Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

moeilijke eter

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Argos
Actief
Mijn ras(sen): Kuvasz

moeilijke eter

Ongelezen bericht door Argos »

Argos is ontzettend moeilijk met het eten van zijn brokken.

We geven hem drie keer per dag Prins brokken. Maar deze laat hij dus vrij lang staan.
Het kan rustig zijn dat hij twee dagen niet eet, waarna hij dus misselijk wordt en gal overgeeft.
Geel spul met schuim.

Hij krijgt een keer in de twee weken een weekend smuldier, maar dat gaat er prima in.
Helaas is het voor ons niet haalbaar om standaard smuldier te geven omdat dit hier in de omgeving erg moeilijk te krijgen is.

Hij heeft al vanaf pup problemen gehad met zijn maag en vooral darmen. Daarvoor hebben we al regelmatig bij de dierenarts gelopen.
Hij heeft ook een tijdje van die speciale allergievrije brokken gehad van de dierenarts, maar daar werd het ook niet beter van.

Vanaf dat we hem bij de fokker gehaald hebben heeft hij eigenlijk altijd Prins brokken gegeten.
Na een tijdje gaf de dierenarts aan dat dit misschien wel het probleem zou kunnen zijn en hebben we een aantal soorten brok geprobeerd, onder andere een kip variant.
Dit hielp eigenlijk alleen van de wal in de sloot, want hij werd er niet beter van.
Na toch weer teruggeschakeld te zijn op de prins brokken werden uiteindelijk zijn maag en darmen rustig.
Maar nu heeft meneer besloten dat hij zich niet lekker gaat voelen van brokken eten, en laat hij ze dus staan.
met als resultaat dat hij alsnog ziek wordt.
Als wij er met veel moeite de brokken wel in krijgen knapt hij meteen op en gaat aan het spelen en klieren.

Iemand enig advies hoe we hem weer aan zijn verstand gepeuterd krijgen dat hij zich lekkerder voelt als hij wel eet?

We hebben al geprobeerd om na tien minuten de bak weer weg te halen en dit een paar dagen vol te houden.
Maar hij eet dan gewoon rustig een dag of 4 niet, en wordt dan ook echt misselijk, ziek en suf.

Daarnaast hebben we het geprobeerd met smuldier over de brokken.
het enige resultaat is dan dat hij een hap smuldier met brok neemt, de smuldier doorslikt en de brokken weer uitspuugt.

Ik wordt er onderhand redelijk wanhopig van.

Hij weegt onderhand een kleine 40 kilo voor een kuvasz van ruim 70cm hoog.
Hij is dus behoorlijk aan de magere kant.

Ik hoop dat het verhaal dus een beetje duidelijk is en dat iemand nog tips kan geven.
dagmar88
Zeer actief

Re: moeilijke eter

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ik zou een klein diepvrieskastje aanschaffen en Smuldier groot in slaan.
Argos
Actief

Ik vergeet er nog bij te vermelden dat wij en de fokker verwachten dat de problemen die hij als pup met zijn darmen gehad heeft gewoon pup problemen zijn.

Meer pups schijnen erg gevoelig te zijn voor maag/darm problemen.

Wij verwachten zelf dat het probleem weg komt bij het een paar keer wisselen van brok als jonge hond.
Hij heeft daarnaast meerdere problemen gehad zoals demodex en een paar keer een flinke oogontsteking waarvoor hij medicijnen moest.

Wij hebben zelf het idee dat hij op dit moment geen problemen meer heeft met zijn darmen omdat hij het prima doet als hij gewoon eet.
Het probleem ligt dus volgens ons puur bij dat hij denkt dat hij er ziek van wordt, daarom dus niet eet, en zich dan ziek gaat voelen door een tekort aan voedsel.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou hem toch helemaal op de smuldier zetten, dan maar een klein vriezertje aanschaffen :wink:
Afbeelding
mum

Ongelezen bericht door mum »

of zelf samenstellen kan ook
Argos
Actief

We hebben hier een grote vriezer staan, en hebben al vaker smuldier groot ingeslagen.

Het is alleen wel een flinke Kuvasz, dus de smuldier is zo weer op!
En het weer aanvullen is dus echt een probleem.

Ik woon in Duitsland, en hier is dat dus niet zo makkelijk te krijgen helaas.

Daarnaast stopt hij ook met eten als hij langer dan een week smuldier gehad heeft.
Dan is blijkbaar de "lekker" er ook wel af. :hmmm:
Argos
Actief

Zelf samenstellen heb ik ook over nagedacht, maar is dat niet enorm veel werk?

Dit omdat ik full-time werk en daarnaast ook nog wat tijd over wil houden om te wandelen en trainen met de hond.

( hij gaat overigens gewoon mee naar mijn werk, dus zit niet alleen )
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Afwisselen met andere kvv soorten of hebben ze geen kvv in duitsland?
Afbeelding
Argos
Actief

Ik heb wel rodi gevonden in de supermarkt, maar dit wordt een erg prijzig grapje voor zo'n grote hond.
Daar gaat namelijk behoorlijk wat in met zijn gewicht en bewegingspatroon.

Dit is dus helaas niet betaalbaar voor ons.
mum

Ongelezen bericht door mum »

ik vind het ook niet makkelijk, ik zie soms door de bomen het bos niet meer, en overal lees je weer wat anders, en daar word het niet makkelijker van, ik wil me graag meer verdiepen in nrv, omdat ik barf af en toe moeilijk te begrijpen vind, nu ben ik ook geen wiskundekei ofsow, maar van barf vind ik het vooral lastig hoeveel je moet voeren van alles, ik denk liever in aantallen, en niet in procenten, ik wil iig van kvv af omdat je ook niet precies weet wat er inzit en op de vragen aan fabrikanten kreeg ik van die vage halve bak antwoorden
Dus ik zou zeggen; Veel succes
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Darmproblemen, afgewisseld met huidproblemen.
Dit is een heel lastig en vervelend probleem. Soms kan het opgelost worden met aangepaste barf of gekookte voeding, maar er zijn ook honden die als pup zo beschadigd zijn door entstoffen en medicijnen, dat ze er nooit meer van af komen.

Ik denk dat jullie het beste eens kontakt kunnen opnemen met een klassiek homeopaat of een alternatief diergeneeskundige om te laten onderzoeken wat er precies aan de hand is.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
http://barf-natuurlijk.nl/barf/barf_gra ... lemen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dierengek
Actief
Mijn ras(sen): een oudduitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door dierengek »

Argos schreef:We hebben hier een grote vriezer staan, en hebben al vaker smuldier groot ingeslagen.

Het is alleen wel een flinke Kuvasz, dus de smuldier is zo weer op!
En het weer aanvullen is dus echt een probleem.

Ik woon in Duitsland, en hier is dat dus niet zo makkelijk te krijgen helaas.

Daarnaast stopt hij ook met eten als hij langer dan een week smuldier gehad heeft.
Dan is blijkbaar de "lekker" er ook wel af. :hmmm:
De fokker van onze hond die in duitsland woont voert alleen maar kvv ze laten dit gewoon bezorgen.
Ik denk dus dat er best wel wat te krijgen is ik weet niet waar je in duitsland woond er zijn namelijk zoveel verschillende merken te krijgen en anders barf geven en lekker stoppen met de brokken geeft voor bijde maar een hoop stress
Afbeelding
Argos
Actief

We zijn het alternative circuit al in geweest.

We hebben een haaronderzoek laten doen en daar kwamen inderdaad weerstand problemen, maag/darm problemen en problemen met de skelet opbouw uit. Daarnaast bleek dat hij slijmvlies problemen zou hebben waardoor hij steeds oogontstekingen kreeg.

Daarvoor heeft hij verschillende homeopatische medicijnen gehad en hij knapte daarna enorm op.
Bij het laatste haaronderzoek bleek ook dat alles nu weer flink de goede kant op ging.

Ik kan idd misschien KVV thuis laten bezorgen, dat kan ik wel eens proberen.
Even op internet zoeken of ik ergens iets kan vinden.

Het meest irritante hieraan vind ik dat hij het dus op dit moment wel goed doet op brokken.
Ik kan dus wel overschakelen weer op KVV of ander voer, maar ik vraag me af of dat het probleem oplost.

Omdat er zoveel gedaan is met medicatie en verschillende voersoorten heb ik juist het idee dat daar het probleem wegkomt.

Hij is volgens mij meer een stukje stijfkoppigheid van de hond.
Iemand ook nog enig idee hoe ik zou kunnen proberen de brokken eens eerst in de hond kan krijgen?
Dit omdat ik zeker wil weten dat dat niet het probleem is voor ik weer moeilijk moet gaan doen om aan de juiste voersoort te komen.

Ik was juist zo blij dat ik hem nu eindelijk iets kon voeren wat ook makkelijk te krijgen was hier in de buurt.
Als dan toch blijkt dat het echt aan de brokken ligt wil ik er zeker wel moeite voor doen hoor!

Maar heb nu echt het idee dat hij mij en zichzelf het onnodig moeilijk maakt. :(
dagmar88
Zeer actief

Argos schreef:Zelf samenstellen heb ik ook over nagedacht, maar is dat niet enorm veel werk?

Dit omdat ik full-time werk en daarnaast ook nog wat tijd over wil houden om te wandelen en trainen met de hond.

( hij gaat overigens gewoon mee naar mijn werk, dus zit niet alleen )
Valt best mee;
-ik koop de grotere dingen gevarieerd in (kip/haas karkas, vis, onbewerkte pens, hert, zebra, zo veel mogelijk diersoorten)
-daarbij maak ik voor meerdere weken/maanden mixen (kippennekken, schapenvet en verschillende organen van diverse diersoorten, plat invriezen in grote diepvrieszakken met zo'n druksluiting, daar voeg ik na het ontdooien nog ei, knoflook, biogarde, honing etc. aan toe)

's ochtends eten ze Smuldier of zo'n mix, 's avonds vers, 1 x per week vis, 1 x per week pens en 1 x per week vasten.
Ik heb ook een budget :F: en zo vallen de kosten behoorlijk mee en ben je er niet overdreven veel tijd aan kwijt.
Her portioneren doe je in één keer voor langere tijd en het enige waar je aan moet denken is dat wanneer je het ontbijt geeft, je het avondeten uit de vriezer haalt.
nuuz
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler kruising met zeehond en Argentijnse loeder

Ongelezen bericht door nuuz »

Onze hond is ook een moeilijke eter en vind smuldier lekkerder als zijn brokken nou mengen wij zijn brokken met het smuldier en laten het gewoon staan meestal eet hij ze gewoon op, alleen hij is zelfs zo erg dat hij de brokken tussen het vlees uit haald en soms gewoon op de grond legt... :mep: Maar gewoon volhouden hier werkt het nu eindelijk!

Sterkte! (ik weet hoe moeilijk het is!)
Wie het laatst lacht is traag van begrip...

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Argos schreef:We zijn het alternative circuit al in geweest.

We hebben een haaronderzoek laten doen en daar kwamen inderdaad weerstand problemen, maag/darm problemen en problemen met de skelet opbouw uit. Daarnaast bleek dat hij slijmvlies problemen zou hebben waardoor hij steeds oogontstekingen kreeg.

Daarvoor heeft hij verschillende homeopatische medicijnen gehad en hij knapte daarna enorm op.
Bij het laatste haaronderzoek bleek ook dat alles nu weer flink de goede kant op ging.

Ik kan idd misschien KVV thuis laten bezorgen, dat kan ik wel eens proberen.
Even op internet zoeken of ik ergens iets kan vinden.

Het meest irritante hieraan vind ik dat hij het dus op dit moment wel goed doet op brokken.
Ik kan dus wel overschakelen weer op KVV of ander voer, maar ik vraag me af of dat het probleem oplost.

Omdat er zoveel gedaan is met medicatie en verschillende voersoorten heb ik juist het idee dat daar het probleem wegkomt.

Hij is volgens mij meer een stukje stijfkoppigheid van de hond.
Iemand ook nog enig idee hoe ik zou kunnen proberen de brokken eens eerst in de hond kan krijgen?
Dit omdat ik zeker wil weten dat dat niet het probleem is voor ik weer moeilijk moet gaan doen om aan de juiste voersoort te komen.

Ik was juist zo blij dat ik hem nu eindelijk iets kon voeren wat ook makkelijk te krijgen was hier in de buurt.
Als dan toch blijkt dat het echt aan de brokken ligt wil ik er zeker wel moeite voor doen hoor!

Maar heb nu echt het idee dat hij mij en zichzelf het onnodig moeilijk maakt. :(
Ik denk niet dat jouw hond het zich onnodig moeilijk maakt; met zijn maag/darm problemen en problemen met de skelet opbouw lijkt hij precies te weten wat hij nodig heeft :tongue:
Ik zou niet verder aanmodderen met brok en die moeite voor hem doen; vers en smuldier glutenvrij afwisselen zodat het lekker blijft.

Grote kans dat de problemen dat ver opgelost zijn. Daarbij, wanneer hij met smaak zou eten in plaats van tegen heug en meug uit pure noodzaak zou dat toch onbetaalbaar zijn?
Argos
Actief

Dat is natuurlijk waar.

Ik ga vandaag meteen kijken of ik de smuldier te pakken kan krijgen en dan meteen maar een vriezer vol bestellen.
Het scheelt dat we een enorme vriezer hebben.

Bedankt voor de tips! :lol1:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

in duitsland is er genoeg te krijgen qua vers en kvv, ook qua bezorgen, moet je even googelen ;).
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh en ik zou zijn eten niet laten staan
10 minuten geven om te eten en als hij het dan niet opheeft weghalen en bij de volgende keer voeren weer geven.
een hond die de hele dag de beschikking heeft over eten zal daar niet enthousiaster van gaan eten ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Argos
Actief

Ik heb zojuist een bestelling geplaatst bij lotgeringen.

Ik werk in Nederland en bedacht dat ik het daar natuurlijk ook kan laten bezorden.
Als ik het in een koelbox vervoer naar huis moet dat wel goed gaan.
Maar eens kijken of dat werkt.

Zijn bak blijft sowieso ook niet staan. Hij heeft een kwartier om het op te eten en daarna haal ik zonder iets te zeggen gewoon de bak weer weg.
Dit doen we al een maand of twee, maar dit helpt dus duidelijk niet.

Als we de bak neerzetten moet hij inderdaad altijd eerst zitten, en op ons commando "toe maar" mag hij het opeten.
Het kwijl druipt uit zijn bek als hij voor de bak zit en zodra wij het commando geven vliegt hij in de bak.
Alleen is het daarna 1 snuffel en hij draait zich weer om. Er gaat geen hap in.

Vreemd beest :lol1:

Ik ga het nu maar eens met de Lotgaringen proberen.
Daar zijn ook een hoop verschillende varianten van de krijgen, dus afwisseling moet dan ook lukken.

Iemand hier ervaring mee, wat de voor een de nadelen zijn van Lotgering?
Argos
Actief

De reden dat ik hem drie keer per dag voor overigens is omdat hij misselijk wordt en overgeeft als hij te lang niet eet.
Vandaar dat we de maaltijden dus op drie keer per dag verdeelt hebben zodat hij langer zijn maag vol heeft.

Maar dat werkt alleen als hij wel eet dus. :scratch:
dierengek
Actief

ik voer ook lotgering echt heerlijk vind ze het net ook weer een nieuwe bestelling gedaan.
ik weet niet hoeveel je hebt besteld maar 1 krat is bij mij 2 vrieslades vol ik denk dat je dus wel een koelbox extra moet mee nemen.
ik hoop dat je hond er ook zo van gaat smullen
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Bob is ook een moeilijke eter :19:
Hij eet gelukkig wel Lotgering maar van een bord en niet uit zijn bak :piew: Eten in een bak was 1 hapje en dan wegwezen :oohja:
En de groeten van de mannen :zwaai
Argos
Actief

Is lotgering net als smuldier een compleet voer of moet ik daar nog iets bij tegen voeren?

Sorry, ik ben een complete leek, maar wil het graag goed doen voor Argos.
dierengek
Actief

Argos schreef:Is lotgering net als smuldier een compleet voer of moet ik daar nog iets bij tegen voeren?

Sorry, ik ben een complete leek, maar wil het graag goed doen voor Argos.
het is gewoon zoals op de site staat compleet voer
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Argos schreef:Als we de bak neerzetten moet hij inderdaad altijd eerst zitten, en op ons commando "toe maar" mag hij het opeten.
Het kwijl druipt uit zijn bek als hij voor de bak zit en zodra wij het commando geven vliegt hij in de bak.
Alleen is het daarna 1 snuffel en hij draait zich weer om. Er gaat geen hap in.

Vreemd beest :lol1:
Heeft hij geen tandheelkundig probleem? Want kennelijk heeft hij wel eetlust.
Argos
Actief

Problemen met zijn gebit zijn door de dierenarts al uitgesloten.

Dat is dus het probleem niet.

Hij kauwt ook gewoon op zijn botjes en vlees en koekjes wil hij ook zonder probleem wel eten.

Hij heeft een tijdje geëxpandeerde brokken gehad, en daar werd hij misselijk van.
Dat heeft hij op den duur aan elkaar gelinkt. brokken = misselijk.

Nu ruikt hij aan de brokken, denkt dan, ik wordt daar misselijk van en laat ze staan.
Waarna hij dus misselijk wordt omdat hij niet eet en dat is dan natuurlijk de schuld van de brokken.

Omdat ik het vlees nog niet binnen heb en hij toch wat moet eten heb ik hem de laatste dagen de brokken in een fles gedaan.
Zo is brokken eten leuk en gaat het er prima in.

En voor de rest gewoon wachten tot het vlees binnen is, dan is het hele probleem weg. :D
flatcoat4ever
Actief
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door flatcoat4ever »

Als eerste laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat je je hond verwent, die weten gewoon niet wat het is, tuurlijk is het zo dat negatieve aandacht ook aandacht is, Kortom kan alleen maar zeggen dat ik weet om zo'n hond te hebben, na 6 jaar kl*ten met brokken, uiteindelijk overgestapt op BARF, dat gaat, maar denk niet dat ie nu wel met plezier eet hoor, vlgs mij soms alleen omdat zijn will to please het 'm ertoe 'dwingt'
competitie wil soms werken, maar niet bij die van mij, wil jij wat ik heb, mijn hond doet een stap terug, be my guest, of het nu honden of katten zijn.

Tip.... wat bij mij een tijdje werkt tijdens de brokkenperiode was mijn handen insmeren met leverpastei (goedkoopste vd Aldi) en daarna door de brokken, heeft paar maand gewerkt daarna likte die brokje voor brokje af en spuugde die dan vrolijk terug.
Vangspelletjes kon ie goed dus soms werkte het brok voor brok naar binnen te gooien (ja je bent ff bezig)
Bak weghalen of niet geen enkel effect.

Flash is nu 12,5 jaar, krijgt wat moeite met doorknippen van botten en krijgt wat vaker KVV en ook dat is geen doorslaand suc6, hoe natter het is hoe meer hij er van gruwt, dus ontdooien in een zeef (dan zie je dat veel KVV wel heel veel vocht bevat!) scheelt al weer, dan helpt het nog om met vinger klein beetje voer in zijn bek te stoppen net alsof dat als ie het proeft ineens bedenkt verrek ik kan diet eten.
Flash heeft al ruim 7 jaar een te traagwerkende schildklier, krijgt hier medicatie voorde meeste honden zijn dan traag en dik, niet die van mij, wat voor mij overigens een eye- opener was kwam toen ik in gesprek kwam met Rob Gerritsen, internist v/d Kompaan te Ommen, die zei dat Flash erg goed luisterde naar zijn lichaam, hij verbrand traag heeft dus niet veel energie nodig en eet dan alleen wat ie lekker vind. Dus GF mixen horen daar echt niet bij
Het enige echt positieve dat ik heb gemerkt sinds ik de brokken de brokken liet, en er zelf een goed gevoel bij heb dat als ie dan niet veel eet ik tenminste weet dat wat ie naar binnen krijgt top is en op BARF overstapte is dat ie smorgens niet meer misselijk was en galbraakte, oh wat zielig was dat altijd alsof het uit puntje van zijn staart moest komen, het ph van zijn maag is nu bezig om botten te verteren en plaagt 'm niet meer.
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel
Afbeelding
Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”