Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

roofvogel versus (jacht)hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

roofvogel versus (jacht)hond

Ongelezen bericht door jores »

Schiet mij maar lek :19: Vanochtend liepen we met de mannen door het bos, horen we ineens een man roepen of we de honden konden aanlijnen. Geen probleem, toen hij dichterbij kwam bleek hij een of andere roofvogel op zijn arm te hebben.

Hij was er mee gaan jagen.

Zegt hij dan tegen ons: pas maar op de jachtopziener is in het bos en de honden mogen niet los, gaat je zeker 60 euro per hond kosten :O:

Ik snap er geen hout van, je mag dus met een roofvogel door het bos lopen en die laten jagen, maar honden mogen niet los want die zouden mischien wel eens kunnen gaan jagen
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: roofvogel versus (jacht)hond

Ongelezen bericht door Pemba »

Klinkt niet erg logisch.
Afbeelding
blaf
Zeer actief

Ongelezen bericht door blaf »

Misschien omdat die man een vergunning heeft om te jagen met zijn roofvogel?
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

Het zou me eigenlijk niet zoveel kunnen schelen die vogel vind ik vele malen interessanter :engel: kom je ook niet alle dagen tegen
Afbeelding
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Heb je niet naar zijn vergunning gevraagd?
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

jores schreef:Schiet mij maar lek :19: Vanochtend liepen we met de mannen door het bos, horen we ineens een man roepen of we de honden konden aanlijnen. Geen probleem, toen hij dichterbij kwam bleek hij een of andere roofvogel op zijn arm te hebben.

Hij was er mee gaan jagen.

Zegt hij dan tegen ons: pas maar op de jachtopziener is in het bos en de honden mogen niet los, gaat je zeker 60 euro per hond kosten :O:

Ik snap er geen hout van, je mag dus met een roofvogel door het bos lopen en die laten jagen, maar honden mogen niet los want die zouden mischien wel eens kunnen gaan jagen
Dan is hij vast in opdracht aan het jagen met een vergunning. Ik zou het daarnaast geweldig vinden om zo'n man tegen te komen en hem ook nog eens hartelijk bedanken voor de waarschuwing. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

rubyred schreef:Heb je niet naar zijn vergunning gevraagd?
Waarom zou ze ? Is ze daar jachtopzichter of zo ? Alsof zo'n man verplicht is om aan iedere wandelaar zijn vergunning te laten zien. :hmmm:
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Die had gewoon zijn Harris mee denk ik en die vliegen vaak honden aan. :N: Met een Harris kan je leuk jagen maar ik denk zelf niet dat die man een vergunning had. Op dit moment is het zover ik weet niet echt jaagtijd op konijnen en dus vraag ik me af of hij niet vroeg of jullie de honden bij je konden houden om zijn woestijnbuizerd te sparen. :F: :cool2: Want die wordt natuurlijk doodgebeten door een hond als ze erop duiken en dat laatste doen ze nogal vaak. Zijn hele dappere vrij pittige vogels. En die vogels staan met bossen op marktplaats en iedereen kan er een kopen. Dus er zijn vreselijk veel van die vogels gewoon van mensen en zeker niet van valkeniers. De kans is dus groot dat het een hobbyist was die lekker met zijn Harris het bos in was gegaan. :E: Kan allemaal ook officieel zijn geweest maar dat betwijfel ik heel erg :engel:

Zag de vogel er zo uit?
Afbeelding
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

HIj was groot en donker, maar dat lichtere bruin had hij niet echt (denken we). Zo stom, had mijn camera bij en vergeet gewoon een foto te maken
groetjes Annemie

rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Budkes schreef:
Waarom zou ze ? Is ze daar jachtopzichter of zo ? Alsof zo'n man verplicht is om aan iedere wandelaar zijn vergunning te laten zien. :hmmm:
Omdat hij zich bemoeit met hun en zegt dat honden niet los mogen................
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:Die had gewoon zijn Harris mee denk ik en die vliegen vaak honden aan. :N: Met een Harris kan je leuk jagen maar ik denk zelf niet dat die man een vergunning had. Op dit moment is het zover ik weet niet echt jaagtijd op konijnen en dus vraag ik me af of hij niet vroeg of jullie de honden bij je konden houden om zijn woestijnbuizerd te sparen. :F: :cool2: Want die wordt natuurlijk doodgebeten door een hond als ze erop duiken en dat laatste doen ze nogal vaak. Zijn hele dappere vrij pittige vogels. En die vogels staan met bossen op marktplaats en iedereen kan er een kopen. Dus er zijn vreselijk veel van die vogels gewoon van mensen en zeker niet van valkeniers. De kans is dus groot dat het een hobbyist was die lekker met zijn Harris het bos in was gegaan. :E: Kan allemaal ook officieel zijn geweest maar dat betwijfel ik heel erg :engel:

Zag de vogel er zo uit?
Afbeelding
Wat een aannames haal jij uit zo'n klein berichtje :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jores
Zeer actief
Contacteer:

ik heb (had) helemaal geen idee dat je met een roofvogel een vergunning moet hebben. :19:
groetjes Annemie

Budkes
Zeer actief

rubyred schreef:
Budkes schreef:
Omdat hij zich bemoeit met hun en zegt dat honden niet los mogen................
Nee hoor, hij waarschuwt hun dat de jachtopzichter er ook rond loopt en bespaart hun zo 60 euro. Dat vind ik alleen maar tof van hem.
Gr. Aniek

Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Om met een roofvogel te mogen jagen heb je een valkeniers akte nodig. Wees blij, dat die valkenier je heeft gewaarschuwd. Loop je buiten een losloopgebied, dan is de bekeuring €60.- Gaat je hond achter een haas of ander wild aan, dan ben je €500.- per hond kwijt.
Trouwens als je hond in een losloopgebied achter wild aan zit ben je ook €500.- kwijt. Je hond moet onder appel staan.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Er mag gewoon nog gejaagd worden met vogels nu. Wrs liep hij met een havik of een slechtvalk (in het bos wrs met een havik, een valk heeft meer ruimte nodig).. Dat zijn nl de enige vogels waar je legaal mee mag jagen, andere vogels mag je niet "in t veld" vliegen, daar staat ook een boete op, net als t los laten lopen van je honden waar t niet mag.
En aangezien hij je waarschuwde voor de jachtopzichter zal hij wel legaal aan t jagen geweest zijn...

@ Marc, zo ongeveer de enige vogel die (van nature) schrik heeft van honden is de Harris Hawk, deze zullen echt niet uit zichzelf honden aanvallen, dan wel dichtbij genoeg blijven om door een hond gepakt te worden...
laeken
Zeer actief

crutz schreef: @ Marc, zo ongeveer de enige vogel die (van nature) schrik heeft van honden is de Harris Hawk, deze zullen echt niet uit zichzelf honden aanvallen, dan wel dichtbij genoeg blijven om door een hond gepakt te worden...
Vreemd, ik lees op MP altijd dat ze absoluut niet bij honden kunnen. :wink: Zeker niet bij kleinere honden.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

ik ben foto´s gaan zoeken van die Harris Hawk bij een mens, maar volgens mij was die wat de man bij zich had een veel grotere foto.
groetjes Annemie

jores
Zeer actief
Contacteer:

@budkes: je ziet mij nergens schrijven dat ik het belachelijk vond van die man of dat ik hem niet bedankte of wat dan ook, dus waarom je zo loopt te drammen? :19:
groetjes Annemie

laeken
Zeer actief

Inge schreef:
MARC_S schreef:Die had gewoon zijn Harris mee denk ik en die vliegen vaak honden aan. :N: Met een Harris kan je leuk jagen maar ik denk zelf niet dat die man een vergunning had. Op dit moment is het zover ik weet niet echt jaagtijd op konijnen en dus vraag ik me af of hij niet vroeg of jullie de honden bij je konden houden om zijn woestijnbuizerd te sparen. :F: :cool2: Want die wordt natuurlijk doodgebeten door een hond als ze erop duiken en dat laatste doen ze nogal vaak. Zijn hele dappere vrij pittige vogels. En die vogels staan met bossen op marktplaats en iedereen kan er een kopen. Dus er zijn vreselijk veel van die vogels gewoon van mensen en zeker niet van valkeniers. De kans is dus groot dat het een hobbyist was die lekker met zijn Harris het bos in was gegaan. :E: Kan allemaal ook officieel zijn geweest maar dat betwijfel ik heel erg :engel:

Zag de vogel er zo uit?
Afbeelding
Wat een aannames haal jij uit zo'n klein berichtje :denken:
Ja ach, volgens mij net zoveel aannames als de rest. Want er zijn minstens 100 keer meer mensen met wat hobbyroofvogels dan mensen met vergunningen. Ik weet daar toevallig wel een beetje van want ik kijk al 6 jaar lange elke advertentie op MP na. Die beesten kan iedereen kopen en je hebt nergens meer vergunningen voor nodig. Zelfs kinderen vliegen met roofvogels. Dus zo vreemd is mijn aanname niet. Beter gezegd, het is niet eens een aanname maar een feit. :wink: De kans is nl veel en veel groter dat het een hobbyist is dan een officiele jager met vergunning. Maargoed, ik heb er geen verstand van dus ik laat het weer over aan de mensen die er wel veel van weten :wink:
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ja ach, volgens mij net zoveel aannames als de rest. Want er zijn minstens 100 keer meer mensen met wat hobbyroofvogels dan mensen met vergunningen. Ik weet daar toevallig wel een beetje van want ik kijk al 6 jaar lange elke advertentie op MP na. Die beesten kan iedereen kopen en je hebt nergens meer vergunningen voor nodig. Zelfs kinderen vliegen met roofvogels. Dus zo vreemd is mijn aanname niet. Beter gezegd, het is niet eens een aanname maar een feit. :wink: De kans is nl veel en veel groter dat het een hobbyist is dan een officiele jager met vergunning. Maargoed, ik heb er geen verstand van dus ik laat het weer over aan de mensen die er wel veel van weten :wink:
Het was voor mij de eerste keer dat ik iemand in het bos tegenkwam met een roofvogel op de arm, het is een stuk bos waar veel gerecreeërd word, dus daar verwacht je zoiets helemaal niet.
groetjes Annemie

laeken
Zeer actief

jores schreef:ik ben foto´s gaan zoeken van die Harris Hawk bij een mens, maar volgens mij was die wat de man bij zich had een veel grotere foto.
Een grotere vogel? Dan kom je op een arend. Kan ook, maar de kans dat een arend officieel jaagt is nog kleiner. Dat zijn helemaal hobbyvogels voor demo's en meer. Je kan er wel mee jagen maar die slaan zeker honden. Maargoed, wie ben ik om hier wat over te zeggen. Blijkbaar had je die man moeten bedanken voor de waarschuwing. Neem van mij aan dat het om zijn vogel ging maar dat blijk ik niet te mogen zeggen. :engel:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marc, die hobbyisten waar jij t over hebt vliegen de vogels vaak niet eens.... :cry:

Dat zijn dan idd mensen die ze "voor de heb" van mp afhalen...Frank z'n ex heeft zo een uil (afrikaanse oehoe) voor haar zoontje gekocht :( vloog als een scheermes (heeft een tijd bij ons gezeten vanwege dat ze t verblijf nog niet af had & dus gewoon mee gevlogen op shows & bruiloften) maar zit nu wrs enkel nog maar vast aan dr blok...
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Kon het geen buizerd zijn? Of zijn die er niet in gevangenschap?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

jores schreef:
MARC_S schreef:Ja ach, volgens mij net zoveel aannames als de rest. Want er zijn minstens 100 keer meer mensen met wat hobbyroofvogels dan mensen met vergunningen. Ik weet daar toevallig wel een beetje van want ik kijk al 6 jaar lange elke advertentie op MP na. Die beesten kan iedereen kopen en je hebt nergens meer vergunningen voor nodig. Zelfs kinderen vliegen met roofvogels. Dus zo vreemd is mijn aanname niet. Beter gezegd, het is niet eens een aanname maar een feit. :wink: De kans is nl veel en veel groter dat het een hobbyist is dan een officiele jager met vergunning. Maargoed, ik heb er geen verstand van dus ik laat het weer over aan de mensen die er wel veel van weten :wink:
Het was voor mij de eerste keer dat ik iemand in het bos tegenkwam met een roofvogel op de arm, het is een stuk bos waar veel gerecreeërd word, dus daar verwacht je zoiets helemaal niet.
Ik wel. Wat ik je zeg, duizenden en duizenden particulieren hebben die vogels. Toets voor de lol eens Harris in op MP. Jij mag ze persoonlijk morgen ophalen en daar heb je helemaal geen enkele vergunning voor nodig. Ik begrijp domweg niet waarom mensen hier zo heilig doen over een vergunning en jagen met roofvogels. De helft van Nederland heeft tegenwoordig minstens een kerkuil. Kijk voor de lol maar eens op MP. Zelfs in huis in papegaaienkooien zitten ze. Honderden kerkuilen per maand worden er verhandeld en gekocht. Ook oehoes. Als ik die nu wil dan heb ik er vanavond een. Dus ik weet toevallig prima hoe dat zit. Jantje kan zo een Harris kopen en er het bos mee inlopen. Daarom dus ook dat ik denk dat het gewoon Jantje was. :F: Effe lekker spelen met de vogel. Zou ik ook doen als ik er een had :ok:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
jores schreef:ik ben foto´s gaan zoeken van die Harris Hawk bij een mens, maar volgens mij was die wat de man bij zich had een veel grotere foto.
Een grotere vogel? Dan kom je op een arend. Kan ook, maar de kans dat een arend officieel jaagt is nog kleiner. Dat zijn helemaal hobbyvogels voor demo's en meer. Je kan er wel mee jagen maar die slaan zeker honden. Maargoed, wie ben ik om hier wat over te zeggen. Blijkbaar had je die man moeten bedanken voor de waarschuwing. Neem van mij aan dat het om zijn vogel ging maar dat blijk ik niet te mogen zeggen. :engel:
Een havik wijf is weldegelijk groter dan een Harris, wij hebben nu een groot Harris wijf zitten (3 jr oud, volgroeid) die weegt circa 900 gram, op de valkeniers avonden afgelopen jaar was er als voorbeeld een jong havik wijf mee (redelijk kort uit de volière, dus pak hem beet 4 mnd oud, mss wat ouder, maar nog geen jaar) die woog (ongetraind, wel in training dus niet te zwaar) een goede 1200 gram.
laeken
Zeer actief

crutz schreef:Marc, die hobbyisten waar jij t over hebt vliegen de vogels vaak niet eens.... :cry:

Dat zijn dan idd mensen die ze "voor de heb" van mp afhalen...Frank z'n ex heeft zo een uil (afrikaanse oehoe) voor haar zoontje gekocht :( vloog als een scheermes (heeft een tijd bij ons gezeten vanwege dat ze t verblijf nog niet af had & dus gewoon mee gevlogen op shows & bruiloften) maar zit nu wrs enkel nog maar vast aan dr blok...

Toch wordt er soms wel mee gevlogen. Ze adverteren nu permanent met Engelse Harris hawks en die geven zelfs het vlieggewicht erbij per vogel. Inclusief handschoen, veters en meer. Dus daarom denk ik dat het gewoon een hobbyist was. Immers, weinig mensen lopen met een echte steenarend op de arm met vergunning in hun eentje in een recreatiebos rond. Dan verwacht ik veel meer dan dat. Een busje, standaards en meer mensen. Dat is wat ik zie als ze officieel iets gaan doen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marc, idd is alles (behalve de havik) vrij om te houden, maar dus niet vrij om mee in het bos/in het veld mee rond te lopen/jagen...
Voor zowel de jacht (mag enkel met een havik of slechtvalk in NL) als t houden van een havik is een vergunning nodig.
laeken
Zeer actief

crutz schreef: Een havik wijf is weldegelijk groter dan een Harris, wij hebben nu een groot Harris wijf zitten (3 jr oud, volgroeid) die weegt circa 900 gram, op de valkeniers avonden afgelopen jaar was er als voorbeeld een jong havik wijf mee (redelijk kort uit de volière, dus pak hem beet 4 mnd oud, mss wat ouder, maar nog geen jaar) die woog (ongetraind, wel in training dus niet te zwaar) een goede 1200 gram.
Klopt, dat weet ik. Ik heb laatst een havik voor mijn neus gehad met mijn duif in haar klauwen. Was inderdaad geen kattenpis en best een flinke vogel. Maar ik zei steenarend oid door deze reactie. Een havik is verre van donderbruin zonder lichte plekken. Dus enkel donkerbruin dan kom je al snel op een steenarend als hij wel iets van een Harris weg heeft en groter is. :wink:
jores schreef:HIj was groot en donker, maar dat lichtere bruin had hij niet echt (denken we). Zo stom, had mijn camera bij en vergeet gewoon een foto te maken
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marc, met een (steen)arend mag je dus niet jagen in NL & idd worden er jachtdagen georganiseerd, maar gelukkig vliegen de echte jachtvogels dagelijks & dus ook ff snel na het werk/tussendoor een op een met de valkenier, je hebt echt geen groep nodig. De meeste die ik ken jagen solitair en enkel in groepen als t vanwege speciale zaken georganiseerd is.

@TS, jij woont toch in de buurt van Eindhoven? Daar zitten veel valkeniers & ook veel die met havikken jagen
laeken
Zeer actief

crutz schreef:Marc, idd is alles (behalve de havik) vrij om te houden, maar dus niet vrij om mee in het bos/in het veld mee rond te lopen/jagen...
Voor zowel de jacht (mag enkel met een havik of slechtvalk in NL) als t houden van een havik is een vergunning nodig.
Dan staat bij deze vast dat het gewoon klopte wat ik zei. Immers, de vogel was groot en donkerbruin. Dat zal dus een donkere Harris of een arend zijn geweest en daar is zoals jij zegt nooit een vergunning voor jacht bij. Echt, iedereen met die beesten loopt ermee rond merk ik :wink: En officieel is het dus niet eens mogelijk om met dergelijke vogels te gaan jagen in het bos. Ik zou de volgende keer die man dus eens aanspreken daarop als hij weer wat te klagen heeft over je honden.

Tot zover mijn aannames Inge :pffff:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”