Jaap* schreef:ranetje schreef:malinois schreef:om de pakwerker te laten claimen door mij
Ik word hier zo nieuwsgierig van.
Wat bedoel je daarmee?
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe je dat in de praktijk toepast

Foto's zijn er helaas niet meer... stonden alleen op de pc dus zijn niet meegenomen...
Ik ga tussen de hond en de pakwerker staan, wel op een resolute manier, dus volkomen vertrouwen dat de hond gewoon blijft zitten/liggen waar hij ligt, ook al is dat voor de vlucht of voor de (verkorte) afstand... en de hond ook aankijkend...(eventueel iets terugdringend als hij wil gaan dringen) of ik neem de pakwerker mee aan zn arm en de hond moet blijven waar hij is. Dus op de momenten dat hij eigenlijk doorschiet qua drift. Hij kijkt dan van me weg en je ziet hem rustig worden... hij begint weer te hijgen (hij houdt gewoon normaal zn adem in) en ligt rustig ' door' en niet op de wip.
Doel is dus puur rust brengen... de eerste weken heeft hij hooguit 1 x per training mogen bijten de rest alleen maar rust... dus volgen om de pakwerker, pakwerker claimen zoals hierboven uitgelegd, pakwerker loopt om de hond heen of om mij, ik neem de pakwerker mee etc.
Hij is nu zover dat hij weer mag aanblaffen in het verstek, de vlucht mag doen (kort) en de afstand (kort) en dat is echt een wereld van verschil... natuurlijk is het afwachten hoe het weer in compleet programma is, maar daar zijn we dan ook nog lang niet... dat duurt minstens nog een half jaar... Tot die tijd doe ik dus ook niets aan wedstrijden etc. ik wil gewoon kijken of dit gaat werken... en ja dat kost tijd...
Hij kijkt nu tenminste weer wat hij doet, komt veel beheerster in dat zie je ook terug in zijn beet, vol en vast... dat was het ook maar op de afstand was dat soms totaal onhoudbaar voor hemzelf door de snelheid...
ps. hiervoor wordt dus verder niets gebruikt alleen mijn stem en die van de trainer... ook dat is met rust en rustige commando's...
Hij komt al vele malen rustiger het veld op, en dat komt niet alleen door de rust met trainen, want ook dat is al geruime tijd geprobeerd dat werkte altijd averechts omdat ie zich alleen maar opfokte daarover, maar nu in combi met het claimen werkt het dus uitstekend.
Een clubgenoot heeft een hele drukke hond met een evenzo drukke beet... ook daar wordt nu de pakwerker geclaimd en ook daar begint het te werken (nu 3 trainingen) de beet is rustig en vast op korte stukjes bijten (die steeds een pas langer worden).
Dit zijn de eerste 2 honden bij ons waar dus op een dergelijke manier mee getraind wordt, dus het is altijd afwachten hoe dit gaat lopen maar tot op heden ben ik er heel tevreden mee...
zal eens kijken of we er eens een filmpje van kunnen maken.