Wat verbazend om hetzelfde probleem dat ik met mijn hond heb hier tegen te komen.
Ik heb een border terrier van 11 jaar oud, hij heeft last van blaasgruis/kleine stenen (struviet).
Verder heeft hij Spike's disease, dat is een glutenintolerantie die vooral bij Border Terriers voorkomt. Als ik hem voer met gluten geef krijgt hij aanvallen die op epilepsie lijken. Het blaasdieet van mijn dierenarts kan hij daarom niet krijgen.
Hij eet glutenvrij voer met overwegend vlees en verder rijst (van Renske en Nature Diet) of Energique no.4 (voor allergische honden) dat laatste is rauw voer met rijst.
We hebben in goed overleg eerst geprobeerd zijn urine zuurder te maken. Dat is gelukt maar de struviet is niet afgenomen (zelfs nog toegenomen).
Terwijl mijn dierenarts de samenstelling van commercieel diervoer opvraagt probeer ik via sites zoals deze aan de weet te komen wat effectief zou kunnen zijn en toch geen gluten bevat. Het gaat niet alleen om de zuurbalans, ook de electrolytensamenstelling is van belang. Zo moet er weinig magnesium en fosfor in het voer zitten naar het schijnt.
De beheerder van de site van Spike's disease, Joke Miedema is terzake kundig over voer voor allergische honden, wellicht raadzaam om daar ook eens je licht op te steken.
Mij heeft zij aangeraden vooral rauw vleesvoer te geven. Carnibest voor diabetische honden bevat ook geen rijst. Ik ga weer in overleg met mijn DA, en dan wellicht over op dit voer (als het geen andere bezwaren heeft). Als we zo geen afdoende resultaat boeken ga ik zeker ook een alternatief arts proberen (daar staat mijn eigen DA overigens ook voor open). Voorlopig blijven we meten. Terry probeert al weg te lopen als ik er weer aankom met m'n steelpannetje om zijn urine op te vangen.......
Ik houd me aanbevolen voor jullie bevindingen!
Regine from the Border
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gek word je ervan; blaasstenen en voedselallergie
Moderator: moderatorteam
-
Regine from the Border
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Border Terrier