Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
geen stamboom aanvragen,ongelimiteerd nestjes laten krijgen?
Moderator: moderatorteam
-
Sil
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): maltezer
- Aantal honden: 2
geen stamboom aanvragen,ongelimiteerd nestjes laten krijgen?
Ik kwam pas een advertentie tegen op Marktplaats van een Maltezer fokker, die ook lid is van de Maltezer vereniging, die puppen te koop aan bood, zonder stamboom, waarvan beide ouders wel een stamboom hadden. Betekend dat, dat die fokker het teefje bij wijze van spreken 8 nestjes zou kunnen laten krijgen in zeg, 5 jaar, en dan alleen voor de allermooiste 3 nestjes een stamboom aan kan vragen zonder dat iemand daar iets aan kan doen? Dus dat zo'n fokker haast net zo bezig zou kunnen zijn als een broodfokker? Bij het idee alleen al word ik helemaal moedeloos en beroerd. M'n volgende hondje wil ik graag bij een betrouwbare fokker kopen maar hoe weet ik in zo'n geval in vredesnaam of een fokker te vertrouwen is? Ik kom er niet meer uit!
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Re: geen stamboom aanvragen,ongelimiteerd nestjes laten krijgen?
Als een teefje drachtig is kun je niet zien of de puppen mooi worden, een stamboom vraag je volgens mij al aan bij de dekking ( dekbericht toch? Fokkers?)
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Nee, de stamboom vraag je aan met een geboorteformulier ,nadat de pups geboren ziijn.
Het zou ook vrij onlogisch zijn om ze meteen met een dekbericht aan te vragen, omdat je het dekbericht binnen 3 weken na de dekking naar de Raad moet opsturen en je dan nog niet weet hoeveel pups er uiteindelijk geboren worden.
Groetjes,
Linda
Het zou ook vrij onlogisch zijn om ze meteen met een dekbericht aan te vragen, omdat je het dekbericht binnen 3 weken na de dekking naar de Raad moet opsturen en je dan nog niet weet hoeveel pups er uiteindelijk geboren worden.
Groetjes,
Linda
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 31 jan 2011 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- Dog Basic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Je moet inderdaad een dekbewijs opsturen bij de dekking, dus alleen de mooie nestjes lukt niet.kitty2 schreef:Als een teefje drachtig is kun je niet zien of de puppen mooi worden, een stamboom vraag je volgens mij al aan bij de dekking ( dekbericht toch? Fokkers?)
Wanneer mensen hun intelligentie gebruiken,
hoeven zij zich niet als een beest te gedragen. (Hermina Stout)
www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
hoeven zij zich niet als een beest te gedragen. (Hermina Stout)
www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Nee, dat is niet waar. Een dekbericht moet je binnen 3 weken na de dekking opsturen, ongeacht of de dekking gelukt is of niet.Dog Basic schreef:Je moet inderdaad een dekbewijs opsturen bij de dekking, dus alleen de mooie nestjes lukt niet.kitty2 schreef:Als een teefje drachtig is kun je niet zien of de puppen mooi worden, een stamboom vraag je volgens mij al aan bij de dekking ( dekbericht toch? Fokkers?)
aanvulling. daarna krijg je van de raad een geboortformulier toegestuurd, die je naar de Raad stuurt nadat de pups geboren zijn .
Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
In principe kan iedereen de boel flessen.Sil schreef: M'n volgende hondje wil ik graag bij een betrouwbare fokker kopen maar hoe weet ik in zo'n geval in vredesnaam of een fokker te vertrouwen is? Ik kom er niet meer uit!
Zodra er regels zijn, zijn er ook manieren om eronder uit te komen.
Het enige wat je kunt doen is je in het ras en de fokkers verdiepen.
Mochten er dingen niet kloppen, dan is dat vaak wel hier en daar bekend.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
ongeacht al dat hoort het zo te zijn dat een stamboomteefje die pups krijgt van een stamboomreu ook stamboompuppen te hebben...fokker dient die aan te vragen, natuurlijk doet hij dat niet dan kan hij de regelgeving omzeilen en idd meer nesten hebben dan toegestaan...het valt soms ook voor dat voor een nest geen stambomen worden aangevraagd omdat het een "ongelukje" was...redenen genoeg om na tevragen waarom de pups geen stamboom hebben (ongelukje, testen niet gedaan, limiet nesten bereikt, enz enz...)
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
De fokker kan er inderdaad bewust voor kiezen om de teef elke loopsheid een nest te laten krijgen en dan om het nest, dus bijvoorbeeld 1x per jaar wel stambomen aan te vragen waardoor het voor de vereniging lijkt of ze netjes volgens de regels fokt.......;-(
Sandra

- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat ligt eraan of ze onder het Honden- en Kattenbesluit valt. Fokkers die onder het HKB vallen, mogen een teef 1 x per jaar een nest laten krijgen. Het maakt niet uit of er al dan niet stambomen worden aangevraagd.empyree schreef:De fokker kan er inderdaad bewust voor kiezen om de teef elke loopsheid een nest te laten krijgen en dan om het nest, dus bijvoorbeeld 1x per jaar wel stambomen aan te vragen waardoor het voor de vereniging lijkt of ze netjes volgens de regels fokt.......;-(
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ze gooien die pups op mp, geen haan die ernaar kraait hoor!under the red sky schreef:Dat ligt eraan of ze onder het Honden- en Kattenbesluit valt. Fokkers die onder het HKB vallen, mogen een teef 1 x per jaar een nest laten krijgen. Het maakt niet uit of er al dan niet stambomen worden aangevraagd.empyree schreef:De fokker kan er inderdaad bewust voor kiezen om de teef elke loopsheid een nest te laten krijgen en dan om het nest, dus bijvoorbeeld 1x per jaar wel stambomen aan te vragen waardoor het voor de vereniging lijkt of ze netjes volgens de regels fokt.......;-(

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zouden de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming en de nVWA moeten controleren. Ik snap ook dat de praktijk er anders uitziet maar het is niet zo dat er überhaupt geen regels zijn.Nanna schreef:En wie controleert dat?under the red sky schreef: Fokkers die onder het HKB vallen, mogen een teef 1 x per jaar een nest laten krijgen. Het maakt niet uit of er al dan niet stambomen worden aangevraagd.
- Canto
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 9
Ik neem aan dat als je via een rasvereniging fokt ook de regels na streeft.
En er geen nestjes op nahoudt waar geen stambomen voor aangevraagd worden, want op deze manier ben je dus wel bezig om het BRS te omzeilen
Of wat al eerder gezegd is misschien een "ongelukje".
Bij ons ras gebeurd het ook en dan vooral bij 2 kennels die samen werken.
Om de haverklap hebben ze nesten liggen. Elk half jaar en voor het ene nest wordt er wel een stamboom aangevraagd en vervolgens voor het andere nest niet.
Er zitten teven bij die 5 officiële nesten hebben gehad, maar daarnaast ook nog eens 3 nesten hebben gekregen die niet geregistreerd staan. Ondanks dat de mensen d'r eigen doen voorkomen heel veel om hun honden te geven en het er keurig uitziet, zowel kennels als de honden, zijn het gewoon een stel uitmelkers.
Zulke mensen zijn gewoonweg zakkenvullers voor mij en mogen geen "keurfokker" genoemd worden, maar staan wel zo beschreven.
Dus op deze manier breng je de aspirant-pupkopers wel op een dwaalspoor en de RvB doet hier helemaal niks aan
En er geen nestjes op nahoudt waar geen stambomen voor aangevraagd worden, want op deze manier ben je dus wel bezig om het BRS te omzeilen
Of wat al eerder gezegd is misschien een "ongelukje".
Bij ons ras gebeurd het ook en dan vooral bij 2 kennels die samen werken.
Om de haverklap hebben ze nesten liggen. Elk half jaar en voor het ene nest wordt er wel een stamboom aangevraagd en vervolgens voor het andere nest niet.
Er zitten teven bij die 5 officiële nesten hebben gehad, maar daarnaast ook nog eens 3 nesten hebben gekregen die niet geregistreerd staan. Ondanks dat de mensen d'r eigen doen voorkomen heel veel om hun honden te geven en het er keurig uitziet, zowel kennels als de honden, zijn het gewoon een stel uitmelkers.
Zulke mensen zijn gewoonweg zakkenvullers voor mij en mogen geen "keurfokker" genoemd worden, maar staan wel zo beschreven.
Dus op deze manier breng je de aspirant-pupkopers wel op een dwaalspoor en de RvB doet hier helemaal niks aan
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Doet de rasvereniging daar ook niks aan? Het zou bij ons een reden zijn om geroyeerd te worden.Canto schreef:Dus op deze manier breng je de aspirant-pupkopers wel op een dwaalspoor en de RvB doet hier helemaal niks aan
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Zat fokkers die bij het ene nest wel een stamboom aanvragen en bij een volgend nest niet. Dus ja, een fokker kan dan bij wijze van spreken wel 10 nestjes krijgen waarvan hij voor de helft een stamboom aan vraagt (of niet) en voor de rest wel.Sil schreef:Ik kwam pas een advertentie tegen op Marktplaats van een Maltezer fokker, die ook lid is van de Maltezer vereniging, die puppen te koop aan bood, zonder stamboom, waarvan beide ouders wel een stamboom hadden. Betekend dat, dat die fokker het teefje bij wijze van spreken 8 nestjes zou kunnen laten krijgen in zeg, 5 jaar, en dan alleen voor de allermooiste 3 nestjes een stamboom aan kan vragen zonder dat iemand daar iets aan kan doen? Dus dat zo'n fokker haast net zo bezig zou kunnen zijn als een broodfokker? Bij het idee alleen al word ik helemaal moedeloos en beroerd. M'n volgende hondje wil ik graag bij een betrouwbare fokker kopen maar hoe weet ik in zo'n geval in vredesnaam of een fokker te vertrouwen is? Ik kom er niet meer uit!
Als je op zoek bent naar een goede betrouwbare fokker en een fokker tegenkomt met een nestje waarbij de ouderdieren een stamboom hebben maar de pups niet heb je dus niet met een goede en betrouwbare fokker te maken en zou ik die deur voorbij lopen
Vandeweek toevallig een topic geopend over een zogenaamde goede fokker die 7mnd nadat de teef haar eerste nestje heeft gehad alweer gedekt is en dus 9 mnd na haar eerste nestje alweer aan de bak kan onder het mom van een ongelukje
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat zouden ze er aan kunnen doen volgens jou?Canto schreef:Dus op deze manier breng je de aspirant-pupkopers wel op een dwaalspoor en de RvB doet hier helemaal niks aan
Als er bij een nest geen papieren worden aangevraagd kan de Raad niks.
Want over bastaarden hebben ze geen zeggenschap
-
Ineke
Bij ons ook!under the red sky schreef:Doet de rasvereniging daar ook niks aan? Het zou bij ons een reden zijn om geroyeerd te worden.Canto schreef:Dus op deze manier breng je de aspirant-pupkopers wel op een dwaalspoor en de RvB doet hier helemaal niks aan
Zeker weten!
-
Ineke
Als er genoeg sprake is van controle en goede communicatie, zou je in principe alles boven tafel moeten kunnen krijgen.Nanna schreef:Ach wat, wasseneneuzengelul. Bewijs eerst maar eens dat die pups van die teef zijn.Ineke schreef:Bij ons ook!under the red sky schreef:Doet de rasvereniging daar ook niks aan? Het zou bij ons een reden zijn om geroyeerd te worden.
Zeker weten!
Dan kun je dus ook bij de dekreu-eigenaar verhaal halen (zolang dat uiteraard niet de fokker zelf is).
Verder ben ik er zeker van dat bij ons die paar aangesloten fokkers die we hebben het beste voor hebben met het ras en hun honden.
Ik denk wel dat dit in een grotere vereniging moeilijk te controleren is.
Edit: En in ons ras wordt natuurlijk ook niet grootschalig gefokt.
-
Sil
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): maltezer
Toen ik die advertentie tegen kwam heb ik een e-mail gestuurd naar de voorzitter van de rasvereniging. Ik kreeg een keurige e-mail terug dat ze ervan op de hoogte waren en dat er stappen ondernomen zouden worden. Welke "stappen" weet ik natuurlijk niet. Ik hoorde later wel van een andere fokker dat een lidmaatschap van een rasvereniging nou niet zo veel zegt. Als je je lidmaatschapgeld betaald dan ben je lid, zo zit dat volgens haar. En zo blijft het onmogelijk, mijns inziens, voor een leek, om zeker te weten dat je met een betrouwbare fokker te maken hebt. Ik word er moedeloos van!Ineke schreef:Bij ons ook!under the red sky schreef:Doet de rasvereniging daar ook niks aan? Het zou bij ons een reden zijn om geroyeerd te worden.Canto schreef:Dus op deze manier breng je de aspirant-pupkopers wel op een dwaalspoor en de RvB doet hier helemaal niks aan
Zeker weten!
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Tja,
Er zijn heel goede fokkers die geen lid zijn van een rasvereniging.
En er zijn heel slechte fokkers die wel lid zijn van een rasvereniging.
En alles er tussenin natuurlijk
Dat lidmaatschap hoeft niet zoveel voor te stellen en doet het voor veel rassen dan ook niet.
Er zijn heel goede fokkers die geen lid zijn van een rasvereniging.
En er zijn heel slechte fokkers die wel lid zijn van een rasvereniging.
En alles er tussenin natuurlijk
Dat lidmaatschap hoeft niet zoveel voor te stellen en doet het voor veel rassen dan ook niet.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Een goede fokker voor jou is degene waar je vertrouwen in hebt. Neem dus de tijd om die vertrouwensrelatie op te bouwen.
- Canto
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 9
Waarschijnlijk zijn er genoeg RV's die er niks aan doen, want uit de openingspost van de ts staat ook dat deze fokker fokt via de rasvereniging.
De RvB kan hier genoeg aan doen, want het staat zwart op wit op de site van de desbetreffende kennels.
Het enigste wat hun doen is als er een geboortebericht binnen komt daar stambomen voor verstrekken en kijken of er genoeg tijd zit tussen de dekkingen en de geboortes van die teef. Is dat niet zo dan krijg je een sanctie opgelegd, maar aan nesten die niet opgegeven worden doen ze niks.
Dus het hele BRS stelt niks voor, want je kan het gewoon omzeilen zonder dat daar op gecontroleerd wordt. Zelfs als je de namen en toenamen door mailt zeggen hun niks te kunnen doen
Ik zou er in ieder geval geen pup van moeten hebben. Arme honden die hun leven uitgemolken worden voor het baasje zijn knip
Wij weten waar we moeten kijken en waar we op moeten letten en kunnen dat ook 9 van de 10 keer terug vinden, maar een leek niet. En die wordt op deze manier ontzettend besodemieterd, want die denkt met een goede fokker te maken te hebben.
De RvB kan hier genoeg aan doen, want het staat zwart op wit op de site van de desbetreffende kennels.
Het enigste wat hun doen is als er een geboortebericht binnen komt daar stambomen voor verstrekken en kijken of er genoeg tijd zit tussen de dekkingen en de geboortes van die teef. Is dat niet zo dan krijg je een sanctie opgelegd, maar aan nesten die niet opgegeven worden doen ze niks.
Dus het hele BRS stelt niks voor, want je kan het gewoon omzeilen zonder dat daar op gecontroleerd wordt. Zelfs als je de namen en toenamen door mailt zeggen hun niks te kunnen doen
Ik zou er in ieder geval geen pup van moeten hebben. Arme honden die hun leven uitgemolken worden voor het baasje zijn knip
Wij weten waar we moeten kijken en waar we op moeten letten en kunnen dat ook 9 van de 10 keer terug vinden, maar een leek niet. En die wordt op deze manier ontzettend besodemieterd, want die denkt met een goede fokker te maken te hebben.