Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag over brokvoer en aanvullingen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

vraag over brokvoer en aanvullingen

Ongelezen bericht door chuckie »

ik zit niet te wachten op anti brok reacties...

chuck heeft vroeger barf gehad maar deed het daar niet goed op,daarbij vond ik het zelf te omslachtig.
toen een tijdje kvv maar daar at hij ook heel wisselend van en met wisselend resultaat.
hij eet nu al een tijdje markus muehle brokken met in t weekend kvv en op zich doet hij het er super op,maar hij blijft vreselijk verharen het hele jaar door en ik vind zn vacht er ook niet echt mooi uit zien op het moment (beetje stug).
ik heb nu biofood brok en diner gekocht voor m,daar heb ik met een vorige hond hele goede ervaringen mee,dus daar ga ik van de week mee beginnen.
ik wil dit aanvullen met nog wat verse dingen zoals pens,vis en enkelvoudig versvlees en kippennek.
hij krijgt momenteel de geperste brok van markus muehle maar geeft vaak over,ook krijgt hij 1x per dag te eten.
ik wil nu sochtends de biofood brok gaan geven (krokante brok),en savonds diner of iets vers.
zou dit een goede basis zijn?
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
krullie
Zeer actief

Re: vraag over brokvoer en aanvullingen

Ongelezen bericht door krullie »

lijkt me prima.
1x daags vind ik zelf ook te weinig.
geef zelf ook 2x daags.
en wat pens voor het naar bed gaan.
anders gaat mijn hond ook gal spugen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mijn honden krijgen ook 2x per dag een maaltijd, en beginnen de ochtend met brokken van proplan.
En dan af en toe een hapkluifje tussendoor.

's Avonds krijgen ze hetzelfde avondeten als wij, behalve als we iets hebben wat niet goed voor ze is zoals frietjes. Dat eten wij altijd op vrijdag en dna krijgen zij gekookte kip met rijst.

Als ik rijst eet met kruiden, gooi ik eerst rijst, groenten en vlees bij elkaar, geef ik de honden hun portie en daarna voeg ik pas de kruiden er aan toe, want ook dat is niet zo goed voor ze.

Ze krijgen dus net als wij aardappels, groenten en wat vlees, een heel enkele keer met brokken erbij als het niet genoeg is.

Vroeger toen ik thuis woonde, kreeg de hond des huizes nooit hondenvoer. Daar is mijn moeder niet mee opgegroeid. Maar de honden functioneerden goed en waren gezond. Alleen brokken vind ik slecht en eenzijdig. Honden die altijd op brokken zitten, krijgen ook onmiddellijk diarree als ze eens iets anders krijgen omdat hun darmen niets meer gewend zijn.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

chuckie schreef:ik zit niet te wachten op anti brok reacties...

chuck heeft vroeger barf gehad maar deed het daar niet goed op,daarbij vond ik het zelf te omslachtig.
toen een tijdje kvv maar daar at hij ook heel wisselend van en met wisselend resultaat.
hij eet nu al een tijdje markus muehle brokken met in t weekend kvv en op zich doet hij het er super op,maar hij blijft vreselijk verharen het hele jaar door en ik vind zn vacht er ook niet echt mooi uit zien op het moment (beetje stug).
ik heb nu biofood brok en diner gekocht voor m,daar heb ik met een vorige hond hele goede ervaringen mee,dus daar ga ik van de week mee beginnen.
ik wil dit aanvullen met nog wat verse dingen zoals pens,vis en enkelvoudig versvlees en kippennek.
hij krijgt momenteel de geperste brok van markus muehle maar geeft vaak over,ook krijgt hij 1x per dag te eten.
ik wil nu sochtends de biofood brok gaan geven (krokante brok),en savonds diner of iets vers.
Ik zou door de brok wat vers schapenvet doen en hem 1 a 2 keer per week vette vis voeren; hele sardines, makreeltjes of misschien zalmsnippers.
Als de katten meer verharen dan normaal krijgen ze dit over de brokken:
http://www.medpets.nl/megaderm/" onclick="window.open(this.href);return false;
chuckie
Zeer actief

bedankt voor de tips!
hij krijgt overigens ook vaak wat over is van het avondeten,dus sochtends brok,en savonds nog wat anders,maar vanwege zijn verhaar en vacht problemen denk ik dat het beter is om de brok aan te vullen met nog wat gezonde extra's.

wat is trouwens het verstandigst?
eerst een paar weken de nieuwe brok en diner voeren voordat ik van alles toe ga voegen,zodat ik kan zien hoe hij op het nieuwe voer reageert,of toch meteen de toevoegingen erbij geven?
Voor altijd in ons hart
dagmar88
Zeer actief

chuckie schreef:bedankt voor de tips!
hij krijgt overigens ook vaak wat over is van het avondeten,dus sochtends brok,en savonds nog wat anders,maar vanwege zijn verhaar en vacht problemen denk ik dat het beter is om de brok aan te vullen met nog wat gezonde extra's.

wat is trouwens het verstandigst?
eerst een paar weken de nieuwe brok en diner voeren voordat ik van alles toe ga voegen,zodat ik kan zien hoe hij op het nieuwe voer reageert,of toch meteen de toevoegingen erbij geven?
Ligt er een beetje aan of hij normaal moeite heeft met overschakelen.
Ik zou kiezen voor 's ochtends een goeie bak brok, 's avonds Smuldier oid met toevoegingen als schapenvet, een eitje, yoghurt of kefir en 2 keer per week de kvv vervangen door vette vis en wanneer je daar zin in hebt wat barf spul als pens, nekken etc.

Zo krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft en met vis en schapenvet op het menu zie ik hier een duidelijk betere vacht.

Tafelrestjes zou ik even laten om beter te kunnen beoordelen of hij het goed doet op de brok/vers/gezonde toevoegingen.
Hij zou daar best eens slappere ontlasting van kunnen krijgen en dan is het wel fijn om te weten of het door het standaard voer of de tafelrestjes komt.
susan0101
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door susan0101 »

chuckie schreef:ik zit niet te wachten op anti brok reacties...

Gewoon een tijdje uitproberen en kijken wat het resultaat is.

Hoe gaat het tot nog toe?

Succes.
chuckie
Zeer actief

ik moet er nog mee beginnen,heb het voer via internet gekocht,kon het hier in de dierenwinkel alleen in grote zakken krijgen en ik wil t toch eerst even proberen,als t goed is krijg ik het eerdaags binnen.
Voor altijd in ons hart
chuckie
Zeer actief

het voer is binnen en hij vind zowel de diner als de brok heerlijk,nu even kijken hoe hij het erop doet....
wordt vervolgd....
Voor altijd in ons hart
chuckie
Zeer actief

mischien is het te snel om nu al iets te kunnen zeggen over zijn nieuwe voer,maar tot nu toe ben ik erg tevreden!
goede ontlasting enij heeft geen last meer gehad van veelvuldig boeren of overgeven.
Voor altijd in ons hart
dagmar88
Zeer actief

:ok:
chuckie
Zeer actief

even een update:
hij staat nu 2 weken op dit voer,hij heeft geen last meer van boeren of overgeven,zn ontlasting is goed en zijn vacht ziet er ook beter uit.(gladder,glanzender en verhaard minder).
wel heeft meer last van jeuk met dit voer.
ik blijf het nog even geven,misschien dat de jeuk straks minder wordt als hij goed gewend is aan het voer?
Voor altijd in ons hart
mum

Ongelezen bericht door mum »

wat fijn, ik hoop dat het goed blijft gaan :D
chuckie
Zeer actief

op zich gaat het inderdaad wel goed,zn vacht ziet er beter uit,hij geeft niet meer over en boert niet meer,zn ontlasting is goed,maar er zit een nadeel aan wat ik toch wel erg sneu vind... hij heeft erg veel jeuk sinds hij dit voer eet.
hij heeft in het verleden wel vaker periodes gehad waarin hij jeuk had,vermoedelijk door zijn anaalklieren (veel jeuk rond de staart,maar ook over het hele lijf) telkens als we naar de da wilde gaan met hem was de jeuk spontaan over,we hebben toen wel een keer zijn anaalklieren laten nakijken maar toen was er niks aan de hand.
ik snap er niks van,misschien toch een allergie ergens voor.
op vers en barf reageerd hij helaas niet zo goed,(ook weer vaker overgeven en vaak zijn eten laten staan,vooraal met vleesbotten of grote lappen vlees) maar toch zou ik hem graag weer op vers zetten,en dan een goede kvv.
nu is het probleem dat het een kleine hond is die aanleg heeft om snel dik te worden,hij mag dus niet al teveel eten.
ik zou hem graag carnibest geven maar vind dat erg onhandig met het verdelen.(hij weegt 10kg en is 5 jaar oud,zat meestal met kvv op 150-200gr per dag max.)
zou energique een goed alternatief zijn,of misschien rodi of duck?
ik krijg zelf het vermoeden dat hij misschien ergens (granen??) wat allergisch voor is....
Voor altijd in ons hart
dagmar88
Zeer actief

chuckie schreef:op zich gaat het inderdaad wel goed,zn vacht ziet er beter uit,hij geeft niet meer over en boert niet meer,zn ontlasting is goed,maar er zit een nadeel aan wat ik toch wel erg sneu vind... hij heeft erg veel jeuk sinds hij dit voer eet.
hij heeft in het verleden wel vaker periodes gehad waarin hij jeuk had,vermoedelijk door zijn anaalklieren (veel jeuk rond de staart,maar ook over het hele lijf) telkens als we naar de da wilde gaan met hem was de jeuk spontaan over,we hebben toen wel een keer zijn anaalklieren laten nakijken maar toen was er niks aan de hand.
ik snap er niks van,misschien toch een allergie ergens voor.
op vers en barf reageerd hij helaas niet zo goed,(ook weer vaker overgeven en vaak zijn eten laten staan,vooraal met vleesbotten of grote lappen vlees) maar toch zou ik hem graag weer op vers zetten,en dan een goede kvv.
nu is het probleem dat het een kleine hond is die aanleg heeft om snel dik te worden,hij mag dus niet al teveel eten.
ik zou hem graag carnibest geven maar vind dat erg onhandig met het verdelen.(hij weegt 10kg en is 5 jaar oud,zat meestal met kvv op 150-200gr per dag max.)
zou energique een goed alternatief zijn,of misschien rodi of duck?
ik krijg zelf het vermoeden dat hij misschien ergens (granen??) wat allergisch voor is....
Als hij zo'n jeuk heeft en overgeeft kan ik mij voorstellen dat hij een allergie heeft. Granen kan natuurlijk, maar ook rund, kip en huisstofmijt zijn vaker de boosdoeners...
Rodi en Duck zou ik niet voeren wanneer je vermoed dat je hondje niet tegen granen kan; daar zitten namelijk vrij veel granen in...

Als ik jou was zou ik daarvoor toch even langs de dierenarts gaan om een allergie-test te laten uitvoeren en beginnen aan een eliminatie dieet.
Dat houdt in dat je om te beginnen 6 tot 8 weken je hond een volledige maaltijd bot/spiervlees/organen van één dier waarvoor geen allergie/intollerantie ontwikkeld kan zijn.
Dus één diersoort die tot nu toe niet of weinig is gevoerd. Ik maak uit je stukje op dat je niet wil beginnen met barf/nrv maar wel open staat voor kvv, dus zouden dit opties kunnen zijn:
- HAAKS BARF Geit
- HAAKS BARF Paard
- HAAKS BARF Lam
- HAAKS BARF Konijn
- HAAKS BARF Zalm
- HAAKS BARF Eend

- All Animal konijn
- All Animal haring
- All Animal kwartel
- All Animal eend

:wink: ik zou dat voor een hondje van jouw formaat iets laten ontdooien, per 100 gram in stevige diepvrieszakken verpakken en opnieuw invriezen.
Hier geef je dan in die 6-8 helemaal niets aan extra's bij. Na die 6-8 weken kun je wanneer je hondje goed op het voer reageert een 2e diersoort toevoegen en de hoeveelheid diersoorten en wellicht merken kvv heel langzaam opbouwen.
Wanneer je hondje z'n poep van de kvv mooi hard wordt kan het goed zijn dat de problemen met de anaalklieren grotendeels voorbij zijn.

Succes er mee, jeuk is heel naar!
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Misschien helpt het om de diner weg te laten?
Daar zit wel heel veel graan in. Geef hem es een weekje alleen de brokken.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

overweeg eens teunis bloemolie
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”