Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraag aan dekreueigenaren
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Vraag aan dekreueigenaren
Voelen jullie je ook fokker?Dus net als de teefeigenaar?
Ik vraag dit omdat ik het zo vreemd vind dat veel dekreueigenaren zich geen fokker voelen terwijl het toch ook de pups van hun hond zijn die rond lopen.
Ik vraag dit omdat ik het zo vreemd vind dat veel dekreueigenaren zich geen fokker voelen terwijl het toch ook de pups van hun hond zijn die rond lopen.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Tamara&Dana
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier
Re: Vraag aan dekreueigenaren
Mijn reu gaat binnenkort een teef dekken.
Ik voel me niet de fokker van dat nest maar vind wel dat ik een bepaalde verantwoording heb
deze teefeigenaar te helpen mochten er honden terug komen om wat voor reden dan ook.
Het blijven honden uit mijn reu en ik vind niet als je beslist je honden in te zetten voor fok
dat je dan heel zwart wit kan zeggen ik ben de fokker niet ik heb alleen mijn reu ter dekking gezet.
Mijn reu zal niet bijzonder vaak ingezet worden voor het fokken dus kan ik zeggen klaar te staan voor
hulp aan de teefeigenaar.
Iemand die zijn reu veelvuldig in zet kan moeilijk altijd maar klaar staan voor de pups of teefeigenaren.
Maar dan komt bij mij gelijk de vraag waarom je reu veelvuldig inzetten als je met een goed doordacht
fokprogramma ook wat moois kan bereiken.
Ik voel me niet de fokker van dat nest maar vind wel dat ik een bepaalde verantwoording heb
deze teefeigenaar te helpen mochten er honden terug komen om wat voor reden dan ook.
Het blijven honden uit mijn reu en ik vind niet als je beslist je honden in te zetten voor fok
dat je dan heel zwart wit kan zeggen ik ben de fokker niet ik heb alleen mijn reu ter dekking gezet.
Mijn reu zal niet bijzonder vaak ingezet worden voor het fokken dus kan ik zeggen klaar te staan voor
hulp aan de teefeigenaar.
Iemand die zijn reu veelvuldig in zet kan moeilijk altijd maar klaar staan voor de pups of teefeigenaren.
Maar dan komt bij mij gelijk de vraag waarom je reu veelvuldig inzetten als je met een goed doordacht
fokprogramma ook wat moois kan bereiken.

- Aiske
- Zeer actief
Het eerste nestje van mijn reu was bij ons in huis
Maar ook de 2 nesten die er nu aan gaan komen volg ik op de voet, ik ben ook heel blij dat
de teef-eigenaren mij zo goed op de hoogte houden want dat moet je ook maar treffen.
Dus ja ik voel me als reu-eigenaar ook fokker maar ik sta dan ook dubbel in de schoen zullen we maar zeggen
Maar ook de 2 nesten die er nu aan gaan komen volg ik op de voet, ik ben ook heel blij dat
de teef-eigenaren mij zo goed op de hoogte houden want dat moet je ook maar treffen.
Dus ja ik voel me als reu-eigenaar ook fokker maar ik sta dan ook dubbel in de schoen zullen we maar zeggen
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Nanna schreef:Nee. De eigenaar van de teef maakt de keuze voor de reu en die is dus bepalend.marian* schreef:Voelen jullie je ook fokker?Dus net als de teefeigenaar?
Jij maakt verder alleen nog maar uit of je je reu er voor uit wilt lenen of niet.
Tis natuurlijk wel leuk, puppies van je eigen reu
De teefeigenaar kiest inderdaad,maar jij als reueigenaar kunt bepalen of die teef wel door jouw reu gedekt mag worden lijkt mij.
Zoals hierboven door Aiske en Tamara zeggen om te gaan hiermee zie ik het ook;het zijn tenslotte ook de genen van jouw reu die rond gaan lopen.Dus help je in geval van terug komen van pups bij het zoeken naar andere eigenaren bijvoorbeeld.
Waarom alles bij de teefeigenaar leggen?

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Nanna schreef:Ik zou als teefeigenaar niet erg blij zijn met andere bemoeienis van de reu-eigenaar anders dan het toestaan van een dekking. Als fokker van het nest ben ik volledig verantwoordelijk voor het eindproduct en de verkoop daarvan. Daar hoeft de eigenaar van de reu zich niet mee te bemoeien.marian* schreef:het zijn tenslotte ook de genen van jouw reu die rond gaan lopen.Dus help je in geval van terug komen van pups bij het zoeken naar andere eigenaren bijvoorbeeld.
Als je elkaar verder goed kent en gezellig contact hebt is het natuurlijk wel anders maar verder zou ik er van verschoond willen blijven.
Teruglezend klinkt het zuurder dan ik het bedoel, ik heb altijd leuk contact gehad met de eigenaren van de dekreuen die ik gebruikte. Maar dat was met wederzijds goedvinden.
Van opgedrongen contact en wat dwingend overkomende adviezen zou ik echt iebel worden.
Zo kun je het inderdaad ook zien.
Maar dat beantwoordt nog steeds mijn vraag niet waarom veel dekreueigenaren zichzelf niet als fokker zien.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Daar zit het hem wel in denk ik,maar als jouw hond zich voortplant ben je naar mijn idee fokker.Pemba schreef:Omdat zij geen puppen in huis krijgen?

- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
Als fokker (teef eigenaar) en als dekreuen eigenaar ben ik het helemaal met Nanna eens. Een dekreuen eigenaar is dus in mijn ogen ook zeker geen fokker.Nanna schreef: Ik zou als teefeigenaar niet erg blij zijn met andere bemoeienis van de reu-eigenaar anders dan het toestaan van een dekking. Als fokker van het nest ben ik volledig verantwoordelijk voor het eindproduct en de verkoop daarvan. Daar hoeft de eigenaar van de reu zich niet mee te bemoeien.
Als je elkaar verder goed kent en gezellig contact hebt is het natuurlijk wel anders maar verder zou ik er van verschoond willen blijven.
Teruglezend klinkt het zuurder dan ik het bedoel, ik heb altijd leuk contact gehad met de eigenaren van de dekreuen die ik gebruikte. Maar dat was met wederzijds goedvinden.
Van opgedrongen contact en wat dwingend overkomende adviezen zou ik echt iebel worden.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maar waarom niet?Pumi schreef:
Als fokker (teef eigenaar) en als dekreuen eigenaar ben ik het helemaal met Nanna eens. Een dekreuen eigenaar is dus in mijn ogen ook zeker geen fokker.
En dan vraag ik het puur aan jou als reueigenaar.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Wikipedia zegt dat anders:Nanna schreef:Fokker
De persoon die ten tijde van de worp eigenaar van de moederhond is.
Dat is de reu eigenaar dus nietDie is alleen maar aanleveraar geweest van een aangekochte partij zaad. Heeft verder geen zeggenschap over het geboren nest gehad anders dan toestemming geven voor die dekking.
Ik zie daar eerlijk gezegd niks fokker-achtigs in....
"Een fokker is iemand die beroepsmatig dieren laat voortplanten".Dat beroepsmatige mag je van mij weg laten want het is meestal gewoon hobby.

-
29996D
Wij hebben dus twee dekreuen alleen ze hebben tot nu toe nog niet gedekt. Het lijkt mij erg bijzonder, pups van een van hen 
-
Wilm@
Nee, ik ben geen fokker. Ik heb een dekreu, geen fokteef.
Neemt niet weg dat als de teef in mijn ogen niet voldoet, ik niet mijn dekreu ga inzetten.
Ik verkeer in een riante positie. Ik ben van niemand afhankelijk en al dekt hij nooit dan nog zal het mij een zorg zijn. Ik zal dus nooit en te nimmer toestaan dat Barca gaat dekken vanwege het geld, die verhouding is al reuze mank en valt zelfs met 'dekken' niet meer te bedekken.
Ik hoef geen klik met die teef of die teefeigenaren, maar op zijn mist wil ik dat de teef voldoet aan de voorwaarde -bv het behalen van 2 x 'n U of misschien 3 x 'n zg) welke zijn gesteld door bv de club of vereniging En over geslaagde karaktertesten beschikt. Vervolgens dienen de medische onderzoeken correct te zijn en dan mag je mij bellen.
Een aantal hebben het zelfs zonder medische onderzoeken geprobeerd, maar nope, geen schijn van kans!
Neemt niet weg dat als de teef in mijn ogen niet voldoet, ik niet mijn dekreu ga inzetten.
Ik verkeer in een riante positie. Ik ben van niemand afhankelijk en al dekt hij nooit dan nog zal het mij een zorg zijn. Ik zal dus nooit en te nimmer toestaan dat Barca gaat dekken vanwege het geld, die verhouding is al reuze mank en valt zelfs met 'dekken' niet meer te bedekken.
Ik hoef geen klik met die teef of die teefeigenaren, maar op zijn mist wil ik dat de teef voldoet aan de voorwaarde -bv het behalen van 2 x 'n U of misschien 3 x 'n zg) welke zijn gesteld door bv de club of vereniging En over geslaagde karaktertesten beschikt. Vervolgens dienen de medische onderzoeken correct te zijn en dan mag je mij bellen.
Een aantal hebben het zelfs zonder medische onderzoeken geprobeerd, maar nope, geen schijn van kans!
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
Giorgio is dekreu...en ik voel me toch een beetje fokker
...
mede omdat ik een zeer goed contact had met de eigenaar van het teefje en ik alles van naaldje tot draadje heb kunnen meevolgen...
en ik ben best wel selectief...Giorgio mag enkel dekken als ik de teef geschikt vind anders niet...
binnen afzienbare tijd zal ik hopelijk volwaardig fokker zijn als er hier een nestje ligt...maar zover zijn we nog niet (eerste stappen zijn al wel gezet)
mede omdat ik een zeer goed contact had met de eigenaar van het teefje en ik alles van naaldje tot draadje heb kunnen meevolgen...
en ik ben best wel selectief...Giorgio mag enkel dekken als ik de teef geschikt vind anders niet...
binnen afzienbare tijd zal ik hopelijk volwaardig fokker zijn als er hier een nestje ligt...maar zover zijn we nog niet (eerste stappen zijn al wel gezet)
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- Annemiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
- Contacteer:
Als dekreu eigenaar voel ik me geen fokker.
Maar wel een soort van verantwoord.
Ik heb een maand geleden nog een pup van mijn reu opgevangen.
De fokster was hoogzwanger en ik woonde niet ver af van waar de pup zat, pup moest weg. Wij zijn in de auto gesprongen en hebben hem opgehaald, nieuwe mensen gezocht en nu heeft de hond het heerlijk!
Heb ook met heel veel eigenaren van de kinderen van Taiko hyves of facebook contact, enorm leuk! Ook voor de mensen. Die vinden het leuk om karakter trekjes te vergelijken en foto's van toen Taiko jong was.
En ik ben een enorme trotse oma!
Dus voel me geen fokker met wel verantwoord voor Taiko zijn aandeel,
Maar wel een soort van verantwoord.
Ik heb een maand geleden nog een pup van mijn reu opgevangen.
De fokster was hoogzwanger en ik woonde niet ver af van waar de pup zat, pup moest weg. Wij zijn in de auto gesprongen en hebben hem opgehaald, nieuwe mensen gezocht en nu heeft de hond het heerlijk!
Heb ook met heel veel eigenaren van de kinderen van Taiko hyves of facebook contact, enorm leuk! Ook voor de mensen. Die vinden het leuk om karakter trekjes te vergelijken en foto's van toen Taiko jong was.
En ik ben een enorme trotse oma!
Dus voel me geen fokker met wel verantwoord voor Taiko zijn aandeel,

Groetjes Annemieke
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik heb me bij geen van mijn dekreuen ooit fokker gevoeld. Waarom niet, omdat ik het simpelweg niet ben. Ik vind de puppen van mijn reuen heel erg leuk en gewoon ook weten dat er ergens nog grut van mijn hond rondloopt. Maar ik ben niet de fokker van de pups. Ik koos zelf heel goed welke teef als er wel gedekt mocht worden en heb er ook zeker geweigerd. Maar als ik fokker wilde zijn, dan had ik wel een teef genomen.
Uiteraard de fokker als er zich problemen voordoen wel met raad en daad bij staan, maar dat zou ik voor iedereen doen die ik ken.
Uiteraard de fokker als er zich problemen voordoen wel met raad en daad bij staan, maar dat zou ik voor iedereen doen die ik ken.
Gr. Aniek

-
Marielle&Stef
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Ik vind een dekreu-eigenaar geen fokker.
Wil niet zeggen dat deze geen verantwoording heeft/dient te nemen.
Fokker is degene die een nest fokt, de teefeigenaar dus.
Mijn reu zal dit jaar een teef dekken, ik ben geen fokker maar neem wel mijn verantwoording mocht er iets niet goed gaan, pups terug komen oid.
Wil niet zeggen dat deze geen verantwoording heeft/dient te nemen.
Fokker is degene die een nest fokt, de teefeigenaar dus.
Mijn reu zal dit jaar een teef dekken, ik ben geen fokker maar neem wel mijn verantwoording mocht er iets niet goed gaan, pups terug komen oid.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een fokker is eigenlijk iemand die bijdraagt aan de volgende generatie.
Een reu geeft ook nog veel meer nakomelingen dan een teef (heeft in ieder geval de mogelijkheid tot veel meer koters).
Eigenlijk gek dat de dekreu-eigenaar zo vaak helemaal buiten beeld blijft
Een reu geeft ook nog veel meer nakomelingen dan een teef (heeft in ieder geval de mogelijkheid tot veel meer koters).
Eigenlijk gek dat de dekreu-eigenaar zo vaak helemaal buiten beeld blijft
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nilo is nog geen dekreu, maar ik denk wel veel na over dat soort dingen. En hoewel ik mezelf geen fokker zou noemen, zou ik me wel bijna net zo verantwoordelijk voelen als de werkelijke fokker. Ik ken mijn hond, ik wil op de hoogte zijn van zijn lijnen en niets over het hoofd zien. Voor elk nest ben ik ook verantwoordelijk en ik zou er vreselijk van balen als er iets gebeurt wat ik had kunnen voorzien als ik mijn huiswerk beter had gemaakt. Ik zou dus zeker niet zomaar elke dekking accepteren, vind het ontzettend jammer als mensen dat wel omdat het toch maar de reu is..Sowieso een risico, want hoevaak word de reu wel niet de schuld gegeven van fouten en afwijkingen?
Dus ja, ik doe zoveel mogelijk om me goed voor te bereiden, zoveel mogelijk te weten. Ik hou zelf dingen bij wat betreft gezondheidsproblemen, niet alleen uit Nilo's lijnen maar eigenlijk het gehele ras. Dan kan je later dingen aan elkaar linken en risico's inschatten. En dan maar hopen dat ik dat goed doe
Dus ja, ik doe zoveel mogelijk om me goed voor te bereiden, zoveel mogelijk te weten. Ik hou zelf dingen bij wat betreft gezondheidsproblemen, niet alleen uit Nilo's lijnen maar eigenlijk het gehele ras. Dan kan je later dingen aan elkaar linken en risico's inschatten. En dan maar hopen dat ik dat goed doe
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
En toch zijn er ook teefeigenaren die dit wel graag willen. De eigenaresse van de moeder van Xavi wilde dit juist heel graag. Wilde ook graag mijn mening over toekomstige pupkopers hebben. Ik heb er notabene een paar aangebracht bij haar.Nanna schreef:Ik zou als teefeigenaar niet erg blij zijn met andere bemoeienis van de reu-eigenaar anders dan het toestaan van een dekking. Als fokker van het nest ben ik volledig verantwoordelijk voor het eindproduct en de verkoop daarvan. Daar hoeft de eigenaar van de reu zich niet mee te bemoeien.marian* schreef:het zijn tenslotte ook de genen van jouw reu die rond gaan lopen.Dus help je in geval van terug komen van pups bij het zoeken naar andere eigenaren bijvoorbeeld.
Heb me dus ook nooit opgedrongen, maar ik was er wel zeer regelmatig (op haar vraag ook overigens)
En nee ik kende haar totaal niet voor die tijd.
Heb nu nog steeds een heel goed contact gelukkig, via haar blijf ik ook op de hoogte van de andere pups en heb ook rechtstreeks contact met de pupkopers... Ik weet dat het zeker niet altijd zo is, juist eerder het tegenovergestelde maar ik vind dit ook erg leuk.
Ik voel me ook geen fokker, maar mocht er iets zijn met deze pups en ze kunnen om wat voor reden dan ook niet naar de fokker, dan komen ze hier... ze komen toch van mijn reu af.
Mijn reu dekt ook zeker niet elke teef...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maeve schreef: En hoewel ik mezelf geen fokker zou noemen
Waarom niet?
Omdat de pups niet bij jou geboren worden?

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Jup.marian* schreef:Maeve schreef: En hoewel ik mezelf geen fokker zou noemen
Waarom niet?
Omdat de pups niet bij jou geboren worden?
Ik voel me wel net zo verantwoordelijk, maar heb minder invloed dan de werkelijke fokker. Socialisatie bijvoorbeeld, daar kan ik niets aan doen.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maar invloed en socialisatie hebben toch in feite niks te maken met het al dan niet fokker zijn?Maeve schreef: Jup.
Ik voel me wel net zo verantwoordelijk, maar heb minder invloed dan de werkelijke fokker. Socialisatie bijvoorbeeld, daar kan ik niets aan doen.
Jouw hond verwekt pups bij een andere hond,dus ben je m.i. fokker.

- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
Eigenlijk heeft Nanna het antwoord als voor mij gegeven, reuen eigenaar is heel wat anders dan fokker.marian* schreef:Maar waarom niet?Pumi schreef:
Als fokker (teef eigenaar) en als dekreuen eigenaar ben ik het helemaal met Nanna eens. Een dekreuen eigenaar is dus in mijn ogen ook zeker geen fokker.
En dan vraag ik het puur aan jou als reueigenaar.
Reagerend op een ander reactie, uiteraard mag je als dekreuen eigenaar een teef weigeren omdat jij het geen goede combinatie vind. Jou reu, jou spermaNanna schreef:Fokker
De persoon die ten tijde van de worp eigenaar van de moederhond is.
Dat is de reu eigenaar dus niet Die is alleen maar aanleveraar geweest van een aangekochte partij zaad. Heeft verder geen zeggenschap over het geboren nest gehad anders dan toestemming geven voor die dekking.
Ik zie daar eerlijk gezegd niks fokker-achtigs in....
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Pumi schreef:Als er een heel nest dood gaat, kan de reuen eigenaar sneu zijn (etc.), maar al het leed en kosten zijn voor de fokker of vinden de reuen eigenaren die zich ook fokker voelen dat zij dan ook mee moeten betalen aan de dierenarts rekening, omdat het ook hun verantwoordlijkheid is?
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

-
Wilm@
Wat een vreemde vergelijking? Want als er 14 gezonde puppen zonder buitensporige DA kosten worden geboren, staat er toch ook geen teef-fokster voor een reu-eigenaars deur om de boel a la sam-sam te verdelen.Nanna schreef:Ik denk dat dan opeens een heleboel reu-eigenaren niet thuis zijn en zich á la minute geen fokker meer voelenPumi schreef: Als er een heel nest dood gaat, kan de reuen eigenaar sneu zijn (etc.), maar al het leed en kosten zijn voor de fokker of vinden de reuen eigenaren die zich ook fokker voelen dat zij dan ook mee moeten betalen aan de dierenarts rekening, omdat het ook hun verantwoordlijkheid is?En terecht hoor, stel je voor.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat betreft de term heb je wel gelijk hoor. Maar toch, als ik denk aan een fokker, heb ik het over diegene die álles regelt, dus ook de verzorging en socialisatie. En de contactpersoon voor pupkopers. Ik zou het leuk vinden als ik contact houd met de pupeigenaren, maar de eerste contactpersoon blijft uiteraard de fokker.marian* schreef:Maar invloed en socialisatie hebben toch in feite niks te maken met het al dan niet fokker zijn?Maeve schreef: Jup.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maeve schreef:Wat betreft de term heb je wel gelijk hoor. Maar toch, als ik denk aan een fokker, heb ik het over diegene die álles regelt, dus ook de verzorging en socialisatie. En de contactpersoon voor pupkopers. Ik zou het leuk vinden als ik contact houd met de pupeigenaren, maar de eerste contactpersoon blijft uiteraard de fokker.marian* schreef:Maar invloed en socialisatie hebben toch in feite niks te maken met het al dan niet fokker zijn?Maeve schreef: Jup.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat met "de fokker" alleen de teefeigenaar aangeduid wordt.
Net zoiets als een stel dat kinderen krijgt waar de man dan ineens niet meer aan te pas komt of zoiets.

-
Wilm@
Ja, want als mensen met een dekreu zich betrokken voelen bij het fokkerschap is daar helemaal niets mis mee. Maar in mijn ogen is een eigenaar van een dekreu geen fokker. Dat je de fokster belt en jezelf op de hoogte houdt van de aankomende bevalling, oke. Dat je wilt weten hoeveel er geboren zijn, snap ik ook nog wel.Nanna schreef:Inderdaad. Het enige dat ik als dekreu-eigenaar bereid ben te doen is een gratis herdekking te geven als de boel in de soep loopt of als er een ultraklein nestje wordt geboren.Wilm@ schreef: Wat een vreemde vergelijking? Want als er 14 gezonde puppen zonder buitensporige DA kosten worden geboren, staat er toch ook geen teef-fokster voor een reu-eigenaars deur om de boel a la sam-sam te verdelen.
Ik ben per slot de beroerdste niet
Heb je de behoefte om te gaan puppyknuffelen bij het nageslacht van je reu, by my friend. Maak prachtige foto voor je website en dat je daar zeer trots op bent is zeer begrijpelijk.
Mochten er bij de pup(pen) medische problemen zijn en de mogelijkheid bestaat om samen dat te achterhalen, kan ik alleen maar toejuigen.
Maar dit alles -en wat ik nog vergeten ben om op te dreuen- maakt mij met mijn dekreu nog steeds geen fokster. De fokster begeleidt haar teef, is bij de bevalling en daarna, voedt de pupjes op, wikt en weegt wie er in aanmerking komen om de nieuwe eigenaar van die pupjes te worden. enz. enz. enz.
Ik ben van mening -zonder geldelijke voor of nadelen- dat je jezelf een fokster mag noemen zodra je teefje door een reu naar jouw keuze is gedekt volgens de voorschriften welke je ras voorschrijft.
Ene, ook ik ben de beroerste niet! Wens alleen dat de teef voldoet aan de geldende eisen, dus het hele pakket. Een oeps nestje tijdens en wandeling en oh jee, dit hadden we nooit gepland is voor mij al reden om de telefoon op de haak te smijten.
Dat voordeel heb je als je hobbymatig 1 dekreu hebt die voldoet aan alle eisen, waarvan ik mag bepalen of hij wel of niet zijn gang mag gaan.
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Ik vind iemand een fokker als die persoon bewust een nestje fokt en verantwoordelijk is voor de pups. Iemand die enkel een dekreu heeft is alleen mee verantwoordelijk voor de verwekking van de pups. Maar die gaat zich niet bezighouden met de begeleiding, socialisatie, pupkopers, DA bezoeken etc. Maar als je als dekreu eigenaar mee instaat voor alle bovengenoemde zaken vind ik dat ook een fokker, ook al heeft die geen teef. Voor mij is het simpel, een fokker heeft pups. Als ik een pup wil ga ik naar een fokker en niet naar iemand met een dekreu, want daar heb ik niks aan.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als ik een pup koop ga ik naar degene die het nestje heeft liggen, uiteraard.
Een dekreu verwekt veel meer pups (tenminste, dat kan
) dan een teef aan pups kan krijgen.
Het zou toch goed zijn zijn als de eigenaar van de dekreu de honden(nakomelingen) ook blijft volgen en kan zien of de combinatie dat oplevert wat je als fokker/liefhebber van een ras wilt zien?
Dan weet je ook of je je dekreu terug moet trekken van de lijst of niet.
Er is in ieder geval een eigenaar van een dekreu die zelfs meer doet aan de begeleiding van de pupkopers dan de betreffende teefeigenaar.
Mede omdat hij wil zien hoe de pups zich ontwikkelen.
Dat gaat dan niet speciaal om bemoeienis met de eerste zorg in die eerste 8 weken, maar wat daarna gebeurt.
Het lijkt me voor de reu eigenaar minstens zo belangrijk als voor de teefeigenaar dat de kwaliteit bewaakt wordt.
Een dekreu verwekt veel meer pups (tenminste, dat kan
Het zou toch goed zijn zijn als de eigenaar van de dekreu de honden(nakomelingen) ook blijft volgen en kan zien of de combinatie dat oplevert wat je als fokker/liefhebber van een ras wilt zien?
Dan weet je ook of je je dekreu terug moet trekken van de lijst of niet.
Er is in ieder geval een eigenaar van een dekreu die zelfs meer doet aan de begeleiding van de pupkopers dan de betreffende teefeigenaar.
Mede omdat hij wil zien hoe de pups zich ontwikkelen.
Dat gaat dan niet speciaal om bemoeienis met de eerste zorg in die eerste 8 weken, maar wat daarna gebeurt.
Het lijkt me voor de reu eigenaar minstens zo belangrijk als voor de teefeigenaar dat de kwaliteit bewaakt wordt.