Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hypoallergeen versus vers

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

JJRanch
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): AUSSIES!
Aantal honden: 12
Contacteer:

hypoallergeen versus vers

Ongelezen bericht door JJRanch »

Hoi
Misschien kan iemand me helpen met het verschil uit te leggen wat er in hypoallergeen zit,( niet zit) wat er in vers vlees voeren wel zit?
dit komt er wat beroerd uit geloof ik, maar om kort door de bocht te gaan, waarom hypoallergeen voer geven ipv vers vlees?

Bedankt
Anneke
dagmar88
Zeer actief

Re: hypoallergeen versus vers

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou eerder voor vers gaan; wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld hypoallergene brokken van Almo Nature Holistic, zit daar rijst in, zoals bij alle brokken gaan veel van de natuurlijke voedingsstoffen en verloren tijdens de verhitting, dus worden kunstmatige vitamininen en mineralen toegevoegd.
Deze onnatuurlijke toevoegingen kunnen bij sommige honden ook allergische reacties geven. Daarbij vind ik de prijs (zowat 5 euro per kilo) niet beschaafd meer...
JJRanch
Vaste gebruiker
Contacteer:

bedankt
ik voer altijd vers, en heb nu een hond met atopie. volgens de dierenarts is het zeer waarschijnlijk huisstof mijt.
de betreffende hond heb ik al een soort van eliminatie dieet gegeven. 2 weken alleen paard, 2 weken alleen kip, 2 weken alleen wild enz. aangevuld met groenten , knoflook en brandnetelthee. Glutenvrij van smuldier ook geprobeerd. 2 keer in de week sardientjes enz. dus wat zou een hypoallergeen voer kunnen bieden?
buiten het feit dat het stervens duur is, voer ik liever vers.
ze krijgt vanaf vandaag een prednisol kuur en antibiotica. Maar ik denk als ik vanaf vandaag ook met hypoallergeen voer begin dan weet ik toch nog niet of het aan het voer ligt? of heb ik dat mis?

Anneke
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: wanneer het alleen huisstofmijt is heeft je hond geen allergische reactie op het voer toch?
Misschien toch nog eens langere tijd (6 weken minimaal) op één diersoort (niet rund en kip) zetten waarbij je het hele dier kunt voeren, of een kvv waar maar één diersoort in zit zoals all animal of haaks barf.
2 weken is eigenlijk te kort om iets te zien. Wanneer het op één diersoort beter gaat kun je er steeds één aan toevoegen met een aantal weken er tussen.

Verder zou ik kijken naar een holistisch dierenarts en desensibilisatie....
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

JJRanch schreef:bedankt
ik voer altijd vers, en heb nu een hond met atopie. volgens de dierenarts is het zeer waarschijnlijk huisstof mijt.
de betreffende hond heb ik al een soort van eliminatie dieet gegeven. 2 weken alleen paard, 2 weken alleen kip, 2 weken alleen wild enz. aangevuld met groenten , knoflook en brandnetelthee. Glutenvrij van smuldier ook geprobeerd. 2 keer in de week sardientjes enz. dus wat zou een hypoallergeen voer kunnen bieden?
buiten het feit dat het stervens duur is, voer ik liever vers.
ze krijgt vanaf vandaag een prednisol kuur en antibiotica. Maar ik denk als ik vanaf vandaag ook met hypoallergeen voer begin dan weet ik toch nog niet of het aan het voer ligt? of heb ik dat mis?

Anneke
Als het echt huisstofmijt is, dan heeft elimineren niet zoveel zin. Buiten het feit dat ik het voor elke hond wel nuttig vind om niet afhankelijk gemaakt te worden van bioindustrie kip en rund (daar komen ook heel veel atopieklachten van...), heeft elimineren alleen nut op dierlijke eiwitten die je hond nog niet eerder heeft gehad. Vlees/orgaan/bot van konijn, geit, kwartel, eend en dan alleen die diersoort zonder premix en andere toevoegingen, geen groenten, knoflook en brandnetelthee want dan ben je niet aan het elimineren maar triggers extra erbij aan het geven. Strak elimineren kun je 3-4 weken volhouden en als daarop de boel rustig blijft, kun je wisselen met een andere diersoort en dat een paar weken volhouden etc. Waarom in godsnaam hypoallergeen brokvoer ten opzichte van een gerichte verse voeding, die te allen tijde volledig opneembaar is voor je hond, een carnivoor? :wink:
Juist als je hond nu aan de pred en AB zit, zou ik absoluut geen hypoallergeen voer geven en kiezen voor NRF (in mijn geval) of een hoogwaardige kwaliteit gemalen voeding. Je hond zal het nodig hebben, want die natuurlijke vitamines en mineralen zitten niet in een hypoallergene brokvoeding. Verhoog zijn weerstand. Door de voeding die je nu wilt geven bovenop de medicatie breek je alleen maar verder af. Ik zou in deze toestand van jouw hond heel erg oppassen met jaarlijks vaccineren, die o.a. ook de nodige atopieklachten veroorzaken. En wat eerder geopperd is; bij ondersteuning door een bekwaam holistische dierenarts (pro rauw met dierenartsachtergrond...) zou je hond enorm baat kunnen hebben.
Succes met wat je besluit!
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Mijn hond kreeg al jaren vers, maar werd door de Da toch verdacht van een voedsel allergie. En uiteindelijk heb ik haar toch maar op die dure hypoallergene brokken gezet, met de intentie haar daar ook zo snel mogelijk weer vanaf te halen. Een vers eliminatie dieet had ook gekunt, maar ze heeft de meeste soorten (makkelijk te verkrijgen) vlees al wel gehad, dus dan wordt het wel ingewikkelder.
De verschillen na 6 weken waren niet gigantisch, maar het lijkt wel iets beter. Na 12 weken ben ik gaan proberen of ze er vis bij verdraagt. Dat lijkt ook goed te gaan. Nu ben ik de zak met hypoallergene brokken aan het op maken en ga ik haar over zetten op brokken op visbasis zonder granen. Vandaaruit ga ik heel langzaam kijken of ze nog meer kan hebben. Of ik haar nog terug op vers kan zetten moet nog blijken.
Een eliminatie dieet moet je zover ik weet minimaal 6 weken volhouden voordat je kunt zeggen of het werkt.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
ghost
Zeer actief
Mijn ras(sen): Noa

Ongelezen bericht door ghost »

Maartje schreef:Nu ben ik de zak met hypoallergene brokken aan het op maken en ga ik haar over zetten op brokken op visbasis zonder granen.
Hoi,

Mag ik vragen welke brokken dat zijn??

Dankjewel alvast
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Bij hypo allergeen van de DA, hebben ze met de eiwitten zitten prutsen zodat het lichaam ze niet meer erkent als stof waar je allergisch op moet reageren, ik ben er met Baco altijd zeer tevreden voer geweest :ok:
Maartje
Zeer actief

ghost schreef:
Maartje schreef:Nu ben ik de zak met hypoallergene brokken aan het op maken en ga ik haar over zetten op brokken op visbasis zonder granen.
Hoi,

Dankjewel alvast

De hypoallegene brok is de z/d ultra allergen free van Hills en ze gaat nu over op Taste of Wild Pacific Steam Canine
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
ghost
Zeer actief
Mijn ras(sen): Noa

Ongelezen bericht door ghost »

Maartje schreef:
ghost schreef:
Hoi,

Dankjewel alvast

De hypoallegene brok is de z/d ultra allergen free van Hills en ze gaat nu over op Taste of Wild Pacific Steam Canine
Dankjewel
JJRanch
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bij hypo allergeen van de DA, hebben ze met de eiwitten zitten prutsen zodat het lichaam ze niet meer erkent als stof waar je allergisch op moet reageren, ik ben er met Baco altijd zeer tevreden voer geweest
Dus dan zou je denken dat ze ook allergies reageert op normale dierlijke eiwitten die altijd in vers vlees zit.
is het een idee om nu eerst de kuren van de dierenarts af te maken en haar "gewoon " blijven voeren met wat ze nu krijgt?
Ik moet zeggen dat ik inderdaad wel wat bang ben geworden van dat hypoallergeen de weerstand zou verminderen.

Of is het toch verstandig om haar naast de kuur eerst een poos op Paardenvlees te houden. Komt het dan wel goed met de verhoudingen? Ik bedoel krijgt ze dan wel genoeg binnen qua vitamines en calcium enz.?
S@ndr@
Zeer actief

dat zou kunnen ja.
en van hypo allergeen wordt de weerstadn niet minder, eerder beter omdat het lichaam goed op peil gehouden wordt qua voedingstoffen.
het lijf hoeft niet constant in de aanval naar al die vreemde eiwitten, die het dus niet wil hebben :19:
Maartje
Zeer actief

JJRanch schreef: Dus dan zou je denken dat ze ook allergies reageert op normale dierlijke eiwitten die altijd in vers vlees zit.
is het een idee om nu eerst de kuren van de dierenarts af te maken en haar "gewoon " blijven voeren met wat ze nu krijgt?
Ik moet zeggen dat ik inderdaad wel wat bang ben geworden van dat hypoallergeen de weerstand zou verminderen.

Of is het toch verstandig om haar naast de kuur eerst een poos op Paardenvlees te houden. Komt het dan wel goed met de verhoudingen? Ik bedoel krijgt ze dan wel genoeg binnen qua vitamines en calcium enz.?
Als de weerstand van hypoallergene brokken zou verminderen had mijn hond het absoluut niet gekregen. Die krijgt al 2,5 jaar prednisonachtige middelen en kan dat er niet bij hebben. Van prednison vermindert de weerstand overigens wel.
Ik zou de hond tijdens de kuur al over zetten op een vorm van dieet.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
JJRanch
Vaste gebruiker
Contacteer:

alvast bedankt voor het meedenken. Even wat ( grappigs) tussendoor : Ze vang muizen die ze heel op eet, en om het nog gekker te maken, als de groep een rat vangt, eet ze het liefste de kop van de rat :oohja:
Hoop dat dat dan bij haar hypoallergeen dieet past :scratch:
Weet niet of ik haar van haar eigen vangsten kan weerhouden.......
S@ndr@
Zeer actief

Ik geloof niet dat muizen en ratten in de voer industrie gebruikt worden dus, als ze daar een allergie tegen opgebouwd heeft dan is dat door eigen vangst, en dat is in verhouding zo weinig dat het me niet waarschijnlijk lijkt
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

JJRanch schreef:Dus dan zou je denken dat ze ook allergies reageert op normale dierlijke eiwitten die altijd in vers vlees zit.
Zolang je niet weet wat er in een KVV verwerkt zit en in hoofdzaak bioindustrie kip of rund voert, dan is de kans groter dat een hond hierop allergisch kan reageren. Om meerdere reden, ingespoten vlees, brokgevoerd, antibioticavlees etc. De reactie is vele malen minder als bv. biologisch rund of kip niet vermalen wordt gegeven. In vers vlees zitten diverse proteïnes en je hebt de keuze uit verschillende diersoorten die allemaal hun eigen aminozuur- en opnamepatroon hebben. Mijn oudste hond reageert niet lekker op kip en mijn jongste hond is echt allergisch voor rundvlees (en dan met name bioindustrie, want op biologisch is die reactie vele malen minder). Als je alleen dat al uit het menu laat, hoef je natuurlijk niet per definitie te elimineren op een hypoallergene brok. Zou wat zijn dat er niets meer overblijft aan dierlijke eiwitten waar een hond wel goed op reageert t.o.v. een gekunstelde sojaproteïne met nog erg veel allergenen wat weer andere reacties teweeg kan brengen.
JJRanch schreef:is het een idee om nu eerst de kuren van de dierenarts af te maken en haar "gewoon " blijven voeren met wat ze nu krijgt?

Bepaal zelf of je zo'n hypoallergene brok 'geschikt' vindt voor jouw hond of niet. Ik zou hier never nooit voor kiezen. In 2007 heb ik een interessant symposium Darm- en Immuunsysteem bijgewoond, waar o.a. een enorme discusisie was over o.a. het genoemde brok eliminatiedieet. Het is wat mij betreft 1 grote farce om de inhoud hiervan 'gezond' te noemen. Eén van de sprekers was een voedingsdeskundige die behoorlijk inhoudelijk haar bezwaren kenbaar maakte voor wat betreft dit type voedingen. Een jaar lang dit voer geven, stond gelijk aan het wegwerken van 3 maanden tekorten. Juist bij honden die daarnaast nog op zware medicamenten staan, draagt dat bij aan verdere weerstandsafbraak. Vandaar verse voeding, in zijn meest zuivere opneembare en onbewerkte vorm. Ook voor mensen in zijn meest onbewerkte vorm. :wink:

Dried Potato Product, Hydrolyzed Chicken Liver, Potato Starch, Soybean Oil (preserved with BHA, propyl gallate and citric acid), Hydrolyzed Chicken, Powdered Cellulose, Calcium Sulfate, Dicalcium Phosphate, Glyceryl Monostearate, Iodized Salt, Choline Chloride, vitamins (Vitamin E Supplement, L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Niacin, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Riboflavin, Folic Acid, Vitamin D3 Supplement), Calcium Carbonate, minerals (Ferrous Sulfate, Zinc Oxide, Copper Sulfate, Manganous Oxide, Calcium Iodate, Sodium Selenite), DL-Methionine, Taurine, Ethoxyquin (a preservative), Beta-Carotene.

Bij de mogelijkheden die er zoal zijn op het gebied van vers voeren, zou het niet in me opkomen om een hypoallergene brok te voeren. Waarom paardenvlees? Geef een voeding dat bestaat uit een compleet karkas vlees/orgaan/bot in de verhouding tot dat prooidier en een diersoort die je nog niet eerder hebt gevoerd. Zelf samenstellen zou mijn keuze zijn, maar er zijn ook prima eliminatiediëten gemalen voeding, zonder premix en andere toevoegingen.
Kiezebrink heeft ook gemalen karkassen van o.a. haas, fazant en konijn. Zoveel mogelijkheden. Paard zou ik alleen geven als er ook een natuurlijke calciumbron bij aanwezig is. Nu jouw hond aan de pred en AB zit, zou ik kiezen voor een natuurlijke calciumbron, aangezien de pred veel calcium aan het lichaam onttrekt. Als in dat paard geen bot verwerkt zit, zou ik dit zelf niet langdurig geven, ook absoluut niet met premix, maar kiezen voor een andere variant.

Kijk maar wat je hiermee doet.
Laatst gewijzigd door mwillow op 21 jan 2011 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie van mij heeft een allergie voor kip en granen en zij krijgt brok van Canes Fice and Rice... ik heb haar een tijdje geprobeert kvv tegeven maar Bowie eet geen bot, het enigste wat ik er kwa compleet in krijg is glutenvrije smuldier rund... meer niet.
Heb het zelf al proberen temalen maar madam blieft het niet..
Ook ander gevogelte kan een probleem opleveren dus dat geef ik ook niet..
Op deze brok doet ze het gewoon heel erg goed, haar huid problemen zijn voorbij dus ik laat het lekker zo met een paar keer een smuldier dagje tussendoor, wat vers rundvlees of ander vers vlees zonder bot.. groente prutje, wat ei en yoghurt en het moet maar zo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”