Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekhonden wet

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mack
nieuw lid
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Trekhonden wet

Ongelezen bericht door Mack »

De Trekhondenwet 1910 (Stb. 203) is een Nederlandse wet welke op 1 september 1911 van kracht werd. De wet was van kracht tot 1 januari 1963 toen de Wet op de Dierenbescherming van kracht werd. De trekhondenwet is toen opgenomen in de Wet op de Dierenbescherming.
Simpel gezegt komt het er op neer dat honden niets mogen trekken.
Enigste uitzonderingen zijn een aantal rassen welke gebruikt worden voor de sledehonden sport.
Deze wet is ge-ent op het beroepsmatig gebruik van honden voor het trekken van karren, echter deze wordt m.i.z. misbruikt door de dierenbescherming.
De "hondensport" weight-pulling" is hier dus verboden, terwijl iets vooruit trekken, voor bijvoorbeeld een Amerikaanse Bulldog, iets geweldigs is. Doe een Bulldog maar een gewoon tuig om met uitlaten en hij/zij begint direct met trekken.
Uiteraard weet ik dat er uitwassen zijn, maar het is m.i.z. veel beter deze uitwassen aan te pakken dan de sport compleet te verbieden met een wet in de hand die daar eigenlijk niet voor is.

Vanaf 1962 was het verboden om beroepsmatig met de hondenkar te lopen. Nederland was daar laat mee, want in België was er al in 1951 een verbod. Omdat er in december 1961 nog maar 23 trekhonden geregistreerd stonden verliep de invoering van de wet soepel. Sommige eigenaren kregen dispensatie. In Werkendam mocht een venter tot zijn dood in 1965 met de hondenkar blijven lopen.’

Nu noemen we dit dierenmishandeling.

‘Mijn visie is dat als een hond geschikt is voor dit werk, en hij wil het, laat hem werken. Want wat we nu doen met de grote hondenrassen als ze worden uitgelaten... We gooien een bal en de hond brengt die terug. Dat is het domste wat men met een grote hond kan doen. Hij rent als een gek tot bij het voorwerp, maakt een korte draai, en loopt terug naar zijn baas. Heel slecht voor zijn heupen en spieren. Grote rassen zijn gefokt om te werken en daar kunnen ze dus hun spierkracht het beste voor inzetten.’

Bron:Heimwee naar de hondenkar door Hugo Hoes 2008

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/40251225/

Groetjes Mack
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Trekhonden wet

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: het zal me eerlijk gezegd een worst wezen. De volgende keer dat er hier een autoband bij het grofvuil staat gaat die m'n schuurtje in en mag Charlie gaan trekken.
En als één of andere malloot zich geroepen voelt me daarvoor te bekeuren dan prima.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik doe ook gewoon weightpull met mijn honden hoor die trekhonden wet zal me aan mijn reet roesten :wink:
Marielle&Stef
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Marielle&Stef »

Een hond die niet wil pullen, pullt niet.
Hoezo dan dierenmishandeling?
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

:19: Elmo trekt ook (niet dat weightpulling), voornamelijk trekt hij mij :mrgreen: Dat mag blijkbaar dus ook niet :mrgreen:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Buster ( tenslotte ook een halve bulldog en zelfs de andere helft husky !) zou het ook leuk vinden om wat te trekken, maar vanwege die wet, en omdat je dan meteen ``dierenmishandelaar``naar je oor krijgt doe ik het niet.

ik heb niet zo`n grote tuin, dat ik dat in mijn tuin kan doen. nou, ja wordt dan wel een heel klein rondje/stukje.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Mwah als ik zie hoe de handhaving van de wet met betrekking tot honden uitgevoerd wordt, zou ik me geen zorgen maken om deze wet eigenlijk. Volgens mij zijn er maar weinig die uberhaupt van deze wet weten en hem daarom ook niet zullen herkennen als je je hond iets laat trekken.
Ik ben al jaren burgelijk ongehoorzaam met een loslopende hond op plekken waar dat niet mag en ik ben er echter nog niet eens op aangesproken. Officieel mag je volgens mij ook niet eens met een hond fietsen op de openbare weg, maar ook daar heb ik nog nooit iets over gehoord. Dan in combinantie met veel honden die hun baasjes bijne met 30 km per uur vooruittrekken op de fiets...........
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”