Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kun je kipkarkas zo geven foto erbij met vraag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Kun je kipkarkas zo geven foto erbij met vraag

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb bij de poelier een paar stukken kipkarkas gekocht. Nu vond ik dat er toch wat behoorlijk scherpe stukke in zaten.
Afbeelding
en uiteraard ook de ribbetjes
Afbeelding

Kun je dit echt zo geven? En geven jullie daarna nog ontbijt koek of zo voor het geval er te scherpe botstukjes zijn?
Ik geef wel vaker vers, een bout of zo of een been van een koe, maar zo'n kippenkarkas eigenlijk nog nooit gegeven vandaar mijn vraag.
estherchip
Actief
Mijn ras(sen): beauceron

Re: Kun je kipkarkas zo geven foto erbij met vraag

Ongelezen bericht door estherchip »

ik heb altijd geleerd dat kippenbotten heel erg kunnen splinteren en daarom gevaarlijk is voor honden? :19: misschien dat ik het ook wel fout heb hoor weet t niet, geef nooit kippenlijk aan m n honden haha
L O V E Chip en Jolie mijn lieve beaucerons!
blondie
Zeer actief

thanks, geef je daarna nog ontbijtkoek of zo? En ik heb vanmorgen een beetje brok gegeven, maar dan kunnen ze dit vanavond toch krijgen? (allebei de helft van die bak inhoud dan)
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Dit wordt bij ons vlot weggewerkt door alle honden.
Een aantal keren kraken en doorslikken.
Geen koek of brood na en ook nergens last van
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Hier gaat het zo naar buiten, en dan kauwen ze er wel op. Het liefst wel het hele ding in één keer in de bek, en dan zijn ze 5 minuten aan het kraken :19:
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Inge O schreef:hier zijn ze (ook de schrokkers van vlees-zonder-bot) heel voorzichtig met kipkarkas - ik bedoel dus dat ze er echt lang over doen en het goed wegkauwen :ok: .
Hier ook, nou ja Beau schrokt :roll: , maar met karkassen doet hij heel rustig. Ik heb eigenlijk nooit ontbijtkoek in huis :19:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
blondie
Zeer actief

Nou dat is dan duidelijk :D
Je wordt vaak gewaarschuwd voor scherpe (kippe)botten etc. en dan ga je apen en beren zien blijkbaar :wink:
Weet dat je niet gekookte of gebraden stukken moet geven, dat dan weer wel.
Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

Mijn karkasjes zien er ook zo uit hoor, geen problemen met het wegkrijgen! (voor Aiko dan :mrgreen: )
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Scherp........ geldt alleen voor gekookte botten, die gaan splinteren en verteren minder makkelijk !
Sandra
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Ik knip ze een keer door, maar da's omdat ik 't dan beter kan verdelen.
Mijn cockers zijn er gek op, ook de dame met een abominabel gebit. Echt kraak werk. De jongste van 15 weken moet nog ff wachten, maar kluift en knaagt wel de eende en kalkoen nekken netjes weg en op. (met kleine puppen tandjes)
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Mag ik vragen waar brood of ontbijtkoek goed voor is ?

Ik wil zelf ook overgaan op soms een karkas geven en ben me dus aan het inlezen erover dus vandaar mijn vraag
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
blondie
Zeer actief

Reneey schreef:Mag ik vragen waar brood of ontbijtkoek goed voor is ?

Ik wil zelf ook overgaan op soms een karkas geven en ben me dus aan het inlezen erover dus vandaar mijn vraag
Mij is altijd verteld :wink: dat brood of ontbijt koekt plakt en dat het scherpe delen in de maag of darmen "omkapselt" en dat het daardoor makkelijker door het maag darmkanaal gaat.
Maar goed, anderen ontkrachten dat ontbijtkoek verhaal weer omdat dat zo uit elkaar brokkelt als het met vocht in aanraking komt (en dat beaam ik want laat het in water vallen of in je thee en het zootje valt uit elkaar)
Misschien dus ook een fabel die ik geloof, al had ik dat van mijn da toen Finn eens stukken tennisbal blijkbaar had opgevreten, maar ontbijtkoek bevorderd ook het poepen bij mensen, dus wellicht bedoelde ze dat wel in de hoop dat stukjes rubber ook uitgepoept zouden worden. Maar ze had het echt over inkapselen.. zucht lekker onsamenhangend, wellicht een expert die me uit de brand helpt :engel: ?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

mijn honden crunchen karkassen als waren het chips :mrgreen:
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Mooie karkassen hoor. Die zouden er hier met zeer veel smaak en gekraak naar binnen gaan.
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Die karkasjes mogen voor jouw honden geen enkel probleem zijn hoor.

Deze had wat meer moeite met dit fazantenkarkas maar zelfs met zn puppentandjes wist hij het grootste deel nog weg te werken
Afbeelding

En ja dierenartsen vertellen wel meer rare verhalen.
Gisteren nog bij iemand die een eliminatiedieet moest gaan volgen van gekookt paardenvlees met gekookte rijst.
Terwijl de kans juist groot is dat er een allergische reactie is juist op tarwe en/of rijst producten.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Kun je prima zo geven, hier kraken ze ze ook een paar keer en dan hup naar binnen.
Wel vind ik ze wat kaal (zit weinig vlees op), bij zulke karkassen geef ik altijd wel wat spiervlees of pens.
Anders krijgen ze hier te harde ontlasting.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

blondie schreef:Kun je dit echt zo geven? En geven jullie daarna nog ontbijt koek of zo voor het geval er te scherpe botstukjes zijn?
Ik geef wel vaker vers, een bout of zo of een been van een koe, maar zo'n kippenkarkas eigenlijk nog nooit gegeven vandaar mijn vraag.
Bij een karkassenmaaltijd is het niet verstandig om ontbijtkoek bij te voeren. De Ph waarde van de maag maakt speciale enzymen aan die nodig zijn voor het verteren van botwerk en daar is een zuur milieu voor nodig. Geef je daar ontbijtkoek bij, dan worden er enzymen aangemaakt die een minder zuur milieu nodig hebben. Dat kan verstoringen geven in de maag. Deze karkassen heb ik voorheen wel gegeven, maar toen waren ze nog enigszins bevleesd. Je kan er wat spiervlees bijgeven, maar beslist geen ontbijtkoek.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

May Linn schreef:Kun je prima zo geven, hier kraken ze ze ook een paar keer en dan hup naar binnen.
Wel vind ik ze wat kaal (zit weinig vlees op), bij zulke karkassen geef ik altijd wel wat spiervlees of pens.
precies, sommige honden krijgen er te harde ontlasting van dus ik zou er wel iets bij geven als ze dit niet gewend zijn.

kiefer kauwt er geloof ik 1 keer op en lijfej 2 keer ;)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Hutsje schreef:
May Linn schreef:Kun je prima zo geven, hier kraken ze ze ook een paar keer en dan hup naar binnen.
precies, sommige honden krijgen er te harde ontlasting van dus ik zou er wel iets bij geven als ze dit niet gewend zijn.

beetje olijfolie eroverheen?
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

blondie schreef:
Hutsje schreef:

Nee, da's alleen maar vet. Ik zou er iets van spiervlees, pens of orgaan bij geven. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: ik vind dit karkas anders nog heel mooi bevleesd, ik denk niet dat hier problemen van komen (tenzij je die volop gaat voeren natuurlijk, dan is het weer een ander verhaal).
Hier krijgen ze zelfs al (te) harde poep als ik alleen nekken geef. Terwijl je dan toch praat over 50% bot en 50% vlees/spier/vel.
Tenminste, vooral Silka is daar erg gevoelig voor. Dit soort karkassen zonder iets van vlees/vel of orgaan zou bij haar zeker problemen geven. Ze moet dan erg hard persen (soms piept ze er zelfs bij). Aan de poep kun je het ook echt zien. Die is dan heel licht van kleur en 'stenig' (korrelig, zeg maar :wink: ).
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Rami schreef:
blondie schreef:
Hutsje schreef:

Nee, da's alleen maar vet. Ik zou er iets van spiervlees, pens of orgaan bij geven. :wink:
dat dus, maar je kunt het ook even aankijken. ik geef meestal half/half, dus een pond kk met een pond spiervlees of orgaan. pens kan ook prima. maar ik geef tussendoor ook wel eens alleen maar kk, daar krijgen ze dan wel krijterige poep van maar last hebben ze er niet van. je kunt er prima kippenlevertjes bij geven bv. of vis uit blik.
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Inge O schreef: rijst geeft zeer weinig allergische reacties gezien die meestal tov. de gluteneiwitten zijn en die heeft rijst niet :wink: .

Ik geloof je zonder meer hoor, maar op het i-net zijn de meningen over rijst met een eliminatie-dieet nog wel verdeeld.
Rijst vult wel lekker en kan de kosten van zo'n dieet ook behoorlijk drukken.

De honden van Connie hebben al eerder kippenbout ed gehad dus ze moeten intussen wel weten wat ze met zo'n karkas moeten doen. Maar om dat nu voor een beginnende hond als hele enige maaltijd te geven zou ik zelf niet zo snel doen. Dan zou ze misschien nog een kipfiletje er bij kunnen doen?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Zelfs de naker, met infantiel ivoor, kraakt zulke karkassen met gemak. Ze is er wel iets langer mee bezig dan de terriërs :wink:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
ralf
Actief

Ongelezen bericht door ralf »

Kipkarkas gaat hier heel gemakkelijk naar binnen...
Hij heeft ook geen probleem met hoge botpercentages.

Dat hangt sterk af van het hondenras neem ik aan.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Inge O schreef:nu gebied de eerlijkheid me te zeggen......
Ligt zeker in België, dat gebied? :smile:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: oh dat valt hier dan wel mee.

nu gebied de eerlijkheid me te zeggen dat het hier ook ondoenlijk is ieders drollen dagelijks terug te vinden maar die van relaxje (slaapt 'buiten') zag er in ieder geval normaal uit.

maar ja, dan vergat ik even dat ze dit hier maar krijgen als extraatje, hun basisvoer (ook op zo'n karkasdag) is brok :wink: .
Ah ja, dat zal wel ook wel verschil maken. Hier bestaat hun basisvoer uit bot/vlees/orgaan. Ik geef - qua percentages - sowieso al wat minder bot dan wat de 'barfers' aanraden.
En ja, ik ben wel een poep-kijker (ben er altijd bij of ik laat me informeren :mrgreen: ) en op basis daarvan stel ik samen.
ralf schreef:Kipkarkas gaat hier heel gemakkelijk naar binnen...
Hij heeft ook geen probleem met hoge botpercentages.

Dat hangt sterk af van het hondenras neem ik aan.
Geen idee of het ras-afhankelijk is. Maar mijn totaal onherleidbare bastaard hond heeft meer moeite met hoge percentages bot dan mijn golden-mix.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ze krijgen morgen, Bluf heeft vanmiddag de brok uitgespuugd en weer aan de dunne, dat vind ik zonde van de kip :engel:

Overigens ken ik de harde ontlasting die iemand noemt ook wel hoor, dat is vaak als ze dragend bot ophebben met vlees eraan ook, maar dan krijg je harde kalk drolletjes soms die ze uitpoepen, dat soort bot geef ik niet al te veel van, al vind ik het wel ook prima zolang het geen last geeft uiteraard, 1x heeft Finn wel teveel kalkbot gehad en hij kreeg het niet uitgepoept... dat was toch een klisma gevalletje toen :N: .
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

hier heb je ook verschil tussen de honden. De een kan een hoger percentage bot aan dan de ander. Het poepen hou i dan ook altijd wel in de gaten. Soms wat piepen geeft niets want dan zijn de anaal klieren ook weer schoon. Ze kunnen hier aan bot behoorlijk wat aan maar wel altijd zwaar bevleesd bot. zoals hele kippen, farzant karkassen, patrijs etc.
blondie
Zeer actief

Dianavdberkt schreef:hier heb je ook verschil tussen de honden. De een kan een hoger percentage bot aan dan de ander. Het poepen hou i dan ook altijd wel in de gaten. Soms wat piepen geeft niets want dan zijn de anaal klieren ook weer schoon. Ze kunnen hier aan bot behoorlijk wat aan maar wel altijd zwaar bevleesd bot. zoals hele kippen, farzant karkassen, patrijs etc.
Dat van die anaalklieren wilde ik ook tikken, maar dacht wellicht zeg ik weer wat stoms. Maar het klopt toch wel dat bij een wat meerdere druk bij hardere ontlasting dat ook de anaalklieren beter legen toch?

Ik stel misschien stomme vragen, maar wellicht zijn er ongetwijfeld genoeg mensen die zich hetzelfde afvragen bij eerste honden en af en toe vers voeren. Afgezien van smuldier, rauwe pens, af en toe een vleesbot of een kippenpoot of bout.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”