Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe stop je die lap?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

hoe stop je die lap?

Ongelezen bericht door Sil »

Mijn Maltezer eet maar ongeveer 75 gram per keer. Dat is dus maar een klein lapje vlees. De laatste keer dat ik het vlees niet in stukjes sneed ging het hele lapje in één keer, heel, naar binnen. Ik zag het gebeuren, vond het er niet veilig uit zien en trok het dus maar weer uit z'n strot. Maar eigenlijk wil ik wel dat hij weer gaat trekken en scheuren omdat ik denk dat het beter is voor z'n tanden. Hoe voorkom ik dat zo'n lapje in één keer, zonder te kauwen, naar binnen gaat? Vast houden valt, denk ik, ook niet mee omdat het zo'n klein stukje is.
S@ndr@
Zeer actief

Re: hoe stop je die lap?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dan geef je een groter stuk en de dag erna niets, of alleen iets vloeibaars, zoals een eitje of yoghurt :19:
mocht het nog in een keer naar binnen gaan kun je het op een plank vast nagelen, in geval van nood :F:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

wat voer je precies? nrv/baf of af en toe een stukje vlees? als je het eerste voert kun je het ook 1 keer daags geven, dan is de portie groter en heeft hij meer om te kauwen. een kipkarkas of lamsribje kan hij ook niet in 1 keer doorslikken dus dat kan ook makkelijk ;).
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

trouwens hier gaan al jaren grote stukken naar binnen zonder problemen. kiefer slikte als pup al een hele lamspens naar binnen :N:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Daar is een hond toch op gemaakt. grote stukken tegelijk naar binnen schrokken en dan uitbuiken. Kauwen is voor grazers.
Sil
Zeer actief

S@ndr@ schreef:dan geef je een groter stuk en de dag erna niets, of alleen iets vloeibaars, zoals een eitje of yoghurt :19:
mocht het nog in een keer naar binnen gaan kun je het op een plank vast nagelen, in geval van nood :F:
Ik weet niet zeker of dat eerste een goed idee is. Naar wat ik gelezen heb is het de bedoeling dat je bij kleine hondjes hun voer over twee keer per dag verdeeld. Dat doe ik dus. 2 x 75 gram zo ongeveer. Spreek me maar tegen als dat niet onjuist is.

Dat vast nagelen zou een idee kunnen zijn. Hoe doe je dat met kippennekken? Geef je dan ook een stuk van zo'n 75 gram? En kan je dat ook vast spijkeren?
Sil
Zeer actief

Hutsje schreef:wat voer je precies? nrv/baf of af en toe een stukje vlees? als je het eerste voert kun je het ook 1 keer daags geven, dan is de portie groter en heeft hij meer om te kauwen. een kipkarkas of lamsribje kan hij ook niet in 1 keer doorslikken dus dat kan ook makkelijk ;).
Ik voer Dogshape kvv, maar ik heb net bij de nieuwe bestelling ook penslappen, kippennekken, kopvlees en een barfpakket besteld om uit te proberen. Ik vroeg tijdens het bestellen wat nog meer geschikt zou zijn voor een beginner en wat in porties van 75 gram gegeven kon worden. De mevrouw raadde de bovenstaande dingen aan. Maar als hij als beginner al een hele kip kan eten dan kan ik natuurlijk ook af en toe gewoon in de winkel een kip kopen en die zelf in stukken verdelen. Kan dat? Kan zo'n klein wurm alle botten van een kip genoeg kapot kauwen? (Wie is nou de beginner, hij of ik? :oeps: )
Sil
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Daar is een hond toch op gemaakt. grote stukken tegelijk naar binnen schrokken en dan uitbuiken. Kauwen is voor grazers.
En dat blijft dan niet in zo'n strotje hangen? :ugh: Ik schrok me rot toen dat zo naar binnen dreigde te gaan. :O:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Heb hier een type dat hele eendennekken naar binnen slikt/schrokt.... gaat altijd goed.
Later uitbuiken.... wat Rosita zegt :ok:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Sil schreef:
Rosita Compagner schreef:Daar is een hond toch op gemaakt. grote stukken tegelijk naar binnen schrokken en dan uitbuiken. Kauwen is voor grazers.
En dat blijft dan niet in zo'n strotje hangen? :ugh: Ik schrok me rot toen dat zo naar binnen dreigde te gaan. :O:
Ja, kan. Ik ken een hondje wat stikte in een blokje kaas en eentje die ten onder ging aan een brokje. Tja. Van leven ga je dood, toch?

Voor mij valt het laten eten van een groot stuk niet onder onaanvaardbaar risico voor een hond. Helpt het als ik zeg dat mijn katten (oosters korthaar, dus dun en fragiel) soms hele kippennekken inslikken? Ok, ze kokken ze elders weer uit om ze dan anders te eten, maar het pást wel :wink:

En ja, ik heb ook met buikpijn naast mijn honden gestaan toen ik ze voor het eerst een heel karkas gaf. Snap nu nog niet waarom ik dat aan alle honden tegelijk gaf. Ik was als de dood dat ze het loodje zouden leggen aan geperforeerde darmen. Had ik beter eerst een paar honden kunnen proberen... :Q:

Je went eraan :cheer:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Sil schreef:
S@ndr@ schreef:dan geef je een groter stuk en de dag erna niets, of alleen iets vloeibaars, zoals een eitje of yoghurt :19:
Ik weet niet zeker of dat eerste een goed idee is. Naar wat ik gelezen heb is het de bedoeling dat je bij kleine hondjes hun voer over twee keer per dag verdeeld. Dat doe ik dus. 2 x 75 gram zo ongeveer. Spreek me maar tegen als dat niet onjuist is.

Dat vast nagelen zou een idee kunnen zijn. Hoe doe je dat met kippennekken? Geef je dan ook een stuk van zo'n 75 gram? En kan je dat ook vast spijkeren?
Is voor niets nodig hoor kleine honden 2 maal daags eten geven. Hier krijgen ze 1 maal daags eten. Lotje elke dag. Kai eet 5 maal per week en Dino 6 maal. (ik knip tegenwoordig wel alles iets kleiner, maar voor een andere reden, ze eten namelijk anders hun eigen haar mee op).
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sil schreef: Naar wat ik gelezen heb is het de bedoeling dat je bij kleine hondjes hun voer over twee keer per dag verdeeld. Dat doe ik dus.
Ja, dat hoor je, maar waarom eigenlijk?
2 x 75 gram zo ongeveer. Spreek me maar tegen als dat niet onjuist is.
Maar jij hebt toch een maltezer? :scratch:
Ik bedoel, Fien hier is een hava en dus groter dan een maltezer en die krijgt 2 x 55 gram.
2 x 75 lijkt me zo véél?
Dat vast nagelen zou een idee kunnen zijn. Hoe doe je dat met kippennekken?
Ik nagel niks.
Fien redt dat prima en kraakt ook netjes.
Maar als je dat fijn vindt kun je vasthouden, dan kraken ze vanzelf.
En daarna slikken ze ze in :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sil
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sil schreef: Naar wat ik gelezen heb is het de bedoeling dat je bij kleine hondjes hun voer over twee keer per dag verdeeld. Dat doe ik dus.
Ja, dat hoor je, maar waarom eigenlijk?
2 x 75 gram zo ongeveer. Spreek me maar tegen als dat niet onjuist is.
quote Maar jij hebt toch een maltezer? :scratch:
Ik bedoel, Fien hier is een hava en dus groter dan een maltezer en die krijgt 2 x 55 gram.
2 x 75 lijkt me zo véél?einde quote

Harley is groot voor een Maltezer (niet dik) hij weegt ruim 5 kilo (Juist! Geen "mini" Maltezer dus, je weet wel, dat andere ras :scratch: :smile: ). Volgens de dierenarts is hij precies goed en goed gespierd (ja nou, voor een Maltezer he). Nadat hij stopte met groeien ging ik hem minder eten geven en toen bleef hij/ik hangen op 150 gram per dag en dat leek goed te gaan. Hij komt niet meer aan en valt niet af dus ik denk dat het goed gaat. Maarre, ik doe ook maar wat hoor :19:

En quoten kan ik ook al niet :U:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sil schreef: Harley is groot voor een Maltezer (niet dik) hij weegt ruim 5 kilo (Juist! Geen "mini" Maltezer dus, je weet wel, dat andere ras :scratch: :smile: ). Volgens de dierenarts is hij precies goed en goed gespierd (ja nou, voor een Maltezer he). Nadat hij stopte met groeien ging ik hem minder eten geven en toen bleef hij/ik hangen op 150 gram per dag en dat leek goed te gaan. Hij komt niet meer aan en valt niet af dus ik denk dat het goed gaat. Maarre, ik doe ook maar wat hoor :19:
Okee.
Een Maltezer is normaal 3 kilo of zo, geen 5 :mrgreen:
En da's normaal, he, geen mini. Dat hoort zo ;)
:smile: :smile:
Gewoon de tekst selecteren en op de button quote klikken ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

2x75g klinkt voor mij niet veel, maar Kai (7kg) krijgt dan ook bijna 300g per dag :Q: En Dino (5kg) rond de 200-300g. Lotje (3,5kg) krijgt 100g.

Met vastnagelen zou ik dan weer schrik hebben dat ze op de een of andere manier toch die nagel eruit krijgen en mee opeten :N:
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Hier worden af en toe ook hele grote stukken doorgeslikt en soms hoest er 1 het weer op omdat het toch nog iets te groot was. Ik schrik dan ook wel maar doe er niks op uit. Ik ben juist bang dat als ik er wel wat op uit doe (of de stukken kleiner maak) ze nog meer gaan schrokken dus ik laat ze gewoon hun gang gaan en het is altijd nog goed gegaan. *klopt af*
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

in het normale geval merken ze zelf wel als het niet gaat.
sam dacht jaren terug als jonge god wel even een half runderhart in te kunnen slikken.. ging niet :engel: dus kwam weer terug en ging netjes stukken eraf scheuren :engel:
Afbeelding
Sil
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sil schreef: Harley is groot voor een Maltezer (niet dik) hij weegt ruim 5 kilo (Juist! Geen "mini" Maltezer dus, je weet wel, dat andere ras :scratch: :smile: ). Volgens de dierenarts is hij precies goed en goed gespierd (ja nou, voor een Maltezer he). Nadat hij stopte met groeien ging ik hem minder eten geven en toen bleef hij/ik hangen op 150 gram per dag en dat leek goed te gaan. Hij komt niet meer aan en valt niet af dus ik denk dat het goed gaat. Maarre, ik doe ook maar wat hoor :19:
Okee.
Een Maltezer is normaal 3 kilo of zo, geen 5 :mrgreen:
En da's normaal, he, geen mini. Dat hoort zo ;)
:smile: :smile:
Gewoon de tekst selecteren en op de button quote klikken ;)
Ik weet het hoor dat een Maltezer 3-4 kilo hoort te wegen. Dus Harley is ruim een kilo te groot. Hij heeft ook een varkensstaart dus hij zou op een show lekker uitgelachen worden maar daar heeft hij dan ook geen stamboom voor. Maar lief!! :I: Je kan alleen het hele Maltezer forum op de kast krijgen als je over mini Maltezers begint dus ik maakte er een grapje over. Is Fien ook zoiets qua gewicht of voer jij gewoon wat minder? Ik weet uit je andere posts dat Fien wel heel wat af wandelt op een dag dus ze loopt het er wel af. Harley is verder wel heel relaxed over z'n eten. Ik kan het op verschillende tijdstips geven, hij staat nooit te springen bij m'n voeten en soms moet ik hem zelfs roepen als ik z'n eten klaar zet. Hij eet ook heel rustig. Dus misschien zou ik hem ook minder kunnen geven.

Maar nu het (bijna) belangrijkste: Over dat quoten. :oeps: Ik maakte een stukje tekst blauw, klikte op "quote" en toch werd de hele tekst gequote. Wat doe ik dan fout??
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

misschien is je hond wel een kruising? daarom wat zwaarder?
Afbeelding
Sil
Zeer actief

massam schreef:misschien is je hond wel een kruising? daarom wat zwaarder?
Begin ik me ook wel eens af te vragen, alhoewel die varkensstaart wel voor komt bij Maltezers en ik denk dat te grote honden ook wel kan net zoals te kleine honden mogelijk is als je doorfokt met de grotere uit het nest. Maar ik ben nu Harley's vacht aan het laten groeien en het pluist nogal. Het wil (nog) niet echt gaan hangen. Als het vochtig is dan wil het best wel aardig golven bij de aanzet. En rond z'n "gezicht" waar het nog korter is krult z'n vacht nogal. Ik weet niet of dat nog te maken heeft omdat hij nog jong is (1 jaar en 4 maanden) of dat er vroeger een keer Bichon Frisee of Poedel ofzo in gezeten heeft. Hij heeft wel een normale snuit, geen Shih-tzu snuit. Weet Marjolein dit misschien? Jij bent toch ook keurmeester of weet je dan ook niet alles? :W:
Lekker off-topic trouwens maar ik zit hier al een heel tijdje over te denken en ben er best nieuwschierig naar.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb ook zo'n verschrikkelijk schrok op en vind het doodeng als een hond iets groots door slikt. Ik pak het laatste stuk van een kluif juist altijd af :oeps:
Heeft een hond zo'n groot keelgat?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”