Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie kan mij uitleg geven over cursussen met de hond
Moderator: moderatorteam
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
- Aantal honden: 2
Wie kan mij uitleg geven over cursussen met de hond
Mijn eerste eigen hond. Gestart met puppycursus, doorgegaan met de vervolgcursus en daarna, door het laten overhalen van medecursisten, cursus drie ook mee gestart.
Nu had hier op het forum iemand de vraag of iemand wist waar G&G3 te doen in Limburg. Ben toen wat gaan speuren en kwam verschillende dingen tegen, benamingen en eisen van cursussen. Ik heb de papieren erbij gepakt van de cursussen wat ik gedaan heb en aan het doen ben. En er kwamen toch wat vragen naar boven aangezien ik me eigenlijk nooit echt verdiept heb in de cursussen en maar gewoon door ben gegaan op deze hondenschool. Waar ik trouwens niet ontevreden over ben. Maar na deze cursus stopt het voor ons bij deze hondenschool omdat ze verder geen aanbod hebben. Derhalve heb ik ons nu wel ingeschreven voor behendigheid bij een andere hondenschool.
Ik heb gedaan cursus 1 en 2, cursus 3 hebben we nog 3 lessen van en dan examen.
cursus 1: de zogenaamde puppiecursus, Elementaire gehoorzaamheid. oefeningen: Volgen voor- en achterlangs aangelijnd, volgen ieder apart aangelijnd, draf aangelijn, staan en betasten aangelijnd, tonen van het gebit, zitten aangelijnd gedurende een minuut, komen op bevel, aan de voet, afliggen aangelijnd gedurende een minuut, omgang baas hond.
cursus 2: Voortgezette Elementaire gehoorzaamheid: volgen voor en achterlangs aangelijnd, staan betasten en tonen van het gebit aangelijnd, figuur 8 lopen aangelijnd, volgen individueel los, zitten los gedurende 1 minuut afstand 5 meter, komen op bevel los, aan de voet los, terugsturen naar de plaats los, afliggen los gedurende 3 minuten afstand 10 meter, omgang baas hond
cursus 3: Voortgezette elementaire gehoorzaamheid II: volgen aangelijnd, staan en laten betasten, gebit tonen, volgen individueel los, zitten los gedurende 2 minuten afstand 10 meter, afliggen los gedurende 3 minuten uit zicht, komen op bevel met wegzenden en komen, terugzenden naar de plaats, gedraag naar andere honden, omgang baas hond.
Nu krijg je als je het examen haalt een certificaat waar dan ook de punten op vermeld staan. Voor elk onderdeel is een maximaal aantal punten en een minimaal aantal punten, je moet een minimaal totaal aantal punten behalen en als je die hebt ben je geslaagd.
Wat ik graag wil weten is of dit een standaard iets is of is dit echt een eigen cijferlijst van deze hondenschool?
-is er ergens een overzicht welke soorten cursussen je met een hond kan doen, in welke volgorde en dan de 'examen' eisen? welke dingen er getraind worden?
Nu had hier op het forum iemand de vraag of iemand wist waar G&G3 te doen in Limburg. Ben toen wat gaan speuren en kwam verschillende dingen tegen, benamingen en eisen van cursussen. Ik heb de papieren erbij gepakt van de cursussen wat ik gedaan heb en aan het doen ben. En er kwamen toch wat vragen naar boven aangezien ik me eigenlijk nooit echt verdiept heb in de cursussen en maar gewoon door ben gegaan op deze hondenschool. Waar ik trouwens niet ontevreden over ben. Maar na deze cursus stopt het voor ons bij deze hondenschool omdat ze verder geen aanbod hebben. Derhalve heb ik ons nu wel ingeschreven voor behendigheid bij een andere hondenschool.
Ik heb gedaan cursus 1 en 2, cursus 3 hebben we nog 3 lessen van en dan examen.
cursus 1: de zogenaamde puppiecursus, Elementaire gehoorzaamheid. oefeningen: Volgen voor- en achterlangs aangelijnd, volgen ieder apart aangelijnd, draf aangelijn, staan en betasten aangelijnd, tonen van het gebit, zitten aangelijnd gedurende een minuut, komen op bevel, aan de voet, afliggen aangelijnd gedurende een minuut, omgang baas hond.
cursus 2: Voortgezette Elementaire gehoorzaamheid: volgen voor en achterlangs aangelijnd, staan betasten en tonen van het gebit aangelijnd, figuur 8 lopen aangelijnd, volgen individueel los, zitten los gedurende 1 minuut afstand 5 meter, komen op bevel los, aan de voet los, terugsturen naar de plaats los, afliggen los gedurende 3 minuten afstand 10 meter, omgang baas hond
cursus 3: Voortgezette elementaire gehoorzaamheid II: volgen aangelijnd, staan en laten betasten, gebit tonen, volgen individueel los, zitten los gedurende 2 minuten afstand 10 meter, afliggen los gedurende 3 minuten uit zicht, komen op bevel met wegzenden en komen, terugzenden naar de plaats, gedraag naar andere honden, omgang baas hond.
Nu krijg je als je het examen haalt een certificaat waar dan ook de punten op vermeld staan. Voor elk onderdeel is een maximaal aantal punten en een minimaal aantal punten, je moet een minimaal totaal aantal punten behalen en als je die hebt ben je geslaagd.
Wat ik graag wil weten is of dit een standaard iets is of is dit echt een eigen cijferlijst van deze hondenschool?
-is er ergens een overzicht welke soorten cursussen je met een hond kan doen, in welke volgorde en dan de 'examen' eisen? welke dingen er getraind worden?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Re: Wie kan mij uitleg geven over cursussen met de hond
Hier die iemand
De meeste hondenscholen hebben hun eigen gehoorzaamheidscursussen.
Bij jullie heet dat dan cursus 1,2 en 3, met hun eigen puntensysteem.
Eigenlijk alle hondenscholen werken zo.
Meestal lopen de gangbare cursussen vanaf puppy totdat je ongeveer een jaar is.
Dan komt er meer keuze of stopt het.
Of je doet dit niet en voed je pup zelf of en gaat daarna sporten, deze cursussen zijn geen verplichting, al vragen veel hondenscholen hier wel naar.
Na deze cursussen, heb je vaak de keuzen naar sport: behendigheid, flyball, treiball enz.
Ook G&G is een sport en geen opvoedcursus.
Zo heeft FHN de gehoorzame huishond (deze zie ik wel weer als opvoedcursus), maar ook G&G.
Cynophilia is de andere overkoepelde organisatie naast de FHN in de hondensport wereld.
Hier kom je ook het G&G-programma tegen.
Als je dan nog verder kijkt, is G&G 3 weer een officieel gehoorzaamheidsprogramma van de FCI.
De FCI is de internationale organisatie voor hondensporten.
Dit programma komt dan weer overeen met het europese (niet engelse) obedienceprogramma.
Hier kun je dan als je heel goed doet, de titel gehoorzaamheidskampioen halen, dit kan dan wel weer alleen met een rashond.
Best ingewikkeld eigenlijk, maar ook wel weer logisch. Al zal ik gewoon lekker blijven hobbysporten
Vaak komen veel oefeningen van basiscursussen wel weer overeen met verder sporten.
Zo bestaat bv het G&G-B programma uit:
2min afliggen in zicht
1min zitten in zicht
Hierroepen met plaats sturen
Voor en achterlangs volgen
Het volgprogramma los en vast
Apporten
Zit tijdens het volgen
Positiewissel op afstand
Staan en betasten

De meeste hondenscholen hebben hun eigen gehoorzaamheidscursussen.
Bij jullie heet dat dan cursus 1,2 en 3, met hun eigen puntensysteem.
Eigenlijk alle hondenscholen werken zo.
Meestal lopen de gangbare cursussen vanaf puppy totdat je ongeveer een jaar is.
Dan komt er meer keuze of stopt het.
Of je doet dit niet en voed je pup zelf of en gaat daarna sporten, deze cursussen zijn geen verplichting, al vragen veel hondenscholen hier wel naar.
Na deze cursussen, heb je vaak de keuzen naar sport: behendigheid, flyball, treiball enz.
Ook G&G is een sport en geen opvoedcursus.
Zo heeft FHN de gehoorzame huishond (deze zie ik wel weer als opvoedcursus), maar ook G&G.
Cynophilia is de andere overkoepelde organisatie naast de FHN in de hondensport wereld.
Hier kom je ook het G&G-programma tegen.
Als je dan nog verder kijkt, is G&G 3 weer een officieel gehoorzaamheidsprogramma van de FCI.
De FCI is de internationale organisatie voor hondensporten.
Dit programma komt dan weer overeen met het europese (niet engelse) obedienceprogramma.
Hier kun je dan als je heel goed doet, de titel gehoorzaamheidskampioen halen, dit kan dan wel weer alleen met een rashond.
Best ingewikkeld eigenlijk, maar ook wel weer logisch. Al zal ik gewoon lekker blijven hobbysporten

Vaak komen veel oefeningen van basiscursussen wel weer overeen met verder sporten.
Zo bestaat bv het G&G-B programma uit:
2min afliggen in zicht
1min zitten in zicht
Apporten
Zit tijdens het volgen
Positiewissel op afstand
Staan en betasten
Laatst gewijzigd door May Linn op 28 jan 2011 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
- May Linn
- Zeer actief
Of er een overzicht is weet ik niet maar je kunt op deze site's eens kijken voor de sporten die er bestaan:
http://www.cynophila.nl
http://www.fhn.nl
http://www.cynophila.nl
http://www.fhn.nl
- joyce83
- Zeer actief
Dank je wel voor de uitleg. Weer een stap dichterbij om het te begrijpen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Even ter aanvulling: dit is het G&G-B programma van de FHN.May Linn schreef:Zo bestaat bv het G&G-B programma uit:
2min afliggen in zicht
1min zitten in zicht
Apporten
Zit tijdens het volgen
Positiewissel op afstand
Staan en betasten
Het programma bij Cynophilia wijkt hier iets van af: (even uit mijn hoofd dus ik hoop dat ik niets vergeet)
Voor- en achterlangs volgen (hond-hond verhouding wordt hierbij beoordeeld)
Staan en betasten
Gebit tonen
Af en blijf (in zicht, 2 minuten)
Aangelijnd volgen
Los volgen
Zit tijdens volgen
Voorroepen
Terugsturen naar de plaats (in het vak, met riem erbij)
Vlak apport
Baas-hond verhouding (wordt tijdens het hele examen beoordeeld)
Grotendeels komt het programma wel overeen, maar bij de FHN zijn er een aantal oefeningen die er bij Cynophilia nog niet in zitten bij het G&G-B examen.
- joyce83
- Zeer actief
wat we nu ook trainen is ook zitten of staan onder het wandelen en dan blijven zitten of staan als baas een rondje loopt. Als afsluiting doen we ook hond roepen en dan halverwege laten stoppen en dan laten liggen of als het lukt laten staan, echter dan moeten we ophalen en niet meer laten komen.
Wat moet ik me voorstellen met positiewissel op afstand?
Apporteren hebben we niet erin zitten.
Wat moet ik me voorstellen met positiewissel op afstand?
Apporteren hebben we niet erin zitten.
- janine
- Zeer actief
Ik heb hier in huis een nietopgevoede sporthondMay Linn schreef: Ook G&G is een sport en geen opvoedcursus.

Maar May Linn heeft het wel goed omschreven..En er zitten veel overeenkomsten tussen diverse cursussen maar ook verschillen...
En mijn ervaring is dat er enorm veel verschillen zijn tussen hondenschool en hondenschool..De ene besteedt veel aandacht aan opvoeden-dagelijkse dingen..Andere zijn veel meer gericht op gehoorzaamheidsaspecten..
En positiewissel op afstand houdt in dat je hond op afstand kunt laten zitten, staan of liggen..

- May Linn
- Zeer actief
Ah thanks voor het aanvullen/goed programmaLongFields schreef:
Even ter aanvulling: dit is het G&G-B programma van de FHN.
Het programma bij Cynophilia wijkt hier iets van af: (even uit mijn hoofd dus ik hoop dat ik niets vergeet)
Voor- en achterlangs volgen (hond-hond verhouding wordt hierbij beoordeeld)
Staan en betasten
Gebit tonen
Af en blijf (in zicht, 2 minuten)
Aangelijnd volgen
Los volgen
Zit tijdens volgen
Voorroepen
Terugsturen naar de plaats (in het vak, met riem erbij)
Vlak apport
Baas-hond verhouding (wordt tijdens het hele examen beoordeeld)
Grotendeels komt het programma wel overeen, maar bij de FHN zijn er een aantal oefeningen die er bij Cynophilia nog niet in zitten bij het G&G-B examen.

Ik bedoelde ook die van Cyno, heb geen verstand van FHN

- janine
- Zeer actief
Oja..En ik zou ook eens kijken op de sites van FHN en Cynophillia...Daar staat heel veel beschreven wat voor soorten cursussen er zijn en wat er verwacht wordt per cursus..
Veel hondenscholen geven cursussen met eigen certificaten..Maar er zijn ook verenigingen die examens doen en iemand laten komen van Cyno of FHN..Qua inhoud van cursus hoeven er echt geen grote verschillen te zitten..Het is net waar je examen doet..
Zelf ben ik bijvoorbeeld gestart bij vereniging waar je gewoon leuk met je hond bezig was maar er wel allerlei oefeningen werden gedaan die voor mij basis vormde om nu verder te kunnen met GGB, GG1. Bij deze hondenschool was het combi van jacht/gehoorzaamheid..Het is ook wat je wilt gaan doen in de toekomst..En ik vind alles leuk..Dus ik doe gewoon ook alles met mijn hond...
Ik heb bijvoorbeeld SHH via FHN op behaald omdat ik bij die vereniging dat moest hebben om mee te mogen doen aan Agilitylessen..
Iedere hondenschool heeft weer zijn eisen-verwachtingen..Zeker als je van ene hondenschool overstapt naar andere..Mijn ervaring is dat daar soms wel grote verschillen in zitten hoe daar mee wordt omgegaan...En ook soms wel terecht..
Ik heb ondertussen behoorlijk papierberg van diploma's..En allemaal zijn ze weer verschillend qua inhoud van cursus...Ik heb de A,B,C,D gedaan, SHH, GGB, etc..En er zijn nog veel meer andere benamingen : GH1, VEG etc..
Veel hondenscholen geven cursussen met eigen certificaten..Maar er zijn ook verenigingen die examens doen en iemand laten komen van Cyno of FHN..Qua inhoud van cursus hoeven er echt geen grote verschillen te zitten..Het is net waar je examen doet..
Zelf ben ik bijvoorbeeld gestart bij vereniging waar je gewoon leuk met je hond bezig was maar er wel allerlei oefeningen werden gedaan die voor mij basis vormde om nu verder te kunnen met GGB, GG1. Bij deze hondenschool was het combi van jacht/gehoorzaamheid..Het is ook wat je wilt gaan doen in de toekomst..En ik vind alles leuk..Dus ik doe gewoon ook alles met mijn hond...
Ik heb bijvoorbeeld SHH via FHN op behaald omdat ik bij die vereniging dat moest hebben om mee te mogen doen aan Agilitylessen..
Iedere hondenschool heeft weer zijn eisen-verwachtingen..Zeker als je van ene hondenschool overstapt naar andere..Mijn ervaring is dat daar soms wel grote verschillen in zitten hoe daar mee wordt omgegaan...En ook soms wel terecht..
Ik heb ondertussen behoorlijk papierberg van diploma's..En allemaal zijn ze weer verschillend qua inhoud van cursus...Ik heb de A,B,C,D gedaan, SHH, GGB, etc..En er zijn nog veel meer andere benamingen : GH1, VEG etc..

- joyce83
- Zeer actief
Half februari hebben we info avond over de cursus behendigheid maar volgens mij zit daar ook gelijk info avond aan vast voor de mensen die gehoorzaamheid willen doen. Is het een idee om behendigheid te doen en in diezelfde periode ook gehoorzaamheid? of is dit teveel?
- May Linn
- Zeer actief
Dit kan wel, het bijt elkaar niet.joyce83 schreef:Half februari hebben we info avond over de cursus behendigheid maar volgens mij zit daar ook gelijk info avond aan vast voor de mensen die gehoorzaamheid willen doen. Is het een idee om behendigheid te doen en in diezelfde periode ook gehoorzaamheid? of is dit teveel?
Maar bedenk vooral of jij en je hond dat aankunnen, dat kun je natuurlijk alleen zelf zien

Als je hond goed stabiel is en gewoont leert en het voor jou ook niet teveel, zou het me erg leuk lijken voor de hond en jezelf!
Ikzelf doe ook meerdere sporten tegelijk.
Schapendrijven en G&G met 1 border. En met een ander schapendrijven en behendigheid. En dat gaat prima

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik train met mijn jongste hond op maandagavond agility en op dinsdagavond G&G 1, dat gaat met haar prima.
Als je nog een en ander wil lezen over gehoorzaamheidstraining en dan niet puur over het programma van de diverse landelijke diploma's maar meer over hoe je je kunt voorbereiden op een examen of wedstrijd, zou ik eens hier neuzen: http://www.hondenvraagbaak.nl/hondenvra ... aining.htm
Als je nog een en ander wil lezen over gehoorzaamheidstraining en dan niet puur over het programma van de diverse landelijke diploma's maar meer over hoe je je kunt voorbereiden op een examen of wedstrijd, zou ik eens hier neuzen: http://www.hondenvraagbaak.nl/hondenvra ... aining.htm
- joyjill
- Actief
- Mijn ras(sen): tervuerenseherder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
LongFields schreef:Ik train met mijn jongste hond op maandagavond agility en op dinsdagavond G&G 1, dat gaat met haar prima.
oow wat een supper website zeg daar kan ik ook wel wat eee erg bedankt