, er geen lendenpartij meer te zien is, die moeite heeft met lopen en/of ademhalen mag niet met een uitmuntende kwalificatie worden beoordeeld.
TEMPERAMENT EN GEDRAG
Alle honden moeten een (ring)gedrag vertonen, dat past in de huidige maatschappij. Rasspecifiek gedrag is toegestaan, maar overdreven verlegenheid, terughoudendheid of scherpte is niet wenselijk.
Agressiviteit of angstig gedrag mag nooit getolereerd worden tijdens de keuring van een ras / hond en dient te resulteren in het diskwalificeren van de betreffende hond(en).
Bron: Rasspecieke instructies uitgegeven door de Raad van Beheer in febr. 2011.
VOORBRENGEN VAN DE HOND
Het komt steeds meer voor dat rassen met een opgetrokken en gespannen lijn worden voorgebracht, zowel in stand als in beweging. Niet alleen is dit voor het welbevinden van de hond gedurende de keuring niet bevorderlijk, bovendien wordt hiermee een natuurlijk en rasspecifiek gangwerk bemoeilijkt zo niet onmogelijk gemaakt.
Een hond moet op natuurlijke wijze met een losse lijn een correct en rastypisch gangwerk laten zien. Het optrekken van de hond bij de hals en/of de staart is verboden.
Overmatig gebruik van opmaakmiddelen (haarlak, poeder, gel) moet ontmoedigd worden.
De exposant die zich niet houdt aan de gangbare regels van het exposeren van een hond, dient de ring te verlaten. De hond zal niet meer gekeurd worden.
OVERGEWICHT
De laatste tijd komt overgewicht bij honden regelmatig voor. Ook in de showring staan honden die door hun gewicht moeilijker kunnen lopen en/of ademhalen. Een verkeerde voeding is vaak het probleem, maar ook kunnen onvoldoende lichaamsbeweging of gezondheidsproblemen hiervan de oorzaak zijn. Honden waarvan een keurmeester de ribben niet meer kan voelen, er geen lendenpartij meer te zien is, die moeite heeft met lopen en/of ademhalen mag niet met een uitmuntende kwalificatie worden beoordeeld.
TEMPERAMENT EN GEDRAG
Alle honden moeten een (ring)gedrag vertonen, dat past in de huidige maatschappij. Rasspecifiek gedrag is toegestaan, maar overdreven verlegenheid, terughoudendheid of scherpte is niet wenselijk.
Agressiviteit of angstig gedrag mag nooit getolereerd worden tijdens de keuring van een ras / hond en dient te resulteren in het diskwalificeren van de betreffende hond(en).
Bron: Rasspecieke instructies uitgegeven door de Raad van Beheer in febr. 2011.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Honden met aantoonbaar overgewicht of ademhalingsproblemen mogen van mij ook gediskwalificeerd worden, maar het is wel degelijk een begin
.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Wordt keurmeesters ook geleerd om gedrag goed te interpreteren eigenlijk?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- bennie
- Zeer actief
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Maar gezien de nieuwe richtlijnen zal dat wellicht een punt van aandacht worden.Jaap* schreef:Wordt keurmeesters ook geleerd om gedrag goed te interpreteren eigenlijk?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet specifiek.Jaap* schreef:Wordt keurmeesters ook geleerd om gedrag goed te interpreteren eigenlijk?
Je wordt geacht het gedrag te herkennen als wel of niet rastypisch en daarmee passend om te gaan.
Kijk, in je vingers bijten mag dus nooit.
Maar als een wetter zich met afgewend hoofd laat betasten (niet angstig maar ook niet enthousiast) is dat okee, als een labrador zich zo gedraagt hoor je te weten dat dat niet typisch is.
Maar een exterieurkeurmeester keurt exterieur, geen gedrag.
Je mag het gedrag dus niet specifiek duiden of zo, maar wordt wel geacht het te herkennen.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ah, oke.Marjoleine schreef:Je mag het gedrag dus niet specifiek duiden of zo, maar wordt wel geacht het te herkennen.
Ik zag het stukje van de rvb in de post van Es en vroeg me ineens af hoe dat eigenlijk zit.
Maarja, je hoeft waarschijnlijk ook geen raketgeleerde te zijn om het gedrag wat ze, zo te lezen, bedoelen eruit te pikken
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- bennie
- Zeer actief
Daar moest ik ook al aan denken. Van de Saarloos zijn er toch twee stromingen? Eentje die juist een zelfverzekerdere hond wilt fokken dan de schuwe 'rasstandaard'? Die zullen wel in hun handen wrijven nu (en terecht naar mijn mening).Nanna schreef:Ik ben benieuwd hoe ze dan het gedrag van Saarlozen gaan duiden
Ik zie dat 90% van wat in de ring staat te bang is om ook maar een rondje te lopen, sommige sluipen pissend rond. Allemaal diskwalificeren?
Ben ook benieuwd hoe streng ze op de lijnvoering gaan letten, er moeten natuurlijk wel winnaars zijn op zo'n show en niet alleen diskwalificaties
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Die horen dus allemaal de ring uit gestuurd te wordenNanna schreef:Ik ben benieuwd hoe ze dat bij setters en zo gaan doen, rassen die in stand een soort van opgetild worden aan hoofd en staart. En veel terriërs.bennie schreef:Ben ook benieuwd hoe streng ze op de lijnvoering gaan letten, er moeten natuurlijk wel winnaars zijn op zo'n show en niet alleen diskwalificaties.
O, ik geniet nu al

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik vind het alleen erg jammer dat dat nu pas gebeurt, omdat er nu veel media aandacht aan gegeven wordt en het gebeurt dus niet omdat de Raad er zelf ook zo over denkt.Rosita Compagner schreef:Dit verhaal bedoel je, denk ik? Niet zo zeer van de FCI maar van de Raad van Beheer.empyree schreef:Zo circuleert er nu een brief van de FCI waarbij ze af willen van het showen met een strakke lijn en honden die geforceerd in stand worden gehouden. Ook honden met overgewicht zouden niet meer met uitmuntend mogen worden beoordeeld en ze willen ook poederen en lak en dergelijke zaken aanpakken.......
http://www.akitaclub.nl/downloads/RSI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
dat poederen en lak e.d. was zogenaamd al " verboden" op shows, alleen als je het wel deed werd je gewoon naar een speciale ruimte gebonjourd, ALS ze er al wat van zeiden.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
mensen zouden toch zelf eens een klap voor hun kop moeten krijgen zodat ze zelf verder kijken dan hun neus lang is en beseffen dat je een hond voor de fok niet puur op zijn titels uit moet zoeken.Zeeuwse labjes schreef:Bijkomend voordeel, maar niet minder onbelangrijk: je vergroot gelijk de potentiële genenpool. Er zijn nu eenmaal veel meer honden die met een U aan de rasstandaard voldoen dan honden met een U èn allerlei titels. Als je daar niet meer op kunt selecteren wordt de keuze gelijk een stuk brederInge O schreef:goed ideeZeeuwse labjes schreef:Wat mij betreft mogen ze het hele competitie element uit de shows halen.
Gewoon laten keuren op rasstandaard met een beoordeling U, ZG, G, M en verder niet. Haal je gelijk de hele excessen eruit. Want ik ben ervan overtuigd dat dat vooral veroorzaakt wordt door de titels en daarmee status die er te halen valt..
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
O, sla mijn ring dan maar over, dat scheelt weer.Nanna schreef:Ik ga morgen fijn foto's maken van gepoederde dikke winnaars met strakke lijntjes en opgetrokken staartenEn dan ga ik ze daarna er mee om de oren slaan.