Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vreemd anaal klier kwestie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

vreemd anaal klier kwestie

Ongelezen bericht door Browny »

zijn jullie bekend met het volgende 'probleem' , minder geschikt voor mensen met een gevoelige maag :kotz: ;)

Browny leegt zijn anaalklieren bijna elke dag (meestal in de avond) zelf thuis als hij niet het 3e rondje buiten heeft gepoept.. hij ruimt het wel zelf netjes op en likt het uit zijn poepert.. maar het stinkt even mega in huis! en kijkt dan ook heel zielig alsof hij wil zeggen sorry baas :p ik heb dit nooit eerder meegemaakt met een hond, eerder verstopping dan in overvloed..

het typische is dat ze zelf leeg spuiten :denken: is dit een verontrusting om naar de dierenarts te gaan?

verder krijgt hij lam/rijst eten met elke ochtend een schapenvet bonbon voor darmflora (altijd gehad) en heeft altijd normale ontlasting.. behalve bij forlic met groente die geef ik dan ook niet meer..

Groetjes
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Re: vreemd anaal klier kwestie

Ongelezen bericht door krullie »

zou toch even langs een da.
kan een ontsteking zijn.
als het niet ander kan kunnen de zakjes verwijdert worden.
kan me voorstellen dat het in huis niet echt lekker is. :kotz:
Browny
Zeer actief

krullie schreef:zou toch even langs een da.
kan een ontsteking zijn.
als het niet ander kan kunnen de zakjes verwijdert worden.
kan me voorstellen dat het in huis niet echt lekker is. :kotz:
hij geeft geen verschijnselen als schuren, bijten etc. maar kan inderdaad geen kwaad om even langs DA te gaan..
Afbeelding
Browny
Zeer actief

het blijkt geen ontsteking of dergelijks te zijn maar schijnt een asiel probleem te zijn, dominant gedrag en territorium te verdedigen tegenover andere reuen.. en soms raakt hij er opgewonden van.. :scratch:

het blijkt geen normaal gedrag te zijn en mij wordt geadviseerd om het af te straffen :N: dus buiten als hij het tegen bosjes doet en zijn poten veegt en binnen zodra hij gaat zeuren en vervolgens zelf gaat legen.. alleen hoop ik niet dat als ik binnen afstraf dat hij het dan niet meer zelf opruimt en alleen maar leegt :S ik vraag me af of honden er wel controle over hebben :denken:
Afbeelding
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gemini6 »

Is dit gedrag dat vanzelf over kan gaan eigenlijk?? Heb je de hond al langer??
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Browny schreef:het blijkt geen ontsteking of dergelijks te zijn maar schijnt een asiel probleem te zijn, dominant gedrag en territorium te verdedigen tegenover andere reuen.. en soms raakt hij er opgewonden van.. :scratch:

het blijkt geen normaal gedrag te zijn en mij wordt geadviseerd om het af te straffen :N: dus buiten als hij het tegen bosjes doet en zijn poten veegt en binnen zodra hij gaat zeuren en vervolgens zelf gaat legen.. alleen hoop ik niet dat als ik binnen afstraf dat hij het dan niet meer zelf opruimt en alleen maar leegt :S ik vraag me af of honden er wel controle over hebben :denken:
Afstraffen? :?
Is de betreffende adviseur (is dat een GT) er van overtuigd dat hij het expres doet dan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Browny
Zeer actief

gemini6 schreef:Is dit gedrag dat vanzelf over kan gaan eigenlijk?? Heb je de hond al langer??
hij is nu 7 weken ongeveer bij mij, en heeft 4,5 maand in het asiel gezeten... geen idee of het een gedragsaspect is
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Maar zijn de klieren wel uitgeknepen bij de DA?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Browny
Zeer actief

Afstraffen? :?
Is de betreffende adviseur (is dat een GT) er van overtuigd dat hij het expres doet dan?
Ja ze denkt dat het door het asiel/zwerven komt door zijn territorium gewend is af te bakenen.. en dat dus dominantie toont :denken:

naar mij toe is hij soms wel eigenwijs maar zeer onderdanig. Buiten kan hij naar reuen soms wat dominatie tonen alleen door als laatste te willen piesen op het zelfde plekje ook al is dat 20x :ugh: dat is enigste dominantie wat hij buiten tot nu toe heeft getoond..

buiten zijn poten vegen (na vermoedelijk zijn feromoon achter te laten) in onze buurt doet hij soms wel 4x om de 10 meter zeg maar.. als we met de auto weg gaan naar een bos dan doet hij dat eigenlijk zelden :19:
Afbeelding
Browny
Zeer actief

smoekie schreef:Maar zijn de klieren wel uitgeknepen bij de DA?
daar komt nog maar klein beetje uit, zo zou er altijd nog wel iets in zitten maar niet noemenswaardig. waarschijnlijk omdat hij ze dus zowat elke avond zelf leegt
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Dat doet mijn reu ook in z'n eigen omgeving maar leegt niet zijn anaalklieren. Ik vind het allemaal wat vaag klinken en ik denk eerder dat de anaalklieren volstromen omdat hij niet voldoende harde ontlasting heeft. Ik zou het zoeken in ander voer waar hij steviger ontlasting van krijgt waardoor de anaalklieren vanzelf leeggedrukt worden en het niet zoeken in een gedrags of dominantieprobleem.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Browny schreef:
smoekie schreef:Maar zijn de klieren wel uitgeknepen bij de DA?
daar komt nog maar klein beetje uit, zo zou er altijd nog wel iets in zitten maar niet noemenswaardig. waarschijnlijk omdat hij ze dus zowat elke avond zelf leegt

Ok dus de DA heeft ze wel uitgeknepen begrijp ik?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Browny schreef: Ja ze denkt dat het door het asiel/zwerven komt door zijn territorium gewend is af te bakenen.. en dat dus dominantie toont :denken:
Ik heb nog nooit zo'n quatsch gehoord :piew:
Zeker met wat je vertelt over het gedrag als ie dit doet.

Wat geef je hem te eten? Heeft ie stevige ontlasting?
Ik zou het niet afstraffen hoor.
Tjonge, echt. Wát een flauwekul.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Browny
Zeer actief

bedankt voor jullie reacties!! ik weet dus ook echt niet wat ik er mee aan moet *zucht*
hij is al zo gevoelig dus ik wil heb zo min mogelijk afstraffen op zulk soort dingen :(

hij krijgt sochtens lam/rijst brokken met schapenvet bonbon en savonds smuldier, verder soms een pensstaaf als snack. Hij heeft verder meestal wel harde keutels eigenlijk...
in eerste bericht ook al aangegeven :tongue:

in de toekomt wil ik misschien volledig overgaan op vers vlees
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Maar zijn de anaalklieren nu wel of niet "uitgeknepen" bij de DA? Sorry dat ik het nog een x vraag hoor :roos:
Browny
Zeer actief

Inge O schreef:dat is toch echt wel één van de raarste adviezen die ik ooit heb gehoord en ik zou het ook heel erg vlot naast me neerleggen.
Browny schreef:ik vraag me af of honden er wel controle over hebben :denken:
hele goede vraag : nee dus. ik weet niet waar die da dat gehaald heeft maar overduidelijk niet uit een betrouwbare bron, veel kans dat ze dit ter plekke even heeft verzonnen omdat het haar wel logisch leek :19: .

ik zou in ieder geval al eens proberen wat het geeft als je het schapenvet weglaat - het is op zich wel een goede energiebron maar dat het positief zou werken op de darmflora kan je wel vergeten, dat doet het namelijk niet.

misschien wordt zijn ontlasting dan toch nog wat vaster en legen de anaalklieren zich beter tijdens het poepen - blijkbaar doen ze dat nu niet voldoende anders had hij dit probleem niet.
oke bedankt! omdat het zo gebracht werd door wat je denk zo'n ervaren deskundige, kwam het logisch over en ik heb geen ervaring verder met een herplaatser dus asiel gedrag..
ik zal het schapenvet eens weglaten, ik geef dit omdat ik hier goede ervaringen mee heb voor de vacht.. zo had hij binnen 2 weken een vollere glimmende vacht.. maar als dat de trigger is dan zal ik het uitproberen door weg te laten
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Browny schreef:bedankt voor jullie reacties!! ik weet dus ook echt niet wat ik er mee aan moet *zucht*
hij is al zo gevoelig dus ik wil heb zo min mogelijk afstraffen op zulk soort dingen :(
Echt, lees je hoe tegenstrijdig dit is?
Jij vindt hem heel gevoelig maar de da vindt hem blijkbaar een dominante kwallebak. :19:
Ik zou inderdaad schapenvet weglaten en vers overwegen, dat doet vaak veel goed voor dit soort dingen.
En niet naar je da luisteren.

@smoek, dat zegt ze toch al? Ja, en er komt nog maar een beetje uit.

Afbeelding

Browny
Zeer actief

smoekie schreef:Maar zijn de anaalklieren nu wel of niet "uitgeknepen" bij de DA? Sorry dat ik het nog een x vraag hoor :roos:
ow sorry dacht dat ik duidelijk was... Ja dus :engel:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Marjoleine schreef:@smoek, dat zegt ze toch al? Ja, en er komt nog maar een beetje uit.
Nee, niet of het uitknijpen bij/door de DA was gedaan.
Browny schreef:
smoekie schreef:Maar zijn de anaalklieren nu wel of niet "uitgeknepen" bij de DA? Sorry dat ik het nog een x vraag hoor :roos:
ow sorry dacht dat ik duidelijk was... Ja dus :engel:
Nee, voor mij niet in ieder geval, vandaar dat ik het nog eens vroeg. Juist doordat mensen vaak genoeg zelf de anaalklieren uitknijpen maar toch niet "goed genoeg" en niet "goed genoeg" had bij jullie een reden van kunnen zijn. Vandaar mijn vraag :wink:

Dat is het dus niet, maar ik kan me persoonlijk ook niet echt indenken dat het door het asiel komt. Zelf zou ik gewoon het schapenvet even achterwege laten en gewoon blijven voeren wat je altijd doet.

succes
Browny
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Browny schreef:bedankt voor jullie reacties!! ik weet dus ook echt niet wat ik er mee aan moet *zucht*
Echt, lees je hoe tegenstrijdig dit is?
Jij vindt hem heel gevoelig maar de da vindt hem blijkbaar een dominante kwallebak. :19:
Ik zou inderdaad schapenvet weglaten en vers overwegen, dat doet vaak veel goed voor dit soort dingen.
En niet naar je da luisteren..
onderdanig en gevoelig op straffen naar de baas zou nog wel dominant naar andere reuen kunnen zijn toch? dat werd er namelijk mee bedoeld.. ik weet natuurlijk niet wat hij op straat heeft uitgespookt en heeft meegemaakt :(
Afbeelding
Browny
Zeer actief

update:

ik ben gestopt met de lam/rijst brokken dit was gewoon 10x niks :( hij verhaart als een gek en vacht wordt slecht en dun, krijgt opeens gigantische tandplak en meurt uit zijn bek!
ik geef nu vlees en vrijdag krijg ik lotgering binnen en dan ga ik daar helemaal op over..

en moet zeggen dat hij nu al minder poept! dus dan was zijn ontlasting misschien wel hard maar toch niet optimaal?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan best :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ben benieuwd! :ok:

Afbeelding

29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Goed zo! Ik ben ook benieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”