Ik heb heel veel honden binnengekregen die bij hun overleden baas zaten. De honden lopen er wel degelijk een trauma van op. Ik zie hoe ze bij ons wegkwijnen en hun baas missen. Het is bij ons een asiel. Ze gaan er een 3 keer per dag uit om te wandelen, maar helaas kunnen ze niet de aandacht krijgen die een normale hond thuis heeft. Dus als je langs een hok loopt en je ziet die hond daar depressief liggen en bij nieuwe mensen loopt het bijna fout, omdat hij niet meer weet waar hij aan toe is. In mijn ogen heeft een hond dan wel degelijk emoties.
Ik heb zelfs een hond of 2 gezien, die water in de ogen hadden staan toen hun baas wegliep bij afstand. Noem me maar gek, maar ik weet wat ik zie. Onder in de oogleden. Het zijn er maar 2 geweest in de aflopen 6 jaar.
Jij zit in een pension, waar de baasjes terugkomen ten eerste. Een hond voelt dat aan. Bij ons worden ze vaak achtergelaten. Dat zie je duidelijk aan de hond. En ja, na een paar dagen worden ze meestal blijer en vrolijker, maar ze zijn hun baas zeker niet vergeten.
Er zijn mensen die hun hond na een week of paar weken (als hij er dan nog zit) nog willen zien. Dat mogen ze niet. Waarom niet? Omdat de hond de dupe is, die is weer een aantal dagen van slag, omdat hij eerst blij is zijn baasje weer te zien en vervolgens loopt die weer weg.
Dat ze na een paar dagen vrolijker zijn, is omdat ze de omgevind leren kennen en de mensen die er rondlopen. Dan weten ze dat het vertrouwd is.
Toen ons Dizzy overleed bij ons thuis hebben we hem mee naar huis genomen zodat de andere 3 hondjes afscheid konden nemen.
1 hond (de herder) snuffelde en ging op de bank liggen, die moest er niks van hebben.
De andere 2 zijn er bij gaan liggen en wilden niet meer weg! Ook niet toen iedereen al in de kamer zat. Natuurlijk voelen ze emoties van mensen (dat zijn dan natuurlijk ook emoties die ze voelen), maar ze doen er meer mee dan je denkt.
Ze bleven zo liggen. De bruine hebben we op moeten tillen om hem weg te halen. Hij wilde niet. Misschien dat ze er bij iemand anders makkelijker mee omgaan. Mensen gaat met bepaalde dingen ook makkelijker om als andere mensen.
Dit noem ik niet emotieloos. Dit was hun leider, en was al hun hele leventje bij hun. De honden zijn nog lang van slag geweest. Vooral de zwart witte. Diw heeft nog wekenlang rondgelopen met zijn ziel onder zijn poten. Ze was zichzelf niet meer. En dat is ze nog steeds niet. Ze is vrolijk en blij, maar niet meer zoals de oude Mushu daarvoor. Dat is iets wat wij niet zelf doen, maar wat we merken.