Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
malinois schreef:maar de honden die hij krijgt zijn wel iets anders dan de golden die MG bij zich had... dat zijn over het algemeen honden die jaren zijn gegroeid, jaren hun gang hebben kunnen gaan en ja daar is zoiets heel duidelijk voor.
Tenminste dat is mijn mening dan.... :wink:
Ik heb hem ook een pitbull zien belonen met kaasjes, niks rangorde... dus hij gebruikt wel degelijk de methodes die bij een hond past.
Ik ben (en blijf :mrgreen: :wink: ) er van overtuigt dat veel van die honden, op een manier die niet zo zwaar zou leunen op onderwerping, hetzelfde resultaat kunnen behalen met minder stress.
Ik snap wel dat het zijn handelsmerk is om in vijf minuten een probleem op te lossen, maar daar denk ik hetzelfde van als van 'uw hond gehoorzaam in 13 weken'.
Wat heeft die hond daar aan, en waar is het goed voor om jezelf die beperking op te leggen.
Ik ben beslist niet anti millan hoor. Maar, net zoals bij iedereen waar wonderen aan worden toegeschreven, het kan ook tegenvallen. En kun je er ook kritiek op hebben.
Niemand heeft het 100% alleenrecht op het 'bij het rechte eind hebben' :wink:
Maar nogmaals, ik bewonder hem net zo vaak als dat ik er de wenkbrauwen bij frons.
Maar dat zeg ik ook niet hoor, maar als ik moet kiezen, kies ik voor zijn aanpak en niet die van MG, daar geloof ik niet in dus zal toch niet werken... :wink: alleen al om die reden.
Maar ik gebruik ook zeker niet alles wat hij laat zien hoor, ik gebruik er dingen uit die ik kan toepassen, maar ook dingen van mn trainer, van BB en zeer zeker van mezelf... het is een combinatie van... je moet hem ook niet imiteren, dat lukt je nl. nooit, je hebt niet dezelfde timing en niet dezelfde uitstraling.
De snelheid, tja ik pak liever ook maar meteen door... dat is in mijn ogen duidelijk, snel en dus beter voor de hond.. maar dat is misschien persoonlijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:Als mijn hond een bal gehakt van mn bord wil jatten
Ja, dat wordt een enkeltje asiel ben ik bang :mrgreen: :wink:
:N: geen roze spuit nog :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

malinois schreef:
MJ schreef:
malinois schreef: Als je tijdens zoiets gaat denken of het wel of niet gevaarlijk is, ben je al verkeerd bezig overigens :wink: Dan ben je aan het twijfelen en dat heeft de hond feilloos door. Toen ik hier moest ingrijpen tussen knokkende reuen deed ik dat maar zonder een seconde erover na te denken... dat kwam later pas.
.
Dat is wat anders imo ....ingrijpen tijdens een gevecht of tijdens een les dominantie handelingen uitvoeren .
Vooral in het geval van een hond die volwassen is, je amper kent en je met 10 andere mensen tegelijk dit moet uitvoeren. Zonder reden ..gewoon als oefening.
maar dat doet CM toch niet?
Dat is toch geen vergelijking dan?
Die kijkt naar de hond en bedenkt dan een middel... hij heeft geen standaard methode...
CM doet me hieraan denken met de afleveringen die ik gezien heb. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MJ schreef:
CM doet me hieraan denken met de afleveringen die ik gezien heb. :wink:
Nee hij kijkt echt naar de hond en wat bij de hond past vind ik... en past zeker geen standaard methode toe....
Hij kwakt niet te pas en te onpas honden op de grond, vanmiddag nog eentje gezien (had ik al een keer gezien) met een klein kruisinkje... niks gekwak op de rug, maar puur met zn voeten zijn bot claimen... niks meer en niks minder. Ondertussen tig keer gebeten worden in zn schoenen maar gewoon geduldig afwachten....
Vorige week die pitbull met kaasjes....
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik heb het stukje ook gezien, en tja, ik vond Gaus niet heel erg negatief over Millan.
Echter, denk ik dat het ergens een middenweg moet zijn. Niet alleen maar het positieve belonen en negatieve negeren.
Dat doe ik hier ook niet.

Maar laatst zag ik een stukje op tv van Millan, over een hond (poedel) door zijn tsss onder tafel ging zitten. Hij negeerde dus
de baas of ontdook het commando volgens hem. Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar als ik het in mijn eigen situatie ga betrekken
dan denk ik, nooit van mijn leven dat ik mijn arm onder die tafel steek bij een Sorbonne bijv. Hij vreet gewoon letterlijk je arm op.
Dus nee, op die manier zou ik dat niet oplossen. Hoe wel, dat is voor mij ook nog steeds met hem een middenweg zoeken.
En eerlijk is eerlijk, met mijn zelf opgevoede puppen durf ik veel meer dan met hem ;) .

Maar dat vind ik ook het enge er aan. Er zijn w.s. wel mensen die denken 'oh dat doe ik ook even' en vervolgens die hond onder de tafel
vandaan sleuren, maar misschien het zelfde effect krijgen als ik met Sorbonne heb. :N: ik moet er niet aan denken.

Ach, ik haal uit alle methodes de dingen die ik zelf prettig vind werken, en tot zover heb ik best leuke honden. :mann:
Ik ben dus geen groot fan van CM. Maar ook niet van MG.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

malinois schreef:Als mijn hond een bal gehakt van mn bord wil jatten en ik ga dat negeren dan vind hij dat vast niet erg... het is zelfbelonend en het zal hem werkelijk een worst zijn of ik hem negeer of niet.
Maar die kans krijgen ze bij jou toch niet? Ze zitten toch niet bij je aan tafel als je aan het eten bent?
Marion.

Weet je waar ik me aan erger?

Aan CM. En MG. enzo. Die afkortingen.... Staan ze in de Dikke van Dale?
Suuz!
Zeer actief

Marion. schreef:Weet je waar ik me aan erger?

lekker blijven ergeren dan zou ik zeggen ;) .... ik doe nu eenmaal niet aan het groene boekje naast mijn pc.... :mrgreen:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
dweysel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American Staffordshire

Ongelezen bericht door dweysel »

Heb mezelf vandaag aangemeld in het bijzonder voor deze discussie .. Ben eindelijk door de selectieprocedure dus ik mag eindelijk een reactie plaatsen. Wij hebben een een American Stafford van 11 maanden, en de serie van Cesar Milan heeft me zeer geinteresseerd. Heb zelfs zijn boek gekocht die nog veel interessanter is.

Is het niet zo dat CM zijn theorie gebaseerd is op het verschil dat hij zag tussen de honden in Mexico (vrije boerderijhonden) en die in Amerika; honden die vaak nauwelijks uitgelaten worden overladen worden met speeltjes en waarbij alles toegelaten wordt en o.a. daardoor apart gedrag door vertonen. Zou het niet zo kunnen zijn dat een hoop leden honden hebben die dit gedrag niet vertonen en dus die correcties ook niet nodig hebben. Want voor de dicipline komt bij CM exercise (fysieke activiteit met je hond) wellicht kan de nederlandse hond in vergelijking met de amerikaanse meer zijn energie kwijt.
Marion.

P!nki schreef:

lekker blijven ergeren dan zou ik zeggen ;) .... ik doe nu eenmaal niet aan het groene boekje naast mijn pc.... :mrgreen:
Super advies. Ga ik doen. Dankjewel!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
malinois schreef:Als mijn hond een bal gehakt van mn bord wil jatten en ik ga dat negeren dan vind hij dat vast niet erg... het is zelfbelonend en het zal hem werkelijk een worst zijn of ik hem negeer of niet.
Maar die kans krijgen ze bij jou toch niet? Ze zitten toch niet bij je aan tafel als je aan het eten bent?

voorbeeld :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

als ik op mn mobiel tik ga ik echt geen hele namen tikken... ben al blij dat er uiteindelijk staat wat ik bedoel met die kleine toetsjes...
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Is DvD ook een Whisperer?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Suuz!
Zeer actief

Jaap* schreef:Is DvD ook een Whisperer?
Nou zeg, wist je dat niet??? :N: :F:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

dweysel schreef:Heb mezelf vandaag aangemeld in het bijzonder voor deze discussie .. Ben eindelijk door de selectieprocedure dus ik mag eindelijk een reactie plaatsen. Wij hebben een een American Stafford van 11 maanden, en de serie van Cesar Milan heeft me zeer geinteresseerd. Heb zelfs zijn boek gekocht die nog veel interessanter is.

Is het niet zo dat CM zijn theorie gebaseerd is op het verschil dat hij zag tussen de honden in Mexico (vrije boerderijhonden) en die in Amerika; honden die vaak nauwelijks uitgelaten worden overladen worden met speeltjes en waarbij alles toegelaten wordt en o.a. daardoor apart gedrag door vertonen. Zou het niet zo kunnen zijn dat een hoop leden honden hebben die dit gedrag niet vertonen en dus die correcties ook niet nodig hebben. Want voor de dicipline komt bij CM exercise (fysieke activiteit met je hond) wellicht kan de nederlandse hond in vergelijking met de amerikaanse meer zijn energie kwijt.
Ik zat echt erover na te denken, waarom is hij inmens populair in de VS (en in het gekke Holland??). En hier in Duitsland totaal niet!
Waardoor komt dat, en nee Duitsland loopt niet achter.

In de VS zijn de mensen toch heel anders, ze hebben een hond en die moet functioneren als een hond. Lukt dat niet, en de hondentrainer komt willen ze snel resultaat zien..... dat lukt die gekke Mexicaan omdat hij (wat ik dus vooral lees in deze discussie) snel en veel bereikt heeft met onderdrukking (in mijn ogen de angst en pijnmethode).

Wordt er ook wel eens gezegd in welke tijdsspanne het bereikt wordt?

En ik geef mijn honden aan geen enkele trainer of weet ik veel wie mee, ze zijn van mij en alleen iemand die mijn respecteert vraag ik wel eens dan even de lijn vast te houden.

Er is geen methode, er zijn meerdere inzichten maar alles berust op één principe die Dorothee Schneider heel duidelijk heeft omschreven. Ik hecht meer waarde aan haar en aan bv Turid Rugaas ;)
Die proberen ons mensen duidelijk te maken hoe een hond denkt, voelt en leert!
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

dweysel schreef:Heb mezelf vandaag aangemeld in het bijzonder voor deze discussie .. Ben eindelijk door de selectieprocedure dus ik mag eindelijk een reactie plaatsen. Wij hebben een een American Stafford van 11 maanden, en de serie van Cesar Milan heeft me zeer geinteresseerd. Heb zelfs zijn boek gekocht die nog veel interessanter is.

Ik durf geen uitspraken te doen over de Nederlandse hond in het algemeen, maar ik denk dat de gemiddelde forumhond meer dan genoeg beweging krijgt. :D

Ik ben met 1 van mijn honden wel aan de slag gegaan met een aantal van CM's dingen, en hoewel dat helemaal geen probleemhond (meer) was, zie ik absoluut verbetering. Lilo vindt het bijvoorbeeld heerlijk, verstand op nul, blik op oneindig en netjes naast doorstappen (richting losloopgebied). Sinds ik een beetje CM gebruik, is ze ook veel makkelijker terug te roepen als dat nodig is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lin&Noa
Zeer actief
Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.

Ongelezen bericht door Lin&Noa »

CM benadrukt de dingen die je stiekem al weet. Namelijk: “calm assertive"

In mijn geval: het omdoen van de halsband vóór het wandelen.
Voorheen keek Noa weg als ik de halsband om wou doen. Bij mijn schoonmoeder (die ook weleens met Noa wandelt) kan Noa niet rustig zitten als Noa weet dat er gewandeld gaat worden. Mijn schoonmoeder zegt met opgeheven stem uiteindelijk: ALLEEE SSSSIT! En Noa blijft opgefokt.

Na de opmerking van CM ben ik met een héél rustige stem (en houding) Noa gaan zeggen (na de hypo van de riem pakken): "Noa....Zit"...
Maximaal twee pogingen zijn nodig.

Je moet op gevoel werken, en het advies van anderen toevoegen. Of it nou van CM is of van MG.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lin&Noa schreef:CM benadrukt de dingen die je stiekem al weet. Namelijk: “calm assertive"

In mijn geval: het omdoen van de halsband vóór het wandelen.
Voorheen keek Noa weg als ik de halsband om wou doen. Bij mijn schoonmoeder (die ook weleens met Noa wandelt) kan Noa niet rustig zitten als Noa weet dat er gewandeld gaat worden. Mijn schoonmoeder zegt met opgeheven stem uiteindelijk: ALLEEE SSSSIT! En Noa blijft opgefokt.

Na de opmerking van CM ben ik met een héél rustige stem (en houding) Noa gaan zeggen (na de hypo van de riem pakken): "Noa....Zit"...
Maximaal twee pogingen zijn nodig.

Je moet op gevoel werken, en het advies van anderen toevoegen. Of it nou van CM is of van MG.
Beetje off-topic, maar hier is halsband om of af altijd een koekie. Dus netjes zitten, koekie, halsband of lijn om, en netjes zitten, halsband of lijn af en koekie. Ik ben verre van een strenge baas, maar ik mot geen gedoe bij aan- en aflijnen, en dus heb ik altijd 2 keurig zittende, kauwende of wachtende honden bij aan- en aflijnen, binnen en buiten. En als ik dat kan, is het dus doodsimpel. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Veel dingen die Cesar in zijn show's laat zien zijn gewoonweg niet van toepassing voor de gemiddelde (Nederlandse) hond. Qua hondenopvoeding en omgang met honden lopen wij al jaren ietwat voor op Amerika, mede dankzij (of ondanks) Martin Gaus.
Dát is iets wat ik Gaus wel moet nageven, hij is een aantal jaar geleden een van de mensen geweest die er voor gezorgd heeft dat de hondenscholen zo'n grote vlucht hebben ondergaan. En dat vind ik een prima ontwikkeling :ok: . Neemt niet weg dat IK verder vrij weinig met Martin Gaus heb. Wat mij betreft lult hij het eea in de ruimte en waait hij met de winden mee.

Ik weet wel dat als ik in zo'n hoge nood zou komen met mijn hond dat ik één van twee in zou willen schakelen, dat ik dan mijn heil zou zoeken bij Cesar.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

De angst- en pijnmethode vind ik niet terug bij CM hoor, de honden hebben wel ontzag voor hem maar dat is vanuit respect en niet vanuit angst.
Wat ik het allerbeste aan hem vind is dat ie zo duidelijk naar de honden toe is.
Ik denk namelijk dat dat het allerbelangrijkste is dat een hond nodig heeft: duidelijkheid.
Als het voor de hond duidelijk is waar hij staat en wat er van hem verwacht wordt zal er een hoop nutteloze ruis wegvallen en daarmee ook een hoop strijd. Heb je mooi tijd voor leuke dingen ;)

Over MG laat ik me verder niet uit, ik heb er weinig goeds over te zeggen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:

Ik zat echt erover na te denken, waarom is hij inmens populair in de VS (en in het gekke Holland??). En hier in Duitsland totaal niet!
Waardoor komt dat, en nee Duitsland loopt niet achter.

In de VS zijn de mensen toch heel anders, ze hebben een hond en die moet functioneren als een hond. Lukt dat niet, en de hondentrainer komt willen ze snel resultaat zien..... dat lukt die gekke Mexicaan omdat hij (wat ik dus vooral lees in deze discussie) snel en veel bereikt heeft met onderdrukking (in mijn ogen de angst en pijnmethode).

Wordt er ook wel eens gezegd in welke tijdsspanne het bereikt wordt?

En ik geef mijn honden aan geen enkele trainer of weet ik veel wie mee, ze zijn van mij en alleen iemand die mijn respecteert vraag ik wel eens dan even de lijn vast te houden.

Er is geen methode, er zijn meerdere inzichten maar alles berust op één principe die Dorothee Schneider heel duidelijk heeft omschreven. Ik hecht meer waarde aan haar en aan bv Turid Rugaas ;)
Die proberen ons mensen duidelijk te maken hoe een hond denkt, voelt en leert!
Dat doet cm ook. En hij laat zien dat het probleem bij de eigenaar ligt en niet bij de hond. Dat laatste mis ik bij de meeste trainers. Daarnaast traint hij niet met pijn en onderdrukking maar met zorgt voor respect en duidelijkheid, dat is iets.heel anders.
Ik heb.nog.nooit een onderdrukte hond gezien bij hem, wel honden met respect.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat vinden jullie die sshhht met die vingers nou voor iets? Ik ben daar nl eens over gaan nadenken en ik moet zeggen dat ik het helemaal niet meer onschuldig vind maar juist heel erg gemeen. Ik begreep al niet waarom die sshhh zo goed werkte maar nu begrijp ik dat wel. Hij steekt altijd zijn gestrekte vingers in de zachte delen tussen de ribben en de heup. Net onder de lende. Dus in de organen. Nu ik daar over nadenken is dat dus hetzelfde als prikken met een vinger in je buik. Ik dacht dat het hem om een bepaald aanrakings-effect ging maar nu besef ik dus dat het gaat om een fysieke reactie die een hond niet kan voorkomen en die hem laat schrikken. Immers, laat je eens prikken in je buik met een tweetal vingers. Wedden dat je zonder dat je het wil je buik aanspant en wegspringt? Ik vind het ineens een beetje sadistisch. :N: Toen ben ik er nog meer over gaan nadenken en ik vraag me af hoe een hond die veel geprikt wordt in zijn organen eigenlijk gaat reageren op handen?

En is het wel humaan om een lichamelijke reactie uit te lokken? Volgens mij is dat nl stiekem heel gemeen en maakt het een hond para. Als ik iets haat is het wel als mensen zo vrij zijn om mij te prikken in mijn ribben of buik om me te laten wegspringen. Puur omdat het een vreselijk iets is en als je het verwacht kan je er helemaal para van worden. Ik vraag me de laatste 2 dagen erg af of dat voor honden niet ook zo geldt en of dat wel goed is voor de relatie met je hond en zijn gevoel over handen. Ik doe dat prikken al nooit omdat ik eigenlijk al dacht dat daar iets niet helemaal fris aan was. Maar dat gevoel krijg ik steeds meer.

Want stel, je zoekt een situatie op waarin je kan schrikken. Meestal als je een schrikeffect verwacht wordt je juist extra allert en schrik je des te harder als het ineens gebeurd. Kijk je naar een thriller dan schrik je vreselijk als ze het schrikmoment aankondigen. In spookhuizen wordt vreselijk veel gegild en geschrokken terwijl je al weet dat dat gaat gebeuren. Dus wil je je hond wel para maken voor je handen en hem die schrikeffecten toedienen om hem van iets af te krijgen. Ik vind zelf dat de honden die CM laat schrikken altijd 1 keer keihard geprikt worden waarbij ze vaak piepen en een meter door de lucht springen om vervolgens helemaal para te worden dat ze weer geprikt worden en dus niet meer in staat zijn zich te richten op dat wangedrag. Maar dat is wel puur vermijding en angst om de prik te krijgen. Hij noemt het wel snap out of it maar is het niet veel meer dan dat? Is het niet gewoon een hele gemene correctie die heel mild over komt?

Voor mensen die niet begrijpen wat ik bedoel, laat eens iemand met twee vingers ferm in je buik of onder je ribben prikken. Zonder dat je je spieren aanspant. En daarna als je het 1 keer gevoeld heb moet je het eens zien aankomen en kijken hoe je dan reageert. Ik zie die vingers in de organen ineens als een best wel pittige erg op gemeen schrikeffect gebaseerde handeling. Ook nog eens met je handen en dus misschien wel helemaal niet goed voor wat je hond van handen vindt die op zijn lichaam komen. Zoals een paard kopschuw kan worden van een harde eigenaar zou een hond van dat prikken wel eens angstig kunnen worden van handen rondom zijn buikstreek. Is dat niet slecht?
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Het geluid komt van de slang. Honden zijn instinctief bang voor slangen. Het graven in de mand is ook nog een oud instinct, waarbij ze controleren of er geen slangen zijn, zo heb ik begrepen. Het pufbandje werkt op basis van dit principe.
De flank van een dier is waar ze door roofdieren het meest worden gegrepen, waardoor ook dit een instinctieve schrikreactie heeft.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hij bootst daarmee een beet na, dat heeft ie ook altijd gezegd. En de kracht er van, dus de intentie, hangt af van de ernst van de overtreding. Ook hier heb ik geen problemen mee dus, de honden ook niet want die reageren er goed op. Een hond die para wordt van zoiets, dus natuurlijk gedrag vertoont in mijn ogen dus gestoord gedrag.
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Bij Onyx werkt die 'beet' ook erg goed. En zij is echt niet bang voor mijn handen.
Afbeelding
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

malinois schreef:Hij bootst daarmee een beet na, dat heeft ie ook altijd gezegd. En de kracht er van, dus de intentie, hangt af van de ernst van de overtreding. Ook hier heb ik geen problemen mee dus, de honden ook niet want die reageren er goed op. Een hond die para wordt van zoiets, dus natuurlijk gedrag vertoont in mijn ogen dus gestoord gedrag.
Precies.
Het is ook een manier om een bepaalde fixatie te stoppen. Hij doet die "beet" ook vaak in de nek. Honden onderling corrigeren elkaar vaak ook door een zachte beet in de nek.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
laeken
Zeer actief

En hoe langer ik hier over aan het nadenken ben, hoe meer ik Gaus gelijk geef. Ik ben zelf tegen prikkers en TT's. Iemand die die dingen wel inzet bekijk ik normaal gesproken al met argusogen. Maar op de een of andere manier was ik door het show-effect en door de manier waarom ze het steeds brachten inclusief de oplossingen erg gecharmeerd van het effect dat hij had op honden. Nu, achteraf ben ik een beetje kritischer geworden en besef ik dat hij alleen problemen aanpakt die met correcties weg gaan, ik besef ineens dat hij rustig hard corrigeert met de prikker, ik besef ineens dat hij gemeen dunne touwtjes in de nek van een hond zet echt hoog achter de oren zodat de hond vooral heel veel pijn en wurgeffecten voelt en ik begrijp dus ineens niet meer hoe ik zo kritiekloos kon zijn. Dat zijn dingen die ik normaal echt middeleeuws vind. Ik vind dat CM veel goede dingen doet, maar hij pakt vooral kortstondig en toch op een fiks harde manier problemen aan die dan weg zijn. Eerst de hond klein maken, dan de hond doortrekken (desnoods tot hij half kokkend op de grond kruipt, en vervolgens de hond laten ervaren dat er niks gebeurd of dat hij een harde correctie krijgt als hij het weer doet. Dat is inderdaad nu ik er over nadenk wel iets waar wij in NL net een beetje vanaf waren. Als je de tijd neemt en je hond een goed nee aanleert kun je dat effect ook bereiken. Dat mis ik aan CM. Waar neemt hij de tijd? Waarom moet het allemaal in dat korte showtje en waar is zijn uitleg over hoe je echt met een hond moet werken? Op termijn. Zonder dat je hem een touwtje in de nek doet? Zonder prikjes in zijn organen? Daar hoor ik te weinig over dus ik wordt ineens veel kritischer. Hoe voedt je volgens CM je pup op? Wanneer moet je volgens hem beginnen met het op de rug drukken van een spartelende pup? Wanneer moet je pup een wurglijntje achter de oren en vanaf welke leeftijd moet je je hond in de organen prikken en hem para maken voor dat gevoel. Dat bevalt me niet meer. :neenee: Wat is nu volgens CM de basis achter de relatie met je hond en zijn opvoeding? Is dat echt alleen dwang en overgave van de hond? Hij verkoopt halsbanden die een dun lijntje in de nek laten zitten. Ik weet nog van vroeger dat als je je hond echt wilde aanpakken je de slipketting hoog en achter de oren moest doen. Wuilus was dan een lam. Dat was puur omdat ze dan hartstikke bang was om de pijn van de ruk aan de ketting te voelen. Ik vind het nogal wat als je je hond zo gaat uitlaten.

Mijn idee is de laatste 2 dagen dat CM goed is om in korte tijd snel je hond door een probleem heen te corrigeren maar dat je vooral niet teveel moet doen wat hij doet als je een normale relatie met je hond wil en niet wil dat je hond constant de staart tussen de benen steekt als jij beweegt en hij denkt dat hij heel misschien iets verkeerd doet. Want netto krijgen honden van hem wel een TT, een prikker waaraan ze ook nog eens rustig omhoog gaan of waar keihard aan gerukt wordt, een slipketting, een wurgtouwtje en dan nog eens die orgaanprikken. Dat vind ik opgeteld eigenlijk helemaal niet kunnen. Wat is daar beter aan dan aan de salto aan de slipketting van Gaus 20 jaar geleden? Het is en blijft wel een hond die een lage houding aanneemt en die correcties gaat vermijden.

Ik heb van die CM heel erg veel geleerd over de kalme baas zijn, geen emoties, je hond voor je iets verwacht onderdanig en afwachtend maken en meer van dat. Fantastisch en lekker duidelijk. Werkt hier waanzinnig. Maar het deel met correcties heb ik persoonlijk helemaal niet nodig daarbij. Ik ga niet vechten met mijn hond zoals Pinki al aangeeft. Ik ga Eva en Cleo niet op hun rug gooien met een muilkorf om en tegen de grond drukken terwijl ik ondertussen een wurgtouwtje aantrek. Dat kun je toch eigenlijk niet normaal vinden? Begrijp me goed, ik was ook veel te kritiekloos. Maar ineens begint me wel duidelijk te worden waar dat alles op gebaseerd is. Extreme probleemhonden prima, maar als basis-opvoeding van je hond? Belachelijk! En waar kan ik vandaan halen hoe je normaal gesproken met je hond om moet gaan? Hoe past dat soort gewurg en geruk in het dagelijks leven? En wat voor relatie met je hond krijg je dan? Ik doe mijn honden nooit wat en ze zijn braaf.

Verder vind ik ook dat CM dingen doet die bazen niet kunnen. Daarna zijn de bazen bij de update na een maand vaak nog bezig met sommige honden. Ik begin de show van CM meer en meer te zien als een soort dierentemmerij. Kijk mij eens die wilde valse hond temmen door hem op de grond te drukken en af te wurgen met een superdun gemeen touwtje. Hoe gaan die bazen dat daarna eigenlijk doen? En wanneer? Tussen het knuffelen op de bank door? :denken: Want nu wordt de verpeste verwaarloosde hond ook nog eens met geweld klein gemaakt zonder dat er werkelijk gepraat wordt over welke structurele problemen aangepakt moeten worden. Ik vind vooral zijn shows leuk waarin hij niet vecht met de honden die al zo vreselijk zielig zijn. Hoe kun je nu een verwaarloosde pitbull na 3 jaar in de tuin met een wurgtouw tegen de vlakte duwen omdat hij tijdens zijn eerste wandeling en tijden uitvalt? Dat kan toch zeker wel anders? :U:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik heb net even ge-SHHHHHHT tegen Suus, ze vindt het vreemd, maar wordt niet bang, heb niet het idee dat ze een slang hoorde.
Volgens mij krijgen die honden idd even een flinke por bij de eerste keren SHHHHHT, zodat het geluid gekoppeld wordt aan een pijnprikkel.
Het lijkt me wel pijnlijk, vaak is 1 of 2 keer prikken genoeg om te volstaan met SHHHHHT (geluid is gelinkt aan pijnprikkel).
Ben het met je eens dat het een training is die gebaseerd is op vermijding van de correctie, of ze daar para van worden weet ik niet.
laeken
Zeer actief

Dus net als de slipketting een beet nabootsen? Dan kom ik toch weer op het punt dat honden elkaar NOOIT richting de organen bijten bij correctie. Toen ik nog 3 honden samen had is dat nog werkelijk nooit voorgekomen. Ik vind het dus gelul dat dat een beet is en dat honden elkaar altijd onder de lende corrigeren met beten. Totaal belachelijk, sorry. Wat hij doet is het effect geven van een vinger in je organen wat een heel naar en erg te vermijden gevoel geeft.

Gaus zei 20 jaar geleden toch ook dat de slipketting een beet in de nek was? Dus dat was goed? :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Renee1966 schreef:Ik heb net even ge-SHHHHHHT tegen Suus, ze vindt het vreemd, maar wordt niet bang, heb niet het idee dat ze een slang hoorde.
Volgens mij krijgen die honden idd even een flinke por bij de eerste keren SHHHHHT, zodat het geluid gekoppeld wordt aan een pijnprikkel.
Het lijkt me wel pijnlijk, vaak is 1 of 2 keer prikken genoeg om te volstaan met SHHHHHT (geluid is gelinkt aan pijnprikkel).
Ben het met je eens dat het een training is die gebaseerd is op vermijding van de correctie, of ze daar para van worden weet ik niet.
Precies, de eerste keer die prik in de buik staat gewoon gelijk aan een keiharde prik in je organen. De honden piepen bijna altijd en springen een meter door de lucht. Niks slangen en normaal hondentaal maar gewoon een nare prik die bij elk dier en ook bij mensen dezelfde reactie uitlokt. Het is een soort pets in je gezicht-effect. Niks anders al lult hij er een verhaal bij. Een slang combineren met een beet is al belachelijk genoeg. En dat mensen hier beweren dat honden elkaar in de organen corrigeren vind ik helemaal van de pot gerukt eerlijk gezegd. Dat heb ik in mijn leven met honden dus nog nooit gezien of van gehoord. :piew:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”