Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik mis de derde keuze... waarom niet sterilliseren bij de reu?
Ik heb net mijn jonge owcharka reutje laten steriliseren. Hij heeft dus zijn ballen nog maar is wel onvruchtbaar. Zijn zaadleiders zijn doorgehaald. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik wilde dat hij onvruchtbaar was ivm meerdere intacte teven in huis maar niet veranderde van gedrag. Hij is (nu) nog prima zoals hij is dus geen reden voor een gedragsverandering. Daarnaast zijn zijn groeischijven nog niet dicht en door castratie blijven die langer open met alle risico's van dien. Dat wil niet zeggen dat ik hem onbeperkt bij een loopse teef zou laten maar het geeft mij een stuk rust dat hij geen oeps nestjes kan maken. Ik heb namelijk ooit eens met mijn intacte reu op Bussloo gelopen (zaterdagmiddag, lekker druk) die daar op een buldog sprong die loops was en op de juiste dag... deze mensen wilde graag een nestje maakte niet uit van wie of wat.
yvette_van_alert schreef: Ik heb namelijk ooit eens met mijn intacte reu op Bussloo gelopen (zaterdagmiddag, lekker druk) die daar op een buldog sprong die loops was en op de juiste dag... deze mensen wilde graag een nestje maakte niet uit van wie of wat.
Dat overkomt me niet nog een keer. Woest was ik!
Moet zeggen dat de combinatie bulldog x owcharka me wel een heel bijzondere lijkt
Kun je daar niet zo'n foto van maken als in jouw onderschrift? Kunnen we ff kijken wat t wordt.
djow schreef:
Ik denk dat je dit niet met elkaar kunt vergelijken want de situaties zijn absoluut niet het zelfde.
Bij wolven paren ook alleen de alpha's de rest niet. Alleen de alpha teef krijgt jongen. De andere teven kunnen de jongen wel voeden ze worden wel 'schijnzwanger'
Dit is toch al een erg andere situatie dan bij onze hondjes. Ook is het honden gedrag niet meer het zelfde als het echte wolven gedrag. De domesticatie heeft er voor gezorgd dat het gedrag van de hond anders is dan dat van de wolf. Door domesticatie hebben ook hersenveranderingen plaats gevonden bij de hond.
Gevolg hiervan is onder andere dat de hond ten opzichte van de wolf zijn jeugdige kenmerken blijft behouden, waardoor de hond speels blijft tot op hoge leeftijd.
Ik denk dus dat je een hond niet al te veel meer kunt vergelijken met een wolf ook qua hormonen en gedrag omtrent loopse teven.
Bij wolven paren alleen de alpha's, en de rest van de reuen en teven planten zich niet voor. Dat is met honden toch helemaal niet anders? Heel veel honden planten zich nooit voor en veel teven worden schijnzwanger. Bij een schijnzwangere hond kun je ook pups aan leggen.
Dat honden zich anders ontwikkelt hebben is duidelijk, maar toch denk ik dat je het best kunt vergelijken. Honden hebben namelijk heel veel gedrag wat je kunt vergelijken met wolven, dus waarom dit niet?
djow schreef:Misschien een domme vraag, zeg het me dan maar gelijk maar ik lag zo eens na te denken in bed, waarom we wel heel makkelijk katers, konijnen en andere diersoorten castreren, maar dat het zo'n 'moeite' en 'ophef' kost bij honden..?
:N:
Zou jij jouw vriend nog willen zonder ballen? Of zou jij jouw baarmoeder laten weghalen zodat je niet meer menstrueert?
Bij mensen hoef je geen delen weg te halen maar je kunt gewoon de toevoer afbinden. Dat kan bij honden ook.
Als een man zich laat steriliseren mag hij zijn ballen houden
Ik ben ook naar het ziekenhuis gegaan omdat ik geen kinderen meer wilde.Niks mis mee, je hebt even een rotdag en daarna ben je het zo vergeten.
djow schreef:Misschien een domme vraag, zeg het me dan maar gelijk maar ik lag zo eens na te denken in bed, waarom we wel heel makkelijk katers, konijnen en andere diersoorten castreren, maar dat het zo'n 'moeite' en 'ophef' kost bij honden..?
Zou jij jouw vriend nog willen zonder ballen? Of zou jij jouw baarmoeder laten weghalen zodat je niet meer menstrueert?
Vind ik echt iets heel anders. als ik al mijn kindjes heb gehad hoef ik trouwens niet meer te menstrueren hoor
Bij mensen mag het niet zomaar omdat castratie een negatief effect heeft op het lichaam.
Bij honden is dit ook zo
Katten lopen zonder toezicht los dus als je niet elke krolsheid een nest wilt moet je die castreren. Konijnen moet je ook castreren anders kunnen ze niet samen leven en het zijn sociale beesten.
Bij mensen hoef je geen delen weg te halen maar je kunt gewoon de toevoer afbinden. Dat kan bij honden ook.
Als een man zich laat steriliseren mag hij zijn ballen houden
Ik ben ook naar het ziekenhuis gegaan omdat ik geen kinderen meer wilde.Niks mis mee, je hebt even een rotdag en daarna ben je het zo vergeten.
yvette_van_alert schreef:Ik mis de derde keuze... waarom niet sterilliseren bij de reu?
Ik heb net mijn jonge owcharka reutje laten steriliseren. Hij heeft dus zijn ballen nog maar is wel onvruchtbaar. Zijn zaadleiders zijn doorgehaald. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik wilde dat hij onvruchtbaar was ivm meerdere intacte teven in huis maar niet veranderde van gedrag. Hij is (nu) nog prima zoals hij is dus geen reden voor een gedragsverandering. Daarnaast zijn zijn groeischijven nog niet dicht en door castratie blijven die langer open met alle risico's van dien. Dat wil niet zeggen dat ik hem onbeperkt bij een loopse teef zou laten maar het geeft mij een stuk rust dat hij geen oeps nestjes kan maken.
Lillith schreef:Geen idee.
Misschien omdat mensen graag rijdende hondjes zien of natuurlijk de ballen??
Mijn honden rijden niet, zijn intact en ik heb zelf nog een intacte teef...
Maar ik vind het geen gezicht zo'n zielig leeg flubberdingetje... bah... nee ballen horen er gewoon aan, dat maakt een hond 'af'.
Daarnaast zit er veel verschil in honden die jong gecastreerd zijn en soortgenoten die intact zijn... bespiering, vacht etc.
Die is bij volle reuen in mijn ogen veel mooier en beter.
Waarom wel bij andere dieren, omdat katten vaak zonder toezicht buiten lopen... dat fokt maar door dus...
Mijn honden mogen alleen dekken wanneer ik dat toesta.
Ik heb er geen problemen mee.. vind dat je het lekker zelf moet weten. Als het bij James kon, was hij ook al lang gecastreerd, maar dat kan niet ivm zn gedrag.
Jazz doe ik niet, omdat zij best pittig kan zijn buiten. Wil niet dat haar gedrag anders word. En Jules doe ik wel. Is gewoon makkelijker en word ze tenminste ook niet meer schijnzwanger.
Wat is er zo erg aan schijnzwangerschap? Geen kritiek hoor, maar mijn meisje is een tijdje terug loops geweest en was daarna voor de eerste keer schijnzwanger, en heftig ook.
Pamela Anderson was er niets bij en de melk liep er constant uit, verder veel gepiep, niet uit willen en de kattenmand werd steeds gepikt en naast zich gelegd bij gebrek aan beter
Met alle speelgoed opruimen en even terug naar de helft van haar normale voer was het in 8 dagen helemaal over...
Zal voor iedereen verschillend zijn, ik vind het gewoon niet fijn. En bij haar duurt het ook wel langer en dat 2x per jaar. Dan maar een operatie en daar 15 jaar geen last van hebben. Heeft James daarna ook maar 1x per jaar last van zn hormonen, als Jazz loops is Scheelt dat ik als deze er allemaal niet meer zijn, alleen nog honden wil die wat ouder zijn, die zijn allemaal al gecastreerd dan. Hoef ik die keuze niet te maken.
Rosita Compagner schreef:
Waarom mag je konijn niet alleen zitten en Piropo wel? Het konijn kun je toch ook een vriendje geven met een stukje gaas ertussen?
Volgens mij heeft Piropo een shetlandvriendje hoor
En een stukkie gaas ertussen alleen om maar die goddelijke ballen te mogen behouden vind ik debiel. Laat dat beest gewoon castreren en zet er een leuke voedster bij.
Ja, volgens mij zit er een stukje gaas tussen shetland en piropo, maar dat gaan we binnenkort horen
Ik zet er geen voedster naast met gaas ertussen omdat dat nogal zielig is. Een voedster (alleen) die wil paren en een ram (alleen) die wil dekken met gaas ertussen??? Dat lijkt me niks. Zet je er een andere ram naast dan hebben ze dus constant bonje door het gaas. Lijkt me ook geen leven. Het is OF alleen voor zijn leven, OF castreren en nooit meer alleen. Dan kies ik voor het laatste. Dat is bij honden dus totaal niet nodig. Want die hoeven niet in eenzaamheid te leven als ze ballen hebben. En paarden ook niet altijd. De meeste paarden worden om deze reden ook gecastreerd lijkt mij
De reuen hier zijn intact en dat blijven ze ook (tenzij het echt niet anders kan om medische redenen).
Ik vind intacte reuen prachtig en ik hou ook wel van het echte reuenkarakter.
Bij konijnen denk ik er anders over.
Onze rammen werden wel altijd gecastreerd zodat ze bij een voedster konden.
Mijn voedsters heb ik nooit laten castreren, Babs is nu wel gecastreerd omdat ze een baarmoedertumor en een baarmoederontsteking had.
Als er ooit nog een voedster komt ga ik er wel over nadenken haar preventief te laten castreren, er komen zo enorm vaak baarmoederproblemen bij konijnen voor helaas.
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
dagmar88 schreef:Maar goed, met Charlie zijn er ook van die mensen die in ieder gesprek maar weer moeten zeggen dat het nou echt tijd wordt dat ze 'geholpen' wordt...
Als ik dan uitleg dat ik dat niet wil kijken ze me aan of ik van mars kom
Dat merk ik ook wel eens, dat in ieder geval Bluf wel "geholpen" kan worden, maar ook Finn snappen veel mensen niet dat ik het niet "gewoon" laat doen
Overigens om zomaar even dat geld neer te leggen voor iets waar ik zelf niet achter sta en het nut er niet van inzie. Zij hoeven niet met loopse teef en intacte teef die loops is om te gaan, dat ben ik die er af en toe gillend gek van wordt die paar dagen in het jaar
Rosita Compagner schreef:
Waarom mag je konijn niet alleen zitten en Piropo wel? Het konijn kun je toch ook een vriendje geven met een stukje gaas ertussen?
Volgens mij heeft Piropo een shetlandvriendje hoor
En een stukkie gaas ertussen alleen om maar die goddelijke ballen te mogen behouden vind ik debiel. Laat dat beest gewoon castreren en zet er een leuke voedster bij.
Even in alle eerlijkheid, ik denk dat je met het castreren van een reu meteen zijn oude dag bepaald hebt. Je zorgt ervoor dat de spiermassa afneemt en bij veel grotere rassen is dat nu net het knelpunt bij ouder worden. Dat gecombineerd met de neiging in gewicht toe te namen na castratie maakt wel dat je erg bepalend bent in hoe je hond oud wordt. Mijn reu is dood gegaan met 11 jaar. Maar hij was wel dik bespierd, super maar dan ook super actief en nog helemaal het mannetje. Dat kun je toch niet zeggen van de meeste gecastreerde honden op die leeftijd. Dit zullen veel mensen wel tegenspreken en als je bv een bespierd ras hebt zal het ook wel meevallen. Maar als je de gemiddelde labrador of bv beagle-reu met 10 jaar ziet als hij gecastreerd is dan vind ik niet dat je goed je best hebt gedaan je hond in ere oud te laten worden. De ongecastreerde labjes en beagles zijn vaak wel nog strak en slank en lopen dus veel beter. Hun hele leven is beter op hun oude dag.
En kijk, ik ben ook niet gek. Uiteraard zijn er goede redenen om je hond te castreren. Maar klakkeloos castreren vind ik dus niet kunnen. Puur omdat je daarmee je hond wat aan doet fysiek gezien.
En omdat wij ook een intacte teef hadden bij onze reu is hij gesteriliseerd. Dus geen enkel effect op zijn fysiek maar ook geen enkel risico op een oeps-nestje. Onze teef was nl of heel vaak stil loops of bijna nooit loops. Zou het eerste het geval zijn geweest dan hadden we zomaar pups kunnen krijgen. Eva is nl pas 3 keer loops geweest in 3 jaar met de laatste keer 17 maanden tussen de loopsheden. Dus of wij missen die, of ze zijn er niet. Maar dat idee met een reu in huis vind ik zelf te eng. Zeker met de honden die wij hadden. Een hond-agressieve staffordkruising en een mensen afwijzende belg. Straks kregen die pups, heb je vasthoudende waakse honden en evt zelfs mens-scherpe bruine hondjes met ruw haar. Dapper liet nooit meer los als hij een hond beet en Eva wil rustig een mens bijten als ze denkt dat dat moet. Waar ga je die pups in godsnaam laten? Straks heb je een nest van 12 scherpe allemaal bruine vasthoudende waakse hondagressieve pups gefokt. :N:
Ik denk dat als Eva van Dapper 12 bruine pups had geworpen ik serieus had overwogen een deel in te slapen. Puur omdat ik die twee karakters totaal niet verenigbaar vind. Gevaarlijk ook. Dapper was te handelen omdat hij lief voor mensen was. Eva is te handelen omdat ze super luistert en goed met honden is normaal gesproken. De pups zouden de kop van Dapper hebben gehad en de reacties van Eva, het vastbijten van hun vader en het waaks zijn van hun moeder in combinatie met haar wat manscherpe gedrag. Ik zou serieus een beroerte krijgen van zo'n nest en de verantwoordelijkheid die dat zou geven. Dat moest en zou voorkomen worden dus vandaar die sterilisatie.
MARC_S schreef:Even in alle eerlijkheid, ik denk dat je met het castreren van een reu meteen zijn oude dag bepaald hebt. Je zorgt ervoor dat de spiermassa afneemt en bij veel grotere rassen is dat nu net het knelpunt bij ouder worden. Dat gecombineerd met de neiging in gewicht toe te namen na castratie maakt wel dat je erg bepalend bent in hoe je hond oud wordt. Mijn reu is dood gegaan met 11 jaar. Maar hij was wel dik bespierd, super maar dan ook super actief en nog helemaal het mannetje. Dat kun je toch niet zeggen van de meeste gecastreerde honden op die leeftijd. Dit zullen veel mensen wel tegenspreken en als je bv een bespierd ras hebt zal het ook wel meevallen. Maar als je de gemiddelde labrador of bv beagle-reu met 10 jaar ziet als hij gecastreerd is dan vind ik niet dat je goed je best hebt gedaan je hond in ere oud te laten worden. De ongecastreerde labjes en beagles zijn vaak wel nog strak en slank en lopen dus veel beter. Hun hele leven is beter op hun oude dag.
En kijk, ik ben ook niet gek. Uiteraard zijn er goede redenen om je hond te castreren. Maar klakkeloos castreren vind ik dus niet kunnen. Puur omdat je daarmee je hond wat aan doet fysiek gezien.
En omdat wij ook een intacte teef hadden bij onze reu is hij gesteriliseerd. Dus geen enkel effect op zijn fysiek maar ook geen enkel risico op een oeps-nestje. Onze teef was nl of heel vaak stil loops of bijna nooit loops. Zou het eerste het geval zijn geweest dan hadden we zomaar pups kunnen krijgen. Eva is nl pas 3 keer loops geweest in 3 jaar met de laatste keer 17 maanden tussen de loopsheden. Dus of wij missen die, of ze zijn er niet. Maar dat idee met een reu in huis vind ik zelf te eng. Zeker met de honden die wij hadden. Een hond-agressieve staffordkruising en een mensen afwijzende belg. Straks kregen die pups, heb je vasthoudende waakse honden en evt zelfs mens-scherpe bruine hondjes met ruw haar. Dapper liet nooit meer los als hij een hond beet en Eva wil rustig een mens bijten als ze denkt dat dat moet. Waar ga je die pups in godsnaam laten? Straks heb je een nest van 12 scherpe allemaal bruine vasthoudende waakse hondagressieve pups gefokt. :N:
Ik denk dat als Eva van Dapper 12 bruine pups had geworpen ik serieus had overwogen een deel in te slapen. Puur omdat ik die twee karakters totaal niet verenigbaar vind. Gevaarlijk ook. Dapper was te handelen omdat hij lief voor mensen was. Eva is te handelen omdat ze super luistert en goed met honden is normaal gesproken. De pups zouden de kop van Dapper hebben gehad en de reacties van Eva, het vastbijten van hun vader en het waaks zijn van hun moeder in combinatie met haar wat manscherpe gedrag. Ik zou serieus een beroerte krijgen van zo'n nest en de verantwoordelijkheid die dat zou geven. Dat moest en zou voorkomen worden dus vandaar die sterilisatie.
Ik verwacht van mijn vriend héle andere dingen dan van mijn hond, konijn of paard. Daarnaast heb ik met mijn vriend een wat gelijkwaardigere band dan met mijn beestjes.
Snap ook het gedoe rondom castreren niet zo..
Mijn paard heb ik direct laten ruinen, gewoon omdat dat in vele opzichten makkelijker vind.
Ik ben altijd maar blij dat de beren in Nederland gewoon gecastreerd worden, ik vind het wel prettig dat ik me niet bij een pakje hamlappen af hoef te vragen of er een berenlucht aan zit
Stieren hoef ik hier helemaal niet.
Bij het konijn zie ik geen reden om geld uit te geven aan een castratie, zolang daar geen medische reden voor is..
Fritz was al gecastreerd en dat boeit me niet zoveel...
Ik verwacht van mijn vriend héle andere dingen dan van mijn hond, konijn of paard. Daarnaast heb ik met mijn vriend een wat gelijkwaardigere band dan met mijn beestjes.
Snap ook het gedoe rondom castreren niet zo..
Mijn paard heb ik direct laten ruinen, gewoon omdat dat in vele opzichten makkelijker vind. Ik ben altijd maar blij dat de beren in Nederland gewoon gecastreerd worden, ik vind het wel prettig dat ik me niet bij een pakje hamlappen af hoef te vragen of er een berenlucht aan zit
Stieren hoef ik hier helemaal niet.
Bij het konijn zie ik geen reden om geld uit te geven aan een castratie, zolang daar geen medische reden voor is..
Fritz was al gecastreerd en dat boeit me niet zoveel...
Dat is achterhaald. Nederland is al gestopt met (onverdoofd) castreren van beren bestemd voor de Nederlandse markt; er wordt gebruik gemaakt van detectie van de berengeur na de slachting.
De rest van Europa volgt de komende jaren, wat betekend dat er ook gestopt kan worden met onverdoofd castreren van beren bestemd voor de export. http://www.dierenwelzijnsweb.nl/Nieuws/ ... rkens.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben het wel met Marc eens. Als ik Nelson zie, bijna 12 jaar, dan vind ik het verrassend te zien hoe aktief die knakker nog is. Hij rent nog altijd elke dag een dik uur door het bos en is echt nog erg aktief. Hij is echt wel een dagje ouder te zien aan zijn grijzige kop, de blauwige waas die langzaam over zijn ogen komt, zijn oren doen het niet meer geweldig en hij krijgt ouwemannenbultjes op zijn lijf. Maar wat betreft zijn drive om te leven , te rennen en te spelen ; die is er nog steeds volop.
En eigenlijk is dat wat ik mis bij gecastreerde reuen. Die vind ik vaak echt vroegtijdig oud.
Zeuren over hoe erg castratie is en vervolgens schrijven dat je gezonde pups in zou laten slapen? Sorry hoor
Ik snap het wel hoor. Ik wil mijn honden ook niet laten castreren, maar het plaatsen van kruising pups tussen een eigengereide waakhond die uiteindelijk zo'n 45 kilo gaat wegen en een extreem energieke hond met hondagressie zijn simpelweg met enig verantwoordelijkheidsgevoel niet te plaatsen.
In het slechtste geval worden ze 35 kilo, moeilijk te bereiken, met agressieve neigingen naar mens en hond. Dat moet je gewoon niet willen
Nu is Charlie stipt en overduidelijk loops, dus is scheiden wel een goede optie hier, maar anders zou ik hem ook laten steriliseren.
Ik heb vier Duitse Pinschers, die sinds Jarah erbij is, elke vier maanden loops zijn, maar ik denk er niet aan om ze te laten castreren, Pinschers hebben zo en zo al een fel karakter, als ik ze laat castreren kunnen ze nog feller worden, daar heb ik dus absoluut geen zin in. Plus al de andere nadelen van castratie, zoals gewrichtsproblemen, gedragsproblemen, incontinentie, en nog wat dingen. Sommigen gaan daar tegenin en zeggen dat gewrichtsproblemen niet door castratie komen, maar de meeste honden die ik hier in het bos zie en die gecastreerd zijn, zijn stram en lopen slecht. Hier zit een dierenarts die gespecialeerd is in gewrichtsproblemen en die zei dat 95 procent van de honden met gewrichtsproblemen gecastreerd zijn. Als ik met mijn honden naar mijn dierenarts ga, zegt ze altijd dat ze zo goede conditie hebben en er erg gezond uitzien, ik denk dan bij mezelf:dat komt omdat ze niet gecastreerd zijn, denk dat ik dat de volgende keer maar eens zeg. Zeg weleens tegen ze dat castratie veel nadelen geeft, maar dat ontkennen ze natuurlijk, is logisch want hun grootste bron van inkomsten komt toch van castratie.
Als ik naar gecastreerde honden kijk worden de meeste toch te dik, en sommige honden zijn bang geworden na castratie. Als mijn honden aangevallen worden is het altijd door een gecastreerde hond, meestal wel teven.
Sommige mensen zeggen wel dat hun teef of reu liever en makkelijker is geworden, maar als dat niet het geval is bij een van mijn teven, kan ik ze gelijk in laten slapen omdat ze elke hond gaan grijpen, of nog erger dat ze mensen gaan grijpen, en als ze eenmaal gecastreerd zijn kan je dat niet meer terug draaien als het tegenvalt.
Heb van een dierenarts gehoord dat er rassen zijn die heel slecht op castratie reageren, een van mijn honden is eens gegrepen door een Witte Herder die gecastreerd was, die is later afgemaakt, want ze greep steeds meer honden en katten, Picardische herders reageren er ook niet zo goed op. En een dierenarts die castreerd geen Boxers omdat die gezondheidsproblemen krijgen na castratie.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou. Groetjes Gonnie. Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
[Sandra] schreef:Maar stel, je laat hem intact en hij wordt giga gefrustreerd van de hormonen?
Ik vind: als het niet hoeft, dan hoeft het niet. Maar het moet wel echt onhoudbaar worden eer ik het besluit neem. Of een medische reden die met zelfredzaamheid (spoelen of welke behandeling dan ook) niet meer te doen is. Dan heb ik toch liever een gecastreerde hond die lekker en gezond in zijn vel zit.
Ik denk dat als een reu gefrustreerd raakt van zijn hormonen er is fout gaat wat niet bij de hond ligt
ik denk dat jij nog wel anders gaat praten als jouw teefje een paar keer loops is geweest
MARC_S schreef:Even in alle eerlijkheid, ik denk dat je met het castreren van een reu meteen zijn oude dag bepaald hebt. Je zorgt ervoor dat de spiermassa afneemt en bij veel grotere rassen is dat nu net het knelpunt bij ouder worden. Dat gecombineerd met de neiging in gewicht toe te namen na castratie maakt wel dat je erg bepalend bent in hoe je hond oud wordt. Mijn reu is dood gegaan met 11 jaar. Maar hij was wel dik bespierd, super maar dan ook super actief en nog helemaal het mannetje. Dat kun je toch niet zeggen van de meeste gecastreerde honden op die leeftijd. Dit zullen veel mensen wel tegenspreken en als je bv een bespierd ras hebt zal het ook wel meevallen. Maar als je de gemiddelde labrador of bv beagle-reu met 10 jaar ziet als hij gecastreerd is dan vind ik niet dat je goed je best hebt gedaan je hond in ere oud te laten worden. De ongecastreerde labjes en beagles zijn vaak wel nog strak en slank en lopen dus veel beter. Hun hele leven is beter op hun oude dag.
Mekkie schreef:
Ik ben altijd maar blij dat de beren in Nederland gewoon gecastreerd worden, ik vind het wel prettig dat ik me niet bij een pakje hamlappen af hoef te vragen of er een berenlucht aan zit
dat is niet meer dus dat zul je je wel weer af moeten gaan vragen, er zal er vast weleens een tussendoor glippen...
Ik herken dit dus helemaal niet, mijn teven waren/zijn alle 3 gecastreerd en Suus zit net als de vorige 2 prima in de spieren, geen slappe buik of rare vacht.
Vorige honden waren Ko een kruising Mechel/whippet en zoë een kruising Lab/Rotweiler/Engelse Staff, Suus is een kruising Lab/Duitse staande langhaar.
Ko is 13 geworden en Zoë 10 (lymfklierkanker), maar zagen er nog hartstikke goed uit voor hun jaren.
Ook de honden van een vriendin van mij een broer en zus van Zoë zagen er picobello uit, tot op hoge leeftijd.