Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
show verplicht??
Moderator: moderatorteam
-
ramoon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jack hussel en poedel
show verplicht??
http://link.marktplaats.nl/412695403
ze hebben geen stamboom want dan had moeder eerst een show moeten lopen????
weet ik iets niet of is dit de nieuwste smoes???
-
29996D
Re: show verplicht??
Ik weet wel dat dit bij de meeste rassenverenigingen een vereiste is om je pups of dekreu daar aan te bieden, of dit voor een stamboom geldt weet ik niet.
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik had die idd ook gevonden. Vind die foto van mams ook een beetje vreemd om zo in een advertentie neer te zetten.

You'll be in my heart... Always...
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Niet uit België. Je hond op en top in showtoilet zetten en dan níet showen vind ik wel wat raar? Ik zie helemaal niks over gezondheidsuitslagen, dat is raarder?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Gewoon een smoes of verkeerd begrepen.
Tot voor kort stelde de poedelclub geen eissen aan de show voor ouderdieren en daarmee plaatsing op de puppylijst.
Nu moeten de ouders dus wel show hebben gelopen of aangekeurd zijn.
Met aangekeurd bedoelen ze dus geen show mee.
Daarvoor kun je een afspraak maken op iedere willekeurige show om even tussendoor je hond te laten aankeuren door een keurmeester.
Maar dat staat allemaal los van het stamboom gebeuren.
Tot voor kort stelde de poedelclub geen eissen aan de show voor ouderdieren en daarmee plaatsing op de puppylijst.
Nu moeten de ouders dus wel show hebben gelopen of aangekeurd zijn.
Met aangekeurd bedoelen ze dus geen show mee.
Daarvoor kun je een afspraak maken op iedere willekeurige show om even tussendoor je hond te laten aankeuren door een keurmeester.
Maar dat staat allemaal los van het stamboom gebeuren.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
En dat is maar goed ook, want kampioenen maken niet per definitie kampioenen. Voldoen aan de rasstandaard is al meer dan in sommige rassen gevraagd wordt.Inge O schreef:ik denk dat het een advertentie is uit belgië en ja, hier moet dat nu - een prima manier natuurlijk om de showkas te spekken want je moet niet meer halen dan een Goed om goedgekeurd te worden voor de fok.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
de adverteerder zegt datNanna schreef:Wie zegt dat de hond op die foto ook de moeder is van die pups....daar wordt op MP reuze vaak mee gesjoemeld.Rosita Compagner schreef:Niet uit België. Je hond op en top in showtoilet zetten en dan níet showen vind ik wel wat raar?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En toch vind ik het geen vreemde eis van rasverenigingen. Mensen die niet zo thuis zijn in de bouw en beweging van de hond, kunnen aan de hand van een aantal shows zien wat de plus en minputen van hun hond zijn, en daar dan een passende reu bij zoeken in plaats van gewoon eentje die ze er leuk uit vinden zien. Maar goed, feit blijft dat dat helemaal los staat van het stamboom gebeuren.Tulp schreef:En dat is maar goed ook, want kampioenen maken niet per definitie kampioenen. Voldoen aan de rasstandaard is al meer dan in sommige rassen gevraagd wordt.Inge O schreef:ik denk dat het een advertentie is uit belgië en ja, hier moet dat nu - een prima manier natuurlijk om de showkas te spekken want je moet niet meer halen dan een Goed om goedgekeurd te worden voor de fok.
-
Muk
Een smoes, als vader en moeder een stamboom hebben, dan heeft de pup ook recht op een stamboom. Dat je geen shows loopt heeft alleen te maken met de eisen van de diverse rasverenigingen. Dus deze mensen fokken niet volgens de eisen van de rasvereniging.ramoon schreef:http://link.marktplaats.nl/412695403
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Naar een show gaan heeft alleen te maken met de eisen van de rasvereniging, bij onze rasvereniging eisen ze dat de honden twee keer zeer goed halen en dan mag je er pas mee fokken. Plus dan natuurlijk nog de benodigde gezondheidsonderzoeken, bv, bij ons op HD, Dilute factor, van Willebrandtsyndroom en de ogen moeten getest worden.
De regels van de Raad van Beheer worden ook wel strenger, want de rasvereniging werkt samen met de Raad van Beheer.
De regels worden ook steeds aangepast.
De regels van de Raad van Beheer worden ook wel strenger, want de rasvereniging werkt samen met de Raad van Beheer.
De regels worden ook steeds aangepast.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
2 honden met stamboom krijgen gewoon een stamboom hoor van de RvB. Het is dus gewoon een smoes.
Je moet wel echt met een heeeeeeeele slechte hond komen wil je nooit een Goed kunnen halen.
Er zijn ook rv's die eisen dat een hond bv minimaal 2x geshowd is. Net alsof die hond daar beter van wordt ?
Onder het mom van dan hebben we de honden tenminste eens gezien
Als het je zo interesseerd zoek je die hond toch op ofzo ? Ik vind zulke regels dus echt overbodig. Als ik gewoon een leuke huishond wil gebruiken die nooit geshowd is kan ik zelf wel bepalen of hij geschikt is. Of zegt een G ineens dat die hond geschikt is voor mijn teef ?
Ik vind showen hartstikke leuk maar die verplichting vind ik niets en zeker niet als er gedaan wordt dat dan ineens alles okee is. Er zijn ws nog zat rv's waar ze wel showeisen stellen en geen gezondheidstesten, dat is toch niet te geloven ?
De regel dat ze minimaal een Goed gehaald moeten hebben vind ik volslagen onzinnig.Tulp schreef:En dat is maar goed ook, want kampioenen maken niet per definitie kampioenen. Voldoen aan de rasstandaard is al meer dan in sommige rassen gevraagd wordt.Inge O schreef:ik denk dat het een advertentie is uit belgië en ja, hier moet dat nu - een prima manier natuurlijk om de showkas te spekken want je moet niet meer halen dan een Goed om goedgekeurd te worden voor de fok.
Je moet wel echt met een heeeeeeeele slechte hond komen wil je nooit een Goed kunnen halen.
Er zijn ook rv's die eisen dat een hond bv minimaal 2x geshowd is. Net alsof die hond daar beter van wordt ?
Onder het mom van dan hebben we de honden tenminste eens gezien
Ik vind showen hartstikke leuk maar die verplichting vind ik niets en zeker niet als er gedaan wordt dat dan ineens alles okee is. Er zijn ws nog zat rv's waar ze wel showeisen stellen en geen gezondheidstesten, dat is toch niet te geloven ?
-
Wilm@
Muk schreef:Een smoes, als vader en moeder een stamboom hebben, dan heeft de pup ook recht op een stamboom. Dat je geen shows loopt heeft alleen te maken met de eisen van de diverse rasverenigingen. Dus deze mensen fokken niet volgens de eisen van de rasvereniging.ramoon schreef:http://link.marktplaats.nl/412695403
Ik heb her en der wel vernomen dat RvB geen stambomen meer afgeeft -of gaat afgeven- als 1 van de ouders niet voldoet aan bv het behalen van bv 2 x een U of 3 x een ZG. Wat hiervan waar is weet ik niet. Kan een puike roddel zijn.
Zij heeft hier in ieder geval niets mee te maken want de pups zijn in december 2010 geboren en beide ouders hebben een stamboom.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Oh wat apart!Inge O schreef:het is geen eis van de RV maar van st. hubertus (jullie RVB) - gewoon een 'overkoepelende eis' dus voor alle rassen.Maeve schreef:En toch vind ik het geen vreemde eis van rasverenigingen. Mensen die niet zo thuis zijn in de bouw en beweging van de hond, kunnen aan de hand van een aantal shows zien wat de plus en minputen van hun hond zijn, en daar dan een passende reu bij zoeken in plaats van gewoon eentje die ze er leuk uit vinden zien. Maar goed, feit blijft dat dat helemaal los staat van het stamboom gebeuren.
Maar klopt het dan wél dat ze geen stamboom krijgen vanwege het niet showen van de ouderdieren? Vind dat wel heftig om via de overkoepelende kennelclub te doen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, want deze poedels zitten in Drenthe.Maeve schreef: Oh wat apart!
Maar klopt het dan wél dat ze geen stamboom krijgen vanwege het niet showen van de ouderdieren? Vind dat wel heftig om via de overkoepelende kennelclub te doen.
-
Muk
Zou op zich wel een goed idee zijn. 1x een ZG of U halen zou toch wel een minimumeis moeten zijn. Bij de Newfoundlanders (voor andere rassen kan ik niet spreken) komt het niet vaak voordat een hond een G of lager haalt.Wilm@ schreef: Ik heb her en der wel vernomen dat RvB geen stambomen meer afgeeft -of gaat afgeven- als 1 van de ouders niet voldoet aan bv het behalen van bv 2 x een U of 3 x een ZG. Wat hiervan waar is weet ik niet. Kan een puike roddel zijn.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hoeft dat niet showen toch ook geen probleem te zijn als het niet vaak voor komt dat een NF een G of lager haalt.??Muk schreef:Zou op zich wel een goed idee zijn. 1x een ZG of U halen zou toch wel een minimumeis moeten zijn. Bij de Newfoundlanders (voor andere rassen kan ik niet spreken) komt het niet vaak voordat een hond een G of lager haalt.Wilm@ schreef: Ik heb her en der wel vernomen dat RvB geen stambomen meer afgeeft -of gaat afgeven- als 1 van de ouders niet voldoet aan bv het behalen van bv 2 x een U of 3 x een ZG. Wat hiervan waar is weet ik niet. Kan een puike roddel zijn.
Vind het toch al van de zotte dat het showen aan het fokken word gekoppelt verplicht.
Als fokker heb je zelf dat inzicht.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Muk
Tot voor kort waren de showeisen 2x U bij de NNFC. Terwijl de populatie toch wel meer dan behoorlijk is. Er is zeker geen smalle fokbasis, wat de achteruitgang van de eisen verklaart in mijn ogen.bouvierpoedel schreef:Hoeft dat niet showen toch ook geen probleem te zijn als het niet vaak voor komt dat een NF een G of lager haalt.??Muk schreef:Zou op zich wel een goed idee zijn. 1x een ZG of U halen zou toch wel een minimumeis moeten zijn. Bij de Newfoundlanders (voor andere rassen kan ik niet spreken) komt het niet vaak voordat een hond een G of lager haalt.Wilm@ schreef: Ik heb her en der wel vernomen dat RvB geen stambomen meer afgeeft -of gaat afgeven- als 1 van de ouders niet voldoet aan bv het behalen van bv 2 x een U of 3 x een ZG. Wat hiervan waar is weet ik niet. Kan een puike roddel zijn.
Vind het toch al van de zotte dat het showen aan het fokken word gekoppelt verplicht.
Als fokker heb je zelf dat inzicht.
Ook al komt het niet voor, dan nog zegt een showuitkomst toch wel iets over je hond. Daarnaast betekent het mijns inziens dat een fokker niet zomaar een hond kan inzetten, het geeft iets meer controle dan dat je als rasvereniging niet deze eisen stelt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ken zat honden die ik G waardig vind die prima pups hebben gegeven hoor. Kampioenswaardige pups zelfs.
Zolang het niet over fouten gaat die de hond in de weg zitten zoals ernstige fouten in bouw en gangwerk maakt het voor de honden niets uit.
Goed voor de genenspreiding. Ik kan me soms ook verbazen/druk maken over wat anderen gebruiken om te fokken, maar als ze zo'n hond heel matig, 1 of twee x inzetten is dat alleen maar goed voor de populatie. Zeker in kleine populaties maar ook in rassen die niet al te gezond zijn. Volgens mij blinkt de Newfy nou ook niet uit van gezondheid.
Zolang het niet over fouten gaat die de hond in de weg zitten zoals ernstige fouten in bouw en gangwerk maakt het voor de honden niets uit.
Goed voor de genenspreiding. Ik kan me soms ook verbazen/druk maken over wat anderen gebruiken om te fokken, maar als ze zo'n hond heel matig, 1 of twee x inzetten is dat alleen maar goed voor de populatie. Zeker in kleine populaties maar ook in rassen die niet al te gezond zijn. Volgens mij blinkt de Newfy nou ook niet uit van gezondheid.
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Een ervaren goede fokker zal zeker dat inzicht hebben, maar de beginnende fokker nog niet. Ik zou zelf persoonlijk mocht ik ooit gaan fokken wel shows aflopen ter informatie en proberen goede contacten te leggen met ervaren fokkers, iets wat wel mneer mensen zullen doen. Denk alleen dat je ook de groep hebt die een stamboomhond hebben en denken zo dat is leuk een nestje en dan zonder goede kennis van de eigen teef (dus haar pluspunten en dat wat je wilt verbeteren) er een reu voor kiezen.Vind het toch al van de zotte dat het showen aan het fokken word gekoppelt verplicht.
Als fokker heb je zelf dat inzicht
Of is het zo bij elke rasvereniging dat je goedkeuring moet krijgen voor de combinatie om voor je pups een stamboom te krijgen.
En indien dat laatste zo is, komen ze dan de hond thuis keuren of nemen ze het voor kennisgeving aan.
- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Wat mij betreft mag fokken, show en stamboom los van elkaar staan.

I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Als je hier een hond koopt van een goede fokker, lid van de kennelclub etc. dan moet je eerst 10 punten halen op shows voordat je zelf mag fokken. Dit staat in hun contracten en daar teken je voor. Wil je dat niet dan moet je je honden laten castreren met 6 maanden.
-
Neeltje
rubyred schreef:Als je hier een hond koopt van een goede fokker, lid van de kennelclub etc. dan moet je eerst 10 punten halen op shows voordat je zelf mag fokken. Dit staat in hun contracten en daar teken je voor. Wil je dat niet dan moet je je honden laten castreren met 6 maanden.
MOET je casteren??? Is dat niet iets wat je zelf beslist?
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
rubyred schreef:Als je hier een hond koopt van een goede fokker, lid van de kennelclub etc. dan moet je eerst 10 punten halen op shows voordat je zelf mag fokken. Dit staat in hun contracten en daar teken je voor. Wil je dat niet dan moet je je honden laten castreren met 6 maanden.
Rare mensen die Canadezen
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Misschien wel een goed idee voor een Newfoundlander maar mijn zeer fatsoenlijk gebouwde werklijn herder haalt onder een DH keurmeester hooguit een G -en dan heeft ze heel veel mazzel-.Muk schreef: Zou op zich wel een goed idee zijn. 1x een ZG of U halen zou toch wel een minimumeis moeten zijn. Bij de Newfoundlanders (voor andere rassen kan ik niet spreken) komt het niet vaak voordat een hond een G of lager haalt.
Als DH allemaal minimaal een ZG moeten halen voorspel ik dat de "glijbaanrug" binnenkort ook massaal de werklijn intrekt (of dat we naaste de DH het nieuwe ras "werkherder" krijgen)
-
Muk
Een werklijn DH is totaal anders dan een showlijn DH. Helaas, want die glijbaanruggen zijn geen bevordering voor de gezondheid van het ras. Deze discussie begint overigens ook binnen de Newfoundlanderwereld op te komen. Dat je een tweedeling krijgt voor showhonden en werkhonden. En mensen die met hun hond veel waterwerken en toch volgens de rasvereniging willen fokken hebben het lastiger om de resultaten te behalen. Misschien dat dit de achterliggende reden is dat de showeisen verlaagd zijn? Dat weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen.Ennath schreef:Misschien wel een goed idee voor een Newfoundlander maar mijn zeer fatsoenlijk gebouwde werklijn herder haalt onder een DH keurmeester hooguit een G -en dan heeft ze heel veel mazzel-.Muk schreef: Zou op zich wel een goed idee zijn. 1x een ZG of U halen zou toch wel een minimumeis moeten zijn. Bij de Newfoundlanders (voor andere rassen kan ik niet spreken) komt het niet vaak voordat een hond een G of lager haalt.
Als DH allemaal minimaal een ZG moeten halen voorspel ik dat de "glijbaanrug" binnenkort ook massaal de werklijn intrekt (of dat we naaste de DH het nieuwe ras "werkherder" krijgen)![]()
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Inge O schreef:ik denk dat het een advertentie is uit belgië en ja, hier moet dat nu - een prima manier natuurlijk om de showkas te spekken want je moet niet meer halen dan een Goed om goedgekeurd te worden voor de fok.
bij mijn ras was dat ook maar dan alleen voor de pupbemiddeling. niet voor de stamboom. inderdaad een goed was nodig..
ik met chagerijnige kop lola meegesleurd naar de clubmatch (want die is de helft goedkoper) en een goedje gehaald (terrier type bitch with long back and muscles doet het niet lekker op show bij mijn ras.. daarom hadden we er ook zo'n zin in

- daisyduke
- Actief
- Mijn ras(sen): grote poedel, border collie, shih tzu
- Aantal honden: 4
nou vind het vreemd. ik heb nu een goede poedel met stamboom gekocht waar ik met de tijd 1 keer een nest bij wil van een goede reu uiteraard ook met stamboom . krijg ik bij de pups dan geen stamboom omdat ik geen shows met haar ga lopen? 
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
In België is die regel in 2008 ingevoerd toch ?
Nou ben ik benieuwd of er in de tussentijd meer of minder stamboomhonden zijn gefokt. Iemand zin om te zoeken ?
Ik geloof er iig niet in dat de rassen er van zullen verbeteren. Ook qua uiterlijk niet. Er is geen limiet aan het aantal shows dat je mag lopen volgens mij. Ik weet zeker dat ik met een M hond echt wel twee G's kan halen als ik de juiste show/km kies. Bij rassen met een klein aantal inschrijvingen krijg je je punten zowat kado.
En, zoals ik al zei, zijn er echt hele slechte honden (qua uiterlijk en type) die hele mooie honden kunnen geven.
Van mijn ras weet ik legio voorbeelden. Als die honden nooit gebruikt waren was de genenpool nog armer en hadden we sommige prachtige honden nooit gehad. Een mooie hond is nog geen goede vererver en een lelijke hond hoeft helemaal geen slechte vererver te zijn. Bepaalde (on)rastypische dingen zie je echt wel terugkomen. Ik vind het bv heel belangrijk dat de honden vierkant of bijna vierkant zijn met een mooie borstkas en buiklijn. Het hoort bij mijn ras en het is het meest in het oog lopende verschil met de Mexicaan. Gebruik ik een langere hond dan zal dat heus wel terugkomen in puppen of kleinkinderen. Maar als ik dat weet houd ik daar toch rekening mee met volgende generaties ? Dat hoeft echt niet te betekenen dat we alle gestrekte honden maar uit moeten sluiten.
Nou ben ik benieuwd of er in de tussentijd meer of minder stamboomhonden zijn gefokt. Iemand zin om te zoeken ?
Ik geloof er iig niet in dat de rassen er van zullen verbeteren. Ook qua uiterlijk niet. Er is geen limiet aan het aantal shows dat je mag lopen volgens mij. Ik weet zeker dat ik met een M hond echt wel twee G's kan halen als ik de juiste show/km kies. Bij rassen met een klein aantal inschrijvingen krijg je je punten zowat kado.
En, zoals ik al zei, zijn er echt hele slechte honden (qua uiterlijk en type) die hele mooie honden kunnen geven.
Van mijn ras weet ik legio voorbeelden. Als die honden nooit gebruikt waren was de genenpool nog armer en hadden we sommige prachtige honden nooit gehad. Een mooie hond is nog geen goede vererver en een lelijke hond hoeft helemaal geen slechte vererver te zijn. Bepaalde (on)rastypische dingen zie je echt wel terugkomen. Ik vind het bv heel belangrijk dat de honden vierkant of bijna vierkant zijn met een mooie borstkas en buiklijn. Het hoort bij mijn ras en het is het meest in het oog lopende verschil met de Mexicaan. Gebruik ik een langere hond dan zal dat heus wel terugkomen in puppen of kleinkinderen. Maar als ik dat weet houd ik daar toch rekening mee met volgende generaties ? Dat hoeft echt niet te betekenen dat we alle gestrekte honden maar uit moeten sluiten.
- daisyduke
- Actief
- Mijn ras(sen): grote poedel, border collie, shih tzu
- Aantal honden: 4
nou dan zal ik toch iemand moeten zoeken die voor mij die show wil lopen. dat is echt niet mijn ding en vind er ook niks aan.