Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

baasgerichte honden en eenmans honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: baasgerichte honden en eenmans honden

Ongelezen bericht door Maeve »

Elvira schreef:Is het niet zo dat bepaalde rassen erop gefokt worden dat ze voor iedereen werken (bijvoorbeeld de Engelse jachthonden: ze hebben voor elke taak een ander ras (staande hond, spaniel, retriever) en die werden onderling uitgeleend, deze honden moeten dus voor iedereen werken, terwijl de continentale jachthonden (Bijv. duitse staande hond), alle taken moet kunnen, dus meer voor 1 baas is, net zoals de herdershonden. Bij deze rassen werd er niet op geselecteerd, dus zullen ze minder snel voor iedereen werken.
1 van mijn puppy eigenaren had gelezen dat een golden met iedereen mee ging, die een geweer mee nam en heeft dit geprobeerd met een dummy : hoewel moeders echt niet met iedereen mee ging, ging ze vrolijk mee achter de dummy aan. :D
Hier één Retriever die ik dus niet kan "uitlenen" :mrgreen:
Ik vind het echt een karaktertrekje en niet zozeer iets rastypisch. Ik vind het een stukje persoonlijkheid, een karaktertrek die elk ras kan bezitten. Ik denk namelijk dat het hem om duidelijkheid gaat. Dat vind hij heel belangrijk, en vreemde mensen geven commandos anders dan ik dat doe, de lichaamstaal is anders. Er is een handjevol mensen die hij wel zal gehoorzamen en het valt mij op dat dit mensen zijn die veel ervaring hebben met hondentraining en vooral op positieve manier.
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Ik vind het een interessant onderwerp...
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik heb er hier 2 (AA) die echt alleen maar naar mij luisteren en alleen maar alles voor mij doen...naar Martijn luisteren ze een stuk slechter, naar anderen luisteren ze eigenlijk gewoon niet :F: en stiekum vind ik dat best heel leuk :roos:

Mooi voorbeeld was van de week: Ik step met hun momenteel, gaat super...totdat ik van de week echt dood en dood ziek was en echt niet kon, en dat is me nog nooit gebeurt mja goed.
Ik ze aan een vriend van ons meegegeven om te steppen....Dallas wilde dan nog wel gaan maar Lola ging gewoon zitten :smile: :smile: ze vertikte het, ze deed het gewoon echt niet....ik pak de step over en ze loopt als een trein :smile:
We hebben maar een klein rondje gedaan overigens want ik kon echt niet :(
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Nuyvilaq schreef:Ik heb er hier 2 (AA) die echt alleen maar naar mij luisteren en alleen maar alles voor mij doen...naar Martijn luisteren ze een stuk slechter, naar anderen luisteren ze eigenlijk gewoon niet :F: en stiekum vind ik dat best heel leuk :roos:

Mooi voorbeeld was van de week: Ik step met hun momenteel, gaat super...totdat ik van de week echt dood en dood ziek was en echt niet kon, en dat is me nog nooit gebeurt mja goed.
Ik ze aan een vriend van ons meegegeven om te steppen....Dallas wilde dan nog wel gaan maar Lola ging gewoon zitten :smile: :smile: ze vertikte het, ze deed het gewoon echt niet....ik pak de step over en ze loopt als een trein :smile:
We hebben maar een klein rondje gedaan overigens want ik kon echt niet :(
Waarom denk je dat Lola daar zo volhardend in is? Wat maakt haar in haar karakter zo eenmansgericht?
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

Inge O schreef:
gyanty schreef: Ik denk niet dat je het in het nest echt kan zien, omdat het dus ook een groot deel opvoeding is.
en toch hoor, die opvoedingsinvloed is ook maar beperkt : ik had/heb altijd nogal eenkennige hovawarten (hoort gedeeltelijk ook bij het ras, de doorsnee waakhond is nu eenmaal geen allemansvriend) maar toen er een labje bij kwam die opgevoed werd op dezelfde manier én ook nog een keer door de roedel van pup af aan grondig gewaarschuwd werd over hoe 'onbetrouwbaar' vreemden wel waren werd dat toch een heel erg allemansvriendig labje hoor, tegen alle opvoeding in dus.
Denk je dat het erfelijk is, zie jij dit gedrag al de pups terug, horen er ook andere karaktereigenschappen bij eenkennigheid denk je? Zijn de honden die je fokt en nu ergens anders wonen ook zo? selecteer je hierop als je een reu zoekt voor je teef?
Ik ben verder helemaal niet nieuwsgierig naar je ervaringen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Anne&Taar schreef:Ik heb een ras dat erom bekend staat een 'allemansvriend' te zijn. Maar ik vraag me altijd af wat mensen dan denken dat deze honden doen... :mrgreen: Anne en Fenna zijn dol op vreemden, maar luisteren naar mij. Niet naar familie, niet naar vrienden, niet naar vreemden (overigens wel naar mijn trainer). Ze willen er zelfs nauwelijks mee wandelen, mocht de noodzaak er een keer zijn. Dus hoewel ze alle mensen leuk vinden, zouden ze er niet over piekeren met een ander mee te sjouwen. Zijn ze dan baasgercht of allemansvriend?
Hier hetzelfde met Vera inderdaad. Een vreselijke allemansvriend, maar je moet echt niet proberen haar mee te nemen als ik er ook ben hoor. Doet ze niet. Ze vindt het al heel erg vreselijk verschrikkelijk als ik iemand haar lijn vast laat houden en zelf even wegloop. Kan ze wel hoor, maar je ziet de drama in haar ogen :smile: Ze zal ook nooit bij iemand blijven hangen terwijl ik doorloop. Ze kan die mensen dan als lang verloren vriend gaan begroeten, helemaal gek doen, totdat ik weg ga lopen, dan weet ze niet hoe snel ze mee moet rennen.
Ze luistert wel naar hele bekenden overigens, maar dan voornamelijk als ze haar mee hebben zonder mij erbij. Als ik ernaast sta reageert ze nauwelijks op roepen van anderen, ook niet van hele bekenden. Je kan bij haar altijd goed zien wanneer je echt tot haar 'intimi' behoort; dan geeft ze (na veeeeel wikken en wegen hoor) haar apportje ook aan die persoon af, terwijl ik er ook bij sta. Het gaat dan nog niet van harte, maar ze is ertoe te overtuigen. Als je dat hebt bereikt bij haar, dan ben je wel heel cooool hoor vindt ze :mrgreen: Zijn dus ook maar 2 mensen waar ze dat bij doet.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Rinne Roos schreef:
Gollum schreef:Zijn wetters dan niet heel moeilijk te herplaatsen?
Ja, wetters zijn moeilijk te herplaatsen, zeker als ze wat ouder zijn. Hangt er wel van af waarom ze herplaatst moeten worden. Is er echt helemaal geen klik met de eerste baas, dan kan het zijn dat het bij een volgende wel goed gaat. Het is wel een taak van een fokker om te zorgen dat een pup bij de juiste baas belandt.

Lobke heb ik als pup niet gekend, ze was 2,5 toen ik haar medebaas werd. Het rare was dat ze absoluut nooit naar iemand luisterde behalve naar Marjoleine, maar probleemloos ook naar mij luisterde. Niet omdat ik nou zo'n goede baas ben, maar omdat Mar tegen Lob had gezegd dat het goed was. Dat werkt wel bij een wetter.
In mijn armen is Lobke ook ingeslapen anderhalf jaar later, toen Mar zelf doodziek in het ziekenhuis lag.

Jeetje, dus het zal nog lastig worden om een wat oudere herplaats wetter reu te vinden.. Ik ken een paar wetter reuen, Gol is helemaal verliefd op ze en speelt vaak met ze. Ik vind ze geweldig, ze vinden mij alleen totaal oninteressant :F: Sinds ik die ontmoet heb zitten ze toch wel in mijn hoofd, heerlijke stoïcijnse honden met (mijn) humor.
Ach ja, wie weet komt er ooit een op mijn pad.. Ik hou wel van honden met een kop erop ;)
Moos
Zeer actief

Inge O schreef: ik denk overigens dat je de begrippen 'eenkennigheid' en 'baasgerichtheid' niet door elkaar mag gebruiken omdat ze (voor mij althans) toch een andere betekenis hebben.
Dat denk ik ook. Vera is bijvoorbeeld bepaald niet eenkennig, maar wel ontzettend baasgericht. En zelfs ondanks dat ze een ontzettend allemansvriend is, is ze ook heel duidelijk een eenmanshond. Ze is naar iedereen vriendelijk, maar je moet niet denken dat je haar baas kan worden :pffff: Alleen dat laatste zal natuurlijk ongetwijfeld ook komen doordat ik nou eenmaal alleen ben met haar en Saar.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

@Inge O: bedankt voor je snelle reactie en uitgebreide antwoorden :D

Een voorzichtige conclusie van mijn kant ( even kijken of ik het zo goed begrepen heb :wink: )
Het is rasgebonden en erfelijk bepaald welke honden baasgericht zijn. Of honden echt éémanshonden zullen worden is niet goed te voorspellen. Je kunt niet aan een pup zien hoe baasgericht hij zal worden, pups horen open en sociaal naar alle mensen te zijn, ook baasgerichte rassen.
Het karaker van de hond en zijn eigen voorkeur spelen waarschijnlijk een rol, opvoeding zal misschien ook een klein deel kunnen beinvloeden.
Eenkennigheid en gereserveerdheid is niet hetzelfde als baasgerichtheid. Ook open menssociale honden kunnen baasgericht zijn. Welke karaktereigenschappen wel gekoppeld zijn aan baasgericht zijn is niet duidelijk.

Wat vinden jullie van deze conclusie? :roll: nog aanvullingen of ander feedback....
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

mariaa schreef: Eenkennigheid en gereserveerdheid is niet hetzelfde als baasgerichtheid. Ook open menssociale honden kunnen baasgericht zijn. Welke karaktereigenschappen wel gekoppeld zijn aan baasgericht zijn is niet duidelijk.

Wat vinden jullie van deze conclusie? :roll: nog aanvullingen of ander feedback....
Ja, eens.
Want eigenlijk zijn alle wetters die ik ken supersociaal, open en vriendelijk.
Maar ze luisteren maar naar één baas.

No way dat wie dan ook een wetter zomaar mee kan nemen. Dan krijg je hem echt niet van zijn plek, net een blok beton. Hij zal zich indien nodig echt met hand en tand verzetten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef: ik versta onder eenkennig : onbekenden zijn totaal niet interessant en zelfs binnen het gezin is er een sterke voorkeur voor één of twee personen.

baasgericht : een hond die er lol in heeft om aandacht te geven aan de baas en om er aktief mee bezig te zijn. wie die 'baas' is hoeft daarbij niet altijd uit te maken, tenzij de hond én baasgericht én eenkennig is.
Goeie definitie, denk ik. Ik herken in ieder geval mijn eigen honden er in (Billy eenkennig, Silka baasgericht).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef: baasgericht : een hond die er lol in heeft om aandacht te geven aan de baas en om er aktief mee bezig te zijn. wie die 'baas' is hoeft daarbij niet altijd uit te maken, tenzij de hond én baasgericht én eenkennig is.
Hoe bedoel je die precies? :wink:
Vera is niet eenkenning, wel heel erg baasgericht. En die baas ben ik dan dus ook echt. Het is bij haar niet zo dat ze zomaar met iedereen apporteert bijvoorbeeld. Alleen dus met mij, en als ik er niet ben met 1 of 2 hele bekenden. Als ik erbij ben, zelfs liever niet met die bekenden (dan moet je echt aandringen). Ze wil wel met iedereen knuffelen, dat wel :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef: vera valt volgens mijn definitie onder allebei met dan nog een extraatje : zeer mensvriendelijk :mrgreen: .
kan perfect, een hond kan éénkennig zijn (alleen de baas is echt de moeite waard), tegelijkertijd baasgericht (aktie met de baas is leuk) en mensvriendelijk (zoveel mogelijk een welgemeende 'hallo' zeggen is een hobby :mrgreen: ).

maar elk van deze kenmerken kan ook alleen voorkomen.
Ahh, je had nog een derde :cheer: :mrgreen: Dat ben ik helemaal met je eens dan :wink: (inclusief die hobby :F: ).

Edit: alhoewel ik wel wat mensen ken die lachend van hun stoel zullen vallen als ik Vera als eenkenning ga betitelen :smile:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Maeve schreef:
Elvira schreef:Is het niet zo dat bepaalde rassen erop gefokt worden dat ze voor iedereen werken (bijvoorbeeld de Engelse jachthonden: ze hebben voor elke taak een ander ras (staande hond, spaniel, retriever) en die werden onderling uitgeleend, deze honden moeten dus voor iedereen werken, terwijl de continentale jachthonden (Bijv. duitse staande hond), alle taken moet kunnen, dus meer voor 1 baas is, net zoals de herdershonden. Bij deze rassen werd er niet op geselecteerd, dus zullen ze minder snel voor iedereen werken.
1 van mijn puppy eigenaren had gelezen dat een golden met iedereen mee ging, die een geweer mee nam en heeft dit geprobeerd met een dummy : hoewel moeders echt niet met iedereen mee ging, ging ze vrolijk mee achter de dummy aan. :D
Hier één Retriever die ik dus niet kan "uitlenen" :mrgreen:
Ik vind het echt een karaktertrekje en niet zozeer iets rastypisch. Ik vind het een stukje persoonlijkheid, een karaktertrek die elk ras kan bezitten. Ik denk namelijk dat het hem om duidelijkheid gaat. Dat vind hij heel belangrijk, en vreemde mensen geven commandos anders dan ik dat doe, de lichaamstaal is anders. Er is een handjevol mensen die hij wel zal gehoorzamen en het valt mij op dat dit mensen zijn die veel ervaring hebben met hondentraining en vooral op positieve manier.
Hier herken ik Suus in.
Verschillende familieleden zeggen dat ze niet wil luisteren :mrgreen: , maar een paar goede vrienden van mij kunnen haar alles laten doen en dat zijn inderdaad mensen die ervaring hebben met hondentraining en duidelijk zijn.
mariaa
Zeer actief

Inge O schreef:
mariaa schreef:@Inge O: bedankt voor je snelle reactie en uitgebreide antwoorden :D

Een voorzichtige conclusie van mijn kant ( even kijken of ik het zo goed begrepen heb :wink: )
Het is rasgebonden en erfelijk bepaald welke honden baasgericht of eenkennig zijn. Of honden echt éémanshonden zullen worden is niet goed te voorspellen. Je kunt niet aan een pup zien hoe (baasgericht) eenkennig hij zal worden, pups horen open en sociaal naar alle mensen te zijn, ook (baasgerichte) eenkennige rassen.
Het karaker van de hond en zijn eigen voorkeur spelen waarschijnlijk een rol, opvoeding zal misschien ook een klein deel kunnen beinvloeden.
Eenkennigheid en gereserveerdheid is niet hetzelfde als baasgerichtheid. Ook open menssociale honden kunnen baasgericht zijn. Welke karaktereigenschappen wel gekoppeld zijn aan baasgericht zijn is niet duidelijk.

lijkt me prima geformuleerd, met een paar bedenkingen van mijn kant die ik er in het rood heb bijgezet :mrgreen: .

ik versta onder eenkennig : onbekenden zijn totaal niet interessant en zelfs binnen het gezin is er een sterke voorkeur voor één of twee personen.

baasgericht : een hond die er lol in heeft om aandacht te geven aan de baas en om er aktief mee bezig te zijn. wie die 'baas' is hoeft daarbij niet altijd uit te maken, tenzij de hond én baasgericht én eenkennig is.
Wat ik éénmanshonden noem jij eenkenning :idea: Ik dacht dat eenkennig juist bij gereserveerd zijn hoorde en dat éénmanshonden een sterke vorm van baasgericht zijn was ( als je me nog kan volgen :mrgreen: )
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”