Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een vandaag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

een vandaag

Ongelezen bericht door Kiran »

Vanavond is er een uitzending over het opvoeden van je hond en dat die gelijk is aan de opvoeding van kinderen :hmmm:

O ja mijn zuster mocht een behendigheid training lopen samen met een paar andere voor de opnames om duidelijk te maken waar de gelijkenissen lagen qua opvoeding.

Ik ben in elk geval heel erg benieuwd het consequent zijn kan ik me nog indenken maar de rest :scratch:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: een vandaag

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

rustig blijven, liefde geven, duidelijk zijn, niet verwachten dat ze helderziend zijn en je haalt eruit wat je erin stopt.
ik kan nog wel een tijdje doorgaan hoor :wink:
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sterredag »

negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen

concequenties (ergens zetten waar er geen contact meer is)

leren loslopen (hond/riem en kind/hand geven)
Kiran
Zeer actief

Dat zijn dingen die voor alles wel gelijk zijn. Maar ik ga echt mijn hond niet uitleggen dat iets van straat afpakken vies is of een vlammetje heet is zal me daar raar staan aankijken :smile:

Ook ga ik niet met mijn kind aan de arm rukken om even duidelijk te maken dat je niet mag trekken aan mijn arm wat ik bijvoorbeeld wel bij mijn hond doe een rukje aan de riem.

Als ik mijn kids even zat ben stop ik ze ook niet even weg in een bench (kamer) ze mogen wel leren geduld te hebben maar opvoedkundig ga je toch heel anders om met je kids dan met een hond. :19:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Dan denk ik dat jouw hond beter opgevoed zal zijn dan jouw kinderen. :lol1:

Trouwens, ik zal mijn honden wel als kinderen behandelen: ze mogen immers niets van de straat oppikken en opvreten....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Kiran schreef:Dat zijn dingen die voor alles wel gelijk zijn. Maar ik ga echt mijn hond niet uitleggen dat iets van straat afpakken vies is of een vlammetje heet is zal me daar raar staan aankijken :smile:

Ook ga ik niet met mijn kind aan de arm rukken om even duidelijk te maken dat je niet mag trekken aan mijn arm wat ik bijvoorbeeld wel bij mijn hond doe een rukje aan de riem.

Als ik mijn kids even zat ben stop ik ze ook niet even weg in een bench (kamer) ze mogen wel leren geduld te hebben maar opvoedkundig ga je toch heel anders om met je kids dan met een hond. :19:
Ik heb mijn kinderen ook niet alles uitgelegd hoor, :19: soms is een venijnig afblijven veel effectiever, en als ze een poging deden de weg over te steken dan greep ik gewoon in en ja dan kan het best zijn dat ik aan die arm trek :wink:
punt.
kind die vervelend is naar zijn kamer sturen is net zoiets als een hond even ( verplicht) rust gunnen in de bench
de overeenkomsten moet je soms even zoeken maar ze zijn er heus wel :pffff: :mrgreen:
god zij dank worden kinderen groot en houdt het op.
nadeel van honden is dan weer dat ze er vroeg of laat gewoon mee op houden en dood gaan. :N:
Kiran
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Kiran schreef:Dat zijn dingen die voor alles wel gelijk zijn. Maar ik ga echt mijn hond niet uitleggen dat iets van straat afpakken vies is of een vlammetje heet is zal me daar raar staan aankijken :smile:

Ik heb mijn kinderen ook niet alles uitgelegd hoor, :19: soms is een venijnig afblijven veel effectiever, en als ze een poging deden de weg over te steken dan greep ik gewoon in en ja dan kan het best zijn dat ik aan die arm trek :wink:
punt.
kind die vervelend is naar zijn kamer sturen is net zoiets als een hond even ( verplicht) rust gunnen in de bench
de overeenkomsten moet je soms even zoeken maar ze zijn er heus wel :pffff: :mrgreen:
god zij dank worden kinderen groot en houdt het op.
nadeel van honden is dan weer dat ze er vroeg of laat gewoon mee op houden en dood gaan. :N:

Als je het allemaal zo stelt is er inderdaad wel een vergelijking in alles te vinden :wink:

En hier word wel heel veel uitgelegd ik merk zelf dat het veel beter werkt dan alleen een ferme nee.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

En wat voor uitzending is dat?
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

Kiran schreef: Als ik mijn kids even zat ben stop ik ze ook niet even weg in een bench (kamer)
Nou wij calculeren hier wel degelijk "kamer spelen tijd" in op een dag.

Na school mag hij een uurtje achter een beeldscherm (pc of tv) en dan is het kamer spelentijd.... dan leer hij ook om zichzelf te vermaken.

Ook omdat hij echt heel druk kan zijn en dat uurtje rust dan voor hem en voor ons best wel fijn is.
Laatst gewijzigd door sterredag op 01 feb 2011 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiran
Zeer actief

minhie schreef:En wat voor uitzending is dat?
Zoals ik het van mijn zuster begreep gaat het er dus om dat een hond en een kind opvoeden gelijk is. Het komt op ned 1 om kwart over zes.
Afbeelding
Kiran
Zeer actief

sterredag schreef:
Kiran schreef: Als ik mijn kids even zat ben stop ik ze ook niet even weg in een bench (kamer)

Na school mag hij een uurtje achter een beeldscherm (pc of tv) en dan is het kamer spelentijd.... dan leer hij ook om zichzelf te vermaken.
Ik heb een tweeling zij weten niet beter dat ik voor elk elke dag tijd vrij maak om een op een bezig te zijn daarbij moet de ander zich dus even zelf vermaken. Overigens vind ik 4 jaar nog te jong om alleen op de kamer te laten spelen. Ik hou graag toezicht op wat ze uitspoken.
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

Kiran schreef: Ik heb een tweeling zij weten niet beter dat ik voor elk elke dag tijd vrij maak om een op een bezig te zijn daarbij moet de ander zich dus even zelf vermaken. Overigens vind ik 4 jaar nog te jong om alleen op de kamer te laten spelen. Ik hou graag toezicht op wat ze uitspoken.
Dat is dan ook een mogelijkheid, ik heb er maar 1 rondlopen die dus los van elkaar: gerichte aandacht... / spelen in huis en spelen op de kamer heeft.

Zijn kamer is altijd zodanig ingericht geweest dat hij op zijn kamer mag en kan doen wat hij wil. Dat is zijn ruimte en daar kan hij leren met minder dingen bezig te zijn, maar ook om zijn energie even in kwijt te kunnen (springen op bed mag dus gewoon). Ook om tot bedaren te komen als hij een stress-moment heeft. In zijn eigen omgeving.
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

:hmmm: Als iedereen er zo over dacht dan zouden ze tegenwoordig ook al met clickertjes rondlopen met kindjes (kijkt kindje naar links en naar rechts voor het oversteken, click, hier Jantje krijg je een koekje, goed hoor! :mrgreen: ) en zouden ze niet op de bank mogen want daar worden ze dominant van hoor :neenee:
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

Er is denk ik wel een verschil in HOE opvoeden of WAARIN opvoeden... Je leert je hond ook niet met mes en vork eten denk ik :)
iones
Zeer actief

Lellibel schreef::hmmm: Als iedereen er zo over dacht dan zouden ze tegenwoordig ook al met clickertjes rondlopen met kindjes (kijkt kindje naar links en naar rechts voor het oversteken, click, hier Jantje krijg je een koekje, goed hoor! :mrgreen: ) en zouden ze niet op de bank mogen want daar worden ze dominant van hoor :neenee:
nou ja, het principe is leren door belonen. Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.
Verder vind ik het zo'n onzin, over honden die dominant zouden worden omdat ze op de bank mogen. Dit heb ik nooit meegemaakt. Niet met de drie die ik nu heb (en die nu naast me zitten) en ook niet met de vorige honden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

een nieuwe sekte is herboren :smile: de CM aanhang die de theorieën van hem projecteren op kinderen/leerlingen

hilarisch southpark filmpje :lol:

maar inderdaad veel docenten kunnen er nog wat van leren, om die lastige pubers de baas te zijn/blijven :engel:
echter had ik er met mijn zachte karakter in het LO geen problemen mee, dus hoeft ook niet altijd zo te zijn ;)
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

iones schreef:
Lellibel schreef::hmmm: Als iedereen er zo over dacht dan zouden ze tegenwoordig ook al met clickertjes rondlopen met kindjes (kijkt kindje naar links en naar rechts voor het oversteken, click, hier Jantje krijg je een koekje, goed hoor! :mrgreen: ) en zouden ze niet op de bank mogen want daar worden ze dominant van hoor :neenee:
nou ja, het principe is leren door belonen. Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.
Verder vind ik het zo'n onzin, over honden die dominant zouden worden omdat ze op de bank mogen. Dit heb ik nooit meegemaakt. Niet met de drie die ik nu heb (en die nu naast me zitten) en ook niet met de vorige honden.
Het is geen onzin. Dat jij het niet hebt meegemaakt is iets anders. Er zijn wel degelijk dominante honden die met dat beetje loslating meteen al de macht in handen proberen te grijpen. Ik weet niet wat voor rassen jij hebt, maar dat zijn meestal reuen en dan wel dobers, huskies, etc. Echt dominante honden dus. En het is niet leuk om zo een te hebben die de baas speelt, dan hou ik hem liever van de bank.
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

heb het gezien, vond het wel interessant, het ging niet zozeer om straffen en belonen, meer om leiding geven, Cesar werd er ook bij gehaald (moest erg lachen om het tekenfilmpje)
Afbeelding
iones
Zeer actief

Lellibel schreef: Het is geen onzin. Dat jij het niet hebt meegemaakt is iets anders. Er zijn wel degelijk dominante honden die met dat beetje loslating meteen al de macht in handen proberen te grijpen. Ik weet niet wat voor rassen jij hebt, maar dat zijn meestal reuen en dan wel dobers, huskies, etc. Echt dominante honden dus. En het is niet leuk om zo een te hebben die de baas speelt, dan hou ik hem liever van de bank.
Ik geloof zeker dat er dominante honden en rassen zijn. En mijn honden zijn dat niet want ik heb in de regel geen dominante honden.
Maar er wordt gesteld dat je een hond nooit op de bank moet laten i.vm. dominantie. Dus alle honden worden dan dominant. Sorry, maar dat vind ik echt onzin! Waarom word zoiets niet per individu bekeken?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

iones schreef:Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.
heb jij nu gewoon clickertraining nog steeds niet begrepen????
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

iones schreef:nou ja, het principe is leren door belonen. Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.
tis maar hoe je het bekijkt ;) als jij voor een week braaf leren een ipodje geeft aan het einde van de week dan is elke dag 'click, als je vandaag weer huiswerk af hebt krijgt je volgende week ipod'
dan beloon je ook pas over een week, maar geeft wel elke dag een clickje ;)
Afbeelding
iones
Zeer actief

Browny schreef:
iones schreef:nou ja, het principe is leren door belonen. Alleen krijgen kinderen een directe beloning en ze later afschepen met een geluidje zal niet werken vrees ik.
tis maar hoe je het bekijkt ;) als jij voor een week braaf leren een ipodje geeft aan het einde van de week dan is elke dag 'click, als je vandaag weer huiswerk af hebt krijgt je volgende week ipod'
dan beloon je ook pas over een week, maar geeft wel elke dag een clickje ;)
Oke... daar zit weer iets in.
Kiran
Zeer actief

Het principe sprak me wel aan. Leiding nemen is iets wat met de hond moet maar ook met pubers. Een op een is zeker beter te handelen dan een hele groep dat is wat ik er zo een beetje uithaal maar volgens mij ook aardig achterhaald

Het filmpje van south park vond ik geweldig

De chess van mijn zus stond er ook mooi op in zijn close up :I:
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

Vond het idd wel leuk stukje... vooral benadrukken dat je NIET wilt zeggen dat pubers en honden hetzelfde zijn en wel benadrukken dat beide hetzelfde nodig hebben, duidelijkheid en hulp in richting geven en een op een contact.

Soutpark filmpje was idd hilarisch!! Dat wat er gezegd wordt over puber opvoeden lijkt me idd dat dit al wel bekend was, het is wel leuk om dat vergelen te zien worden met hondentraining.
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Ik ga eens clickeren met mijn zoon; kijken of hij dan zijn kamer opruimt. :E:
Doet hij het niet dan ga ik de dogtra maar eens uitproberen. :lol1:
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

iones schreef:
Lellibel schreef: Het is geen onzin. Dat jij het niet hebt meegemaakt is iets anders. Er zijn wel degelijk dominante honden die met dat beetje loslating meteen al de macht in handen proberen te grijpen. Ik weet niet wat voor rassen jij hebt, maar dat zijn meestal reuen en dan wel dobers, huskies, etc. Echt dominante honden dus. En het is niet leuk om zo een te hebben die de baas speelt, dan hou ik hem liever van de bank.
Ik geloof zeker dat er dominante honden en rassen zijn. En mijn honden zijn dat niet want ik heb in de regel geen dominante honden.
Maar er wordt gesteld dat je een hond nooit op de bank moet laten i.vm. dominantie. Dus alle honden worden dan dominant. Sorry, maar dat vind ik echt onzin! Waarom word zoiets niet per individu bekeken?
Ik heb dat niet gezegd. Alleen een voorbeeldje gegeven van een kind :mrgreen: Maar ik vind niet dat je elke hond zo moet behandelen hoor, Roos ligt ook gezellig op de bank en heeft mij er nog nooit in belemmerd te gaan zitten. :ok:
Afbeelding
Afbeelding
Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

Wij voeden honden helemaal niet op. Dat gebeurt de eerste 8 a 10 weken door de moederhond.
Zij leert haar pup in die korte tijd alles wat het weten moet om te overleven. Later leren wij de hond een aantal uitbreidingen van dat programma, maar het voorbereidend werk is dan al gedaan. (Moeder heeft hem voorgoed ingeprent dat het verstandig is de aanwijzingen van de leiding op te volgen)
Evenals bij mensen heb je bij honden goede en slechte opvoeders. Een slechte of onverschillige moeder kan best een neurotisch puppy afleveren. Het is soms heel lastig om daar een hanteerbare hond van te maken, en in een roedel kan zo'n neuroot de sfeer aardig bederven, en het zal maar zelden uitgroeien tot een rustige evenwichtige hond met leidinggevende kwaliteiten.

Ik heb zelf de volledige opvoeding van mijn drie kinderen mogen volbrengen. Daarbij heb ik behoorlijk veel honden grootgebracht. Natuurlijk zijn er overeenkomsten omdat de hond evenals de mens, een jager en een roedeldier is. In een goede roedel heerst rust en orde, en de leider ziet er op toe dat dit gehandhaafd blijft.
Bij dreigende conflicten wordt er eerst gewaarschuwd. Helpt dat niet dan grijpt hij in. Dat ingrijpen doet hij zo weinig mogelijk.
Tot zover komen onze gedragspatronen aardig overeen. Met dit verschil dat een hond zijn basisvaardigheden in zes maanden onder de knie heeft, en dat duurt bij mensen aanzienlijk langer.

Natuurlijk ga je een kind niet hetzelfde aanpakken als een hond. Want moeder gaat haar kindje eerst leren praten, zodat ze hem dingen kan uitleggen. Dit zorgt voor een gigantisch verschil in de pedagogische aanpak.
In de vrije natuur worden jonge honden lastig, en moeder wil ze niet meer in het nest. Ze worden gewoon verjaagd. Dat doen wij niet met onze lastige eigenwijze ruziezoekende pubers. Die houden wij ten koste van veel stress en emotie binnenboord, want zij zijn nog lang niet af.
(Terwijl de biologische klok zegt dat ze wel af zijn) In de oertijd was de "huwbare" leeftijd 14-16 jaar.
Die wet geld nog steeds ook al is onze samenleving veel te gecompliceerd geworden, en duurt onze opvoeding noodgedwongen steeds langer
Samenvattend moet ik zeggen dat er enkele overeenkomsten zijn, maar de verschillen tussen hond en mens zijn zo groot dat ik geen bruikbare manier van pedagogische aanpak zie die voor beiden heilzaam kan zijn.

De enige eigenschap die van belang is, bestaat uit consequent (maar niet rigoureus) leiding geven.
Met zachte stem, en met gevoel voor humor. Meer kwaliteiten zijn niet nodig....
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

sterredag schreef:

Ook omdat hij echt heel druk kan zijn en dat uurtje rust dan voor hem en voor ons best wel fijn is.
En ik zat vroeger in de box :engel:
blondie
Zeer actief

Kiran schreef: O ja mijn zuster mocht een behendigheid training lopen samen met een paar andere voor de opnames om duidelijk te maken waar de gelijkenissen lagen qua opvoeding.:
Met de honden hoop ik.. de behendigheid :mrgreen: of eerst met hond daarna met kind?
"doooooorrrrrr" en op het einde van de tunnel de kinderen opwachten met een bounty :smile:
blondie
Zeer actief

Ik moet bekennen dat ik ook wel eens een vergelijking trek in bepaald gedrag, maar dat is denk iets wat ikzelf vind.
Ik vind het vreselijk irritant als een kind continue maar de aandacht opeist van mama als die in gesprek is, hetzelfde vind ik dus vervelend als mijn honden op dezelfde manier soms aandacht op zich gevestigd willen hebben als we op bezoek zijn ergens. Klaar is klaar ik ben nu met wat anders bezig en die meneer moet je ook niet om aandacht vragen gewoon even lekker zelf spelen hier heb je je bal, je hebt elkaar en tabee. ( zo niet dan af en blijf, dat doe je met kinderen dan weer niet... maar die geef ik wel een kleurplaat en nu fijn tekenen of je gaat maar mens erger je niet spelen of zo)
Overigens ging dat met mijn opgroeien ook zo, bij volwassenen zat je niet tussen de gesprekken in, en als je teveel aandacht kwam vragen werd je gewoon weggestuurd, en hield je vol dan werd papa boos :N:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”