Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wondjes bij tepel

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Inc

Wondjes bij tepel

Ongelezen bericht door Inc »

Sophie heeft wondjes bij haar tepels, en als de pups eraan zitten bloed het zelfs. Dat moet toch echt pijn doen, en misschien wil ze daarom ook niet meer zo bij haar pups liggen.
Wat kan ik hieraan doen? De pups worden woensdag 4 weken oud. Eten wel een klein beetje zelf maar nog niet voldoende om bij Sophie weg te gaan.
Ik heb hun nageltjes al geknipt een week ofzo geleden want ik zag dat ze lang werden. Kan geen scherpe randjes vinden aan de nageltjes van de pups.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Wondjes bij tepel

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je kunt er niet zoveel aan doen. Ze krijgen ook tandjes, dat voelt ook niet gezellig.
Dit is de periode dat de pups steeds meer andere dingen gaan leren eten en de moeder steeds minder gaat voeden.
Het is ook de periode dat ze de pups gaat duidelijk maken dat ze voorzichtig moeten doen.
En het is de periode dat jij moet opletten dat de teef voldoende laat drinken en de melkklieren niet overvuld raken.
Dat kun je checken door regelmatig (meerdere malen daags) te voelen of de zaak nog soepel voelt.

Overvulde melkklieren kunnen ontsteking tot gevolg hebben dus daar moet je wel mee oppassen, maar meestal loopt het zo'n vaart niet.
Ik waarschuw ervoor omdat dit teefje volgens mij vrij veel melk heeft, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn ;)

Overigens vind ik het altijd weer verbluffend wat teven verdragen van hun pups.
Ik heb erbij die er uitzien alsof ze gemarteld zijn, maar ze geven geen kik :19:
Het geneest straks vanzelf weer hoor, geen zorgen!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Inc

Re: Wondjes bij tepel

Ongelezen bericht door Inc »

ja veel melk heeft ze zeker. Soms druppelt het er gewoon een beetje uit.

Ik ga er op letten super bedankt! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”