Hier één Retriever die ik dus niet kan "uitlenen"Elvira schreef:Is het niet zo dat bepaalde rassen erop gefokt worden dat ze voor iedereen werken (bijvoorbeeld de Engelse jachthonden: ze hebben voor elke taak een ander ras (staande hond, spaniel, retriever) en die werden onderling uitgeleend, deze honden moeten dus voor iedereen werken, terwijl de continentale jachthonden (Bijv. duitse staande hond), alle taken moet kunnen, dus meer voor 1 baas is, net zoals de herdershonden. Bij deze rassen werd er niet op geselecteerd, dus zullen ze minder snel voor iedereen werken.
1 van mijn puppy eigenaren had gelezen dat een golden met iedereen mee ging, die een geweer mee nam en heeft dit geprobeerd met een dummy : hoewel moeders echt niet met iedereen mee ging, ging ze vrolijk mee achter de dummy aan.
Ik vind het echt een karaktertrekje en niet zozeer iets rastypisch. Ik vind het een stukje persoonlijkheid, een karaktertrek die elk ras kan bezitten. Ik denk namelijk dat het hem om duidelijkheid gaat. Dat vind hij heel belangrijk, en vreemde mensen geven commandos anders dan ik dat doe, de lichaamstaal is anders. Er is een handjevol mensen die hij wel zal gehoorzamen en het valt mij op dat dit mensen zijn die veel ervaring hebben met hondentraining en vooral op positieve manier.