Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Ongelezen bericht door billy »

Ik wil wel een weekje op Eva passen :mrgreen:
Maar ws zeggen jullie dan dat dat niet kan toch, omdat ik de herders niet ken, of omdat Eva een heel speciale Laekense herder is. :wink:
Ik geloof dat zeker wel, ook dat jullie er heel erg mee bezig zijn, maaarrr er zijn wel meer moeilijke honden, ik doe ook iedere dag mijn best om alles met Baco in goede banen te leiden en dat lukt net als jullie heel goed, alleen ik maak er niet zoveel gedoe van, vooral Marc je overschreeuwt jezelf om maar te benadrukken wat Eva allemaal in zich heeft en kan en heeft gedaan, ik denk dat het gewoon een belg is waarvan er meerdere op het forum rondhobbelen , en ook hele pittige.
Je haalt vaak Eva aan ook in dit topic over CM maar je kan het niet vergelijken met jullie Eva, net zomin als ik dat kan en doe met Baco.
CM doet heel andere honden, een beetje Eva of Baco die een jaar bij een baas hebben gezeten die ze niet begrijpen en dan niet snappen waarom een hond zo gestoord is, zoiets :19:
Nou ja ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien :oohja:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

billy schreef:Ik wil wel een weekje op Eva passen :mrgreen:
Maar ws zeggen jullie dan dat dat niet kan toch, omdat ik de herders niet ken, of omdat Eva een heel speciale Laekense herder is. :wink:
Ik geloof dat zeker wel, ook dat jullie er heel erg mee bezig zijn, maaarrr er zijn wel meer moeilijke honden, ik doe ook iedere dag mijn best om alles met Baco in goede banen te leiden en dat lukt net als jullie heel goed, alleen ik maak er niet zoveel gedoe van, vooral Marc je overschreeuwt jezelf om maar te benadrukken wat Eva allemaal in zich heeft en kan en heeft gedaan, ik denk dat het gewoon een belg is waarvan er meerdere op het forum rondhobbelen , en ook hele pittige.
Je haalt vaak Eva aan ook in dit topic over CM maar je kan het niet vergelijken met jullie Eva, net zomin als ik dat kan en doe met Baco.
CM doet heel andere honden, een beetje Eva of Baco die een jaar bij een baas hebben gezeten die ze niet begrijpen en dan niet snappen waarom een hond zo gestoord is, zoiets :19:
Nou ja ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien :oohja:
Maar je hebt wel een punt. CM krijgt de Eva's en Baco's en noem ze maar op in handen die bij een baas zitten die het probleem hebben verergerd tot in het extreme. Die honden zijn vaak zo verkloot dat de langzame 'normale' manier amper meer werkt. Ik geloof ook echt dat je sommige honden zoals Cesar ze krijgt alleen nog maar kan helpen door op dag 1 hun hele leven te veranderen. Desnoods met effe tegen de grond douwen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Hanneke2 schreef:Maar je hebt wel een punt. CM krijgt de Eva's en Baco's en noem ze maar op in handen die bij een baas zitten die het probleem hebben verergerd tot in het extreme. Die honden zijn vaak zo verkloot dat de langzame 'normale' manier amper meer werkt. Ik geloof ook echt dat je sommige honden zoals Cesar ze krijgt alleen nog maar kan helpen door op dag 1 hun hele leven te veranderen. Desnoods met effe tegen de grond douwen.
Ik denk nou juist dat CM de Eva's en Baco's niet krijgt. Juist omdat hun bazen wél goed met ze omgaan.
Maar goed, misschien blurp ik nu ook maar wat. :wink:
billy
Erelid

pepim schreef:
Hanneke2 schreef:Maar je hebt wel een punt. CM krijgt de Eva's en Baco's en noem ze maar op in handen die bij een baas zitten die het probleem hebben verergerd tot in het extreme. Die honden zijn vaak zo verkloot dat de langzame 'normale' manier amper meer werkt. Ik geloof ook echt dat je sommige honden zoals Cesar ze krijgt alleen nog maar kan helpen door op dag 1 hun hele leven te veranderen. Desnoods met effe tegen de grond douwen.
Ik denk nou juist dat CM de Eva's en Baco's niet krijgt. Juist omdat hun bazen wél goed met ze omgaan.
Ja hoor het barst van de Eva's en Baco's bij Ceasar alleen heten ze dan anders, het gaat om het idee he :wink:
Alleen zou soms de hulp voor een soort van Eva of Baco te laat zijn, omdat ze het niet pikken dat de baas verzaakt . :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

pepim schreef:
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Ik zeg al niets meer hoor :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

pepim schreef:
Ik bedoel dus andere Eva's en Baco's, die niet bij een goeie baas terecht zijn gekomen. Sorry voor de onduidelijkheid. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Martijn schreef:
Zoie schreef: Niks ten nadele van positief trainen, en vooral positief aanleren van kunstjes, de theorie is feitelijk moeilijk te begrijpen, en nog moeilijker toe te passen.
Als het je aan basiskennis ontbreekt en je niet in staat bent je hond iets uit te leggen moet je je hond daar niet mee lastig vallen. Dat is jouw tekortkoming.

Zelf iets niet begrijpen is namelijk niet hetzelfde als "de hond heeft een harde aanpak nodig.

Zo moeilijk is het trouwens niet, hoor. We staan allemaal in onze handjes te klappen als het pupje buiten een plasje doet.
Behalve de mongolen die vinden dat het neusje door de stront moet om je hond iets te leren.
En dan zeggen we ook niet dat het andere alternatief zo moeilijk is.
het gaat niet alleen om wat de hond nodig heeft, het gaat ook om wat andere honden, mensen en dieren nodig hebben. Als je het zo wilt uitdrukken. Lees mijn quote even in de context waarin ik hem gezet heb.

En of het moeilijk is ... Ja, gedrag sturen kan moeiliijk zijn, ook als je wel met correcties werkt. De vraag is of je het moeilijker moet maken dan het kan zijn door perse niet met correcties te willen werken. Van mij mag het, maar dan wel met de aantekening dat anderen daar dan geen last van moeten hebben.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Van wat ik gelezen heb heb ik de conclusie getrokken dat Eva simpelweg overscherp is....net als Biène. :wink: En ik denk dat jullie soms teveel je best doen om er een leuk sociaal hondje van te maken.
Biène is ook zo en ik heb het losgelaten. Bij sommige visite loopt ze los (bij mensen die haar kennen en niet bang zijn), bij andere visite zit ze gewoon veilig in de bench of kennel. Ik ben gestopt met me druk te maken over wat ze misschien wel eens zou kunnen gaan doen, ik zie het wel. Vertrouw ik het niet (meer) dan leg ik haar weg.
Biène staat heel goed onder appèl en daarmee hou ik controle in situaties die nieuw/spannend voor haar zijn. Zo is ze laatst de hele middag in het pand geweest waar ik werk, terwijl er 2 jongeren rondliepen. Ze wisten dat ze haar niet zomaar mochten aaien, ze lieten haar met rust en het gevolg was dat Biène gewoon bij mij bleef liggen.
Dat ze zo is geworden heeft echter ook deels met mijzelf te maken hoor, ik heb haar gedrag als pup ook te ver laten groeien. Leerpuntje voor de volgende keer.
Het is niet zo dat het dus allemaal aan Eva zelf ligt dat ze zo is geworden, je hebt er zelf ook invloed op gehad.

Ik zou haar zo een week in huis nemen (ondanks dat ik haar niet ken), praktisch onmogelijk natuurlijk met Biène in huis....2 van die teven bij elkaar zetten is natuurlijk vragen om problemen. :mrgreen:

Ik blijf Cesar Millan trouwens geen boeman vinden die maar wat af corrigeert, net zoals ik Gaus ook niet een nitwit vind. Maar Millan straalt wel heel wat meer uit dan Gaus.
Op sommige mensen reageren honden nu eenmaal van nature onderdaniger, Millan is voor mij zo iemand. Ik heb het gevoel dat het ook niet zozeer een trucje is bij hem, hij reageert vaak instinctief in mijn opinie en vaak werkt dat prima!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

tineke schreef:
MARC_S schreef: En daarom waren wij er op de 2e doedag niet. De week ervoor had ze de trainer gebeten bij behendigheid en dan ga je dus geen forumwedstrijd meer lopen omdat we haar domweg niet meer los durfden te laten bij mensen op een parcours. Getraind met een gedragsdeskundige, nog meer appel en nu kan het weer. Maar liever gewoon met muilkorf. Dan kan het zeker. :ok:
Misschien had je dat toen ook gewoon kunnen zeggen ipv het te gooien op het forumgedrag van andere waardoor jullie je gedwongen voelde om weg te blijven :denken:
Misschien had dat wel met elkaar te maken. :wink: Een hond heeft meer door dan je denkt en als je hond erg gevoelig is voor stemmingen dan is het misschien beter dat je niet een situatie opzoekt waar mensen spanningen hebben. Misschien even willen kijken wat er gebeurd als?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hoi Inge, ik wil niet perse meer dan mogelijk hoor. :wink: Ik heb bepaalde dingen als bezoek al lang en breed opgegeven. Maar ik merk dat dingen ook veranderen. Naarmate de leeftijd hoger wordt gaat een deel van het gedrag helemaal weg. :ok: Zo kon ze als jonge hond totaal niet met honden. Maar nu wel. En met mensen, behalve waar wij wonen, gaat ook heel goed normaal gesproken. Dus dingen groeien wel een beetje weg. Die muilkorf is ook niet zozeer om te leren dat alles moet kunnen als wel omdat ik ook een gevoel van zekerheid nodig heb om dingen te kunnen die vrij normaal zijn en die ook altijd goed gaan nu.

Ik zie het overigens ook als een soort overscherpte en ik ben het roerend met je eens dat wij haar daarin teveel lieten groeien. Dat is ons geadviseerd door een aantal mensen. Maargoed, ik besef wel dat die mensen een hond in een kennel houden en wij niet. :engel: Daar zit al een verschil. Verder had ik het idee dat het onzekerheid was. Maar dat is nu een beetje anders. En op onzekerheid moet je anders reageren dan op hevigheid en ongecontroleerd gedrag. En omdat het zelden tot nooit gebeurd is er ook heel moeilijk op te anticiperen. Ineens is het flits! en dan ben ik al te laat. :M: Soms heb ik het idee dat ze er zelf ook niks aan kan doen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Dat Cesar alleen maar extreme probleemhonden doet vind ik overigens ook niet waar. Die uitzending van afgelopen vrijdag met het hondje met 5 poten in de freakshow of de boston bij dat gezin thuis... Of de eerder genoemde StBernard. Waren dat nou zulke extreme probleemhonden? Volgens mij niet toch? :scratch:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Frenk schreef:Dat Cesar alleen maar extreme probleemhonden doet vind ik overigens ook niet waar. Die uitzending van afgelopen vrijdag met het hondje met 5 poten in de freakshow of de boston bij dat gezin thuis... Of de eerder genoemde StBernard. Waren dat nou zulke extreme probleemhonden? Volgens mij niet toch? :scratch:

Voor de eigenaren wel.
Maar ze waren inderdaad niet zo gek als je heel veel andere honden ziet zijn die hij in handen krijgt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Hoi Inge, ik wil niet perse meer dan mogelijk hoor. :wink: Ik heb bepaalde dingen als bezoek al lang en breed opgegeven. Maar ik merk dat dingen ook veranderen. Naarmate de leeftijd hoger wordt gaat een deel van het gedrag helemaal weg. :ok: Zo kon ze als jonge hond totaal niet met honden. Maar nu wel. En met mensen, behalve waar wij wonen, gaat ook heel goed normaal gesproken. Dus dingen groeien wel een beetje weg. Die muilkorf is ook niet zozeer om te leren dat alles moet kunnen als wel omdat ik ook een gevoel van zekerheid nodig heb om dingen te kunnen die vrij normaal zijn en die ook altijd goed gaan nu.

Ik zie het overigens ook als een soort overscherpte en ik ben het roerend met je eens dat wij haar daarin teveel lieten groeien. Dat is ons geadviseerd door een aantal mensen. Maargoed, ik besef wel dat die mensen een hond in een kennel houden en wij niet. :engel: Daar zit al een verschil. Verder had ik het idee dat het onzekerheid was. Maar dat is nu een beetje anders. En op onzekerheid moet je anders reageren dan op hevigheid en ongecontroleerd gedrag. En omdat het zelden tot nooit gebeurd is er ook heel moeilijk op te anticiperen. Ineens is het flits! en dan ben ik al te laat. :M: Soms heb ik het idee dat ze er zelf ook niks aan kan doen.
Bij Biène merk ik ook dat het minder heftig wordt naarmate ze ouder wordt.
Kon ze tot een jaar of 2 oud nauwelijks aangehaald worden door andere mensen, nu zoekt ze zelf contact. Zette ze voorheen geen stap met een ander als ik niet meeliep, nu volgt ze los met een clubgenoot mee :19:
Haar "buien" heeft ze nog steeds hoor en ze kán van het ene op het andere moment in drift schieten. Ik zie haar als niet helemaal stabiel, scherpte ligt in mijn opinie heel dich bij angst en het is dus balanceren op een dun lijntje af en toe.
Ik krijg ook weleens te horen "ik zou dat niet accepteren" als ze weer eens vol in de riem hangt als ze uit de auto komt (spanning afreageren) maar ik heb die strijd opgegeven. Bijt ze bij het uit de auto komen in de lijn dan laat ik de lijn direct los. Ze krijgt dus geen tegenspanning van mij, schudt een keer met de lijn in haar bek, ik roep haar naast me, laat haar lossen en klaar....
Met andere honden blijf ik voorzichtig, maar dat is juist omdat ze nooit gevochten heeft (behalve met Marouck dan) en ik haar daarin geen winnaarservaringen wil laten opdoen. Met de reuen die mijn clubgenoot had en degene die hij nu heeft loopt ze wel los....ze snuffelt even met hem, wanneer hij wat opdringerig wordt snauwt ze een keer (waarop ik haar direct kan stoppn door haar te roepen) en hij reageert daar niet agressief op (de vorige reuen van hem deden dat ook niet)....sterker nog, hij lijkt haar juist steeds leuker te gaan vinden. Opdringerig gedrag straft ze dus af, maar als hij gewoon haar wat met rust laat gaat ze toch zelf contact zoeken....Biène heeft gewoon wat tijd nodig om te wennen aan andere honden volgens mij.
Ik zie wat dat betreft ook niet echt problemen waneer hier de pup erbij zal komen...ja, dat zal even duren voor ik ze met een gerust hart bij elkaar zal durven laten waarschijnlijk, maar Biène is wel eerlijk, bijt niet zomaar een andere hond (wat Nika wel deed in haar onzekerheid).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Hoi Inge, ik denk dat Biene erger is dan Eva. Maar dat maakt verder weinig verschil want al ontploft ze eens per jaar, het is en blijft iets wat je niet kan riskeren met andere mensen. Ik heb hier rondom honden dus totaal geen stress. Durf zo een pup bij Eva te zetten als ik ze wel eerst samen heb leren zijn in het pension bv. Of op een ander neutraal terrein. Kans is heel erg groot dat ze extreem lief doet met die pup dan. Zal echt wel op zijn kop krijgen eenmaal in huis maar gekke dingen verwacht ik totaal niet. Misschien kan ik onder mijn hoede ook wel een pup mee naar binnen nemen. Dat hebben we met ons konijn ook gedaan. Eerst ploppen haar ogen er zowat uit maar als ik de orde kan handhaven gebeurd er niks. Tegenwoordig kan ons konijn zelfs achter een gaasje in de gang en ligt Eva gewoon te kijken of zelfs te slapen. Soms sluipt ze even met de tong die in en uit gaat en de kop laag maar dan is een UH! voldoende en taait ze meteen weer af. :engel: Samen los is overigens in mijn ogen (nog) geen optie. Dan pakken ze hem denk ik. :N: :wink:

Maar het is dus wel wat jij zegt, een scherpte die je er niet zomaar uitkrijgt. Want ik heb ook wel eens doorgepakt op zo'n moment maar dat vergroot de stress alleen maar en de keer erna is ze al bij voorbaat gefucked en dus zal er eerder iets mis gaan dan wanneer ik het gewoon ombuig en het probeer te voorkomen. Ik heb al zo vaak gehoord dat ik dit gedrag niet moet pikken maar er valt weinig niet te pikken aangezien ik wat ik ook doe niet kan voorkomen dat ze uithaalt als iemand iets doet wat ze niet trekt/accepteert. Ze laat zich toch niet aaien als ze gestressed is en ze laat zich ook niet echt kalmeren als ze over de zeik gaat. Meestal is het meer redirectie dan gericht iets lulligs tegen iemand doen. Ze is nadat ze afgereageerd heeft nl wel meteen helemaal kalm. Ik kan haar zo van een hond plukken en zeggen AF! Dan is het meteen goed. Alleen voorkomen kan ik het niet als er een labrador ineens in ons zoekspelletje duikt en zich gaat bemoeien. Dan hoort en ziet ze niks anders meer dan een bemoeizuchtige hond die nu en meteen weg gejaagd moet worden.

Zie ik het aankomen en kan ik haar aanlijnen of in zit krijgen op tijd dan is er niks aan de hand. Dus ze heeft niet eens echt een heel grote motivatie. Ze kan het gewoon niet laten en schiet van rust op tilt in 2 seconde. En in tilt kan ik er ook niks meer mee. Soort flipperkast. Je moet gewoon zorgen dat ze niet op tilt kan maar ik heb helaas de wereld niet onder controle. Dus vandaar die muilkorf. Maar ik weet dat ik daarmee niet ga bereiken dat zij nooit meer op tilt slaat. Immers, de hond heeft ook zelf een karakter en een wezen en daar doe je niet veel aan. Waaksheid bv zit er gewoon in. Net als beschermdrift. Toen ze 9 weken was kwam er een hele lieve hond waar ik haar toen kennis mee wilde laten maken. Zij gromde en de hond was bang voor haar. Een volwassen reu. Hij negeerde haar en wilde mij even hallo zeggen. Dus ik aai die hond en Eva knalt er meteen op. Beet hem zo in zijn rug en billen dat hij piepte en wegrende. Een reu van 10 jaar dus. Dat gedrag zit er echt in. Zelfs volwassen sociale honden begrepen dat niet. En ze knauwde echt flink. Ze vond het wel eng, maar ze deed het wel gewoon. Die reu was overigens ook nog eens 60 cm hoog. Maar hij was meteen al als de dood voor Eva. Heel veel honden zijn bang voor haar omdat ze haar gedrag te hevig vinden. Honden begrijpen dat niet. Dapper was ook ergens bang voor haar want ze kon na een maand alles bij hem doen. Ook Cleo zal nooit meer naar Eva grommen omdat zij weet dat Eva dan op een manier gaat reageren die ze niet aan kan. Past niet in haar sociale mogelijkheden en dat zegt heel wat. Immers, Cleo is werkelijk waar ubersociaal. Toch heeft Eva trekjes die voor haar zelfs te ver gaan. En die zitten gewoon in de hond. En dat hevige stukje komt er ook soms naar mensen uit. En dat krijg ik zeker hoe dan ook nooit weg. Daar ben ik me goed van bewust. Wel denk ik dat ik de grens steeds kan verhogen door gewenning. Maar weg, nee, dat denk ik ook niet en dat hoeft ook helemaal niet. Er staat meer dan genoeg goeds tegenover en ik ben dol op die hond. Alleen wil ik rustiger met haar kunnen lopen en wil ik weer gaan trainen. Maar dat durf ik niet meer en dat lijkt me nogal zonde. Immers, ze leeft werkelijk voor iets doen met ons. En als ik dat niet meer durf omdat ze op elke club de trainers bijt is dat natuurlijk iets om je maatregelen op te nemen. Zal best raar zijn om ergens te komen met een gemuilkorfde hond. Zal ook op veel onbegrip stuiten en ik zal zeker heel veel reacties krijgen als je bent niet echt de baas. Ik vind dat prima. Ik heb het nu 5 keer geprobeerd en de 5 trainers waren echt niet allemaal dommetjes die zelf naar CM moeten gaan kijken. Zij konden het niet en ik geloof er dus ook niet zo meer in. Je kan niet bepalen wat de wereld om je heen doet en mensen reageren nu eenmaal wel eens verkeerd in de ogen van Eva. Maargoed, laat dat eens per jaar zijn. Nou ja, daarvoor moet ik dan maar een muilkorf halen :U:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Als een muilkorf jou meer ontspannen maakt in bepaalde situaties is er niks mis mee.
Groetjes Inge
Afbeelding

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Frenk schreef:Dat Cesar alleen maar extreme probleemhonden doet vind ik overigens ook niet waar. Die uitzending van afgelopen vrijdag met het hondje met 5 poten in de freakshow of de boston bij dat gezin thuis... Of de eerder genoemde StBernard. Waren dat nou zulke extreme probleemhonden? Volgens mij niet toch? :scratch:
Nee. Maar daarom is het ook "show". Het moet natuurlijk wel light entertainment blijven en je kunt niet met grauwende valserds aan de gang blíjven, dan raakt het hooggeëerd publiek verveeld en dat kunnen we niet hebben. :neenee:
Maar hebben ook mensen met minder extreme problemen ook een herkenningspunt. Want die Boston die zo hyper was en over de bank sjeesde, had zo Yentle kunnen zijn tot zo'n maand geleden.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Marouck is al 8,5 jaar die Boston :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Neeltje schreef:
Nanna schreef:
Nee. Maar daarom is het ook "show". Het moet natuurlijk wel light entertainment blijven en je kunt niet met grauwende valserds aan de gang blíjven, dan raakt het hooggeëerd publiek verveeld en dat kunnen we niet hebben. :neenee:
Maar hebben ook mensen met minder extreme problemen ook een herkenningspunt. Want die Boston die zo hyper was en over de bank sjeesde, had zo Yentle kunnen zijn tot zo'n maand geleden.
Dat is doodnormaal gedrag voor een pup. Niks om aan te pakken in mijn ogen maar meer iets waar je op een bepaalde manier op moet reageren of niet op moet reageren. Die hond was zo wild omdat die mensen overal een spelletje van maakten. Pak de slof en dan rennen ze er achteraan. Ga iemand bespringen en die gaat dan terugduwen en stoeien. Die Boston had geen enkel probleem. Daarom was het ook meteen en in 2 seconde weg. Die mensen hadden een probleem. Geen enkel inzicht in wat een hond is. En elke hond doet dat gespring en druk gedoe om een andere reden. Dus een wild op de bank springende hond is niet meteen hetzelfde als die Boston. Honden zijn gewoon soms druk van zichzelf afhankelijk van het ras en honden reageren op bepaalde manieren op bepaalde gedragingen van mensen. Ik had 3 honden. Alledrie van mij en alledrie samen in hetzelfde huis. Toch leken ze in niks op elkaar. De ene was wild, de andere kalm, de ene was lief met bezoek, de andere niet. De mensen die bij CM komen krijgen zo ongeveer met elke hond een probleem want als zij zich even zouden verdiepen was het meestal al lang geen probleem meer. Ik zou zelf dus nooit dingen overnemen omdat het gedrag van mijn hond lijkt op dat van een hond die met CM getraind is. Want als CM zegt dat een hond het uit disrespect doet kan het zomaar zijn dat je eigen hond het doet omdat hij iets niet begrijpt. Dat vraagt om een andere aanpak. Angst, angst-agressie, aangeboren agressie, dominante agressie? Daar kun je niet 123 een onderscheid tussen maken. Maar het vraagt een totaal andere aanpak. Als je ala CM gaat werken aan je angstig agressieve hond dan zal je zien dat je extreem hard gepakt wordt door je eigen hond. Dat terwijl een dominant agressieve hond echt wel met wat goede gerichte hardere aanpak kalm kan leren worden en jou kan leren accepteren. Je moet nooit denken dat als CM iets doet je dat ook moet doen als het gedrag van je hond daarop lijkt. Elke hond heeft een aangepaste aanpak nodig. Je kan door verkeerd aanpakken je hond totaal verzieken. :wink:
Afbeelding
Neeltje

Dat is inderdaad normaal gedrag voor een pup, maar als je wilt dat je pup dit gedrag niet meer vertoond, zodat je bezoek gewoon op de bank kan gaan zitten, zonder een hond over zich heen te krijgen, zul je dit meteen aan moeten pakken.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

MARC_S schreef:
Neeltje schreef:Maar hebben ook mensen met minder extreme problemen ook een herkenningspunt. Want die Boston die zo hyper was en over de bank sjeesde, had zo Yentle kunnen zijn tot zo'n maand geleden.
Dat is doodnormaal gedrag voor een pup. Niks om aan te pakken in mijn ogen maar meer iets waar je op een bepaalde manier op moet reageren of niet op moet reageren. Die hond was zo wild omdat die mensen overal een spelletje van maakten. Pak de slof en dan rennen ze er achteraan. Ga iemand bespringen en die gaat dan terugduwen en stoeien. Die Boston had geen enkel probleem. Daarom was het ook meteen en in 2 seconde weg. Die mensen hadden een probleem. Geen enkel inzicht in wat een hond is.
Volgens mij is het bij veel van de 'normale' huishonden die Cesar traint ook een gevolg van veel te weinig beweging en uitdaging (wat dus ook komt door volstrekt onwetende bazen). Hij is altijd erg duidelijk over het belang van beweging voor een hond (en dan heb ik het nog niet eens over de loopband die hij bij sommige honden inzet)
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

MARC_S schreef: Je moet nooit denken dat als CM iets doet je dat ook moet doen als het gedrag van je hond daarop lijkt. Elke hond heeft een aangepaste aanpak nodig. Je kan door verkeerd aanpakken je hond totaal verzieken. :wink:
Je moet, ongeacht wie het voorbeeld is, nooit om die reden iets doen, of het nou CM, Gaus of MARC_S betreft :wink: En het is niet alleen de hond die anders is, maar ook de situatie, de context en niet te vergeten, de baas. Ik ben anders dan mijn man (gelukkig voor iedereen), we kennen ons Vic vanaf z'n geboorte en hij is in z'n leven pas 1 dag zonder ons geweest. Onze regels zijn 95% hetzelfde, maar ik heb een andere impact op de hond dan hij, en dat is altijd zo geweest. Dus bij mij moest hij op veel jongere leeftijd wel netjes gaan zitten voor z'n eten en afwachten totdat hij een teken kreeg, dan bij Peter (ja echt, allemaal zonder tikken, maar wel met negatieve correctie). Want ik zag dat anders al aankomen, zo'n grote hond met het karakter dat hij heeft :lol1: Het is altijd een wisselwerking, en als "baas" heb je ook je blinde vlekken en zwakke punten (en dat maakt het juist zo boeiend).

En wie er ook een cursus geeft, boek schrijft of tv-programma heeft, ze hebben het echt allemaal niet zelf uitgevonden. Ze gieten het alleen in een bepaalde vorm, maar veel onderdelen ervan worden door anderen al tientallen jaren al dan niet intuitief toegepast (als het al niet veel langer is). Dus ik begrijp die hele heisa eigenlijk niet. M'n man (KNPV-er) leert al jarenlang de start bij het stelwerk aan met simpele negatieve correctie (bij te vroeg opspringen meteen wegvolgen, zonder geschreeuw, gesla of wat dan ook en vooral niet boos worden). Daar hoefde hij geen leertheorie voor te kennen, geen boek voor te lezen en geen guru voor aan te horen. Gewoon naar je hond kijken, proberen in je hond te kruipen, oefeningen analyseren in hele kleine stukjes en altijd de reactie van de hond evalueren, je eigen aandeel erin en je eigen werkwijze aanpassen waar nodig. Meer is het niet. De een is er van nature beter in dan de ander, en de een is beter in het een ander iets uitleggen (of er economisch mee op vooruit te gaan). Maar het zijn geen uitvindingen, die CM zegt dat zelf toch ook? Hij brengt het alleen, en iedereen weet dat er zat mensen zijn die dingen zonder nadenken gaan nadoen zonder het werkelijk te begrijpen. Maar daar zit het hele leven vol mee, dat is niet voorbehouden aan programma's over hondenrehabilitatie :mrgreen:
billy
Erelid

Inge O schreef:
billy schreef:Ik wil wel een weekje op Eva passen :mrgreen:
ik zou jou in ieder geval met mijn ogen dicht mijn honden geven.

maar ik wil ze wel terug :mrgreen: :mrgreen: .
Dank je wel Inge :ok:

Over het teruggeven ben ik nog niet uit, Baco wil wel een leuke vriendin. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gos schreef:
MARC_S schreef: Je moet nooit denken dat als CM iets doet je dat ook moet doen als het gedrag van je hond daarop lijkt. Elke hond heeft een aangepaste aanpak nodig. Je kan door verkeerd aanpakken je hond totaal verzieken. :wink:
Je moet, ongeacht wie het voorbeeld is, nooit om die reden iets doen, of het nou CM, Gaus of MARC_S betreft :wink: En het is niet alleen de hond die anders is, maar ook de situatie, de context en niet te vergeten, de baas. Ik ben anders dan mijn man (gelukkig voor iedereen), we kennen ons Vic vanaf z'n geboorte en hij is in z'n leven pas 1 dag zonder ons geweest. Onze regels zijn 95% hetzelfde, maar ik heb een andere impact op de hond dan hij, en dat is altijd zo geweest. Dus bij mij moest hij op veel jongere leeftijd wel netjes gaan zitten voor z'n eten en afwachten totdat hij een teken kreeg, dan bij Peter (ja echt, allemaal zonder tikken, maar wel met negatieve correctie). Want ik zag dat anders al aankomen, zo'n grote hond met het karakter dat hij heeft :lol1: Het is altijd een wisselwerking, en als "baas" heb je ook je blinde vlekken en zwakke punten (en dat maakt het juist zo boeiend).

En wie er ook een cursus geeft, boek schrijft of tv-programma heeft, ze hebben het echt allemaal niet zelf uitgevonden. Ze gieten het alleen in een bepaalde vorm, maar veel onderdelen ervan worden door anderen al tientallen jaren al dan niet intuitief toegepast (als het al niet veel langer is). Dus ik begrijp die hele heisa eigenlijk niet. M'n man (KNPV-er) leert al jarenlang de start bij het stelwerk aan met simpele negatieve correctie (bij te vroeg opspringen meteen wegvolgen, zonder geschreeuw, gesla of wat dan ook en vooral niet boos worden). Daar hoefde hij geen leertheorie voor te kennen, geen boek voor te lezen en geen guru voor aan te horen. Gewoon naar je hond kijken, proberen in je hond te kruipen, oefeningen analyseren in hele kleine stukjes en altijd de reactie van de hond evalueren, je eigen aandeel erin en je eigen werkwijze aanpassen waar nodig. Meer is het niet. De een is er van nature beter in dan de ander, en de een is beter in het een ander iets uitleggen (of er economisch mee op vooruit te gaan). Maar het zijn geen uitvindingen, die CM zegt dat zelf toch ook? Hij brengt het alleen, en iedereen weet dat er zat mensen zijn die dingen zonder nadenken gaan nadoen zonder het werkelijk te begrijpen. Maar daar zit het hele leven vol mee, dat is niet voorbehouden aan programma's over hondenrehabilitatie :mrgreen:
precies en je moet eruit gebruiken wat je nodig hebt. Bijv. bij mijn hond is men al 3 jaar bezig om hem rustiger te krijgen qua stellen, hij komt zo hard, zo blind dat hij bijna doormidden breekt of als een wokkel op de mouw zit, bij 3 verschillende verenigingen inmiddels en nergens is ie er maar een sec. langzamer van geworden hooguit nog sneller....
Tot mn trainer uit filmpjes van Cesar het idee kreeg om de pakwerker te laten claimen door mij... we doen dit nu een paar weken en je ziet nu al resultaat... het werkt echt.... en dat wil echt niet zeggen dat dit bij elke hond werkt, maar wel bij die van mij....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef: hij komt zo hard, zo blind dat hij bijna doormidden breekt of als een wokkel op de mouw zit,
Als een wokkel op de mouw zit... :smile: :smile: :smile: :smile:
Deze bijvoorbeeld...

Afbeelding

Ik hou echt al jaren mn hart vast dat dit goed blijft gaan.... :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef: bij mijn hond is men al 3 jaar bezig om hem rustiger te krijgen qua stellen, hij komt zo hard, zo blind dat hij bijna doormidden breekt of als een wokkel op de mouw zit,
ik dacht dat dit bij ipo net de bedoeling was :denken: :mrgreen: ?
Als een wokkel op de mouw zitten of blind komen? Nee dat is echt niet de bedoeling, hij moet doorstellen, niet afremmen etc. Maar hij remt niet af hij zet nog eens aan iets ervoor. Hij kijkt totaal niet, hij stort zich blind op de pakwerker, of de mouw er dan omzit of niet... Het enige wat je er van overhoudt zijn veel blessures...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:Als een wokkel op de mouw zitten of blind komen? Nee dat is echt niet de bedoeling, hij moet doorstellen, niet afremmen etc. Maar hij remt niet af hij zet nog eens aan iets ervoor. Hij kijkt totaal niet, hij stort zich blind op de pakwerker, of de mouw er dan omzit of niet... Het enige wat je er van overhoudt zijn veel blessures...
Hij houdt in ieder geval van zijn beroep, kan je ook niet van iedereen zeggen ;-)
dat is waar! :mrgreen:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Zit er nu nog iemand CM te kijken? (of ben ik off-topic? :mrgreen: ) Hij behandeld een grote zwitser met voeragressie. Cesar had natuurlijk aan de foto's aan de muur (gemaakt toen t beessie 7 weekjes oud was!) al gezien dat het dier 'dominant de camera in tuurde'. :E: Geweldig. Wat een geleuter weer.
Neeltje

Anne&Taar schreef:Zit er nu nog iemand CM te kijken? (of ben ik off-topic? :mrgreen: ) Hij behandeld een grote zwitser met voeragressie. Cesar had natuurlijk aan de foto's aan de muur (gemaakt toen t beessie 7 weekjes oud was!) al gezien dat het dier 'dominant de camera in tuurde'. :E: Geweldig. Wat een geleuter weer.
Ja, als je weet waar te kijken, kun je echt wel zien of je met een doetje of een dondersteentje te maken hebt.

Hier twee uit hetzelfde nest
Afbeelding

Afbeelding

De bovenste is de mijne geworden en ik kreeg al vanaf de foto's van week 3 te horen, dat ik met een dondersteentje te maken zou krijgen. En ze hebben gelijk gekregne.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Anne&Taar schreef:dat het dier 'dominant de camera in tuurde'. :E: Geweldig. Wat een geleuter weer.
Nou-ou....
Dit is Skadi met 10 weken.
Afbeelding
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”