Periost is botvlies, geen slijmvlies.Miriampje schreef:je zij dat de dierenarts het een beetje "voelde" kraken, maar kun je dat ook horen?
Als ik dit zo lees lijkt het namelijk een beetje op dat het kraakbeen tussen zijn handwortelbeentjes weggesleten is.
Heeft hij misschien ooit overgewicht gehad? Dan zie je dit vaker.
Ik weet niet hoe je dit kan ontdekken maar volgens mij is het enigste wat je er aan kan doen opereren.
Het zou wel verklaren dat hij het eerst minder deed en nu steeds meer, verslijten is niet iets wat meteen heel erg hoeft te zijn maar wat wel steeds meer door beweging word gestimuleerd.
Maar, stel het is echt dit.
Dan moet je er wel zo snel mogelijk wat aan laten doen!
Want als al het kraakbeen weg is dan zitten de handwortelbeentjes tegen elkaar aan waardoor ze als een gek gaan slijten. Dat is enorm pijnlijk (periostpijn, het periost is het slijmvlies om het bot heen en het schijnt de meest pijnlijke pijn die je kan hebben te zijn als er iets mee is, ik zou het niet weten want ik heb nog nooit niks gebroken ofzo maar zo vertelde mijn juffrouw op school het) en bovendien kun je dan gewrichtsmuizen krijgen! Dat zijn stukjes afgesleten botsplinters die een beetje in de poot rond gaan zweven. Niet fijn!
Ik wens je heel veel sterkte hiermee! En ik hoop dattie er weer snel bovenop komt!
Groetjes Miriam
Bovendien richt je vaak meer schade aan door te opereren in de middenvoetsbeentjes of sesambeentjes dat dat het goed doet, nog even afgezien van de artrosevorming na zo'n operatie.
Het lichaam kapselt een afgebroken stukje bot vanzelf in waardoor de pijn weg gaat, dus een stukje bot gaat echt niet "zwerven".
Toevallig heeft Donna van mij een afgebroken stukje sesambeentje in haar voetje en daar is met opzet niets aan gedaan.
Het stukje zit na jaren nog op precies dezelfde plek als voorheen.