Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Havanezer en overige bichonachtigen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Havanezer

Ongelezen bericht door Pemba »

Waarom heb je voor het reutje gekozen en hoe oud is jouw andere hond?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Pemba schreef:Waarom heb je voor het reutje gekozen en hoe oud is jouw andere hond?
Tomas is 7. Ik kon nog kiezen uit een reutje en een teefje. De fokker raadde me het reutje aan omdat dat volgens haar veel rustiger was. Ik zag ook dat Martin stiekem al een voorkeur had voor het reutje al sprak hij dat niet uit.Ik vond dat hij ook wel wat inspraak mocht hebben.
En Havanezers staan erom bekend dat ze erg sociaal zijn, vandaar.
Plus het risico dat Tomas een teefje meer zal verdedigen als ik ze samen uitlaat.
Maar wat wijsheid is weet je vaak pas achteraf....
Pemba
Zeer actief

Met een leeftijdsverschil van 7 jaar zou ik ook voor het reutje hebben gekozen :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Pemba schreef:Met een leeftijdsverschil van 7 jaar zou ik ook voor het reutje hebben gekozen :wink:
Pff gelukkig.
Tomas kan uit onzekerheid behoorlijk onhebbelijk zijn tegen vreemde reuen en ik was bang dat hij van een reutje in huis nog onzekerder zou kunnen worden maar voordat zo'n uk volwassen is, is hij er waarschijnlijk aan gewend.
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer

Ongelezen bericht door Sil »

Jeemig, al eeeeeeuwen niks gehoord! Leef je nog en gaat het puppeding :I: nog door? :D Komen er nog meer foto's of moeten we smeken? :lekkerpuh: Is er nog nieuws?
Marie-Josée
Erelid

Oeps.....ik zweef op mijn roze wolk :mrgreen: Sorry :mann:
Wacht maar, zodra Sancho hier woont ga ik het forum spammen :cheer:
Weinig nieuws, hij groeit als kool volgens de fokster, maar helaas maken ze zelf geen foto's.
Ik heb de bench al van de zolder gehaald en schoongemaakt en ik ga van een grote pluchen bankdeken kleine dekentjes maken, en vandaag even de dierenwinkel plunderen.
Intussen heb ik me aangemeld op een Havanezerforum waar ik heb gevraagd wat nu eigenlijk de nadelen van het ras zijn. Bij een paar kwam precies datgene uit wat ik níet zocht;kefferig, rillerig, op andere honden afvliegen, anderhalf uur kammen per dag :80:
Dat zet me weer even met beide benen op de grond, dus ik zal van het begin af aan er aan moeten werken dat het geen tuthondje wordt.
Dat hoeft ook helemaal niet getuige andere verhalen.
Ik heb er nog steeds erg veel zin in, twijfels en onzekerheid horen bij zwanger zijn :F:
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Mwah, Fien is idd niet op haar mondje gevallen, maar ze keft nooit zomaar. Soms schrikt ze van iets, dan wil ze nog wel eens uit voorzorg gaan tetteren, maar dat is ook zo weer klaar. Een klein hondje is heel makkelijk uit een bepaald gedrag te halen, je tilt 't beestje gewoon op, draait 'm om en klaar. :mrgreen:
Rillerig heb ik nog nooit gezien bij Fien.
Haar jasje krijgt ze soms aan omdat ze, wegens geringe lengte, zo gauw tot over haar oren in de prut zit als ze met de grote honden meedoet. En wij te lui zijn om telkens het hele huis te soppen. :engel:
Marie-Josée
Erelid

Rinne Roos schreef:Mwah, Fien is idd niet op haar mondje gevallen, maar ze keft nooit zomaar. Soms schrikt ze van iets, dan wil ze nog wel eens uit voorzorg gaan tetteren, maar dat is ook zo weer klaar. Een klein hondje is heel makkelijk uit een bepaald gedrag te halen, je tilt 't beestje gewoon op, draait 'm om en klaar. :mrgreen:
Rillerig heb ik nog nooit gezien bij Fien.
Haar jasje krijgt ze soms aan omdat ze, wegens geringe lengte, zo gauw tot over haar oren in de prut zit als ze met de grote honden meedoet. En wij te lui zijn om telkens het hele huis te soppen. :engel:
Kijk, jij geeft de burger tenminste weer moed. Ik wil een Fien :mrgreen:
Dat lijkt me ook zo zalig, als het fout gaat wordt je niet meteen half over straat gesleurd, maar geef je het tetterend of lijdend voorwerp zelf een....zwiepje :cheer:
Juan Sancho eet intussen al brokjes,is nog steeds de grootste eter van de vijf en groeit dus nog steeds het hardst.
Om een of ander duistere reden hebben wij altijd het grootste exemplaar van een ras.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Marie-Josée schreef: Kijk, jij geeft de burger tenminste weer moed. Ik wil een Fien :mrgreen:
Dat lijkt me ook zo zalig, als het fout gaat wordt je niet meteen half over straat gesleurd, maar geef je het tetterend of lijdend voorwerp zelf een....zwiepje :cheer:
Juan Sancho eet intussen al brokjes,is nog steeds de grootste eter van de vijf en groeit dus nog steeds het hardst.
Om een of ander duistere reden hebben wij altijd het grootste exemplaar van een ras.
Kind, je roept gewoon uhuh!! :neenee:
Dat is voor Fien al genoeg om :oeps: en sorrysorry te doen :mrgreen:

Verder pingpongt ze hier door het bos, neemt ze over plassen reuzensprongen van wel een meter en is ze hartstikke stoer :cheer:
Het mooiste van alles vindt ze truukjes.
Ze heeft bv geleerd dat ze op boomstronken mag zitten, dus ze zit op alle stronken.
Dat breiden we nu uit naar liggende boomstammen en dan commando lopenlopen :piew:
Naja, Fien loopt dan dapper heen en weer over die stam en poinkt op een gebaar er vanaf, en gaat dan voor me zitten: brokje! :cheer:

Rillen doet ze echt nooit, het is een stoere meid!

Het is lachen hoor, zo'n uk!
Op welk forum zit je trouwens?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rinne Roos
Zeer actief

Haha, die kan dus gelijk op dieet. :smile: Neuh, ik denk dat Sancho zich vast moed in eet voor zijn krachtmeting met Tomas :tongue:

Fien bunkert als een bootwerker. Ze krijgt natuurlijk niet zo veel, maar het is echt hap-slik-blurp-weg en dan proberen te snaaien bij de groten. RR is zo'n watje, die laat zich nog wegduwen ook door het mormel.
Als je Fien moet geloven komt ze óm van de honger, het is echt bietser no 1. En vers dus, he, kippennek, hap-slik-blurp, eendenvleugels, hap-slik-blurp, vleesmix hap-slik-blurp, echt ongelooflijk.
Ik denk dat je Tomas nog in een heel ander licht gaat zien :engel:
Marie-Josée
Erelid

Inderdaad, tegenover Fien is Tomas een heer :80: terwijl ik hem tegenover gentleman Bruno een bouwvakker vond. Mja, je hebt bouwvakkers en bouwvakkers :engel:
In elk geval is Fien een hondje naar mijn hart, en geen "juffershondje"( leuke uitdrukking was dat) daar kan ik wel wat mee. En ik ga gewoon lekker Cesar Millannen en tjssss sissen :pffff:

Op welke leeftijd zijn ze eigenlijk lichamelijk en geestelijk volwassen?
Rinne Roos
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Inderdaad, tegenover Fien is Tomas een heer :80: terwijl ik hem tegenover gentleman Bruno een bouwvakker vond. Mja, je hebt bouwvakkers en bouwvakkers :engel:
In elk geval is Fien een hondje naar mijn hart, en geen "juffershondje"( leuke uitdrukking was dat) daar kan ik wel wat mee. En ik ga gewoon lekker Cesar Millannen en tjssss sissen :pffff:

Op welke leeftijd zijn ze eigenlijk lichamelijk en geestelijk volwassen?

Ik heb het Fien net even gevraagd, maar dat weet ze nog niet. Ze gaat er over nadenken, hoor :mann:
Sil
Zeer actief

Puh, dat kefferige hebben Maltezers ook......zeggen ze. Harley blaft alleen als hij wil spelen en hij piept als we op hem gaan staan :oeps: . Verder nooit! Maar ik heb hem wel ALTIJD behandeld als een normale hond. Hij liep met 9 weken los met me mee in het bos en ik heb hem nog nooit opgetild omdat ik bang was dat een andere hond te wild met hem zou zijn. Hij mocht altijd wel tussen m'n benen komen zitten als het wat te wild ging, maar niet te pas en te onpas tutten met hem. Verder is hij ook normaal getraint. Hij moet luisteren, heeft geen flex-lijn en mag niet trekken aan de riem. Hij mag WEL lekker op schoot :tong: . Jij hebt al een grotere hond. Je weet al dat het geen accessoire is wat in een jas aan moet die bij jouw laarzen moeten passen. Gaat gewoon goed komen!
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Sil schreef:Puh, dat kefferige hebben Maltezers ook......zeggen ze. Harley blaft alleen als hij wil spelen en hij piept als we op hem gaan staan :oeps: . Verder nooit! Maar ik heb hem wel ALTIJD behandeld als een normale hond. Hij liep met 9 weken los met me mee in het bos en ik heb hem nog nooit opgetild omdat ik bang was dat een andere hond te wild met hem zou zijn. Hij mocht altijd wel tussen m'n benen komen zitten als het wat te wild ging, maar niet te pas en te onpas tutten met hem. Verder is hij ook normaal getraint. Hij moet luisteren, heeft geen flex-lijn en mag niet trekken aan de riem. Hij mag WEL lekker op schoot :tong: . Jij hebt al een grotere hond. Je weet al dat het geen accessoire is wat in een jas aan moet die bij jouw laarzen moeten passen. Gaat gewoon goed komen!
Ik til mijn kleine hondje dus echt wel op bij vreemde honden :wink: Dat ze daardoor geen echt hondje zou zijn is natuurlijk onzin.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik probeer me te beheersen en haar niet op te tillen en toen ze een pup was heb ik dat ook maar zelden gedaan.
Ze is nu 16 maanden en stoer, maar nog steeds maar 5,5 kilo, hoor.
En ik til haar in principe dus niet op. :19:

Afbeelding

Supernova
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik probeer me te beheersen en haar niet op te tillen en toen ze een pup was heb ik dat ook maar zelden gedaan.
Ik til Nova bijna altijd op, ik vertrouw heel veel honden niet met haar en ik zou het mezelf nooit vergeven als er wat gebeurd.
Moet wel zeggen dat het mijn eerste mini pupje is dus misschien ben ik wel een tikje overbezorgd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Denise. schreef: Ik til Nova bijna altijd op, ik vertrouw heel veel honden niet met haar en ik zou het mezelf nooit vergeven als er wat gebeurd.
Moet wel zeggen dat het mijn eerste mini pupje is dus misschien ben ik wel een tikje overbezorgd.
Dat had ik ook ;) Fien is ook ons eerste mini-hondje.
Ik stond me telkens echt vreselijk te beheersen :mrgreen:
Maar ze kunnen het echt zelf, als je ze maar leert dat bij je benen veilig is.
Fien is tegenwoordig als eerste bij vreemde honden :N:
Maar ze loopt vreselijk hard en is ook als eerste weer terug als ze bedenkt dat het misschien toch wat overmoedig was :mrgreen:

Afbeelding

Supernova
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Denise. schreef: Ik til Nova bijna altijd op, ik vertrouw heel veel honden niet met haar en ik zou het mezelf nooit vergeven als er wat gebeurd.
Dat had ik ook ;) Fien is ook ons eerste mini-hondje.
Ik stond me telkens echt vreselijk te beheersen :mrgreen:
Maar ze kunnen het echt zelf, als je ze maar leert dat bij je benen veilig is.
Fien is tegenwoordig als eerste bij vreemde honden :N:
Maar ze loopt vreselijk hard en is ook als eerste weer terug als ze bedenkt dat het misschien toch wat overmoedig was :mrgreen:
Ja dat heb ik dus ook :oeps: Er zijn een aantal honden hier die leuk zijn met pups en daar mag ze ook gerust naar toe. Maar ik merk wel dat ik het toch spannend vind. Ze zijn zo klein!
Maar wat Nova ook doet is tussen mijn voeten gaan zitten als ze er even genoeg van heeft, dan kan ze het mooi rustig bekijken allemaal :mrgreen: Maar er lopen hier ook echt knuppels van bazen die zo weinig verstand hebben van honden dat hun hond echt niet bij mijn pupje mag komen. Laatst ook een mega opgewonden JR die echt niet gezellig wou komen buurten werd zo op mijn pupje afgestuurd :eek: Dan til ik haar dus echt mooi op.
Marie-Josée
Erelid

Leuk om te lezen hoe jullie daar je weg in vinden.
Ik ben inderdaad alleen grote honden gewend vanaf dat ik zelf volwassen was.Ik wil een hond en wandelmaatje en geen accessoire maar dat maakt misschien wel dat ik zo'n kleine muppet wat ielig vind tussen een groep grote honden. Ik denk ook niet dat ik meteen de losloopgebieden durf op te zoeken, die hebben een hoog mastiffgehalte.Of het moet met een groep forummers zijn :wink:
Hier in de omgeving lopen gelukkig ook genoeg honden los om hem daaraan te laten wennen.
Wel beschermen maar zo min mogelijk optillen dus :mrgreen:
Nog 10 dagen.... :cheer:
lunayvita
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Hoi Marie-Josee,

Ik zit ook op het havanezerforum.
Ik fok zelf ook Havanezers.
Als ik het goed heb kom je uit limburg? Wij ook :E:

Wachten duurt lang he.
Ik heb hier 3 havies en de oudste begint te grommelen en de andere 2 springen op de stoel en slaan aan.
Wij wonen naast de huisarts dus er komen nog al wat mensen voorbij gelopen. Ook is het een honderijke omgeving dus iedere hond moet weggejaagd worden.

Nog een paar dagen........ :lol1:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Ga je nog een keertje kijken voor je hem ophaalt?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Oja, dat forum; Havanezer Online. Bij Happy Havanezer heb ik nog steeds geen goedkeuring ontvangen :oeps:
Lunayvita,ik woon inderdaad in Limburg en ben verschillende keren op je site gaan kijken omdat het me zalig leek een fokker dichtbij huis te treffen zodat ik eens wat vaker kon gaan kijken maar dan had ik ook weer langer moeten wachten.
Dat is nu wel een nadeel, daarom zit nog een keer gaan kijken er niet in, want daarvoor vindt Martin het te ver, en alleen gaan durf ik niet.
Sil
Zeer actief

Denise. schreef:
Marjoleine schreef:Ik probeer me te beheersen en haar niet op te tillen en toen ze een pup was heb ik dat ook maar zelden gedaan.
Ik til Nova bijna altijd op, ik vertrouw heel veel honden niet met haar en ik zou het mezelf nooit vergeven als er wat gebeurd.
Ik bedoel niet te zeggen dat jouw hondje geen echt hondje is hoor. Wat ik super belangrijk vind, VOORAL voor kleine hondjes, is dat ze de hondentaal leren begrijpen. Ik denk dat de veiligste tijd om dat te leren, de puppytijd is, omdat gezonde volwassen honden, pups nog het één en ander vergeven. Harley ging als pup onbevangen naar alle honden toe. Ik hield heel goed de eigenaren die ik niet kende in de gaten om te zien of ze ermee akkoord gingen. Hij is best wel eens afgesnauwd door grotere honden (een grauw gekregen) en soms wel eens 2 keer, voordat hij afdroop, maar nu hij een jaar is weet hij op de één of andere manier bij welke honden hij wel gaat buurten en welke honden hij links laat liggen, ook vreemde honden. Honden kunnen zó veel van elkaar aflezen, daar hebben wij geen idee van, maar dat moeten ze wel leren en daar moeten wij ze de kans toe geven. Pas kwam ik bij iemand binnen die een angstig/aggressief hondje had. Harley wilde naar het hondje toe gaan maar het hondje begon dus te blaffen en te grommen. De eigenaresse wilde het hondje weg halen en opsluiten. Ik vroeg haar toen om even af te wachten. Het was zo mooi om te zien. Harley ging eerst een paar meter achteruit tot het hondje wat rustiger werd. Toen kwam hij heel langzaam dichterbij met z'n kop laag en opzij en z'n lijf opzij. (Z'n staart ligt altijd gekruld op z'n rug dus daar kan hij niks mee:-)).) Hij kwam zo heel rustig en langzaam dichterbij tot hij vlak bij het hondje was. Op dat moment sprong het hondje om, met z'n kont in Harleys neus, zo van, "aangenaam kennis maken, snuffel maar"! Probleem opgelost. Ik denk dat als je hondje het zo snapt dat je later ook minder kans hebt dat hij gepakt zal worden omdat hij een andere hond niet zal irriteren. Dat geldt dan voor gezonde honden hoor. Kijk, Harley is pas gepakt door een ontspoorde Drentse Patrijs. Reken maar dat ik Harley wel oppak als we die nog eens tegen komen, maar normaal gesproken denk ik dat je er een verknipt hondje aan over kan houden als je hem niet behandeld als een gewone hond. In z'n kop is en blijft hij een gewone hond ongeacht zijn grootte. Voor ik Harley kreeg kwam ik dit artikel tegen en daar heb ik best veel aan gehad. Het is wel in het Engels. Alle blauwe stukjes daar kun je op klikken en dan is er nog veel meer info.: http://www.dogbreedinfo.com/articles/smalltoydogs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

:scratch:

Afbeelding

Supernova
Zeer actief

Sil schreef:
Denise. schreef:
Ik bedoel niet te zeggen dat jouw hondje geen echt hondje is hoor. Wat ik super belangrijk vind, VOORAL voor kleine hondjes, is dat ze de hondentaal leren begrijpen. Ik denk dat de veiligste tijd om dat te leren, de puppytijd is, omdat gezonde volwassen honden, pups nog het één en ander vergeven. Harley ging als pup onbevangen naar alle honden toe. Ik hield heel goed de eigenaren die ik niet kende in de gaten om te zien of ze ermee akkoord gingen. Hij is best wel eens afgesnauwd door grotere honden (een grauw gekregen) en soms wel eens 2 keer, voordat hij afdroop, maar nu hij een jaar is weet hij op de één of andere manier bij welke honden hij wel gaat buurten en welke honden hij links laat liggen, ook vreemde honden. Honden kunnen zó veel van elkaar aflezen, daar hebben wij geen idee van, maar dat moeten ze wel leren en daar moeten wij ze de kans toe geven. Pas kwam ik bij iemand binnen die een angstig/aggressief hondje had. Harley wilde naar het hondje toe gaan maar het hondje begon dus te blaffen en te grommen. De eigenaresse wilde het hondje weg halen en opsluiten. Ik vroeg haar toen om even af te wachten. Het was zo mooi om te zien. Harley ging eerst een paar meter achteruit tot het hondje wat rustiger werd. Toen kwam hij heel langzaam dichterbij met z'n kop laag en opzij en z'n lijf opzij. (Z'n staart ligt altijd gekruld op z'n rug dus daar kan hij niks mee:-)).) Hij kwam zo heel rustig en langzaam dichterbij tot hij vlak bij het hondje was. Op dat moment sprong het hondje om, met z'n kont in Harleys neus, zo van, "aangenaam kennis maken, snuffel maar"! Probleem opgelost. Ik denk dat als je hondje het zo snapt dat je later ook minder kans hebt dat hij gepakt zal worden omdat hij een andere hond niet zal irriteren. Dat geldt dan voor gezonde honden hoor. Kijk, Harley is pas gepakt door een ontspoorde Drentse Patrijs. Reken maar dat ik Harley wel oppak als we die nog eens tegen komen, maar normaal gesproken denk ik dat je er een verknipt hondje aan over kan houden als je hem niet behandeld als een gewone hond. In z'n kop is en blijft hij een gewone hond ongeacht zijn grootte. Voor ik Harley kreeg kwam ik dit artikel tegen en daar heb ik best veel aan gehad. Het is wel in het Engels. Alle blauwe stukjes daar kun je op klikken en dan is er nog veel meer info.: http://www.dogbreedinfo.com/articles/smalltoydogs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben het met veel dingen in jouw stuk tekst niet eens. Ik heb dus een hond die jij blijkbaar verknipt en niet gezond vindt, want die moet geen vreemde pups om zich heen en al helemaal geen reuen die bij hem komen buurten.
Echt niet alle volwassen honden vinden pups leuk hoor en jij hebt maar mazzel dat je nooit een hond als Kenzo tegen bent gekomen met jouw pupje want dat was voor jouw pupje een hele nare ervaring geweest.
Daarnaast zal ik ook nooit mijn hond naar een vreemde bange/agressieve hond laten gaan, en iemand die mij zegt dat ik mijn agressieve hond gewoon even moet laten snuffelen daar loop ik met een hele grote boog omheen :wink:
Marie-Josée
Erelid

Sil en Denise, ik denk dat jullie allebei gelijk hebben, je moet zo'n uk zeker als een gewone hond behandelen anders raakt hij verknipt, maar van de andere kant moet je wel degelijk rekeing houden met de kwetsbaarheid van een pup. Groot of klein, maakt niet uit, maar een pup van welk ras dan ook wat een erg nare ervaring oploopt door een volwassen hond wordt daar qua karakterontwikkeling ook niet beter op. Je moet daar zelf per situatie een evenwicht in vinden is mijn idee.
Supernova
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Sil en Denise, ik denk dat jullie allebei gelijk hebben, je moet zo'n uk zeker als een gewone hond behandelen anders raakt hij verknipt, maar van de andere kant moet je wel degelijk rekeing houden met de kwetsbaarheid van een pup. Groot of klein, maakt niet uit, maar een pup van welk ras dan ook wat een erg nare ervaring oploopt door een volwassen hond wordt daar qua karakterontwikkeling ook niet beter op. Je moet daar zelf per situatie een evenwicht in vinden is mijn idee.
Ik behandel mijn hond ook als een gewone hond en ik hou ook rekening met het formaat. Hoe Sil het heeft aangepakt zou ik het nooit doen, daar kleven voor mij teveel risico's aan. Nova mag heus kennismaken met honden, maar welke honden, dat bepaal ik. :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid

Denise. schreef:Nova mag heus kennismaken met honden, maar welke honden, dat bepaal ik. :mrgreen:
Dat bedoel ik.Als je hondenervaring hebt moet je die gebruiken.
Er zijn altijd mensen die vinden dat ze "het zelf uit moeten zoeken" en ook die hun hond angstvallig elke leerervaring ontzeggen.Beide zijn natuurlijk niet goed voor een pup.
Sil
Zeer actief

Quote sil: Ik bedoel niet te zeggen dat jouw hondje geen echt hondje is hoor. Wat ik super belangrijk vind, VOORAL voor kleine hondjes, is dat ze de hondentaal leren begrijpen. Ik denk dat de veiligste tijd om dat te leren, de puppytijd is, omdat gezonde volwassen honden, pups nog het één en ander vergeven. Harley ging als pup onbevangen naar alle honden toe. Ik hield heel goed de eigenaren die ik niet kende in de gaten om te zien of ze ermee akkoord gingen. Hij is best wel eens afgesnauwd door grotere honden (een grauw gekregen) en soms wel eens 2 keer, voordat hij afdroop, maar nu hij een jaar is weet hij op de één of andere manier bij welke honden hij wel gaat buurten en welke honden hij links laat liggen, ook vreemde honden. Honden kunnen zó veel van elkaar aflezen, daar hebben wij geen idee van, maar dat moeten ze wel leren en daar moeten wij ze de kans toe geven. Pas kwam ik bij iemand binnen die een angstig/aggressief hondje had. Harley wilde naar het hondje toe gaan maar het hondje begon dus te blaffen en te grommen. De eigenaresse wilde het hondje weg halen en opsluiten. Ik vroeg haar toen om even af te wachten. Het was zo mooi om te zien. Harley ging eerst een paar meter achteruit tot het hondje wat rustiger werd. Toen kwam hij heel langzaam dichterbij met z'n kop laag en opzij en z'n lijf opzij. (Z'n staart ligt altijd gekruld op z'n rug dus daar kan hij niks mee:-)).) Hij kwam zo heel rustig en langzaam dichterbij tot hij vlak bij het hondje was. Op dat moment sprong het hondje om, met z'n kont in Harleys neus, zo van, "aangenaam kennis maken, snuffel maar"! Probleem opgelost. Ik denk dat als je hondje het zo snapt dat je later ook minder kans hebt dat hij gepakt zal worden omdat hij een andere hond niet zal irriteren. Dat geldt dan voor gezonde honden hoor. Kijk, Harley is pas gepakt door een ontspoorde Drentse Patrijs. Reken maar dat ik Harley wel oppak als we die nog eens tegen komen, maar normaal gesproken denk ik dat je er een verknipt hondje aan over kan houden als je hem niet behandeld als een gewone hond. In z'n kop is en blijft hij een gewone hond ongeacht zijn grootte. Voor ik Harley kreeg kwam ik dit artikel tegen en daar heb ik best veel aan gehad. Het is wel in het Engels. Alle blauwe stukjes daar kun je op klikken en dan is er nog veel meer info.: http://www.dogbreedinfo.com/articles/smalltoydogs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]

quote denise: Ik ben het met veel dingen in jouw stuk tekst niet eens. Ik heb dus een hond die jij blijkbaar verknipt en niet gezond vindt, want die moet geen vreemde pups om zich heen en al helemaal geen reuen die bij hem komen buurten.
Echt niet alle volwassen honden vinden pups leuk hoor en jij hebt maar mazzel dat je nooit een hond als Kenzo tegen bent gekomen met jouw pupje want dat was voor jouw pupje een hele nare ervaring geweest.
Daarnaast zal ik ook nooit mijn hond naar een vreemde bange/agressieve hond laten gaan, en iemand die mij zegt dat ik mijn agressieve hond gewoon even moet laten snuffelen daar loop ik met een hele grote boog omheen :wink:[/quote]

Denise, je moet toch wat beter lezen hoor. Ik schrijf dat ik denk dat je er een verknipt hondje aan kan over houden als je hem niet behandeld als een gewone hond. Sterker nog, ik denk dat een groot deel van de mensen die problemen hebben met hun kleine hondjes voort komen uit het niet behandelen als een normale hond. Ik denk ook dat kleine hondjes daarom vaak een slechte naam hebben (ook hier op het forum) als "k*tkeffertjes die mijn "herder" lopen te treiteren/ uit te dagen tot hij het zat is" (om maar wat te noemen).
Verder weet ik dat niet alle honden puppen leuk vinden, daarom kreeg Harley ook wel eens een snauw of soms twee, en dat mag. Als Kenzo gelijk op een pup klapt met tanden en al zonder waarschuwing dan is er toch iets mis met Kenzo (sorry :roos:) of er is ooit wat gebeurd(?), maar daarom had ik m'n ogen altijd op stokjes staan om te kijken of de andere bazen er mee akkoord gingen dat Harley kwam buurten. Ik verloor hem echt niet uit het oog maar binnen de kortste keren kende ik de meeste honden hier in het losloopbos wel. Daarentegen nam ik hem ook mee naar het strand en daar loopt alles en iedereen door elkaar. Hij speelde ook met grote honden en werd dan wel eens door een voorzichtige te grote poot om gegooid, nou ja, jammer, in het nest gaat het er ook behoorlijk wild aan toe, daar krijgt hij niks van. Voor ik hem kreeg heb ik alles wat los en vast zit gelezen over het opvoeden van kleine hondjes omdat ik perse gen k*tkeffertje wilde hebben. Nu is Harley echt een super sociaal hondje. Er is niets wat ik aan zijn karakter zou willen veranderen. Ik zou het dus bij een volgende hondje weer zo doen maar........ik heb ook 4 kinderen die ik hetzelfde opgevoed heb waarvan er één :evil: :tong: :Q: :S: :devil: enz enz enz :lol1:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sil schreef: Denise, je moet toch wat beter lezen hoor.
Nou, ik zet er nog heel beleefd een krabbende smiley neer, maar ik ben het met denise eens.
Ik vond je toon buitengewoon irritant en ik kreeg sterk de indruk dat je het nodig vond mij als eigenaar van een mini-hond op belerende toon op mijn plek te zetten en op mijn plichten te wijzen.

Je schrijft je stuk alsof je ervan uit gaat dat zowel denise als ik zo omgaan met onze mini-hond. Alsof we niet snappen dat een kleine hond ook een hond is.
Laat ik je wat zeggen: als Kenzo "uit het niets" op een pup klapt is er niks mis met die hond, maar met ons waarnemingsvermogen. Want er zijn dan heus wel signalen geweest, alleen hebben wij die niet gezien.
Ik vind er ook niets mis mee dat een hond niet van puppen houdt en die afsnauwt. Ik heb er hier ook zo een. En dat is een uitstekende moeder maar puppen van een ander wil ze niet.
En dat mag, dat is haar recht.
Aan mij om daar op te letten en aan mij om op te letten of een vreemde hond misschien ook zo is.

Een kleine hond is gewoon letterlijk eerder stuk, klaar.
Daar kun je moeilijk over doen of niet, het is een gegeven.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”