Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aansprakelijkheid bij schade in losloopgebied

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Aansprakelijkheid bij schade in losloopgebied

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Misschien is hier al wel een topic over maar dan heb ik dat niet kunnen vinden. Wanneer dat zo is dan is er vast wel een modje die deze wil sluiten/verwijderen toch?

De vraag komt eigenlijk n.a.v. de het topic over direct agressief reageren en het topic dat er veel mensen zijn die vinden dat de hond in een losloopgebied overal maar op af moet kunnen gaan, want het is een losloopgebied.

Stel nu dat je daar loopt met een aangelijnde hond en er komt een loslopend hondje buurten. Er worden over en weer wat beleefdheden uitgewisseld waarna de bezoekende hond toch wat opdringerig wordt. De ander reageert heel afwijzend en zet de bezoekende hond even op zijn plaats en die heeft als gevolg daarvan een gaatje.

Hoe zit het dan formeel met de aansprakelijkheid ?
Is het voor de loslopende hond eigen schuld dikke bult of ben je als eigenaar met de aangelijnde hond aansprakelijk voor de schade ?

edit: tikfouten
Laatst gewijzigd door CharlesvdBerkt op 27 jan 2011 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Re: Aansprakelijkheid bij schade in losloopgebied

Ongelezen bericht door bennie »

Persoonlijk ben ik van mening dat schade tussen kort aangelijnde hond versus losse hond altijd voor de eigenaar van de losse hond is. Losloopgebied wil niet zeggen dat mensen hun hond niet onder controle hoeven te hebben. Sterker nog, wat mij betreft is loslopen in een losloopgebied slechts dan toegestaan, wanneer de geleider z'n hond onder 'strict control' heeft. Zijn we van die discussies ook af.
Uiteraard is dat geen garantie dat honden altijd luisteren, maar wel een garantie in de juiste richting van de bijbehorende intentie.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bij mijn weten draagt de eigenaar van de loslopende hond juridisch altijd de schuld tenzij er natuurlijk een extreme situatie is van (even hypothetisch, hè) vastzittende hond loopt langs loslopende andere hond en knauwt de ander even aan gort.

In mijn beleving zou het overigens op zich wel zo beleefd zijn om, áls jouw hond gaatjes maakt om in ieder geval even de evt. onkosten te bespreken.
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Volgens mij is de loslopende hond de 'schuldige'.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

nou, bij een gaatje, ga ik niet naar de dierenarts hoor. dus ``aansprakelijkheid``?

als er gehecht moet worden ga ik wel naar een dierenarts. en dan vind ik dat in een losloopgebied de hond die de verwondingen toegebracht heeft, aangelijnt of niet, die wel aansprakelijk is, ja. en als je weet dat je hond meer doet dan een klein gaatje maken, dan vind ik dus ook dat je in een losloopgebied je je verantwoording moet nemen, en hem/haar gemuilkorft laat lopen.

maar ja, hoe vaak gebeurd dat nou? het is mij nog niet gebeurd. en als het gebeurd en de eigenaar van de ``bijtende``hond neemt zijn/haar verantwoording niet. ga ik ook niet dood van.( Tenzij het zo erg is, dat mijn hond is dood gebeten, of er blijvende schade/letsel aan heeft) dan betaal ik de dierenarts zelf.

ik hoop in ieder geval nooit een hond tegen te komen die mijn hond dergelijk zwaar letstel toebrengt. ook al loopt hij/zij zelf af op een hond in een losloopgbied.

Als er een hond aangelijnt is, lijn ik ook aan, of zorg dat mijn honden er niet dicht bij komen. maar als er veel honden aangelijnt door losloopgebied lopen, waarvan mijn honden er echt niet naar toe mogen. wordt een losloopgebied ook gewoon irritant natuurlijk (en ga ik wel ergens anders mijn honden los laten). maar goed, het overkomt mij zelden.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Je bent altijd aansprakelijk voor dat wat je hond doet dus ook in een losloopgebied.
Als jouw hond daar schade aanricht in welke vorm dan ook ben je aansprakelijk.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

marian* schreef:Je bent altijd aansprakelijk voor dat wat je hond doet dus ook in een losloopgebied.
Ja, dat lijkt me ook. Het is tenslotte niet de loslopende hond die bijt, maar de aangelijnde. De bijter is verantwoordelijk, lijkt me.
Dat aanlijnen heeft dan kennelijk ook geen zin :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Een losloopgebied is een gedoogzone. Eigenlijk horen de honden aangelijnd maar er wordt gedoogd dat ze loslopen.
Vanuit die gedachte zou de loslopende hond dus formeel de schuldige zijn (conclusie op basis van de eerste reacties).

Wanneer beide honden loslopen dragen beide partijen dan ieder hun eigen kosten ?
Let wel: formeel kan het anders liggen dan gevoelsmatig.
tekkel
Erelid

Charles vd B schreef:Een losloopgebied is een gedoogzone. Eigenlijk horen de honden aangelijnd maar er wordt gedoogd dat ze loslopen.
Vanuit die gedachte zou de loslopende hond dus formeel de schuldige zijn (conclusie op basis van de eerste reacties).

Wanneer beide honden loslopen dragen beide partijen dan ieder hun eigen kosten ?
Let wel: formeel kan het anders liggen dan gevoelsmatig.
Dat heeft er allemaal nix mee te maken: de hond die bijt is de schuldige.
Laatst gewijzigd door tekkel op 27 jan 2011 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk niet dat het allemaal zo makkelijk is. Het heeft er ook mee te maken hoeveel je doet om schade te voorkomen volgens mij. Aanlijnen is daar wel een onderdeel van maar als je dan staat te lachen terwijl jouw hond een ander bijt is de kans een stuk groter dat ze jou aansprakelijk stellen dan wanneer jij er alles aan doet om de honden uit elkaar te houden.
Ik denk ook niet dat er per definitie een verschil zit tussen een aanlijn- of losloop gebied. Maar ik denk dat Aniek hier wel meer over kan vertellen.
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

tekkel schreef:
marian* schreef:Je bent altijd aansprakelijk voor dat wat je hond doet dus ook in een losloopgebied.
Ja, dat lijkt me ook. Het is tenslotte niet de loslopende hond die bijt, maar de aangelijnde. De bijter is verantwoordelijk, lijkt me.
Hoe het juridisch echt zit weet ik niet, maar ik zou toch ook denken bovenstaand.
Valerie
Zeer actief

Teuntje56 schreef:
tekkel schreef:
Hoe het juridisch echt zit weet ik niet, maar ik zou toch ook denken bovenstaand.
Ach er worden honden zelfs "vrijgesproken" die mensen bijten in bepaalde gevallen, maar een andere hond bijten mag pertinent niet? Daar geloof ik helemaal niets van.
marian*
Erelid
Contacteer:

Valerie schreef: Ach er worden honden zelfs "vrijgesproken" die mensen bijten in bepaalde gevallen, maar een andere hond bijten mag pertinent niet? Daar geloof ik helemaal niets van.
Daarom had ik het ook over aansprakelijkheid.Wat volgens mij niet het zelfde is als strafbaar.
Afbeelding
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ik heb het laatst zelf gehad.

Had er ook een topic over geopent, maar mijn hond was aangelijnd, en de andere hond kwam patsen en in zijn poten happen, Mijn vriend liep ervan weg met mijn hond, andere hond bleef volgen, en mijn hond viel uit. Mevrouw liep 80 meter verder en het enige wat ze deed was haar hondje roepen ipv hem er weghalen.

Een dag later stond ze aan de deur dat ze met haar hond naar de DA was geweest. Van mij mag ze lekker opzouten dan ;)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

zo is het. dat mensen anders vinden is leuk maar dit is hoe de wet is. jouw eigendommen mogen geen schade toebrengen aan derden of eigendommen van derden
Afbeelding
Ήυs

massam schreef:

zo is het. dat mensen anders vinden is leuk maar dit is hoe de wet is. jouw eigendommen mogen geen schade toebrengen aan derden of eigendommen van derden
Bij ons is dat toch echt heel lastig. Voor zover ik weet hebben wij in onze omgeving geen aanlijn of losloop gebieden, alleen een bos in Ritthem, daar moeten ze aangelijnd, en lopen ze overigens allemaal los.

Ik heb Fodor altijd vast, maar waar ik dus ook loop, lopen er honden los. Als mijn hond gebeten wordt, en mijn hond bijt terug, en ik probeer ze toch in mijn eentje uit elkaar te halen, dan is dat echt niet mijn schuld, moet ik mijn hond dan maar niet meer uitlaten? ;)
Laatst gewijzigd door Ήυs op 27 jan 2011 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Ik heb het zelf mee gemaakt dat 4 boxers mijn border aanvielen vanuit het niets, met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk ben ik zelf voor de kosten gaan betalen. Nadat deze honden nog een aantal malen een paar honden hebben aangevallen zijn ze uiteindelijk uit huis geplaatst. Helaas heeft geen enkele eigenaar van de slachtoffers een cent gezien om de kosten te dekken. Hierover werd geen uitspraak gedaan.
M@scha
Zeer actief

djow schreef:
massam schreef:

Bij ons is dat toch echt heel lastig. Voor zover ik weet hebben wij in onze omgeving geen aanlijn of losloop gebieden, alleen een bos in Ritthem, daar moeten ze aangelijnd, en lopen ze overigens allemaal los.

Ik heb Fodor altijd vast, maar waar ik dus ook loop, lopen er honden los. Als mijn hond gebeten wordt, en mijn hond bij terug, en ik probeer ze toch in mijn eentje uit elkaar te halen, dan is dat echt niet mijn schuld, moet ik mijn hond dan maar niet meer uitlaten? ;)

maakt niet uit of je aangelijnd of niet bent. er mag geen schade toegebracht worden.
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Volgens mij is het laten loslopen van je hond een "eigen risico" , zeker als de hond die het letstel toedient aangelijnd is, heeft de eigenaar van die hond er alles aan gedaan. De verzekering betaalt bij mijn weten alleen als de hond die gebeten heeft (dus letsel heeft toegedient) aangelijnd was.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
marian*
Erelid
Contacteer:

yuki schreef:Volgens mij is het laten loslopen van je hond een "eigen risico" , zeker als de hond die het letstel toedient aangelijnd is, heeft de eigenaar van die hond er alles aan gedaan. De verzekering betaalt bij mijn weten alleen als de hond die gebeten heeft (dus letsel heeft toegedient) aangelijnd was.

Niet als de eigenaar van de aangelijnde hond weet dat die hond weleens kan bijten bij bezoek van een vreemde hond.Er is dan ook nog de mogelijkheid om te muilkorven.
Maar hoe dat verder allemaal zit weet ik niet hoor.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
massam schreef: jouw eigendommen mogen geen schade toebrengen aan derden of eigendommen van derden
Ja, dat klopt. Kun je aankomen met wat wel of niet honds gedrag is en dat jouw hondje het niet kan velen dat er aan zijn reet gesnuffeld wordt en dattie dáárom.....niks mee te maken.
Betalen zul je.

inderdaad. een hond is voor de wet namelijk geen levend wezen maar een ding.

net als een bal. al zit je bal aan een touw, als hij bij de buurvrouw door de ruit gaat kun je betalen
Afbeelding
Ήυs

massam schreef:
djow schreef:
massam schreef:

Ik heb Fodor altijd vast, maar waar ik dus ook loop, lopen er honden los. Als mijn hond gebeten wordt, en mijn hond bij terug, en ik probeer ze toch in mijn eentje uit elkaar te halen, dan is dat echt niet mijn schuld, moet ik mijn hond dan maar niet meer uitlaten? ;)

maakt niet uit of je aangelijnd of niet bent. er mag geen schade toegebracht worden.

Lekker makkelijk ;) Dus omdat een klein hondje die in de poten bijt van mijn reu, minder schade maakt, en mijn reu omdat hij groter is, meer of sneller schade aan richt, en mijn hond is aangelijnd, en de andere is los, en ik probeer in alle macht de honden uit elkaar te halen terwijl de andere eigenaar verder niet veel doet, ben ik schuldig?

hahaa, toedeloe hoor. ;) Dan kan ze lekker opdonderen met haar DA kosten.

Ik heb ook een keer gehad dat een te enthousiaste lab bij mijn hond kwam buurten, en fodor viel uit, dan zeg ik meteen, als hij wat heeft, dan moet je langskomen hoor!

Maar ik denk dat je ook moet kijken of je hond echt bijt, om te bijten en om te verwonden, of om zich te verdedigen..

Bij dat hondje die fodor beet, verdedigde fodor zich gewoon.. We hebben ook een herder gehad, daar was fodor ook door gepakt, die beet puppy's gewoon kapot. Dan vind ik het weer anders.
CharlesvdBerkt
Zeer actief

marian* schreef:
yuki schreef:Volgens mij is het laten loslopen van je hond een "eigen risico" , zeker als de hond die het letstel toedient aangelijnd is, heeft de eigenaar van die hond er alles aan gedaan. De verzekering betaalt bij mijn weten alleen als de hond die gebeten heeft (dus letsel heeft toegedient) aangelijnd was.

Niet als de eigenaar van de aangelijnde hond weet dat die hond weleens kan bijten bij bezoek van een vreemde hond.Er is dan ook nog de mogelijkheid om te muilkorven.
Maar hoe dat verder allemaal zit weet ik niet hoor.

Het gaat er nu niet om of je weet dat je hond wel eens kan bijten. Alle honden kunnen overigens wel eens bijten....

Het gaat er om dat jij je hondje aan de lijn hebt en die brengt "schade" toe aan een opdringere loslopende hond.
Als eigenaar heb je op zo'n moment er alles (nou ja alles) aan gedaan om te voorkomen dat je hond kan bijten - je hebt hem immers aan de lijn en je hebt geprobeerd hem bij die andere hond weg te houden. Het feit dat de ander losliep is eigen risico en dus is de aangelijnde baas niet aansprakelijk. Zoiets ?
Of is het zoals Massam stelt dat in alle gevallen "de vernieler" betaalt?

In het geval dat beide loslopen geldt dus ook dat de "vernieler" aansprakelijk is?
M@scha
Zeer actief

ik kan het echt niet beter uitleggen :U:

de vernieler betaalt. punt.

misschien kan een rechter verzachtende omstandigheden aanwijzen waardoor hij anders beslist maar in principe betaalt de vernieler.
Afbeelding
tekkel
Erelid

Charles vd B schreef: Als eigenaar heb je op zo'n moment er alles (nou ja alles) aan gedaan om te voorkomen dat je hond kan bijten - je hebt hem immers aan de lijn en je hebt geprobeerd hem bij die andere hond weg te houden. Het feit dat de ander losliep is eigen risico en dus is de aangelijnde baas niet aansprakelijk. Zoiets
Nee dus :wink:
Je hond moet gewoon geen schade aanrichten; de loslopende hond richt toch geen schade aan?
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
tekkel schreef:
Charles vd B schreef: Als eigenaar heb je op zo'n moment er alles (nou ja alles) aan gedaan om te voorkomen dat je hond kan bijten - je hebt hem immers aan de lijn en je hebt geprobeerd hem bij die andere hond weg te houden. Het feit dat de ander losliep is eigen risico en dus is de aangelijnde baas niet aansprakelijk. Zoiets
Nee dus :wink:
Je hond moet gewoon geen schade aanrichten; de loslopende hond richt toch geen schade aan?
En als je weet dat je hond schade aanricht dan heb je verzuimd er een muilkorf omheen te hangen.
Dat zie ik nergens in een wet staan hoor :denken: Net zoals het gros van de dingen die hier geroepen worden.
M@scha
Zeer actief

omdat een hond niet zomaar in de wet staat valerie.

een hond is een goed, een ding.

dingen die jouw eigendom zijn mogen geen schade aanrichten aan derden. dan ben jij aansprakelijk.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef:
Nanna schreef:En als je weet dat je hond schade aanricht dan heb je verzuimd er een muilkorf omheen te hangen.
Dat zie ik nergens in een wet staan hoor :denken: Net zoals het gros van de dingen die hier geroepen worden.
Dat staat ook niet in de wet ;-) Dat is de geest van de wet. Jij kunt wel gillen er alles aan gedaan te hebben om te voorkomen dat jouw agressieve hond beet, maar je hebt er dus duidelijk niet aan gedacht die muilkorf er om te hangen. Je was dus nalatig.
Het maakt hoe dan ook ook helemaal niet uit: jouw hond veroorzaakte schade, dus jij betaalt.
Dat klopt dus ook niet. Mensen mogen wel hun eigen wetten willen maken maar je kunt niet verwachten dat andere die na gaan leven :mrgreen:
Ήυs

Valerie schreef:
Nanna schreef:
tekkel schreef:Nee dus :wink:
En als je weet dat je hond schade aanricht dan heb je verzuimd er een muilkorf omheen te hangen.
Ja.. Ik zou ook wel eens willen weten hoe dat dan zit. Want mijn hond zal nooit bijten om schade aan te richten, maar in een gevecht kan het wel voorkomen dat er een oor bloed, oid. En het kleine hondje van laatst beet hem ook, maar fodor had voor zover ik weet niks. Zal volgende keer even zijn poten helemaal controleren op schade, en dan ga ik naar haar huis :engel:

Als Fodor iedere keer schade zou aanrichten zou ik hem muilkorven. Maar wat is schade? Echt hechtigen? Hij heeft ook wel eens een hondje van mijn trainer gepakt, en die had nekpijn, maar geen schade. Wat verstaan we onder schade? Iedereen kan wel zomaar naar de DA gaan toch?
M@scha
Zeer actief

en dan ga je ipv heel hard roepen dat het niet klopt natuurlijk nu uitleggen hoe het wel zit?

want in mijn ogen heeft nanna gelijk.

jij moet er alles aan doen om te zorgen dat je eigendom geen schade aanricht. als jij weet dat jouw hond gaatjes maakt heb je dus niet alles gedaan als je aangelijnd zonder korf door het bos loopt
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”