Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Benchgebruik

Ongelezen bericht door Irisz »

Een onderwerp wat overal en nergens ter sprake komt, maar ik ben toch wel benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.
Ik heb voor Xavi als pup zijnde een bench gebruikt. Een hele grote, waar hij voldoende ruimte in had, lekkere dikke kussens erin, helemaal zijn plekje dus. Een paar maanden geleden ben ik begonnen met het verminderen van het benchgebruik door hem los te laten in huis als we eerst flink gewandeld hadden, na de hondentraining en 's nachts. Gaat prima!
Nu zit hij al een tijdje te klungelen met zijn achterpoot (eerst een kneuzing en nu zijn nagel eraf), waardoor hij geen lange afstanden mocht lopen en niet mocht rellen. Gevolg was dat hij energie over hield en dat compenseerde door mijn sloffen op te eten, dekens te perforeren, etc. Op dit soort momenten maar weer even terug in de bench dus als ik weg moet.

Nu werk ik regelmatig de ochtenden waarbij ik in totaal 4,5 uur ongeveer van huis ben. Afgelopen week heeft Xavi die tijd dus in de bench doorgebracht. Ikzelf...vind het VRESELIJK. Ik voel me ontzettend opgejaagd op mijn werk, ga zo laat mogelijk weg en om 12 uur als een speer naar huis. Ik vind het veel te lang om opgesloten in een kooitje te zitten.
De mensen met wie ik het heb besproken vinden het allemaal reuze meevallen en hebben hun hond vaak nog een aantal uren langer in de bench. Soms ook nog jongere honden dan Xavi.
Vinden jullie dat hier een soort 'limiet' aan zit? En 4,5 uur? Ben ik nou echt zo'n watje of is dat ook wel erg lang om opgesloten te zitten? Hoe doen jullie dat/hebben dat gedaan?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
dogo4ever
Zeer actief

Re: Benchgebruik

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Als ik je verhaal zo lees, is de bench een tijdelijk iets? Dan zou ik me al helemaal niet druk maken. Het is nu even zo en het kan even niet anders.

De meningen over benches zijn erg verdeeld. Ik vind benches niet erg mits het gebruik wel in proporties blijft. Dus geen misbruik. Hier zijn de benches ook hun mand en de plek waar gekluift wordt, waar lekkers wordt gegeten en een plek voor de hond als hij of zij even rust wil. Is soms wel fijn als je kinderen over de vloer hebt. Dan kan de hond zich terug trekken als hij of zij daar behoefte aan heeft.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

dogo4ever schreef:Als ik je verhaal zo lees, is de bench een tijdelijk iets? Dan zou ik me al helemaal niet druk maken. Het is nu even zo en het kan even niet anders.

De meningen over benches zijn erg verdeeld. Ik vind benches niet erg mits het gebruik wel in proporties blijft. Dus geen misbruik. Hier zijn de benches ook hun mand en de plek waar gekluift wordt, waar lekkers wordt gegeten en een plek voor de hond als hij of zij even rust wil. Is soms wel fijn als je kinderen over de vloer hebt. Dan kan de hond zich terug trekken als hij of zij daar behoefte aan heeft.
De bench is inderdaad tijdelijk. Vooral voor de puppyperiode en nu wil ik hem eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weg hebben.
Ik denk dat ik het ook wat moeilijker vindt, omdat ik normaal vrij veel thuis ben en alleen max 4,5 uur per dag voor studie of werk weg ben. Als de honden dan gewoon los zijn, vind ik dat niet meer dan normaal en kunnen ze dat makkelijk. Maar het idee dat ik Xavi in een kooitje stop waar hij de komende 4,5 uur in zit, vind ik zelf gewoon heel naar. Waarschijnlijk meer dan hij.

Ik heb net als jij niets tegen een bench, maar het moet niet de plaats zijn waar de hond een groot deel van de dag doorbrengt.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Je doet het nu voor zijn eigen bestwil en voor je inboedel :mrgreen: , daar zou ik me niet druk om maken.
Volgens mij liggen de meeste honden te slapen als het baasje niet thuis is.
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ik vind zelf 4,5 uur wel de max eigenlijk, veel langer lijkt me uitermate ontprettig voor de hond. Maar ik denk dat jij het zelf ook wel aan je hond merkt toch, als het te lang is geweest?
Laatst gewijzigd door Tank op 02 feb 2011 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik ben het helemaal met je eens dat het niet de plek moet zijn waar de hond een overgroot gedeelte van zijn dag door brengt. Dat is misbruik. Nu maak je even gebruik van de bench en absoluut geen misbruik. En wat is 4,5 uur op een hele dag en dan nog tijdelijk ook. Ik vind dat je je absoluut niet schuldig hoeft te voelen.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:Je doet het nu voor zijn eigen bestwil en voor je inboedel :mrgreen: , daar zou ik me niet druk om maken.
Volgens mij liggen de meeste honden te slapen als het baasje niet thuis is.
Dat is ook zo, Xavi slaapt ook 9 van de 10 keer, maar ik denk dat ik wel weet wat hij zou kiezen als hij mocht kiezen tussen zijn bench of lekker bij Luna op de bank of op zijn kussen bij de verwarming. :wink: Hij heeft net iets minder mogelijkheden in zijn bench natuurlijk.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nelleke schreef:Ik vind zelf 4,5 uur wel de max eigenlijk, veel langer lijkt me uitermate ontprettig voor de hond. Maar ik denk dat jij het zelf ook wel aan je hond merkt toch, als het te lang is geweest?
Mwah, niet echt eigenlijk. 4,5 uur is hier de max dat hij in de bench zit en hij slaapt altijd als ik thuis kom. Maarja, wat moet ie anders? Er is verder weinig te beleven in zijn bench natuurlijk, dus veel keuze heeft hij niet. Maar ik heb hem wel langzaam aan de bench laten wennen als pup, dus hij piept of blaft niet o.i.d. Hij is gewoon rustig, maar dat betekent niet dat hij het leuk vindt.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Daarop aansluitend ik vind ook niet dat je je schuldig moet voelen, je doet het niet om er lekker makkelijk vanaf te zijn, nee het is nu even niet anders gewoon.
Dat gevoel van op hete kolen zitten herken ik enorm van toen de mijne nog in de bench zat. Als het naar mijn maatstaf te lang zou gaan duren probeerde ik altijd iemand te regelen die de hond uit wou laten en even spelen enzo. Dat lukte eigenlijk altijd wel, dan zit je zelf ook lekkerder op je werk.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

dogo4ever schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat het niet de plek moet zijn waar de hond een overgroot gedeelte van zijn dag door brengt. Dat is misbruik. Nu maak je even gebruik van de bench en absoluut geen misbruik. En wat is 4,5 uur op een hele dag en dan nog tijdelijk ook. Ik vind dat je je absoluut niet schuldig hoeft te voelen.
Dankjewel. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Marina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marina »

Ik deed dat ook toen ze puppy waren. Waren wij weg of gingen we slapen eventjes in de bench.
Daarna niet meer.
We hebben hem nu niet meer binnen staan.
Hier was het dus ook maar tijdelijk en nooit heel erg lang, behalve de nachten waren iets langer.

Ik kan een ander verhaal en dat is pas erg.
Een ex vriendin van mij (NU DUS NIET MEER)
Die heeft een flatcoatd retriever en die is nog geen twee jaar

Zij gaat 40 uur werken samen met man. Hond zit dus elke dag 8 uur zowiezo in de bench.
Ze vind hem te druk bij haar kinderen dus dan ook in de bench.
Liggen de kinderen in bed, mag de hond eruit.
dan als ze naar bed gaan hond weer in de bench.
Dus deze hond zit wel echt heel erg veel in de bench.

Dit heb ik haar gezegd en werd me niet in dank afgenomen.
Ik heb dus besloten om einde aan vriendschap te maken.

want dit vind ik dus dierenmishandeling.
en daar wil ik niets mee te maken hebben.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Irisz schreef:
Nelleke schreef:Ik vind zelf 4,5 uur wel de max eigenlijk, veel langer lijkt me uitermate ontprettig voor de hond. Maar ik denk dat jij het zelf ook wel aan je hond merkt toch, als het te lang is geweest?
Mwah, niet echt eigenlijk. 4,5 uur is hier de max dat hij in de bench zit en hij slaapt altijd als ik thuis kom. Maarja, wat moet ie anders? Er is verder weinig te beleven in zijn bench natuurlijk, dus veel keuze heeft hij niet. Maar ik heb hem wel langzaam aan de bench laten wennen als pup, dus hij piept of blaft niet o.i.d. Hij is gewoon rustig, maar dat betekent niet dat hij het leuk vindt.
Ik denk ook dat het per hond verschilt hoor. Pluis vraagt zelf of hij in de bench in de keuken mag wanneer hij het hier te warm of druk vindt of heel moe is...
Die ligt er makkelijk 8 uur aan een stuk heerlijk in te maffen; maar goed, dan ben ik ook thuis en hoor het wanneer hij wakker wordt.
Voor hem is het gewoon zijn eigen, rustige plekje.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik gebruikte de bench ook alleen toen Boomer pup was, maar zodra hij er langer dan 2 uur in moest, zette ik hem in de keuken, met de bench ervoor omdat we geen keukendeur hebben.
Maar ja, als het nu voor zn poot is, dan is het niet anders, toch? Het is niet dat je hem erin dumpt van; zie maar... Dus niet schuldig voelen!
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Als hij 9 van de 10 keer slaapt, maakt het niet uit of dat op een kussen of in de bench gebeurt.
Als wij een avondje weg zijn, gaan ze ook in de bench.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

MissDorien schreef:Als hij 9 van de 10 keer slaapt, maakt het niet uit of dat op een kussen of in de bench gebeurt.
Als wij een avondje weg zijn, gaan ze ook in de bench.
Ik denk dat dat wel uitmaakt. Als hij in de kamer op een kussen ligt, kan hij af en toe een rondje lopen, ergens anders gaan liggen, spelen, drinken, etc. In de bench heeft hij weinig/geen mogelijkheden en is het logisch dat hij dus maar gaat slapen. Wat moet hij anders doen?

Waarom gaan jouw honden in de bench dan als je weg gaat?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Omdat ze elkaar dan opstoken tot de boel slopen.
En ja, qua rondjes lopen is het wel minder ja, maar lang geen ramp.
Honden slapen het grootste deel van de dag.
Hier gebeurt het ook niet vaak hoor, hooguit een keer per maand dat we langere tijd weg zijn.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als het nodig is, zoals in dit geval, dan is er niets mis mee. Maar ik ben er zelf geen voorstander van, je hond zit toch opgesloten in een klein kooitje.
Voor de eerste puppen heb ik nooit een bench gebruikt, de eerste bench kwam voor Tomas omdat we toen aan het verbouwen waren en de voordeur vaak open moest blijven staan.
Tomas vond er weinig aan en de bench verdween naar de zolder.
Voor Sancho staat hij nu weer beneden omdat ik hem niet alleen wil laten met Tomas maar ook Sancho wil er alleen in met het deurtje open.Het is een varikennel voor een grote hond en Sancho is een klein pupseltje dus ruimte over.
Een bench is een soort box waar je je hond even veiligheid kunt bieden maar het is geen woonplek.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zie het probleem niet zo. Je sluit je hond geen 8 uur per dag/5 dagen per week permanent op in een bench. Het is een tijdelijke oplossing voor een tijdelijk probleem. En dan nog maar voor 4,5 uur.
Ik heb zelf voor pups altijd een bench gebruikt voor 's nachts en een paar uur overdag als we allebei weg waren. Het was echt hun plekje waar ze ook hun eten in hadden. Het was overigens wel een hele grote bench waar een volwassen bouvier zou kunnen staan en zelfs een paar pasen kon doen.
Lyndie heeft er tot een maand of 9 in gezeten en Cody maar een maand of 5 voor hij begon te protesteren. Ik kan niet zeggen dat ik nou getraumatiseerde honden heb :mrgreen: .
Afbeelding
lila660
Zeer actief

Ongelezen bericht door lila660 »

Ik vind persoonlijk 4,5 uur wel te lang, maar dit is een uitzonderlijke situatie waar je niet veel anders mee kan.
Of je moet een andere ruimte hebben, waar hij niet kan slopen, toch beschikking heeft over water, kussen enz.
Hier hebben ze als pup ook in de bench gezeten, maar overdag nooit langer dan een uurtje of 2 maximaal 3.
Groetjes Linda
Huge & Denver
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bordeauxdog & Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Huge & Denver »

Denver heeft de bench gewoon echt nodig om te "chillen". Al 2x hebben we geprobeerd de bench af te bouwen en tot 2x toe merken we dat hij het gewoon prettiger vind als wij weg zijn of slapen en hij in de bench zit. Voor hem is dit een duidelijke zaak "zij weg/slapen, ik rustig en slapen". Toen wij hem uit de bench hadden merkte we 's nachts dat hij onrustig bleef, van de gang naar de woonkamer en vise versa en ook Huge kwam zo niet aan zijn rust toe. Nu staat de bench dus gewoon weer in de woonkamer en als de lichten uitgaan gaat hij al voor zijn deurtje zitten en ploft gelijk neer met een zucht van "hehe, rust!".

Ik werk 2 hele dagen en normaal was mijn schoonvader er dan vanaf 11 uur (voor zoon uit school te halen) tot 5 en nu hij is overleden komt het dus helaas voor dat hij van 08.30 tot 12.15 en van 13.15 tot 17.00 in de bench is. Ik ben een uur zelf thuis en dan laat ik hem lekker rennen buiten om zijn energie kwijt te kunnen en in de avond wandel ik met hem gem. 1.5 uur. Ik zou het ook anders zien (en dit was ook niet zo voorzien helaas....), maar het is nu even niet anders. Heb ik het idee dat het Denver slechter af maakt....nou eigenlijk niet, het is meer mijn eigen schuld gevoel.
Afbeelding
doggielover

Ongelezen bericht door doggielover »

Ik zou er geen probleem van maken! Ik snap ook vaak die discussies niet. Hier staat een bench, wel altijd open en mijn honden "vechten" om er in te kunnen liggen. Er ligt een heerlijk hondenkussen in en daar bovenop nog een dekbed. Voor 4,5 uur in de bench, kom op zeg, dat moet kunnen hoor! Mijn honden hebben (op 1 na) allemaal toen ze jong waren in een afgesloten bench gelegen 's-nachts, er is er niet een met een trauma uitgekomen hoor.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Cash zit als wij weg zijn ook in de bench.
's nachts gewoon los in huis en ik moet nu het laatste stapje gaan nemen om hem, als wij weg zijn, los te hebben.
Nu zit Cash misschien hooguit 2 uurtjes in de bench, langer zijn wij gewoon nooit weg. Overdag ben ik altijd thuis.
Ik zou er niet zo'n drama van maken, zeker niet omdat het maar tijdelijk is.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Ik herken je verhaal :wink:

normaal zijn mijn 3 honden altijd los in de huiskamer als wij weg zijn.

Maar nu gaat dat niet ivm met Candy's pootje.(hakbanden kapot en een breuk)
Als er iemand aan de deur zou staan zou ze bijv. springen tegen het raam,of op de bank springen en dat mag niet.
Dus elke hond gaat in de bench als ik ga werken.
Ik werk 3 uurtjes en ben ongeveer totaal 15 minuten onderweg.
Ik zet de benches wel zo dat ze ze mekaar kunnen zien.

We hebben nu de 1ste week achter de rug en het ging prima.
Ik vond het ook zo erg dat ik ze op moest sluiten,maar de hondjes hebben er totaal geen problemen mee.
Als ik thuis kom zijn ze alle drie stil,normaal blafen ze als gekken hihihi

Ik vind voor de "veiligheid" van Xavi dat die paar uurtjes in de bench niet veel kwaad kunnen.
Het is voor zijn eigen bestwil :wink: en het is maar tijdelijk.
als je thuiskomt gewoon heerlijk met em knuffelen en spelen,dan is hij allang weer blij.
Je bent zeker geen slecht baasje omdat hij in de bench moet.
Dit is nu even beter voor hem.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ah gelukkig, een onderwerp wat we nog nooit besproken hebben :engel:

Om het maar even over jouw specifieke geval te hebben (wel zo gemakkelijk :mrgreen: ).. Ik vind dat je je echt niet schuldig hoeft te voelen. Het is nu even zo en het is voor zijn eigen welzijn. Het is de minste van een aantal kwaden en kon het anders, dan koos je daarvoor. Ik zeg :ok:
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Als hij van die 4,5 uur geen probleem maakt, zou jij het nu ook niet moeten doen.
Het is tijdelijk en je wilt toch graag alles heel houden.

Hier zitten ze samen in een puppyren, wel max 4 uur. Dan haalt mijn moeder ze op na haar werk, en als zij vrij is, worden ze vaak al eerder opgehaald.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Huge & Denver schreef:Denver heeft de bench gewoon echt nodig om te "chillen". Al 2x hebben we geprobeerd de bench af te bouwen en tot 2x toe merken we dat hij het gewoon prettiger vind als wij weg zijn of slapen en hij in de bench zit. Voor hem is dit een duidelijke zaak "zij weg/slapen, ik rustig en slapen". Toen wij hem uit de bench hadden merkte we 's nachts dat hij onrustig bleef, van de gang naar de woonkamer en vise versa en ook Huge kwam zo niet aan zijn rust toe. Nu staat de bench dus gewoon weer in de woonkamer en als de lichten uitgaan gaat hij al voor zijn deurtje zitten en ploft gelijk neer met een zucht van "hehe, rust!".
Ik heb dat met Onyx ook, die wordt erg onrustig als ze los in de kamer of keuken moet verblijven. Als ik wegga of ga slapen zit zij al netjes te wachten voor het deurtje voor een aai en knuffel en als ik daarmee klaar ben schiet ze de bench in.
Dan draait ze een rondje en ploft neer.
Romy ligt wel los in de woonkamer en Tyson breng ik naar de oppas. (of er komt iemand bij mij in huis oppassen maar dan gaat Onyx natuurlijk niet in de bench)
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Voor tijdelijk een paar uur per dag zou ik me niet drukmaken, hoor.
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Marina schreef:Ik deed dat ook toen ze puppy waren. Waren wij weg of gingen we slapen eventjes in de bench.
Daarna niet meer.
We hebben hem nu niet meer binnen staan.
Hier was het dus ook maar tijdelijk en nooit heel erg lang, behalve de nachten waren iets langer.

Ik kan een ander verhaal en dat is pas erg.
Een ex vriendin van mij (NU DUS NIET MEER)
Die heeft een flatcoatd retriever en die is nog geen twee jaar

Zij gaat 40 uur werken samen met man. Hond zit dus elke dag 8 uur zowiezo in de bench.
Ze vind hem te druk bij haar kinderen dus dan ook in de bench.
Liggen de kinderen in bed, mag de hond eruit.
dan als ze naar bed gaan hond weer in de bench.
Dus deze hond zit wel echt heel erg veel in de bench.

Dit heb ik haar gezegd en werd me niet in dank afgenomen.
Ik heb dus besloten om einde aan vriendschap te maken.

want dit vind ik dus dierenmishandeling.
en daar wil ik niets mee te maken hebben.
Wat supertriest voor de hond.Wat een rotleven.Snap helemaal dat dit nu geen vriendin meer is.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik vind het echt de meest foute uitvinding ooit..

echt,het afgelopen jaar heb ik helaas al meerdere honden gezien en aangeboden gekregen die hele dagen en nachten in die rotkooi moesten verblijven,en dan hebben we het voornamelijk ove grote honden in de zogenaamde groot genoege kooi van 1,25m bij 80 cm..

3 van de honden hebben vergroeide poten door het liggen in de kooitjes..

hoe komt men erbij om een hond ,zeker een grote hond, lang op te sluiten in zo'n klein kooitje??een bewegings en roedeldier wordt tegenwoordig heel makkelijk veroordeeld tot het eenzaam verblijven in een kooi waar die net in rechtop kan staan en krap kan draaien.. :(:

als je een grote hond aanschaft,neem dan je verantwoordelijkheid en maak een kennel,heb je daar geen ruimte voor,moet je je gewoon afvragen of een grote hond dan wel geschikt is om als huisdier te nemen,je zet een paard over het algemeen ook niet op een balkonnetje..

een klein hondje in de grootste bench,die kan daarin rondlopen,rechtop staan en bewegen,geen probleem mee,maar zo'n grote hond... :neenee:

mag dan ook duidelijk zijn dat hier in mijn hele leven nog geen bench in huis is geweest,niet voor pups ,niet voor grote honden...

kan er echt niet blij van worden,van deze uitvinding...
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik vind het ook ondingen, persoonlijk :wink: (Iris) vind ik 4.5 uur wel lang..
Ik zou het toch eens los proberen, desnoods in de hal/keuken die je een beetje sloopproof maakt.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”