Nee, hij is bang dat een hond zijn vogel pakt. Kosten toch snel een euro of 400 als het een Harris was. Dus volgende keer mag ze hem aanspreken op zijn illegale gedoe met de vogel. Dat wist ik al lang. Officiële valkeniers kom je niet in hun eentje in een of ander recreatiebos tegen met hun vogel op de arm. Dat zijn mensen die aan het spelen zijn met hun particulier gehouden vogel.Budkes schreef: Nee hoor, hij waarschuwt hun dat de jachtopzichter er ook rond loopt en bespaart hun zo 60 euro. Dat vind ik alleen maar tof van hem.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
roofvogel versus (jacht)hond
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: roofvogel versus (jacht)hond
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik ga er dus nog steeds vanuit dat t geen arend was (en al helemaal geen steenarend) er zijn nl niet zo veel mensen met (steen)arenden, al is t maar om de prijs die er aanhangt.MARC_S schreef:Dan staat bij deze vast dat het gewoon klopte wat ik zei. Immers, de vogel was groot en donkerbruin. Dat zal dus een donkere Harris of een arend zijn geweest en daar is zoals jij zegt nooit een vergunning voor jacht bij. Echt, iedereen met die beesten loopt ermee rond merk ikcrutz schreef:Marc, idd is alles (behalve de havik) vrij om te houden, maar dus niet vrij om mee in het bos/in het veld mee rond te lopen/jagen...
Voor zowel de jacht (mag enkel met een havik of slechtvalk in NL) als t houden van een havik is een vergunning nodig.En officieel is het dus niet eens mogelijk om met dergelijke vogels te gaan jagen in het bos. Ik zou de volgende keer die man dus eens aanspreken daarop als hij weer wat te klagen heeft over je honden.
Tot zover mijn aannames Inge
Havikken zijn er ook vrij donker & zeker een jonge havik aangezien die op de borst nog compleet anders (donkerder) getekend is dan een volwassen exemplaar & met een jong kan al prima gejaagd worden.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Valkeniers kom je dus wel vaak 1 op 1 tegen....als t nl ff kan jagen ze dagelijks met hun vogel & dat lukt niet georganiseerd...MARC_S schreef:Nee, hij is bang dat een hond zijn vogel pakt. Kosten toch snel een euro of 400 als het een Harris was. Dus volgende keer mag ze hem aanspreken op zijn illegale gedoe met de vogel. Dat wist ik al lang. Officiële valkeniers kom je niet in hun eentje in een of ander recreatiebos tegen met hun vogel op de arm. Dat zijn mensen die aan het spelen zijn met hun particulier gehouden vogel.Budkes schreef: Nee hoor, hij waarschuwt hun dat de jachtopzichter er ook rond loopt en bespaart hun zo 60 euro. Dat vind ik alleen maar tof van hem.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja Marc....ik vind het nog steeds aannames.
TS zegt dat het niet de vogel was waarvan jij een foto plaatst (geen lichter bruin zegt ze).
Kan dus best een hele andere vogel zijn geweest van een valkenier.
Hier in de buurt zitten er verschillende, zag jaren geleden regelmatig er één zitten op een bankje met zijn vogel, broer van een clubgenoot is valkenier, tijdje geleden een groepje met hun vogels bij ons op het terrein van de club...
We weten simpelweg niet of die man legaal of illegaal bezig was.
TS zegt dat het niet de vogel was waarvan jij een foto plaatst (geen lichter bruin zegt ze).
Hier in de buurt zitten er verschillende, zag jaren geleden regelmatig er één zitten op een bankje met zijn vogel, broer van een clubgenoot is valkenier, tijdje geleden een groepje met hun vogels bij ons op het terrein van de club...
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Contacteer:
Ja dit is het bos tussen helmond (stiphout) en Gerwen / Nuenen. Ik vond het heel bijzonder, over jachtaktes bij vogels wist ik niks van, dus daarom snapte ik niet dat die man dan vrij met zo'n vogel kon lopen en de honden dan misschien wel bekeurd zouden worden. Mijn bedoeling van dit topic is niet om die man af te zeiken, was blij dat hij waarschuwde
Wow Nanna wat een indrukwekkende video
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat het een harris was. Een havik ziet er zo uit, dat lijkt mij dus geen donkere vogel zonder lichte plekken.

-
laeken
- Zeer actief
Als hij aan het jagen was dan was het illegaal. Want op de foto's die ik plaats staan haviken. Lijken mij geen grote donkerbruine roofvogels zonder lichter bruin. Ze zijn bijna voor de helft lichtbruin. Anders vergis ik me en dan zie ik de kleuren heel anders. Maar misschien kan ze zo wel zeggen of het een havik was of niet. Zo moeilijk zijn die niet te herkennen. Een slechtvalk was het zeker niet dus om het legaal te maken moet het dan een havik zijn geweest. Ben benieuwd.Inge schreef:Ja Marc....ik vind het nog steeds aannames.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Vraagje (als je t nog weet) had de man de vogel links of rechts op de arm?jores schreef:Ja dit is het bos tussen helmond (stiphout) en Gerwen / Nuenen. Ik vond het heel bijzonder, over jachtaktes bij vogels wist ik niks van, dus daarom snapte ik niet dat die man dan vrij met zo'n vogel kon lopen en de honden dan misschien wel bekeurd zouden worden. Mijn bedoeling van dit topic is niet om die man af te zeiken, was blij dat hij waarschuwde![]()
En daar jagen genoeg mensen in de regio...
-
laeken
- Zeer actief
Dus als je een havik hebt mag je elke dag gaan jagen? Beetje oefenen en in beweging houden? Volgens mij niet hoor.
De vriendin van mijn opa had een havik en daar mocht ze echt niet elke dag even mee gaan jagen.
Ze vloog hem wel elke dag en hij ging natuurlijk wel jagen maar dat was wel illegaal.
Dus volgens mij mag een valkenier niet wat gaan spelen met zijn vogels in het bos. Hij mag ze wel vliegen maar dat zal wel zo moeten dat ze dat niet in het bos gaan doen. Zeker niet in de lente. Dus hoe zit dat precies? Niet dat het nu lente is, maar dat is het straks wel en dan moeten ze toch nog steeds vliegen?
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Daar niet zo heel ver vandaan zit bv. Falconcrest
Hier de valkeniers die bij hen op de site staan
http://www.falconcrest.eu/Valkeniers.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
En zoals je hier kunt lezen hebben zij een vergunning voor bv. de vogeljacht
Hier de valkeniers die bij hen op de site staan
http://www.falconcrest.eu/Valkeniers.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
En zoals je hier kunt lezen hebben zij een vergunning voor bv. de vogeljacht
Groetjes Inge

-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Contacteer:
crutz schreef:Vraagje (als je t nog weet) had de man de vogel links of rechts op de arm?jores schreef:Ja dit is het bos tussen helmond (stiphout) en Gerwen / Nuenen. Ik vond het heel bijzonder, over jachtaktes bij vogels wist ik niks van, dus daarom snapte ik niet dat die man dan vrij met zo'n vogel kon lopen en de honden dan misschien wel bekeurd zouden worden. Mijn bedoeling van dit topic is niet om die man af te zeiken, was blij dat hij waarschuwde![]()
En daar jagen genoeg mensen in de regio...
Als ik me goed herinner op de linkerarm, oh wat baal ik dat ik geen foto´s gemaakt heb
groetjes Annemie
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
In het jachtseizoen dus wel, daarbuiten idd conditie & krachtoefeningen dus zonder te jagen...MARC_S schreef:Dus als je een havik hebt mag je elke dag gaan jagen? Beetje oefenen en in beweging houden? Volgens mij niet hoor.De vriendin van mijn opa had een havik en daar mocht ze echt niet elke dag even mee gaan jagen.
Ze vloog hem wel elke dag en hij ging natuurlijk wel jagen maar dat was wel illegaal.
Dus volgens mij mag een valkenier niet wat gaan spelen met zijn vogels in het bos. Hij mag ze wel vliegen maar dat zal wel zo moeten dat ze dat niet in het bos gaan doen. Zeker niet in de lente. Dus hoe zit dat precies? Niet dat het nu lente is, maar dat is het straks wel en dan moeten ze toch nog steeds vliegen?
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik dram niet, ik las alleen maar dat jij zegt "schiet mij maar lek" met deze smileyjores schreef:@budkes: je ziet mij nergens schrijven dat ik het belachelijk vond van die man of dat ik hem niet bedankte of wat dan ook, dus waarom je zo loopt te drammen?
Gr. Aniek

- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Gááf, zo'n vogel wil ik wel in het echt zien zeg
(wel eens gezien maar dan in een kooitje of aan een ketting )

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik las mijn post nog eens na trouwens, maar als je dit al drammen vind?Budkes schreef:Dan is hij vast in opdracht aan het jagen met een vergunning. Ik zou het daarnaast geweldig vinden om zo'n man tegen te komen en hem ook nog eens hartelijk bedanken voor de waarschuwing.jores schreef:Schiet mij maar lekVanochtend liepen we met de mannen door het bos, horen we ineens een man roepen of we de honden konden aanlijnen. Geen probleem, toen hij dichterbij kwam bleek hij een of andere roofvogel op zijn arm te hebben.
Hij was er mee gaan jagen.
Zegt hij dan tegen ons: pas maar op de jachtopziener is in het bos en de honden mogen niet los, gaat je zeker 60 euro per hond kosten![]()
Ik snap er geen hout van, je mag dus met een roofvogel door het bos lopen en die laten jagen, maar honden mogen niet los want die zouden mischien wel eens kunnen gaan jagen
Gr. Aniek

-
LittleBoy
- Actief
Een steenarend lijkt me zeer sterk. De laatste keer dat ik daarover info zocht kostte zo'n beestje algauw 3000 euro en zijn ze niet van de poes. Een (onervaren) particulier (zoals Marc_S aanhaalt) die dus even op de wandel gaat met een steenarend zonder daarbij problemen te hebben, lijkt me dus al een hele prestatie.
En was het wel een steenarend wees dan blij dat je je honden aangelijnd hebt
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Nogal mank vergelijk, ik ze ze er zo 123 niet met een ree vandoor gaan.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
ElieVandoorne schreef:Een steenarend lijkt me zeer sterk. De laatste keer dat ik daarover info zocht kostte zo'n beestje algauw 3000 euro en zijn ze niet van de poes. Een (onervaren) particulier (zoals Marc_S aanhaalt) die dus even op de wandel gaat met een steenarend zonder daarbij problemen te hebben, lijkt me dus al een hele prestatie.![]()
3000 & de rest, 5000 is reëler....
& met 5 à 6 kilo is t best zwaar wandelen...