Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

laten jullie bultjes altijd onderzoeken?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

laten jullie bultjes altijd onderzoeken?

Ongelezen bericht door Pemba »

Ook als de da zeker zegt te weten dat het een vetbult is? Mijn oudste hond had 2 jaar geleden een bultje ter grootte van een erwt.
Daarna is het in een jaar tijd gegroeid tot een doorsnee van ongeveer 1,5 cm en nu staat de groei een jaar stil.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Re: laten jullie bultjes altijd onderzoeken?

Ongelezen bericht door smoekie »

Ben er "huiverig" voor moet ik bekennen. Denk dat het ook zal verschillen.

Als ik bijv. kijk naar de pit van mijn ouders vroeger. Die werd ziek en die "bult" op de poten zou pas "onderzocht" worden als ze wisten wat ze had (dat was zogezegd van later zorg) terwijl later dus bekend werd dat ze dus ziek was juist door die bult en het toen al te laat was.

Staff had er ook 1 die ze weg hebben laten halen, maar die kreeg er meerdere voor terug :19: Meen dat ze tot 2x toe een bult hebben laten weghalen en toen "gestopt" zijn met verwijderen van.

Zo kan ik nog wel meer voorbeelden opnoemen, dus aan de ene kant denk ik weghalen, maar aan de andere kant heb ik het idee dat eenmaal erin geprikt en "open" is de lul :N: Ken wat dat betreft elke kant van de medaille. Zowel de goede als de kwade en zou niet kunnen zeggen wat te doen als het bij Nell aan de hand zou zijn. Denk dat ik het in 1e instantie toch zou laten voor wat het is (als de DA zegt dat het een vetbult zou zijn)...Zou ze ziek zijn zou ik er denk ik anders over denken, maar ja, dat weet ik niet zeker.

Dus nee, denk niet dat ik bultjes altijd direct zou laten onderzoeken. Dat zou hier denk ik afhangen van hoe de hond zelf is, waar de bult zit, hoe de bult wel of niet groeit etc.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ligt aan verschillende dingen, zoals bijvoorbeeld de leeftijd van de hond, de frequentie van de bultjes, of de hond er last van heeft, de groei en of de bult los of vast aanvoelt. een eerste bultje zou ik altijd voor de zekerheid wel laten onderzoeken.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

smoekie schreef: Dus nee, denk niet dat ik bultjes altijd direct zou laten onderzoeken. Dat zou hier denk ik afhangen van hoe de hond zelf is, waar de bult zit, hoe de bult wel of niet groeit etc.
Hier denk ik er ook over, Finn had nogal last van talgbulten en ik hou de bulten wel in de gaten maar de meesten zijn talgbulten, hij heeft er nu 1 op de kont en 1 de nek. Maar toen ik aan de onderkant van zijn staart een bult voelde heb ik daar wel naar laten kijken, dat vond ik zo'n rare plek. Ze heeft toen een hoe noem je dat.. een biopt.. enfin ze heeft met een naald wat weefsel eruitgehaald en onder de microscoop gelegd en het betrof een talgklier die naar buiten toe groeide geen kwaad kon het en nu zit dat ding er nog, ze zou hem weghalen als hij eens onder narcose moest maar dat is tot op heden nog niet nodig geweest.. houd het wel in de gaten, want zit redelijk hoog, en als het zijn poepen zou belemmeren dan moet het toch weggehaald gaan worden.
De eerstvolgende checkup bespreek ik het wel met da.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nee. Zeker niet bij oudere honden, Cento hangt momenteel van bulten aan elkaar. Als ze voor mij goed voelen en niet raar of plotseling ontstaan en heel hard groeien dan denk ik gewoon weer een bult erbij.

edit- Daar komt bij dat Cento 11 en eenn half jaar oud is, dus waarom zou ik hem plagen met allerlei onderzoeken. Mocht hij iets kwaadaardigs hebben dan gaan we daar toch niets meer aan doen.
Gr. Aniek

Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Als ik een bultje ontdek zal ik de da. er altijd naar laten kijken ...... als er niet vastgesteld kan worden of het bijv. een verstopte talgklier is of iets dergelijks zal ik hem altijd laten aanprikken. 't Is zo gebeurd en dan weet je tenminste iets. Kun je - in het slechtste geval - de bult in het beginstadium laten verwijderen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Kobus heeft nu 3 bultjes die ik heb aangekaart bij de da. Zij zei na ze te hebben bekeken dat zij ze niet verontrustend vond, eentje is een loszittend vetbultje in zijn oksel en hij heeft een heel hard aanvoelend bultje op zijn koppetje. Als ik het wil of als ik ze storend vind wil zij ze wel weghalen cq laten onderzoeken.
Ik vind het eigenlijk wel irritant dat ik niet weet wat het voor een bultjes zijn maar zolang ze niet onrustig zijn of hard groeien laat ik het even zo. De hond is verder nooit ziek dus dat speelt ook wel mee. Als hij om de haverklap iets zou mankeren of hij zou bv steeds meer bulten krijgen dan zou ik wel graag willen weten wat er van binnen gaande is, maar nu nog niet.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

Toevallig bij Max een but in de nek weg laten halen deze week.

De DA vond het ook niet verontrustend, maar hij zat op de plaats waar als we gaan wandelen de riem zit. Nou das niet handig ik geloof ook niet dat dat fijn voelde voor Max. Daarom hebben we hem weg laten halen.

Dus als de DA zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken dan laat ik het niet onderzoeken. Twijfel ik zelf wel, dan zou ik het toch laten onderzoeken. Maar Max is gewoon zichzelf niets veranderd dus heb ik er het volste vertrouwen in.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nee, het hangt er maar helemaal vanaf hoe het bultje aanvoelt, of het losligt in de huid en of het groeit. Ook de leeftijd van de hond maakt voor mij wat uit.
Nelson gaat richting de 12 jaar en hij heeft her en der wel wat bultjes zitten. Eén daarvan heb ik vanwege de grote (een half ei) laten onderzoeken en is een vetbult. De rest is klein, groeit niet en ligt los in de huid. Ach ja, het is een oudje..
Zou Kiki ineens echt een bult krijgen vind ik dat dus wat anders omdat ze jonger is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik laat er eigenlijk wel altijd naar kijken. Niet dat ik altijd direkt ga, maar als ik er dan toch eens moet zijn laat ik het nakijken.
Soms is er wel eens een biopt genomen, bleek vet te zijn, gelukkig.
Als hij zegt dat het vet is, ook zonder biopt te nemen, dan geloof ik dat ook eigenlijk wel.

Vetrouwen doe ik bultjes nooit echt tot ik weet wat het is.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nee, niet altijd. Het hangt er vanaf hoe oud de hond is en het hoeveelste bultje het is.
Kaya kreeg een paar jaar geleden een bult, groeide flink en die heb ik laten onderzoeken. Dit is een vetbult.
Inmiddels is het een flinke bult (doorsnede zo'n 3 cm), maar goed, het is onderzocht.
Nu heeft ze nog 2 kleinere bultje gekregen, zitten los en ik laat de dierenarts het wel even beoordelen als ze voor haar inentingen in april moet. Ik maak hier dus geen haast mee, omdat ze al een bult heeft en omdat ze al 9 jaar is. Mijn vorige hond kreeg enorm veel bultjes toen ze ouder werd, ik heb er een aantal laten aanprikken en toen geloofde ik het wel.
Zou Puchu op zijn jonge leeftijd een bult krijgen, dan zou ik wel direct het laten aanprikken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als ik toch bij de da ben vraag ik om advies, verder niet eigenlijk. Tomas heeft een flinke loszittende bult op zijn ribben en een kleinere op een van zijn billen maar hij lijkt er geen last van te hebben.Volgens de da zijn het vetbulten.
Paddy
Actief
Mijn ras(sen): labrador/herder-mix

Ongelezen bericht door Paddy »

Bons heeft veel bulten op z'n lichaam. Er zitten kleine harde bultjes (soort van erwtjes) in de huid, hij heeft ook wat grotere bulten, waarvan 1 wel vast lijkt te zitten op z'n ribben. De dierenarts adviseert het gewoon te laten zitten, gezien Bons' zijn leeftijd van 14 jaar.

Een jaar terug is er nog wel een grote bult weggehaald, deze zat in de oksel, en was echt zo groot als een ei! Een akelige plek dus. Zijn gebit moest ook gereinigd worden, dus was hij toch al onder narcose.

Het was een grote jaap:
Afbeelding
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Het ligt er heel erg aan wat voor bult(je) het is, waar het zit en hoe oud de hond is.
Sjefke heeft een bult in haar oksel sinds een paar maanden, daar heb ik niet naar laten kijken nog omdat het een loszittende bult is en hij niet verder groeit nog. Sjefke is 11 en op deze leeftijd zijn vetbulten niet ondenkbeeldig.
Nozem had een heel klein bultje tussen 2 kiezen in haar onderkaak. Dat heb ik wel laten checken en dat heeft me 2x een ingreep gekost en onderzoekskosten voor het op kweek zetten van het weefsel, en ook nog hoge kosten voor een CT- en MRI-scan om te zien of de kwaadaardige cellen die in de kweek aangetroffen werden ook in het bot zouden zitten of nog verder in het zachte weefsel. Nozem is ruim 6 1/2 jaar oud en heeft nog heel wat jaren tegoed als het goed is, dus vandaar dat ik bij haar het bultje niet zomaar heb laten zitten zonder verder onderzoek en ik ben ook erg blij dat ik heb ingegrepen.
Simy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simy »

Heb wel een keer tegen het advies in van de DA een bultje laten onderzoeken.
DA vond het eigenlijk grote onzin want het was loszittend en zeker een vetbult volgens hem, maar omdat ik het percé wilde deed hij het. Had meteen gevraagd of hij in ieder geval meteen genoeg zou verwijderen.
Wat was ik blij dat ik niet geluisterd had naar hem en mijn eigen gevoel volgde.
De DA belde 2 weken erna op voor de uitslag en was dus wel foute boel. :N:
Gelukkig had hij wel meteen genoeg weg gehaald en hoefde er niet weer geopereerd worden.
Ga dus op mijn eigen gevoel af.
Groetjes Yvonne
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Mijn honden zijn nog te jong om bultje te negeren, daarbij komen er bij de dobermanns melanomen voor. Bultjes moeten weg dus.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Nanna schreef:Nooit. Een beetje hond heeft een bult. :pffff:
Of het moet wel een heel rare opeens explosief groeiende vuurrode gigabult zijn. Maar meestal betekenen dat soort zaken meteen ook einde bericht.
Hoe kom je hier nou toch weer bij? Er zijn weet ik hoeveel kwaadaardige tumoren te bedenken die door opportuun (chirurgisch) ingrijpen prima behandeld kunnen worden. Ik noem bijvoorbeeld een mastocitoom? Honden waarbij een mastocitoom op tijd en voldoende ruim is weggehaald kunnen in principe net zo oud worden als honden die nooit een mastocitoom gehad hebben :19:

Kees
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

christo schreef:Mijn honden zijn nog te jong om bultje te negeren, daarbij komen er bij de dobermanns melanomen voor. Bultjes moeten weg dus.
Niet alleen maar melanomen helaas, kijk maar naar onze mannen. :(
Ik laat altijd alles onderzoeken, in eerste instantie even aanprikken en als het fout is wordt het weggehaald en in zijn geheel nogmaals opgestuurd voor onderzoek.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Wenda »

Alle bultjes die ik vind laat ik aanprikken en onderzoeken.
Wij hebben altijd rare dingen namelijk :wink:
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Wenda schreef:Alle bultjes die ik vind laat ik aanprikken en onderzoeken.
daarbij hebben jullie boxers en die staan er toch ook wel een beetje om bekend, toch?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het hangt af van het beest.
Kater Jonas is 16 en zit vol bulten. Dan is het simpel: als het slecht is gaat ie dood, als het goed is gaat ie niet dood.
En hij is oud. Ik ga niet lopen rotzooien op niks af.

Maar een acute bult zomaar ergens bij een jonge hond, daar let ik op.
Zo had een teefje ooit opeens een soort losse erwt naast een tepel. Die heb ik eruit laten halen. Bleek niks te zijn maar die plek stond me niet erg aan.
Maar: als het niet groeit en geen last veroorzaakt, waarom zou ik dan moeilijk doen?
Dat doe ik dus weer niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Wenda »

christo schreef:
Wenda schreef:Alle bultjes die ik vind laat ik aanprikken en onderzoeken.
daarbij hebben jullie boxers en die staan er toch ook wel een beetje om bekend, toch?
Klopt ... en ik kan niet goed tegen "het niet zeker weten" :wink:

Bij de Boerboel heb ik overgens ook de bulten laten nakijken.
De eerste op jonge leeftijd bleek een ontstoken talgklier maar de tweede niet zo lang geleden was toch echt heel erg foute boel.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
wortel
Actief

Ongelezen bericht door wortel »

Ik zat ff te zoeken naar bultjes en dierenartsbezoeken. Onze boxer (1 1/2 jaar) heeft al vanaf dat we hem kregen als pup een bult op z'n kop. Nu komen daar alleen maar bultjes bij. Ik ga dus van de week ff naar de dierenarts om het te laten zien.
Hopelijk is het niks bijzonders.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De eerste keer heb ik een bultje laten onderzoeken.
Bleek een talgbult te zijn.
Rana heeft ze regelmatig.
Soms knappen ze open, soms maakt ze ze zelf open en een enkel keertje worden ze zelf weer kleiner.
Die dingen herken ik wel dus die laat ik niet meer aanprikken.

Zou er op een vreemde plek een bulr komen die ik niet zo maar zou herkennen dan zou ik even laten kijken/voelen door de DA.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Nacho heeft ook een paar bultjes.. maar ik laat het niet onderzoeken verder.

Als 1 van de andere een raar bultje zou krijgen, liet ik het wel onderzoeken..maar die zijn ook nog heel jong.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Nee zeker niet.
Pien had al jaren een bultje achter haar oksel op de ribben. Vetbultje volgens de DA. De laatste tijd vond ik 't groter aan 't worden. Vorige week laten weghalen en gelijk haar tanden weer schoon.
Bij twijfel zou de DA 't bewaren om eventueel op te sturen, het is dus weggedaan.
Pien is nu 7 jaar en had er als 't fout zou zijn geweest toch niets meer mee laten doen, dan nu weghalen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Bijou (10 1/2 jr) heeft mammatumoren, de eerste keer heb ik er twee weg laten halen, maar nu heeft ze er weer vijf en nu laat ik ze zitten. De meeste mammatumoren zijn goedaardig. Heb wel een tumortje dat uit haar vulva kwam laten verwijderen want daar had ze natuurlijk wel last van. Dat was een fluitje van een cent, die heeft de dierenarts met lokale verdoving weg geknipt. Dat ging zo makkelijk dat ik het nog wel zelf zou kunnen doen, als ik tenminste dat oplosbare hechtdraad zou hebben, denk trouwens dat het ook wel zonder verdoving had gekund, want tijdens het onderzoek bleef Bijou ook heel stil staan terwijl de dierenarts het tumortje een beetje naar buiten trok. De dierenarts zei dat het tumortje aan een steeltje zat en dat het weer aan kon groeien, vraag me dan wel af waar dat steeltje heengaat.

Bij mijn oudste hond is jaren geleden eens een bultje van haar schouder verwijderd, dat was een kwaadaardig bultje een half jaar later was de kanker toch uitgezaaid en moest ik haar laten inslapen, ik laat mijn honden dus niet meer opereren aan bultjes want als het kwaadaardig is is het toch einde verhaal, dan misschien wel een paar maanden later maar ze heeft op het eind wel heel veel pijn gehad, terwijl wij niet wisten dat het uitgezaaid was, ja toen ze een grote bult op haar wang kreeg en we daarmee naar de dierenarts gingen bleek dat al haar tanden loszaten en heel haar kaak aangetast was. Nu snapte ik ook waarom ze me, net een paar dagen voor het zien van die bult, ineens heel erg fel aanviel toen ik pilletjes in haar bek wilde doen, ze had toen heel de mouw van mijn jas gescheurd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Weet iemand of een verbult jeukt? Volgens de da heeft mijn hond een vetbult vlak naast zijn piemel maar het is nu rood, beetje kaal en het jeukt.
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

hier gelukkig nog geen bultjes gezien.
hopelijk blijft het zo.
maar als ik het zou voelen.
dan hangt het ervan af hoe het aanvoelt.
en of het verkleurt of groeit.
dan zal ik een afspraak maken want kom haast nooit bij een da.
ben ik daar niet tevreden over het antwoord.
dan zal ik niet schromen een second opinion te vragen.
en ik hou het altijd zelf ook in de gaten.
goed of niet.
net zo gewoon als de ballen controleren. :F:
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Hier een bultje, niet jeukend, een dierenarts zegt dat ie vast zit en de andere zegt dat ie los zit....
Tja

WETENSCHAP hè.

Ik laat het even zo,het groeit niet, hij heeft er geen last van en het lijkt me vet, maar ja dat zeg ik ook maar omdat ik zelf van die bultjes heb die ongevaarlijk zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”