Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Asielhondje Senior?
Moderator: moderatorteam
- mixy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder
Asielhondje Senior?
Hay,
Eigenlijk denk ik erover om een collie aan te schaffen, maar ik zat net wat op dierenasiels.com rond te kijken en daar kwam ik een ontzettend leuk dwergkeesje tegen. Hij ziet er niet helemaal perfect uit.. kan aan de foto liggen, of het komt omdat hij al wat ouder is. (of beide)
Hij is namelijk al 10. Verder word hij beschreven als een heel lief hondje, dat goed samen kan met andere honden/katten.
Nu twijfel ik heel erg.. Eigenlijk denk ik dat een asielhondje/herplaatser momenteel beter in onze situatie past. (een pup zou wel kunnen, de tijd etc. is er wel, maar die is natuurlijk ook belangrijk bij het nemen van een asielhondje)
Maar, waar ik dus een beetje mee zit:
- Ze weten niet of hij met konijnen samen kan, en dat is heel belangrijk omdat onze konijnen hier toch een belangrijk onderdeel van het gezin zijn en ze lopen vrijwel altijd in de achtertuin los. We willen hun vrijheid niet beperken omdat er een ander dier bij komt.
- Omdat hij al 10 is ben ik bang dat hij snel overlijd of dat we vaak bij de dierenarts zitten omdat hij veel gebreken krijgt.
- Er staat niet bij of hij goed alleen thuis kan blijven, en ik weet niet of dit nog te leren valt bij een 10 jaar oud hondje? (hij moet nu niet vaak alleen zijn, maar het kan voorkomen dat hij een paar uur per dag alleen is)
Wat denken jullie, contact opnemen met het asiel of niet? Ik weet niet waar hij verblijft want hij zit bij een opvanggezin en op die site staat niet waar.
Eigenlijk denk ik erover om een collie aan te schaffen, maar ik zat net wat op dierenasiels.com rond te kijken en daar kwam ik een ontzettend leuk dwergkeesje tegen. Hij ziet er niet helemaal perfect uit.. kan aan de foto liggen, of het komt omdat hij al wat ouder is. (of beide)
Hij is namelijk al 10. Verder word hij beschreven als een heel lief hondje, dat goed samen kan met andere honden/katten.
Nu twijfel ik heel erg.. Eigenlijk denk ik dat een asielhondje/herplaatser momenteel beter in onze situatie past. (een pup zou wel kunnen, de tijd etc. is er wel, maar die is natuurlijk ook belangrijk bij het nemen van een asielhondje)
Maar, waar ik dus een beetje mee zit:
- Ze weten niet of hij met konijnen samen kan, en dat is heel belangrijk omdat onze konijnen hier toch een belangrijk onderdeel van het gezin zijn en ze lopen vrijwel altijd in de achtertuin los. We willen hun vrijheid niet beperken omdat er een ander dier bij komt.
- Omdat hij al 10 is ben ik bang dat hij snel overlijd of dat we vaak bij de dierenarts zitten omdat hij veel gebreken krijgt.
- Er staat niet bij of hij goed alleen thuis kan blijven, en ik weet niet of dit nog te leren valt bij een 10 jaar oud hondje? (hij moet nu niet vaak alleen zijn, maar het kan voorkomen dat hij een paar uur per dag alleen is)
Wat denken jullie, contact opnemen met het asiel of niet? Ik weet niet waar hij verblijft want hij zit bij een opvanggezin en op die site staat niet waar.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Re: Asielhondje Senior?
Met konijnen kunnen en alleen kunnen blijven zal je met elke hond moeten oefenen en/of uitproberen. De leeftijd doet er dan niet zoveel toe.
Keesjes kunnen heel oud worden: als hij 10 is en goed gezond zou ik gok wel durven wagen. Als je hem echt wil, zou ik hem eerst door een dierenarts laten nakijken.
Keesjes kunnen heel oud worden: als hij 10 is en goed gezond zou ik gok wel durven wagen. Als je hem echt wil, zou ik hem eerst door een dierenarts laten nakijken.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Ik zou niet weten waarom je geen contact op zou nemen. Vragen staat vrij toch?
Ik denk ook dat dingen best nog aan te leren zijn, ook bij een ouder hondje. Kost misschien iets meer tijd.
Eignelijk denk ik dat het belangrijkste is dat jullie zeker weten dat je voor dit hondje willen gaan en niet stiekem toch voor een collie.
Ik denk ook dat dingen best nog aan te leren zijn, ook bij een ouder hondje. Kost misschien iets meer tijd.
Eignelijk denk ik dat het belangrijkste is dat jullie zeker weten dat je voor dit hondje willen gaan en niet stiekem toch voor een collie.
- mixy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder
Nou het gaat me eigenlijk meer om het karakter dan om het ras. Dus als dit hondje echt goed bij ons past, maakt het mij niks uit dat het geen collie is. En daarbij heb ik zoiets van: mocht de mogelijkheid zich voordoen kan ik er altijd een collie bijnemen, dan heb ik in ieder geval al wat meer ervaring met honden.flamme schreef:Ik zou niet weten waarom je geen contact op zou nemen. Vragen staat vrij toch?
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Nou dan zou ik er zeker een belletje aan wagen 
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik heb sinds begin november er ook een hondje van 10 jaar bij, uit Spanje. Past zich perfect aan, kan alleen thuisblijven..ideaal hondje.
Zou gewoon ff bellen.. zon hondje kan ook nog heel wat jaren mee.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Wij hebben 3 oudere collies uit het asiels gehaald. De eerste was 13 en kwam bijna een jaar later door een ongeluk om het leven, maar was zeker nog fitaal. De tweede was 9 jaar en is 16 jaar geworden en de derde was een jaar of 11 denk ik en is een jaar of 14 geworden geloof ik (zat bij mijn zus). Waren stuk voor stuk gouden honden! Konden alleen zijn, met onze andere beesten overweg en kwa medische kosten tja..... De tweede kreeg na een jaar baarmoederontsteking en dat was een flinke rekening, maar verder eigenlijk geen grote kosten gehad hoor.
Neem gewoon eens contact op met asiel. Ze beantwoorden graag je vragen.
Neem gewoon eens contact op met asiel. Ze beantwoorden graag je vragen.

- dagmar88
- Zeer actief
Mijn buurvrouw heeft een jaar of wat terug een pup en een poedeltje van 10 tegelijk uit het asiel gehaald nadat een aantal van haar honden vlak achter elkaar waren overleden.
Het asiel had haar gevraagd hem ook mee te nemen zodat hij nog een mooi jaar tegemoet zou gaan, want volgens hen liep Jantje op het einde.
Nou niet dus, hartstikke gezond, vrolijk diertje en hij past zich veel makkelijker aan aan nieuwe situaties dan het hondje dat ze van pup af aan heeft.
Het asiel had haar gevraagd hem ook mee te nemen zodat hij nog een mooi jaar tegemoet zou gaan, want volgens hen liep Jantje op het einde.
Nou niet dus, hartstikke gezond, vrolijk diertje en hij past zich veel makkelijker aan aan nieuwe situaties dan het hondje dat ze van pup af aan heeft.
-
Lillith
- Zeer actief
Wij hadden vroeger een dwergkeesje, heel slim mens gericht hondje is 16 geworden.
Een Keesje is zo klein, heb je dwergkonijnen?? zoniet zijn de konijnen waarschijnlijk groter

Een Keesje is zo klein, heb je dwergkonijnen?? zoniet zijn de konijnen waarschijnlijk groter
- Kelev de oude
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising
Ik zou zeggen; Ga kijken, en doe wat je hart je ingeeft.
Ik vang al een aantal jaren kansarme hondjes op en dat heeft nog niet geleid tot teleurstelling.
Integendeel, het is een ander soort uitdaging dan wanneer je een pup koopt.
Bij een ouder hondje krijg je er een verborgen geschiedenis bijgeleverd. Dat kan in het begin problemen geven, maar als je die kunt overwinnen, dan groei je naar zo'n beestje toe. Na een paar weken wil je hem voor geen goud in de wereld missen.
Het is waar, je moet wat sneller afscheid van ze nemen, maar zeg nu zelf...War is er nu meer bevredigend dan de wetenschap dat het hondje een aantal goede laatste jaren heeft gehad?
Ik vang al een aantal jaren kansarme hondjes op en dat heeft nog niet geleid tot teleurstelling.
Integendeel, het is een ander soort uitdaging dan wanneer je een pup koopt.
Bij een ouder hondje krijg je er een verborgen geschiedenis bijgeleverd. Dat kan in het begin problemen geven, maar als je die kunt overwinnen, dan groei je naar zo'n beestje toe. Na een paar weken wil je hem voor geen goud in de wereld missen.
Het is waar, je moet wat sneller afscheid van ze nemen, maar zeg nu zelf...War is er nu meer bevredigend dan de wetenschap dat het hondje een aantal goede laatste jaren heeft gehad?
- oliebol
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): cv Maltezer
Voor een kleine hond hoeft 10 jaar helemaal niet zo oud te zijn, hoor. Wij hebben onze hond met 10 jaar in huis gekregen, hij is er nu 13 en op een slecht gebit na kerngezond. Maar zelfs al zou hij morgen plots dood neervallen, heeft hij ons in die 3 jaar al zo ontzettend veel geluk gebracht dat ik het meteen opnieuw zou doen.
Een jonge hond kan trouwens ook van de ene dag op de andere ziek worden, onder een auto lopen, gif eten, door ijs zakken,...
Op je vraag of een oude hond nog veel te leren valt: zeker. Die van ons is wegens verlatingsangst weggedaan en met een goede aanpak hebben we dat probleem kunnen oplossen. Ik zeg natuurlijk niet dat dat bij iedere hond snel gaat, je zal er sowieso tijd en energie in moeten investeren, maar het is zeker nog mogelijk om zoiets aan te leren met 10 jaar.
Wel vind ik niet dat je de hond moet nemen uit medelijden, terwijl je hem eigenlijk niet voor de volle 100% wil. Daar doe je volgens mij noch de hond, noch jezelf een plezier mee.
Als je twijfelt, kan je misschien kennis gaan maken om voor jezelf te zien hoe actief of fit de hond nog is?
Een jonge hond kan trouwens ook van de ene dag op de andere ziek worden, onder een auto lopen, gif eten, door ijs zakken,...
Op je vraag of een oude hond nog veel te leren valt: zeker. Die van ons is wegens verlatingsangst weggedaan en met een goede aanpak hebben we dat probleem kunnen oplossen. Ik zeg natuurlijk niet dat dat bij iedere hond snel gaat, je zal er sowieso tijd en energie in moeten investeren, maar het is zeker nog mogelijk om zoiets aan te leren met 10 jaar.
Wel vind ik niet dat je de hond moet nemen uit medelijden, terwijl je hem eigenlijk niet voor de volle 100% wil. Daar doe je volgens mij noch de hond, noch jezelf een plezier mee.
Als je twijfelt, kan je misschien kennis gaan maken om voor jezelf te zien hoe actief of fit de hond nog is?