Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wettelijke eisen fokker

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

wettelijke eisen fokker

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Kan iemand mij aangeven wat die zijn?
Kwam vandaag wéér iemand tegen met een pup, kruising wist niet waarvan, boomertje heet dat dan, uit jawel Huissen. De broodfokker.
Triest. Beestje is doodsbang voor een krant (hoe zou dat nu toch komen?).

Ik gaan kijken en op marktplaats staan tig advertenties van Gera uit Huissen. Mevrouw werkt samen met dierenkliniek Elst, ook een vrouw :jank:
en op de site van de dierenkliniek staat oa de dierenbescherming genoemd. Dat vind ik nu misleiding.

Het is al triest dat mensen niet weten wat ze kopen en zich helemaal niet even verdiepen, er zou een bijsluiter mogen komen wat mij betreft!!!!!! maar dat zo'n kennel 'aan alle wettelijke eisen' voldoet, dat vind ik eigenlijk minstens zo erg.

Honden zouden beschermd moeten worden tegen onbenullige mensen. Maar ja daar zijn we nog lang niet vrees ik.

Wat zijn die wettelijke eisen dan? De herkomst is onbekend, de kruising weten klanten niet, beestjes zijn bang en vaak onder de wormen.
Leane

Re: wettelijke eisen fokker

Ongelezen bericht door Leane »

AnneMarie schreef:Wat zijn die wettelijke eisen dan? De herkomst is onbekend, de kruising weten klanten niet, beestjes zijn bang en vaak onder de wormen.
Dat er nog steeds mensen zijn die zo stom zijn om erin te trappen :19:
Heidewachtel
Actief
Mijn ras(sen): Heidewachtels

Ongelezen bericht door Heidewachtel »

Ik ken iemand die heeft ook bij zo'n broodfokker een pupje gekocht en die is na een paar dagen doorziek geworden... bleek dus Parvo onder de leden te hebben, na nog een aantal dagen bij de dierenkliniek aan het infuus is het beestje dood gegaan... Ze had de dierenarts gebeld die in het entingsboekje van haar pupje stond (dus waar hij met 6 weken bij de fokker door geënt was) maar deze wou geen commentaar geven, het bleek zelfs dat die dierenkliniek helemaal geen contacten had met die bewuste broodfokker. Dus waarschijnlijk zet die fokker er maar een stempel in van een of andere praktijk... Natuurlijk 350 euro betaald voor het "boomertje" en nog dubbel zoveel kosten uitgegeven bij de dierenarts, en dit bij de fokker gemeld maar die valt terug op het contract waar op een misleidende manier in staat dat de garantie niet verder gaat dan tot aan de drempel!
Groetjes Judith
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik zal de dierenkliniek er eens over navragen.Moet binnenkort enten. Heb je iets op papier mbt samenwerking?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

AnneMarie schreef:Kan iemand mij aangeven wat die zijn?
Kwam vandaag wéér iemand tegen met een pup, kruising wist niet waarvan, boomertje heet dat dan, uit jawel Huissen. De broodfokker.
Triest. Beestje is doodsbang voor een krant (hoe zou dat nu toch komen?).

Ik gaan kijken en op marktplaats staan tig advertenties van Gera uit Huissen. Mevrouw werkt samen met dierenkliniek Elst, ook een vrouw :jank:
en op de site van de dierenkliniek staat oa de dierenbescherming genoemd. Dat vind ik nu misleiding.

Het is al triest dat mensen niet weten wat ze kopen en zich helemaal niet even verdiepen, er zou een bijsluiter mogen komen wat mij betreft!!!!!! maar dat zo'n kennel 'aan alle wettelijke eisen' voldoet, dat vind ik eigenlijk minstens zo erg.

Honden zouden beschermd moeten worden tegen onbenullige mensen. Maar ja daar zijn we nog lang niet vrees ik.

Wat zijn die wettelijke eisen dan? De herkomst is onbekend, de kruising weten klanten niet, beestjes zijn bang en vaak onder de wormen.
de bullen waren ook bang voor een krant, en nee ze zijn er nooit mee geslagen :neenee:
zolang er handel is is er broodfok, maar de goede fokkers moeten het nog veel moeilijker en duurder make nom aan een goede pup te komen dan blijft de broodfok in ieder geval lekker flink doorgroeien :19:
Als ik zie aan wat voor eisen toekomstige pupkopers moeten voldoen en hoe ze soms doorgezaagd worden, dan vind ik het niet zo gek dat de broodfok welig tiert :U:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

AnneMarie schreef:Kan iemand mij aangeven wat die zijn?

Hokjes in de juiste maat, entingen op tijd...dat soort dingen....als men zich aan het H&Kbesluit moet houden en anders zijn er niet zo veel wettelijke eisen, maar dat staat natuurlijk wel interessant om op je site te vermelden. :hmmm:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zolang er nog altijd mensen zijn die daar kopen zal het ook niet ophouden, welke wet je ook verzint...
mensen moeten het eerst dus bij zichzelf zoeken, als zij die honden niet meer kopen heeft de broodfokker geen bestaan meer. :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sterredag »

Ik denk dat het prijsverschil ook wel meewerkt.... kom op 1000 euro voor een puppie, vind ik toch wel heeel erg veel geld en dan vraag ik me toch ook wel af, wat nou de daadwerkelijke kosten zijn van een stamboompup. En ik vermoed dat er best wat mensen zijn die dat zeker ook niet snappen en meer het idee zullen hebben dat die mensen eraan willen verdienen dan mensen die "maar" 250 euro voor een pup vragen.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Angelique25 schreef:Hokjes in de juiste maat, entingen op tijd...dat soort dingen....als men zich aan het H&Kbesluit moet houden en anders zijn er niet zo veel wettelijke eisen, maar dat staat natuurlijk wel interessant om op je site te vermelden. :hmmm:
Het H&K besluit is toch voor asiels en niet voor een fokker? Ik weet wel de minimale eisen waar een dierenwinkel zich aan moet houden (hokgrootte voor gezelschapsdieren), maar volgens mij zijn er niet echt specifieke eisen voor fokkers. Zolang de dieren maar voldoende eten en drinken krijgen en een dak boven het hoofd hebben is het al goed.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Het Honden- en Kattenbesluit geldt ook voor 'bedrijfsmatige' fokkers; richtlijn is 4 nesten per jaar.

http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_ ... ema=portal" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

De wettelijke eisen hebben alleen betrekking op het welzijn van de dieren. Dus de afmeting van de verblijven, eten, drinken, schone ruimten, scheiden van reuen en teven, aparte ruimte voor zieke dieren etc.
Als daaraan wordt voldaan, wordt de vergunning/erkenning verleend.

De honden, c.q. afstamming, of gezondheid etc. wordt niet beoordeeld.

Dus als iemand een goede verblijfplaats kan bieden met de juiste afmetingen, dag- en nachtritme, schoon kan houden etc. dan kan diegene 100 pups uit een oostblokland importeren; dat doet niet terzake helaas. Enting en chip erin en verkopen die handel... Heeft verder niks met fokken te maken.

Als je stamboomhonden gaat fokken dan komt de Raad van Beheer de kennels controleren en bij elk nest ook de pups en de moeder, maar eveneens geen gezondheidsaspecten of afstamming.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”