Sophia-Vereeniging schreef:Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
2 februari 2011
AMSTERDAM - Bij veel hondenrassen is het uiterlijk zo extreem, dat de dieren er ernstig onder lijden. "Aan dit hondenleed kan alleen een einde komen als de overheid maatregelen neemt en het fokken op bepaalde uiterlijkheden verbiedt", zo stelde de Koningin Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren op 11 december in ZEMBLA. In een brandbrief, die door ruim 10.000 mensen werd ondertekend, verzocht zij staatssecretaris Bleker om regels op te stellen voor een verantwoord fokbeleid. Vandaag stond de reactie van Bleker op de uitzending van ZEMBLA op de agenda van de commissievergadering. Daarin zegde Bleker een Algemene Maatregel van Bestuur toe, die het fokken op extreme uiterlijke kenmerken bij rashonden beperkt.
Hersenen te groot voor schedel
Bij het fokken van rashonden draait het om het uiterlijk. Vaak gaat dat ten koste van de gezondheid van de dieren. Zo hebben Cavalier King Charles spaniëls zo'n kleine schedel, dat de hersenen er niet meer in passen. Daardoor hebben ze hevige pijn en epileptische aanvallen. Door al zijn rimpels heeft de shar-pei huidproblemen zoals eczeem en ontstekingen. De Boston terriër en de Engelse bulldog kunnen vaak nauwelijks eten, drinken en ademen met hun veel te korte snuit.
Elkaar de schuld geven
Het probleem in de rashondenwereld is dat men wel weet dat er grote problemen zijn, maar dat iedereen iemand anders de schuld geeft. Keurmeesters, eigenaren, fokkers, de Raad van Beheer: allemaal zeggen ze er zélf niks aan te kunnen doen. Ondertussen gebeurt er niks. Daarom riep de Sophia-Vereeniging staatssecretaris Bleker via een brandbrief op om maatregelen te nemen. Directeur van de Sophia-Vereeniging, Helma van de Vondevoort: “Er moeten strenge, duidelijke regels komen die voor de hele hondensector gelden. Bij die regels moet het welzijn van de dieren voorop staan en niet het uiterlijk. Bij sommige rassen zal dat een fokverbod betekenen”.
Wie is de Winner?
Om het onderwerp ook maatschappelijk onder de aandacht te brengen, lanceerde de Sophia-Vereeniging de campagne Wie is de Winner. Aanleiding was de Amsterdam Winner Show, die op 27 en 28 november plaatsvond in de RAI. "Op dergelijke rashondententoonstellingen draait alles om het uiterlijk", zegt Van de Vondevoort. "Dat dieren daar ernstig onder lijden, wordt volledig genegeerd." Bij de campagne werden hondenliefhebbers gevraagd om een oproep aan staatssecretaris Bleker te ondertekenen, met het verzoek rashondenleed te stoppen via wetgeving.
ZEMBLA
De publiekscampagne verliep succesvol: ruim 10.000 mensen betuigden hun steun. Wie is de Winner kwam tevens onder de aandacht van de makers van ZEMBLA, het documentaireprogramma van de VARA. In de uitzending van 11 december 2010, getiteld 'Einde van de rashond', was de Sophia-Vereeniging aan het woord en werd aandacht besteed aan de actie. Ook Bleker gaf zijn visie, waarbij hij als oplossing wees naar de Raad van Beheer. Dat deze niet bij machte is om de gehele rashondenwereld aan banden te leggen, liet hij daarbij buiten beschouwing.
Algemene Maatregel van Bestuur
Vandaag vond de commissievergadering over dierhouderij van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie plaats. Op de agenda stond de reactie van staatssecretaris Bleker op ‘Einde van de rashond’. Tijdens de vergadering kwam Bleker terug op zijn uitspraken in de ZEMBLA-uitzending en liet weten dat deze maand nog een Algemene Maatregel van Bestuur van kracht zal worden, waarmee het fokken op extreme uiterlijke kenmerken wordt aangepakt. Het gaat dan in eerste instantie om kenmerken die direct negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van de honden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
Moderator: moderatorteam
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt
\Algemene Maatregel van Bestuur
Vandaag vond de commissievergadering over dierhouderij van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie plaats. Op de agenda stond de reactie van staatssecretaris Bleker op ‘Einde van de rashond’. Tijdens de vergadering kwam Bleker terug op zijn uitspraken in de ZEMBLA-uitzending en liet weten dat deze maand nog een Algemene Maatregel van Bestuur van kracht zal worden, waarmee het fokken op extreme uiterlijke kenmerken wordt aangepakt. Het gaat dan in eerste instantie om kenmerken die direct negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van de honden.
Heel benieuwd ben ik
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, maar dan ben ik nog steeds benieuwd.Nanna schreef:Ik niet. Het zal wederom op niets uitdraaien. Hoe wil je dat gaan doen? Van staatswege snuitjes gaan opmeten? "Nou mevrouw, de snuit van uw hond is te kort, lever maar in dan spuiten wij hem wel af"Rosita Compagner schreef: Heel benieuwd ben ik
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, mag je daar niet benieuwd naar zijn dan. Ik denk dat hij Dalmaten gaat verbieden. Gewoon, per vandaag.Nanna schreef:Ik niet. Het zal wederom op niets uitdraaien. Hoe wil je dat gaan doen? Van staatswege snuitjes gaan opmeten? "Nou mevrouw, de snuit van uw hond is te kort, lever maar in dan spuiten wij hem wel af"Rosita Compagner schreef:\Algemene Maatregel van Bestuur
Heel benieuwd ben ik
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik ben ook benieuwd, naar de practische invulling.
Ik vind de aandacht ervoor op zich prima. En ik geloof niet dat Bleker een al te onrealistische denker is.
Ik vind de aandacht ervoor op zich prima. En ik geloof niet dat Bleker een al te onrealistische denker is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dus mijn hond mag niet meer extreem knap zijn?
Nee, ff serieus. Ik blijf me er aan ergeren dat hier zoveel aandacht aan word besteed en de broodfok wel vrolijk door kan gaan. Want nee, daar komt geen dierenleed vandaan
Nee, ff serieus. Ik blijf me er aan ergeren dat hier zoveel aandacht aan word besteed en de broodfok wel vrolijk door kan gaan. Want nee, daar komt geen dierenleed vandaan
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Het is iig een begin 
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Je lost de winkeldiefstallen er ook niet mee op.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik vind het een prima begin maar ik ben erg benieuwd naar de invulling.
Ik ben ook benieuwd naar de koppeling die ze willen maken tussen de chip en welzijn.
Dat is toch ook uit Blekers koker?
Ik ben ook benieuwd naar de koppeling die ze willen maken tussen de chip en welzijn.
Dat is toch ook uit Blekers koker?
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
??Rosita Compagner schreef:Nou, mag je daar niet benieuwd naar zijn dan. Ik denk dat hij Dalmaten gaat verbieden. Gewoon, per vandaag.Nanna schreef: Ik niet. Het zal wederom op niets uitdraaien. Hoe wil je dat gaan doen? Van staatswege snuitjes gaan opmeten? "Nou mevrouw, de snuit van uw hond is te kort, lever maar in dan spuiten wij hem wel af"

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Is dit niet een beetje het zelfde als de maat regel die de Raad van Beheer wil door voeren?
Dat keurmeesters de uitwassen niet meer mogen belonen?
Ook iets dat ik nooit zie lukken.
Dat keurmeesters de uitwassen niet meer mogen belonen?
Ook iets dat ik nooit zie lukken.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Zo circuleert er nu een brief van de FCI waarbij ze af willen van het showen met een strakke lijn en honden die geforceerd in stand worden gehouden. Ook honden met overgewicht zouden niet meer met uitmuntend mogen worden beoordeeld en ze willen ook poederen en lak en dergelijke zaken aanpakken.......
Sandra

- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Ik ben benieuwd en ook al zal het nooit helemaal lukken, het dringt blijkbaar toch bij meer mensen door zo langzamerhand.
Als niemand iets doet omdat "dat toch nooit gaat lukken" dan schiet het inderdaad niet op. Gelukkig zijn er mensen die wel willen beginnen en hun nek uitsteken, dan hebben we tenminste nog een kans.
Ook mijn Cavalier heeft een (iets) te kleine schedel en heeft soms pijn. Gelukkig niet zo erg dat ik hem moest laten inslapen (hij wordt volgende maand 11 jaar) maar ik ben me door hem steeds meer gaan beseffen dat er soms pijnlijke afwijkingen in een ras gefokt worden hoewel die niet direct hoeven op te vallen zoals bijvoorbeeld de extreem korte snuit van de Engelse Bulldog.
Als niemand iets doet omdat "dat toch nooit gaat lukken" dan schiet het inderdaad niet op. Gelukkig zijn er mensen die wel willen beginnen en hun nek uitsteken, dan hebben we tenminste nog een kans.
Ook mijn Cavalier heeft een (iets) te kleine schedel en heeft soms pijn. Gelukkig niet zo erg dat ik hem moest laten inslapen (hij wordt volgende maand 11 jaar) maar ik ben me door hem steeds meer gaan beseffen dat er soms pijnlijke afwijkingen in een ras gefokt worden hoewel die niet direct hoeven op te vallen zoals bijvoorbeeld de extreem korte snuit van de Engelse Bulldog.
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
- Contacteer:
Zal een keer tijd worden. ik loop ook shows, maar er wordt hier niet gefreubeld. Hij loopt aan een losse lijn, staat aan een losse lijn, er wordt geen haarlak gebruikt, geen poeder om zijn vacht witter te laten lijken, geen spul op zijn neus gesmeerd om de neus zwart te maken omdat hij een klein beetje een wisselneus heeft. What you see is what you get...en hiermee is Nuran vaak eerste geworden, maar ook vaak niet.
Keumeesters en handlers zouden elkaar niet moeten kennen, dat zou al een heel stuk schelen haha. Is een utopie, weet ik ook wel, maar het extreem doorfokken van te kleine schedels, te korte snuiten, te korte poten e.d moet wat mij betreft worden uitgebannen. Hoe en wat, wordt moeilijk, maar er wordt eindelijk eens serieus naar gekeken of er op één of andere manier iets tegen gedaan kan worden...
Ik blijf een optimist, wie weet gaat het een keer lukken!
Keumeesters en handlers zouden elkaar niet moeten kennen, dat zou al een heel stuk schelen haha. Is een utopie, weet ik ook wel, maar het extreem doorfokken van te kleine schedels, te korte snuiten, te korte poten e.d moet wat mij betreft worden uitgebannen. Hoe en wat, wordt moeilijk, maar er wordt eindelijk eens serieus naar gekeken of er op één of andere manier iets tegen gedaan kan worden...
Ik blijf een optimist, wie weet gaat het een keer lukken!
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Zolang het grootste gros KM meer kijken wie het lijntje vast houdt, denk ik dat hier weinig van terecht komt.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit verhaal bedoel je, denk ik? Niet zo zeer van de FCI maar van de Raad van Beheer.empyree schreef:Zo circuleert er nu een brief van de FCI waarbij ze af willen van het showen met een strakke lijn en honden die geforceerd in stand worden gehouden. Ook honden met overgewicht zouden niet meer met uitmuntend mogen worden beoordeeld en ze willen ook poederen en lak en dergelijke zaken aanpakken.......
http://www.akitaclub.nl/downloads/RSI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
laat ze maar spijkers met koppen slaan. i.p.v mooie verhalen vertellen hoe ze het gaan aanpakken.
maar in ieder geval mooi dat er steeds meer aandacht voor komt
als ze maar weer niet doorslaan naar de andere kant. daar is Nederland erg goed in
maar in ieder geval mooi dat er steeds meer aandacht voor komt
als ze maar weer niet doorslaan naar de andere kant. daar is Nederland erg goed in
-
Neeltje
Ik moet nog zien dat er iets van komt. En hoe dan te controleren???
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
Ik ben benieuwd.

Rosita Compagner schreef: Nou, mag je daar niet benieuwd naar zijn dan. Ik denk dat hij Dalmaten gaat verbieden. Gewoon, per vandaag.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Rosita Compagner schreef:Dit verhaal bedoel je, denk ik? Niet zo zeer van de FCI maar van de Raad van Beheer.empyree schreef:Zo circuleert er nu een brief van de FCI waarbij ze af willen van het showen met een strakke lijn en honden die geforceerd in stand worden gehouden. Ook honden met overgewicht zouden niet meer met uitmuntend mogen worden beoordeeld en ze willen ook poederen en lak en dergelijke zaken aanpakken.......
http://www.akitaclub.nl/downloads/RSI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee, iets anders welke ik net in een mail aan je heb verstuurd omdat ik niet weet hoe ik het hier kan plaatsen.
Sandra

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Misschien moeten honden straks eerst gezondheidstesten laten zien voor je ze mag inschrijven in de open klasse?
Dat lijkt mij al een zeer goed begin..
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor, is hetzelfde. Jij hebt er een knipje uit. Je ziet toch een RvB-logo?empyree schreef:Rosita Compagner schreef:Dit verhaal bedoel je, denk ik? Niet zo zeer van de FCI maar van de Raad van Beheer.empyree schreef:Zo circuleert er nu een brief van de FCI waarbij ze af willen van het showen met een strakke lijn en honden die geforceerd in stand worden gehouden. Ook honden met overgewicht zouden niet meer met uitmuntend mogen worden beoordeeld en ze willen ook poederen en lak en dergelijke zaken aanpakken.......
Nee, iets anders welke ik net in een mail aan je heb verstuurd omdat ik niet weet hoe ik het hier kan plaatsen.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik heb ook shows gelopen, maar ik liet mijn honden staan zoals ze wilden staan, al dat geforceerde gedoe.Heb weleens gehoord dat een eigenaar van een Poedel een kind een klap gaf omdat die haar pas gekamde hond aaide, dat vind ik dus te ver gaan. Ik borstel mijn honden geeneens van tevoren en wassen van tevoren (was mijn honden trouwens haast nooit) heb ik ook nooit gedaan, ging sòchtends vroeg gewoon eerst nog met mijn honden naar het bos en zoals mijn hond uit het bos kwam gingen we naar de show.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
empyree schreef:Zo circuleert er nu een brief van de FCI waarbij ze af willen van het showen met een strakke lijn en honden die geforceerd in stand worden gehouden. Ook honden met overgewicht zouden niet meer met uitmuntend mogen worden beoordeeld en ze willen ook poederen en lak en dergelijke zaken aanpakken.......
Goed idee
Maar ik ben ook heel benieuwd hoe ze dat willen uitbannen;als ze het ineens verbieden hou je weinig show over vermoed ik.
Old habits never die.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
en een uitslag van een gedragstest zou ook mooi zijn...zo haal je wel de angstige en agressieve honden eruit waar je je zo ie zo bij moet afvragen of je daar mee wilt fokken.Valerie schreef:Misschien moeten honden straks eerst gezondheidstesten laten zien voor je ze mag inschrijven in de open klasse?
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Tja ik vind een goede showhond niet per definitie een goede fokhondNuran Gino schreef:en een uitslag van een gedragstest zou ook mooi zijn...zo haal je wel de angstige en agressieve honden eruit waar je je zo ie zo bij moet afvragen of je daar mee wilt fokken.Valerie schreef:Misschien moeten honden straks eerst gezondheidstesten laten zien voor je ze mag inschrijven in de open klasse?
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
mee eens, maar het gros van de honden die geshowd worden, worden uiteindelijk wel gebruikt voor de fok. Ik denk dat karakter misschien wel zwaarder mee mag wegen...Valerie schreef:Tja ik vind een goede showhond niet per definitie een goede fokhondNuran Gino schreef:en een uitslag van een gedragstest zou ook mooi zijn...zo haal je wel de angstige en agressieve honden eruit waar je je zo ie zo bij moet afvragen of je daar mee wilt fokken.Valerie schreef:Misschien moeten honden straks eerst gezondheidstesten laten zien voor je ze mag inschrijven in de open klasse?
Dat lijkt mij al een zeer goed begin..Een show moet om het uiterlijk gaan, een aantal uiterlijke kenmerken gaan hand in hand met gezondheid waar op gelet moet worden. Ik weet niet of je karakter daar ook bij moet betrekken.
- Maria7
- Actief
Voor veel rashonden een goed begin,maar voor de Cavalier veel te laat. 

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
In rasgroep 7 komen trouwens geen problemen voor blijkbaar

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10