Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volwassen herplaatser laten röntgenen/testen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Volwassen herplaatser laten röntgenen/testen?

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

We oriënteren ons op een tweede hond en sluiten een (jong) volwassen herplaatser zeker niet uit, er zijn zoveel leukerds die een mand zoeken :lol1: . Nu kijk ik geregeld op internet en als ik dan weer bijvoorbeeld een leuke labrador(kruising) langs zie komen, vraag ik me wel af hoe dat moet met de bekende risico-aandoeningen zoals HD. Wanneer ik een pup zou willen, zou ik fokkers bezoeken, ouderdieren zien en naar hun testresultaten vragen. Bij een herplaatser zonder stamboom niets van dat alles. Zouden jullie een hond in zo'n geval laten testen op oogaandoeningen, HD, patella etc (afhankelijk van het ras of de kruising)?
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser laten röntgenen/testen?

Ongelezen bericht door rose »

Zeker weten, je kunt jezelf heel veel verdriet en ellende besparen door hierop te laten testen.
Mijn volgende hond wordt waarschijnlijk een labrador herplaatser, maar dan wel eentje die eerst geröntgend is.
Met of zonder stamboom maakt voor mij in dit geval geen verschil :wink:
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Flevo Bordertje schreef:We oriënteren ons op een tweede hond en sluiten een (jong) volwassen herplaatser zeker niet uit, er zijn zoveel leukerds die een mand zoeken :lol1: . Nu kijk ik geregeld op internet en als ik dan weer bijvoorbeeld een leuke labrador(kruising) langs zie komen, vraag ik me wel af hoe dat moet met de bekende risico-aandoeningen zoals HD. Wanneer ik een pup zou willen, zou ik fokkers bezoeken, ouderdieren zien en naar hun testresultaten vragen. Bij een herplaatser zonder stamboom niets van dat alles. Zouden jullie een hond in zo'n geval laten testen op oogaandoeningen, HD, patella etc (afhankelijk van het ras of de kruising)?
oww wat spannend!!!! gaat dus steeds meer kriebelen ;) hoewel zulke aandoeningen bij elke herplaatser voor zou kunnen komen zou je inderdaad kunnen overwegen om bij een ras waarbij het een bekend probleem is voor de zekerheid te testen..
Afbeelding
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Ongelezen bericht door -Mieke- »

rose schreef:Zeker weten, je kunt jezelf heel veel verdriet en ellende besparen door hierop te laten testen.
Mijn volgende hond wordt waarschijnlijk een labrador herplaatser, maar dan wel eentje die eerst geröntgend is.
Hoe dan? Je kiest enkel een hond die geröntgend is? Of je laat deze eerst nakijken vooraleer te adopteren?
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bij een hond aanschaffen calculeer je dat gewoon in lijkt mij.
Als je voor zekerheid gaat dan moet je gewoon voor een herplaatser gaan waarvan de ouders stamboom hebben en geróntgent zijn.

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

ik denk dat flevo bordertje een sport wilt beoefenen met de hond (correct me if i'm wrong) dus dan is het wel een optie om van te voren te weten of dit überhaupt wel kan :W:
en ik vind het een onwijs goed initiatief om een herplaatser deze kans te geven :E:
echter als mijn voorkeur uitgaat naar een hond en dan de test zou laten uitvoeren ik moeite zou hebben om de hond toch te laten zitten, als de test negatief zou zijn :ugh:
Afbeelding
rose
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Bij een hond aanschaffen calculeer je dat gewoon in lijkt mij.
Als je voor zekerheid gaat dan moet je gewoon voor een herplaatser gaan waarvan de ouders stamboom hebben en geróntgent zijn.

.
En dat geeft 100 % uitsluitsel bedoel jij?
rose
Zeer actief

-Mieke- schreef:
rose schreef:Zeker weten, je kunt jezelf heel veel verdriet en ellende besparen door hierop te laten testen.
Hoe dan? Je kiest enkel een hond die geröntgend is? Of je laat deze eerst nakijken vooraleer te adopteren?
Mocht zij niet geröntgend zijn laat ik dat eerst doen voordat ik haar overneem van de oude eigenaren :wink:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Dat kan nog een dure hobby worden.
Stel je moet er eerst 3 testen voordat je er een vindt die vrij is....ben je 1200-1500 euries kwijt en had je beter een raspup met stamboom kunnen nemen....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
rose
Zeer actief

fes/lou schreef:Dat kan nog een dure hobby worden.
Stel je moet er eerst 3 testen voordat je er een vindt die vrij is....ben je 1200-1500 euries kwijt en had je beter een raspup met stamboom kunnen nemen....
Dan weet ik niet waar jij laat röntgenen, maar zo duur is het echt niet.
En al was het wel zo, heb je een labje met lpc aan een of beide poten of erg slechte heupen die vervangen oid moeten worden, ben je niet (veel) goedkoper uit en dan heb ik het nog niet eens over het verdriet wat je hebt om je hond dit te zien doormaken :(
Want daar gaat het mij om, dit wil ik niet nog een keer meemaken en daarom deze keuze.

En ook voor jou de vraag of een stamboom elleboog/heupaandoeningen helemaal uitsluit.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Nee, dat is nooit helemaal uit te sluiten.
Ik geloof er nl in dat opvoeding het grootste deel van de problematiek bepaalt en dat erfelijkheid een kleiner deel van het probleem is.....
rose
Zeer actief

fes/lou schreef:Nee, dat is nooit helemaal uit te sluiten.
Ik geloof er nl in dat opvoeding het grootste deel van de problematiek bepaalt en dat erfelijkheid een kleiner deel van het probleem is.....
Ben ik met jou eens, en vergeet ook de voeding niet.
Maar aangezien ik daar bij een herplaatser geen invloed op kan hebben wil ik het op deze manier doen :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ook als je een pup uit gerontgende ouders neemt heb je altijd een kans dat die toch HD/ED heeft. Het is nog steeds niet zo dat een goede uitslag bij de ouderhonden per definitie ook een goede uitslag bij de nakomelingen geeft; was dat maar waar dan was het hele HD probleem zo opgelost.
En HD/ED is natuurlijk niet het enige waaraan honden kunnen lijden, als je alles wil uitsluiten moet je nog veel meer testen doen en het lijkt me bijna onmogelijk om dat bij iedere herplaatser te doen die op je weg komt en die je wel leuk lijkt.
Dan ben je op den duur nog meer geld kwijt dan aan een superdeluxe tophond en heb je nog alleen maar een stamboomloos herplaatsertje ;)

Ik ben makkelijker met herplaatsers eerlijk gezegd, neem het zoals het komt en pak de problemen wel aan op het moment dat ik ze constateer.
Maar ik begrijp ook wel dat andere mensen daar anders tegenover staan.
Alleen ik blijf denken dat je toch echt nooit garanties krijgt, niet met een pup ook al komt die uit ouders die alle testen met glans hebben doorstaan, en met een herplaatser ook niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

rose schreef:
Maar aangezien ik daar bij een herplaatser geen invloed op kan hebben wil ik het op deze manier doen :wink:
Psies, daarom zou ik dus niet gauw een volwassen hond aanschaffen van een groot ras, maar dan nog liever een onherleidbaar marktplaatsje waarvan jezelf de op- en voeding kunt bepalen....
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zou niet laten röntgenen, maar wel een da ernaar laten kijken. Dat hebben wij destijds ook gedaan toen wij Jaymz met zijn 7 jaar net hadden. De da constateerde artrose, maar dat vonden wij geen bezwaar.
Wij hebben onlangs Jaymz (is nu bijna 10 jaar) wel laten röntgenen (zie ander topic hier in de medische hoek), en daaruit is gekomen dat Jaymz naast zijn artrose ook HD heeft en een rugprobleem (dit rugprobleem had hij zeker niet bij de herplaatsing). Zo'n foto laten maken is (vind ik dan) niet echt belastend voor de hond. En de extra informatie die wij hebben gehad door de foto (dat Jaymz ook HD heeft) heeft voor ons geen meerwaarde. Maar wij beoefenen dan ook geen zware, belastende sporten voor de gewrichten met Jaymz.

Ik ben benieuwd of je eigenaren zult vinden die ermee instemmen dat hun oudere hond eerst geröntgend worden voor de eventuele herplaatsing.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Mijn honden zijn geen van allen geröntgend voordat ze hier kwamen.
Allemaal herplaatsers (1 Mechel, 4 Dobers en een Zarah) die HD-gevoelig zijn. Wel heb ik ze door de DA helemaal na laten kijken. Met Tessa en Zarah heb ik behendigheid gedaan, en Cheeco en Shendor hebben IPO/KNPV gedaan.
Ik zou een volgende hond ook niet laten röntgenen, tenzij hij/zij duidelijk tekenen van HD bijvoorbeeld vertoont.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zolang je met je herplaatser geen specifiek doel voor ogen hebt (sport) zou ik hem niet vooral laten röntgenen.
Van Mo ga ik wel foto's laten maken wanneer hij uitgegroeid is; maar meer ter bevestiging van wat ik vermoed (HD C)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Als ik een hond neem, of dat nou een herplaatser is of een pup, dan neem ik de hond in eerste instantie en vooral voor de hond zelf. Daarna komt voor mij pas wat ik ermee kan gaan doen, en dat laat ik dan eerder van de hond afhangen (wat vindt hij of zij leuk en wat kan hij/zij fysiek aan) dan van mijn eigen wensen. Ik pas me wat dat betreft gewoon aan de hond aan: als sporten niet mogelijk is om wat voor reden dan ook dan ga ik wat anders zoeken wat voor de hond wel haalbaar is, en als showen bij een rashond er niet in zou zitten omdat de hond een diskwalificerende fout heeft, dan maar niet.

Ik vraag me ook af of de huidige eigenaren van een herplaatser ook zitten te wachten op een potentiële nieuwe eigenaar die pas na het zien van de heup- en elleboogfoto's van de nog in hun bezit zijnde hond beslist of de hond mee naar huis gaat of niet. Want als er iets mis blijkt te zijn (en wie weet is dat iets wat helemaal niet tot problemen zou gaan lijden wanneer er niet intensief met de hond gesport wordt) dan blijven zij met de hond én een kater achter denk ik.
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Ik vind het niet gek,

wij hebben met onze herplaatser pech gehad de oude eigenaren hadden nooit een probleem gezien dus we namen haar zo over ( ze was 5 jr) binnen drie maanden bleek al omdat wij er veel meer mee liepen dat ze lpc in elleboog had en steeds kreupeler werd.
Operatie gehad maar helaas hebben we haar juni 2010 in moeten slapen ze is maar amper drie jaar bij ons geweest. Heb het niet eens over de kosten maar wat een verdriet hebben we al die tijd gehad als ze toch weer slecht ging lopen, wat we ook deden.
Heel toevallig 4 maanden daarna moest een zusje herplaatst worden van de teef die we al hadden, maar die hebben we wel op lage rug heupen ( knie was ook te zien) en ellebogen laten rontgenen in Sleeuwijk, niet dat ze niets anders kan krijgen maar wilde niet direct weer hond die iets mankeerde ondanks dat wij er niet mee sporten.
En dat HD maar klein gedeelte erfelijk is en rest omgeving ben ik niet mee eens , soms heb je gewoon domme pech en ondanks dat de hond zelfde voeding als de rest van het nest, beweging en prima ouders zonder HD en ED heeft kan je ineens op 1.5 jaar je rot schrikken dat je hond HD optima forma heeft.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
rose
Zeer actief

fes/lou schreef:
rose schreef:
Psies, daarom zou ik dus niet gauw een volwassen hond aanschaffen van een groot ras, maar dan nog liever een onherleidbaar marktplaatsje waarvan jezelf de op- en voeding kunt bepalen....

Dat ben ik dan weer niet met jou eens, maar aangezien een pup aanschaffen niet meer aan de orde is als mijn leven blijft zoals het nu is hoef ik daar gelukkig niet verder over na te denken :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

niet officieel röntgenen kost iets van 50 euro... dat zijn de kosten niet hoor. Als ik een volwassen hond zou kopen wil ik een gerontgende hond, dus of de eigenaar heeft het gedaan of ik doe het maar voor de koop...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Ongelezen bericht door -Mieke- »

rose schreef:
-Mieke- schreef:
Mocht zij niet geröntgend zijn laat ik dat eerst doen voordat ik haar overneem van de oude eigenaren :wink:
Dan neem je alleen een hond die rechtstreeks van bij zijn vorige eigenaar komt. Die moeten daar dan ook in meegaan.
En dan kan de hond evengoed vrij snel al een flinke allergie, epileptie odg krijgen....
Hoewel ik zelf een hond met (flink) HD heb, zou ik bij een herplaatser daar echt niet aandenken, tenzij ik zie dat hij/zij mank loopt...
Karakter, type hond, goed gevoel etc... zoveel factoren waar ik zeker meer belang zou aan hechten.
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

malinois schreef:
niet officieel röntgenen kost iets van 50 euro... dat zijn de kosten niet hoor. Als ik een volwassen hond zou kopen wil ik een gerontgende hond, dus of de eigenaar heeft het gedaan of ik doe het maar voor de koop...
Zo denk ik er ook over...ik ga geen volwassen hond kopen (en dan heb ik het voor het gemak in mijn geval over een Bullmastiff) die niet op zijn minst geröntgent is.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik doe het niet
Ik heb ook telkens ambull herplaatsers dus dan weet ik gegarandeerd dat er wat mis is :roll:
Ze worden hier gewoon meteen in de verzekering geflikkerd en verder goed voor gezorgd
Huge & Denver
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bordeauxdog & Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Huge & Denver »

Nope, hier Huge niet laten rontgen. Voor ons was de click er direct met Huge en niet omdat hij bleek te wonen in een koude verrotte paarden trailer zonder deken of enig iets van warmte.....Later zijn wij er idd achter gekomen dat hij wel het een en ander mankeerde bijvoorbeeld zijn ontwikkelde allergie voor vrijwel alles behalve kip en rijst. Hij is dus uiteindelijk wel getest, maar dat was om te kijken waar we hem mee zouden kunnen helpen. Niet omdat als de uitslag slecht was we hem niet meer wilde.

Van een her-plaatser moet je altijd maar afwachten of de oude eigenaren de waarheid over de hond spreken. In ons geval duidelijk niet, want er is afstand gedaan omdat hij ernstige angst voor paarden zou hebben en zij op een boerderij woonde. Gelof me als ik zeg dat Huge voor niets een angst heeft en zeker niet voor paarden. Sterker nog, hij kijkt er niet eens naar hier in het bos. Ik denk daarom dat als je een her-plaatser neemt je enig problemen moet incalculeren. Alles wat goed uitvalt is mee genomen dan.

Zo ook een teefje kruising Bordeaux-labrador wat wij vorig jaar in opvang hadden. Moest afstand van worden gedaan wegens het knokken in de roedel, maar verder met andere teven zou er geen enkel probleem zijn , echt niet hoor..... :denken:, heel veemd was daarna ook dat ze werkelijk alles wilde aanvallen wat ook maar leek op een teefje. Voor haar hebben we dus echt moeten zoeken naar een aangepast huis waar ze zeker niet in aanraking met teven zou komen. Uiteindelijk is at gelukt in Belgie op een boerderij die geheel omheind was en ze nu gelukkig leeft met een reu.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Heel verschillende meningen en ervaringen dus :wink: De reden waarom ik me dit afvraag, is niet zozeer omdat ik op hoog niveau wil gaan sporten (maar wel recreatief behendigheid) of omdat ik bang ben voor hoge rekeningen, maar meer het verdriet dat je hebt van en voor een hond die met pijn moet leven. Ik besef heel goed dat je nooit uit kunt sluiten dat een hond een bepaalde aandoening krijgt en dat een perfect geteste hond toch ziek kan worden of iets anders kan krijgen. Het blijft een gok dit leven :wink: Wat me wel bezig houd is dat we bij aanschaf van een pup vragen om testen tot en met en bij een herplaatser hoor je zelden over enig medisch onderzoek, ook niet bij rassen waarvan we weten dat bepaalde ziektes enorm veel voorkomen.
Of een eigenaar van een volwassen herplaatser zit te wachten op iemand die de hond eerst wil laten testen, weet ik niet, maar dat vind ik ook niet zo interessant. Zou ik bij een bepaalde hond een goed gevoel hebben maar ernstige twijfels over zijn gezondheid op welk vlak dan ook, dan nam ik die hond toch echt niet mee zonder een onderzoek door een DA.
Wat ik uit de reacties haal, is in ieder geval dat een algemeen onderzoek door de DA een goed plan is en bij twijfel over heupen of iets anders mogelijk een verder onderzoek :ok: Bedankt :ok:
Flevo Bordertje
Zeer actief

Nanna schreef:
Flevo Bordertje schreef:We oriënteren ons op een tweede hond en sluiten een (jong) volwassen herplaatser zeker niet uit, er zijn zoveel leukerds die een mand zoeken :lol1:
Neem een hond uit de rasgroep windhonden. Daar is HD geen probleem.
Hee, dat is een idee :D Maar die kunnen zelden los toch (of is dat nu een hele domme vraag :mrgreen: )?
Flevo Bordertje
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Bij een hond aanschaffen calculeer je dat gewoon in lijkt mij.

.
Dat is voor ons zeker een serieuze optie: een herplaatser via een rasvereniging :ok: Nu nog beslissen welk ras precies :F:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Flevo Bordertje schreef:

.
Dat is voor ons zeker een serieuze optie: een herplaatser via een rasvereniging :ok: Nu nog beslissen welk ras precies :F:
Houdt wel in de gaten dat wanneer ouderdieren geröntgend zijn en vrij zijn gebleken, dat dit geen garantie is voor de toestand van de gewrichten van hun nakomelingen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”