Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
walnoot
Moderator: moderatorteam
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
walnoot
Mijn hond is dol op walnoten. Hij haalt ze uit de schaal, raapt ze in het najaar uit de tuin. Hij kraakt ze zelf en haalt heel voorzichtig uit de schaal.
Nu vroeg ik mij af of dit toch niet ook gevaarlijk kan zijn. Die dingen kunnen erg scherpe randen hebben. Het gaat tot nu toe altijd goed, ik hoor dat meer honden dit doen en dat ze hier volleerd in zijn.
Hebben jullie honden die dit doen, of juist ooit iets meegemaakt waardoor je dit nooit meer wil?
Nu vroeg ik mij af of dit toch niet ook gevaarlijk kan zijn. Die dingen kunnen erg scherpe randen hebben. Het gaat tot nu toe altijd goed, ik hoor dat meer honden dit doen en dat ze hier volleerd in zijn.
Hebben jullie honden die dit doen, of juist ooit iets meegemaakt waardoor je dit nooit meer wil?
- jeanet01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: walnoot
Mijn poedel vond het ook geweldig om met walnoten te slepen. Nadeel was wel dat uit verse walnoten olie komt. (Walnootolie wat ook gebruikt wordt in zelfbruinende creme's). Gevolg een witte poedel met een bruin masker wat haast niet meer te verwijderen was
of het echt gevaarlijk is weet ik niet
of het echt gevaarlijk is weet ik niet

-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
hier kwam ik thuis uit mijn werk.. en heel de kamer bezaaid met walnootdoppen.. Bel had heel de mand op.. alle noten netjes gekraakt en alles op.. mijn oogst van een jaar in een dag op..... 
-
Naischa
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb even het onderstaande opgezocht.
Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.
Groet, Magda
Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.
Groet, Magda
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
Mooi hè, heel het jaar rapen en in 1 dag eet de hond ze lekker allemaal op
Dank ook voor die laatste info, alleen de site is niet erg betrouwbaar. Aardappelen zijn daar giftig voor de mens
Alcohol is ook gif, ja voor de mens ook. Een hond die een borrel krijgt met oud en nieuw is niks mis mee. Heb ik zelfs van de dierenarts
Dank ook voor die laatste info, alleen de site is niet erg betrouwbaar. Aardappelen zijn daar giftig voor de mens
Alcohol is ook gif, ja voor de mens ook. Een hond die een borrel krijgt met oud en nieuw is niks mis mee. Heb ik zelfs van de dierenarts
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Willemijn is dol op walnoten.
Kraakt ze ook heel keurig.
Ze mag er af en toe best een paar, gaat altijd goed.
Kraakt ze ook heel keurig.
Ze mag er af en toe best een paar, gaat altijd goed.
- mim
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Hier vinden ze walnoten ook heerlijk!! Zouden ze echt zo slecht zijn 
-
mwillow
Nee.....alleen beschimmelde walnoten of beschadigde walnoten kunnen giftig zijn. En dat is ook niet altijd meteen gezegd, want de meeste honden die buiten walnoten rapen, pakken ook de overrijpe en beschadigde noten en leven nog steeds.mim schreef:Zouden ze echt zo slecht zijn
De walnoot is een bron van omega 3, vitamine B complex en bevat belangrijke mineralen, waaronder ijzer, zink, magnesium, mangaan en kalium.
Het toevoegen van een gepureerde (wal)notenmix aan een natuurlijke voeding is nuttig vanwege het antiseptische effect op de maag- en darmflora, reinigt de darmflora en bevordert de spijsvertering, reinigt lever, nieren en lymfesysteem, bevordert bloedaanmaak. Ook wordt er een anti-parasitaire werking aan gegeven.
Geef je het gewoon zo, dan is het een lekkere snack. Stukjes walnoot geef ik erg vaak als beloninkjes voor onderweg. Lekker makkelijk mee te nemen en mijn jongens zijn er gek op.
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Helemaal mee eens - maar ze kunnen er wel goed ziek van worden als ze een aantal bedorven noten eten: misselijk, overgeven, speekselen, trillen.mwillow schreef:Nee.....alleen beschimmelde walnoten of beschadigde walnoten kunnen giftig zijn. En dat is ook niet altijd meteen gezegd, want de meeste honden die buiten walnoten rapen, pakken ook de overrijpe en beschadigde noten en leven nog steeds.mim schreef:Zouden ze echt zo slecht zijn
Mogens Eliasen heeft in 2004 eens een vraag hierover beantwoord op barf-natuurlijk:
"Er is meer dan een bedorven walnoot nodig om deze reactie op te roepen. Honden eten zoals ze eten. Ze kauwen niet op hun voedsel en weten pas dat een noot bedorven is wanneer het al te laat is.
Als JIJ er een in je mond krijgt, spuug je hem meteen weer uit. Honden zijn afhankelijk van hun neus om de eetbaarheid van voedsel te controleren - hun smaak doet niet mee.
Noten die niet goed meer zijn, zijn ongezond, voor mensen en ook voor honden.
Misschien hebben je honden nu geleerd om weg te blijven van walnoten. Zo niet, dan kun jij ze die les misschien leren Ik zou het niet veilig vinden om ze dit nog eens mee te laten maken - al is er weinig kans kans dat de reacties in het vervolg erger worden.
Misschien hebben de honden geleerd om wat voorzichtiger te zijn bij het eten van walnoten, misschien hebben ze niet genoeg geleerd om helemaal weg te blijven."
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Met walnoten heb ik geen ervaring, maar Boyke kraakt en eet wel veel hazelnoten! Er staat om de tuin heen een aantal hazelaars en hij raapt zelf de gevallen nootjes op en eet ze heerlijk leeg. Neemt ze ook mee naar binnen om ze op zijn kussen soldaat te maken. Resultaat een kussen vol stukje schil
Ik heb nooit gezien dat hij zich pijn deed door de scherpe schilletjes, daar zou ik me geen zorgen om maken, ze kunnen wel wat hebben.
- RachelleAmericanBulldog
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl - Aantal honden: 2
- Contacteer:
nina is daar ook gek op
ze krijgt er af en toe een 

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)
in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
bij mijn moeder staan heel veel walnoot bomen langs de uitlaat route, en de oudste hondje raapt daar al 12,5 jaar walnoten en dopt ze netjes voor ze, ze op eet
oja en ze leeft nog
zijn trouwens Hollandse walnoten die hier groeien en zijn ook voor de handel en liggen in de supermarkt
zijn trouwens Hollandse walnoten die hier groeien en zijn ook voor de handel en liggen in de supermarkt

- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Kees vraagt er bij mij moeder om. Dan kraakt hij ze zelf en eet ze met smaak op. Na 3 nootjes vind ik dat het genoeg is, dus heb ik mams daarop geinstrueerd.
Ik heb altijd begrepen dat in een vleesmenu ook walnoten thuishoren. Ik denk dat alles waar TE voorstaat, niet goed is. Paar nootjes kunnen geen kwaad.
Ik heb altijd begrepen dat in een vleesmenu ook walnoten thuishoren. Ik denk dat alles waar TE voorstaat, niet goed is. Paar nootjes kunnen geen kwaad.