In het onderwijs wordt ook gebruik gemaakt van secondaire bekrachtigers, een krul in je schrift heeft van zichzelf ook geen waarde. Ook de zogenaamde 'token economy' is een therapeutische toepassing van operante conditionering bij mensen.iones schreef: nou ja, het principe is leren door belonen. Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
een vandaag
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: een vandaag
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Oh ja ik herinner me dat van de basisschool, als je na een schrijfwerkje een groene krul had mocht je de keer erna met groen schrijven.. en dat betekende dat je heel netjes geschreven hadBelle schreef:In het onderwijs wordt ook gebruik gemaakt van secondaire bekrachtigers, een krul in je schrift heeft van zichzelf ook geen waarde. Ook de zogenaamde 'token economy' is een therapeutische toepassing van operante conditionering bij mensen.iones schreef: nou ja, het principe is leren door belonen. Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.
Nu denk ik
- Roompie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Mee eens!blondie schreef:Ik moet bekennen dat ik ook wel eens een vergelijking trek in bepaald gedrag, maar dat is denk iets wat ikzelf vind.
Ik vind het vreselijk irritant als een kind continue maar de aandacht opeist van mama als die in gesprek is, hetzelfde vind ik dus vervelend als mijn honden op dezelfde manier soms aandacht op zich gevestigd willen hebben als we op bezoek zijn ergens. Klaar is klaar ik ben nu met wat anders bezig en die meneer moet je ook niet om aandacht vragen gewoon even lekker zelf spelen hier heb je je bal, je hebt elkaar en tabee. ( zo niet dan af en blijf, dat doe je met kinderen dan weer niet... maar die geef ik wel een kleurplaat en nu fijn tekenen of je gaat maar mens erger je niet spelen of zo)
Overigens ging dat met mijn opgroeien ook zo, bij volwassenen zat je niet tussen de gesprekken in, en als je teveel aandacht kwam vragen werd je gewoon weggestuurd, en hield je vol dan werd papa boos :N:

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik werkte ook met het beloningssysteem bij mijn zoon toen hij nog klein was. Hij kon 'sterren' verdienen en bij 5 sterren mocht hij iets kleins uitzoeken in de speelgoedwinkel. Bij 10 sterren iets groters, etc. Werkte veel beter dan straffen en ook veel motiverender.iones schreef:Oke... daar zit weer iets in.Browny schreef:tis maar hoe je het bekijktiones schreef:nou ja, het principe is leren door belonen. Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.als jij voor een week braaf leren een ipodje geeft aan het einde van de week dan is elke dag 'click, als je vandaag weer huiswerk af hebt krijgt je volgende week ipod'
dan beloon je ook pas over een week, maar geeft wel elke dag een clickje
Nu ik er over nadenk, doe ik dat nog steeds. Een aantal maanden geleden kreeg zoonlief nl. een tweedehands tv van een broer van me. Voor op z'n slaapkamer. Ik had mijn bedenkingen en terecht bleek achteraf. De lieverd zat 's nachts stiekem tv te kijken. Na twee keer betrapt te zijn beloofde ik hem dat ik bij de derde keer de tv weg zou halen. Jullie raden het al, meneer zat nog geen week later wéér om drie uur 's nachts tv te kijken.
Ik begrijp best wel dat de verleiding (te) groot was maar a) hij moet de volgende dag naar school, b) zat hij als 12-jarige naar programma's te kijken die ik ab-so-luut niet geschikt vind en c) hij had beloofd het niet meer te doen en hij verbrak zijn belofte (da's een ernstige overtreding ten mijner huize
Tv staat dus op zolder en ik heb hem beloofd dat hij met goed gedrag de tv weer kan terugverdienen (over een periode van 3 maanden). Als hij dan weer stiekem 's nachts kijkt dan gaat de tv voorgoed met de kraak mee ('t is een oude beeldbuis dus geen drol waard) en mag hij tot hij het huis uit gaat geen tv meer op zijn kamer hebben.
Overigens, sta ik er niet boven om hem het wel eens fijntjes in te wrijven dat het zijn eigen schuld is als hij niet naar een programma kan kijken omdat ik naar een ander programma kijk. 'Tja, als je je eigen tv nog had, kon je lekker boven in je eigen kamer kijken...'

- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
beneden de kabel eruit halen dat geen ontvangst boven meer is na bepaalde tijdstip is toch ook een optie?lieke schreef: Ik werkte ook met het beloningssysteem bij mijn zoon toen hij nog klein was. Hij kon 'sterren' verdienen en bij 5 sterren mocht hij iets kleins uitzoeken in de speelgoedwinkel. Bij 10 sterren iets groters, etc. Werkte veel beter dan straffen en ook veel motiverender.
Nu ik er over nadenk, doe ik dat nog steeds. Een aantal maanden geleden kreeg zoonlief nl. een tweedehands tv van een broer van me. Voor op z'n slaapkamer. Ik had mijn bedenkingen en terecht bleek achteraf. De lieverd zat 's nachts stiekem tv te kijken. Na twee keer betrapt te zijn beloofde ik hem dat ik bij de derde keer de tv weg zou halen. Jullie raden het al, meneer zat nog geen week later wéér om drie uur 's nachts tv te kijken.
Ik begrijp best wel dat de verleiding (te) groot was maar a) hij moet de volgende dag naar school, b) zat hij als 12-jarige naar programma's te kijken die ik ab-so-luut niet geschikt vind en c) hij had beloofd het niet meer te doen en hij verbrak zijn belofte (da's een ernstige overtreding ten mijner huize).
Tv staat dus op zolder en ik heb hem beloofd dat hij met goed gedrag de tv weer kan terugverdienen (over een periode van 3 maanden). Als hij dan weer stiekem 's nachts kijkt dan gaat de tv voorgoed met de kraak mee ('t is een oude beeldbuis dus geen drol waard) en mag hij tot hij het huis uit gaat geen tv meer op zijn kamer hebben.

- iones
- Zeer actief
Oh, wat ligt ze er charmant bij! Heeft ze dat ook van jou geleerd?Lellibel schreef: Ik heb dat niet gezegd. Alleen een voorbeeldje gegeven van een kindMaar ik vind niet dat je elke hond zo moet behandelen hoor, Roos ligt ook gezellig op de bank en heeft mij er nog nooit in belemmerd te gaan zitten.
![]()
Nee, jij hebt dat inderdaad niet beweerd. Maar vaak wordt dit wel in het algemeen gesteld. En kinderen hebben geloof ik niet zo snel dominantie problemen. Vandaar dat je kind je niet in je gat zal bijten als je op de bank wil gaan zitten!
Hier gaan veel mensen de minst in, met grenzen stellen. Maakt niet uit wat ze opvoeden. Ook de fouten lopen parallel in opvoeding bij zowel kinderen als honden.
Laatst gewijzigd door iones op 02 feb 2011 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
das waar, maar ligt er ook aan waar de kabel zitNanna schreef:O ja. En kleine jongetjes sluipen niet de trap af om zelf die kabel er weer in te proppenBrowny schreef:beneden de kabel eruit halen dat geen ontvangst boven meer is na bepaalde tijdstip is toch ook een optie?scheelt heen en weer gesleep en kan hij na een ruisbeeld kijken hihi

- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Neee ik geef altijd het goede voorbeeld ja.iones schreef:Oh, wat ligt ze er charmant bij! Heeft ze dat ook van jou geleerd?Lellibel schreef: Ik heb dat niet gezegd. Alleen een voorbeeldje gegeven van een kindMaar ik vind niet dat je elke hond zo moet behandelen hoor, Roos ligt ook gezellig op de bank en heeft mij er nog nooit in belemmerd te gaan zitten.
![]()
![]()
Nee, jij hebt dat inderdaad niet beweerd. Maar vaak wordt dit wel in het algemeen gesteld. En kinderen hebben geloof ik niet zo snel dominantie problemen. Vandaar dat je kind je niet in je gat zal bijten als je op de bank wil gaan zitten!Kinderen proberen alleen wel de grens te verleggen, maar dat is weer heel normaal. Dat doet ieder levend wezen, ook honden. Dus moet je grenzen stellen.
Hier gaan veel mensen de minst in, met grenzen stellen. Maakt niet uit wat ze opvoeden. Ook de fouten lopen parallel in opvoeding bij zowel kinderen als honden.
Nou... dominantie problemen bestaan denk ik ook wel voor kinderen, er is zo'n programma met supernannies die probleemkinderen heropvoeden, soms willen die kinderen serieus alles bepalen , en hoe voorzichtig die ouders daarmee omgaan zeg als het mijn kind was lag hij dan al lang in zijn bench.
Aan de andere kant, misschien komt dat omdat er gewoon geen grenzen zijn, waarschijnlijk bestaan dominantieproblemen niet voor kinderen omdat kinderen nog kinderen zijn.

- iones
- Zeer actief
Ik denk dat hetzelfde geldt voor honden. Ze verleggen hun grens, en baasje laat dat toe. Net zoals ouders dat bij hun kinderen toelaten. Dan gaat hun gedrag ontaarden en bij honden wordt dat vaak vertaald in "dominantie" terwijl ze misschien alleen maar in de war zijn, en kinderen zijn dan "lastig" of "moeilijk".
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Dat kleine jongetje heeft meer verstand van technische zaken dan zijn domme moeder, dus dat zie ik hem idd. wel doenNanna schreef:O ja. En kleine jongetjes sluipen niet de trap af om zelf die kabel er weer in te proppenBrowny schreef:beneden de kabel eruit halen dat geen ontvangst boven meer is na bepaalde tijdstip is toch ook een optie?scheelt heen en weer gesleep en kan hij na een ruisbeeld kijken hihi
Bovendien, misschien heel stom van me: maar als ik de kabel eruit trek, kan ik toch zélf geen tv meer zien?

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Je hebt er toch een splitter tussen zitten, mag ik aannemen?lieke schreef:
Dat kleine jongetje heeft meer verstand van technische zaken dan zijn domme moeder, dus dat zie ik hem idd. wel doen.
Bovendien, misschien heel stom van me: maar als ik de kabel eruit trek, kan ik toch zélf geen tv meer zien?
Trek je de ene kant wel en de andere kant niet uit.
Over clickeren:
Er was op de BBC een jaar of twee geleden een programma over de "heropvoeding" van huisgenoten met behulp van "clickertechniek".
Daarbij werden de technieken van het clickeren toegepast bijvoorbeeld op een echtgenoot die nooit zelf iets opruimde.
Zijn echgenote leerde om precies op het goede moment positief te reageren en verdomd: zes weken later ruimde hij fluitend zijn eigen troep op.