Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe zit dat nou??
Moderator: moderatorteam
-
AmvS&J
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): labrador
- Aantal honden: 2
Hoe zit dat nou??
Mijn pup moet nog regelmatig naar buiten, na het slapen, na het eten, na het spelen, enz.
Maar nou heb ik ook begrepen dat je ze hun eten pas na het uitlaten moet geven i.v.m. de kans op een maagdraaiing.
Hoe zit dat nou?? Moet ik nou wel of niet naar buiten met 'm als 't ie net gegeten heeft?
Misschien een stomme vraag, maar ik weet het echt niet.
Maar nou heb ik ook begrepen dat je ze hun eten pas na het uitlaten moet geven i.v.m. de kans op een maagdraaiing.
Hoe zit dat nou?? Moet ik nou wel of niet naar buiten met 'm als 't ie net gegeten heeft?
Misschien een stomme vraag, maar ik weet het echt niet.
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
Re: Hoe zit dat nou??
Je kunt best naar buiten om even te laten poepen/plassen maar je moet ze niet een uur na het eten alweer laten rennen of springen.
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
-
domenique
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack hussel, AB en nog een mengelmoes
indd wat strega zegt, gewoon even een plasje of een poepje na het eten kan.
zolang er niet direct druk en wild gespeeld wordt.
na het eten even opletten of je een drang tot plassen of poepen ziet, snel optillen naar buiten plasje/poepje doen, koekie erin en klaar! weer naar binnen.
zo heb ik het 2 weken gedaan toen vond meneer het wel genoeg met getild worden ofzo en vond het tijd om zindelijk te worden
om heeeeeeeeeeel af en toe een klein plasje binnen te doen, bij thuisblijven.
zolang er niet direct druk en wild gespeeld wordt.
na het eten even opletten of je een drang tot plassen of poepen ziet, snel optillen naar buiten plasje/poepje doen, koekie erin en klaar! weer naar binnen.
zo heb ik het 2 weken gedaan toen vond meneer het wel genoeg met getild worden ofzo en vond het tijd om zindelijk te worden

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Daar zijn de meningen anders nogal over verdeeld, er zijn ook onderzoeken gaande waaruit blijkt dat maagtorsies juist vaker in rust voorkomen.
Bovendien schijnen pups ook niet zo tot de risikogroep te horen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, dan kom je het verste.
De puppytijd is een harstikke leuke tijd, zonde als die verpest wordt door allerlei doemdenkbeelden
Je kunt met een kleine pup sowieso beter niet van die enorme lange wandelingen doen, korter en vaker is beter voor ze.
Bovendien schijnen pups ook niet zo tot de risikogroep te horen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, dan kom je het verste.
De puppytijd is een harstikke leuke tijd, zonde als die verpest wordt door allerlei doemdenkbeelden
Je kunt met een kleine pup sowieso beter niet van die enorme lange wandelingen doen, korter en vaker is beter voor ze.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Op het moment heb ik nog 4 pups hier lopen van 9 weken en meteen na het eten zijn ze superactief en spelen zeker een uur zeeeeeer fanatiek met elkaar. Ik maak me geen moment druk om een maagdraaiing eerlijk gezegd.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
Waarom zou het juist in rust gebeuren? Mijn moeder heeft jaren bij een dierenarts gewerkt en die waarschuwde altijd voor te veel activiteit, lijkt me dat ze dat wel uit ervaring hebben geconstateerd toch?
Ik vind het ook veel logischer klinken en het lijkt me hoe dan ook niet prettig om met een volle maag heel druk te gaan doen.
Hoe dan ook: als je merkt dat je hond wel wil poepen/plassen maar het niet lukt: altijd naar de DA gaan
.
Hoe dan ook: als je merkt dat je hond wel wil poepen/plassen maar het niet lukt: altijd naar de DA gaan
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Voor zover ik begrepen heb is het überhaupt niet duidelijk waarom een torsie gebeurt en zijn er onderzoeken gaande om dat goed op een rijtje te krijgen.Strega schreef:Waarom zou het juist in rust gebeuren? Mijn moeder heeft jaren bij een dierenarts gewerkt en die waarschuwde altijd voor te veel activiteit, lijkt me dat ze dat wel uit ervaring hebben geconstateerd toch?Ik vind het ook veel logischer klinken en het lijkt me hoe dan ook niet prettig om met een volle maag heel druk te gaan doen.
Hoe dan ook: als je merkt dat je hond wel wil poepen/plassen maar het niet lukt: altijd naar de DA gaan.
Het is in elk geval niet zo dat torsies altijd na of tijdens activiteit gebeuren, de meeste schijnen juist in rust voor te komen.
Inzichten veranderen met de tijd en dat lijkt wat dit onderwerp betreft ook zo te zijn.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- eternal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Ik reageer eigenlijk bijna nooit.
Maar wilde hier toch wat zeggen..
Een hond kan ook in rust een maagtorsie krijgen. Mijn hond is een jaar geleden overleden eraan. Terwijl ze niet had gegeten of had gedronken of gespeeld. Ze had bij mij op de bank gelegen en toen ze eraf liep zag ik aan haar dat het niet goed was.
Het is nooit duidelijk bewezen hoe zo iets nou kan ontstaan.
De honden van me moeder. 2 kleintjes 1 grote gaan na het eten altijd gelijk naar buiten (ze laten zich zelf uit) wonen op de camping van me ouders. Zijn camping honden. Dus doen ook rennen vliegen en springen na het eten, maar nergens last van.
Ik denk ook dat het aan de hond ligt... Sara liet ik als pup zijnde ook altijd na het eten uit. Geen grote wandeling maar een klein blokje zodat ze iedergeval haar behoefte kon doen..
Maar wilde hier toch wat zeggen..
Een hond kan ook in rust een maagtorsie krijgen. Mijn hond is een jaar geleden overleden eraan. Terwijl ze niet had gegeten of had gedronken of gespeeld. Ze had bij mij op de bank gelegen en toen ze eraf liep zag ik aan haar dat het niet goed was.
Het is nooit duidelijk bewezen hoe zo iets nou kan ontstaan.
De honden van me moeder. 2 kleintjes 1 grote gaan na het eten altijd gelijk naar buiten (ze laten zich zelf uit) wonen op de camping van me ouders. Zijn camping honden. Dus doen ook rennen vliegen en springen na het eten, maar nergens last van.
Ik denk ook dat het aan de hond ligt... Sara liet ik als pup zijnde ook altijd na het eten uit. Geen grote wandeling maar een klein blokje zodat ze iedergeval haar behoefte kon doen..
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
dat is dus achterhaald, is gebleken uit onderzoeken.Strega schreef:Waarom zou het juist in rust gebeuren? Mijn moeder heeft jaren bij een dierenarts gewerkt en die waarschuwde altijd voor te veel activiteit, lijkt me dat ze dat wel uit ervaring hebben geconstateerd toch?Ik vind het ook veel logischer klinken en het lijkt me hoe dan ook niet prettig om met een volle maag heel druk te gaan doen.

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Is het niet zo dat alleen grote honden maagtorsie kunnen krijgen? Of komt het ook bij kleinere rassen voor? Ik heb er eigenlijk nooit een moment bij stil gestaan en Boyke afwisselend voor of na het lopen te eten gegeven. Zou het zoals met de meeste aandoeningen niet vooral een kwestie van aanleg en bouw zijn 
-
amber81
bij ons spelen de honden ook altijd na het eten, het liefste zelfs, springen en gek doen. Ik ben ermee opgehouden te denken dat dat niet goed was, omdat ze juist een aantal keren ziek zijn geworden doordat ze na het eten gewoon moesten gaan liggen en niets doen. Geen torsie, ik weet het, maar toch voor mij opvallend.
Torsies komen volgens mij bij alle maten voor, maar voornamelijk bij grote honden iser een grotere kans. Ik denk dat het gewoon altijd kan gebeuren, hoor.
Torsies komen volgens mij bij alle maten voor, maar voornamelijk bij grote honden iser een grotere kans. Ik denk dat het gewoon altijd kan gebeuren, hoor.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik zou mijn honden niet laten zwemmen na het eten maar een klein blokje om kan best. Hier doen ze ook vaak druk na het eten, dan hebben ze hun brandstof weer bijgevuld 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hier hou ik daar geen rekening mee.
Ga ze niet opsluiten of inperken om iets wat ze misschien ooit zullen kunnen krijgen.
Als het dan zo moet zijn zal het ook gebeuren in de bench in rust.
Ze kunnen ook een hartaanval krijgen tijden spelen of een poot breken.
Ook kanker ,maar laat preventief ook niet alles weghalen.
Ga ze niet opsluiten of inperken om iets wat ze misschien ooit zullen kunnen krijgen.
Als het dan zo moet zijn zal het ook gebeuren in de bench in rust.
Ze kunnen ook een hartaanval krijgen tijden spelen of een poot breken.
Ook kanker ,maar laat preventief ook niet alles weghalen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
AmvS&J
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): labrador
allemaal bedankt voor het reageren.
Volgens mij is het laatste dus nog niet gezegd over dit onderwerp. Blijft lastig. Ik moet vanmiddag naar de DA voor zijn inenting, zal het daar ook eens vragen!
Volgens mij is het laatste dus nog niet gezegd over dit onderwerp. Blijft lastig. Ik moet vanmiddag naar de DA voor zijn inenting, zal het daar ook eens vragen!
-
Strega
- Zeer actief
Ik zeg ook niet dat het daarom waar is, ik zeg alleen dat ik het niet begrijp en meer uitleg wilInge O schreef:niet alles wat logisch klinkt hoeft daarom ook de waarheid te zijn, als ik zo buiten kijk vind ik het eigenlijk veel logischer dat de aarde plat zou zijn en dat is ze ook nietStrega schreef:Waarom zou het juist in rust gebeuren? Mijn moeder heeft jaren bij een dierenarts gewerkt en die waarschuwde altijd voor te veel activiteit, lijkt me dat ze dat wel uit ervaring hebben geconstateerd toch?Ik vind het ook veel logischer klinken en het lijkt me hoe dan ook niet prettig om met een volle maag heel druk te gaan doen.
.
er zijn inderdaad meer dan sterke aanwijzingen (uit recent onderzoek) dat rust na de maaltijd een grotere kans geeft op torsie dan beweging, meer nog : rustig spelen geeft weer nog minder kans dan een beetje rustig rondsloffen.
wat heeft dat advies met torsie te makenHoe dan ook: als je merkt dat je hond wel wil poepen/plassen maar het niet lukt: altijd naar de DA gaan.
?
En dat advies omdat als een hond een maagtorsie heeft er niets uit kan, dus als je hond niet kan poepen of plassen kán dat door een maagtorsie komen. Althans, zo is het mij verteld. Ik heb er verder gelukkig geen ervaring mee.
- eternal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Dat een hond niet kan poepen door een maagtorsie is niet waar.
Mijn hond was daar een voorbeeld van. Ondanks dat ze een bal inhaar buik had zo zag het er namelijk uit.Wilde ze nog wel poepen want dat dachten we als eerst dat ze misschien last had van haar maag en moest poepen en dat was ook zo. Maar later bleek dus dat ze een maagtorsie had.
Het komt inderdaad meer voor bij grotere honden sara was een RR.
Mijn hond was daar een voorbeeld van. Ondanks dat ze een bal inhaar buik had zo zag het er namelijk uit.Wilde ze nog wel poepen want dat dachten we als eerst dat ze misschien last had van haar maag en moest poepen en dat was ook zo. Maar later bleek dus dat ze een maagtorsie had.
Het komt inderdaad meer voor bij grotere honden sara was een RR.
-
Strega
- Zeer actief
Hmm typisch gevalletje van iets met een klop en een klepel :N: .
-
Strega
- Zeer actief
Hahahaha ik moet hardop lachen, wat suf!Inge O schreef:een klép en een klepelStrega schreef:Hmm typisch gevalletje van iets met een klop en een klepel :N: .![]()
.
Een KLOK en een een klapel bedoelde ik... O my, KLEPEL zo. Pff, ik draai door
-
Strega
- Zeer actief
En dan de topictitel
. Af en toe vraag ik me echt af of ze de hersens wel hebben bijgeleverd toen ik werd geboren hoor
.