Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Giardia

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bakker01
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Rottweiler x Amerikaanse Bulldog

Giardia

Ongelezen bericht door Bakker01 »

In mijn vorige topic over anaalklieren wees een medeforummer mij erop dat Cooper misschien Giardia kan hebben. Even schrikken!!

Nog graag even een paar adviezen, tips etc. omdat ik anders vannacht geen oog dicht doe.

Cooper heeft vanaf woensdag zo nu en dan gehapt naar z'n anus en donderdag en vrijdag had hij een beetje zachtere ontlasting.
Donderdag heeft de dierenarts dus zijn anaalklieren uitgeknepen.
Gisteren en vandaag heeft hij weer stevige drollen, maar...hij laat vanaf ook ongeveer woensdag echte stinkscheten.

Giardia heeft dus niet echt duidelijke symptomen, maar wat zeggen jullie in Cooper's geval?
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Re: Giardia

Ongelezen bericht door bennie »

Bij Giardia heb je onregelmatig spuitpoep, dat is iets anders dan chocomousse-ontlasting. Een testje is zo gedaan bij je DA.
Tot die tijd zou ik me niet al te druk maken. Mocht er sprake zijn van Giardia dan alle speeltjes twee weken in de vriezer, medicatie, wassen en met een stoomreiniger grondig door je huis gaan.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Bakker01 schreef:In mijn vorige topic over anaalklieren wees een medeforummer mij erop dat Cooper misschien Giardia kan hebben. Even schrikken!!

Nog graag even een paar adviezen, tips etc. omdat ik anders vannacht geen oog dicht doe.

Cooper heeft vanaf woensdag zo nu en dan gehapt naar z'n anus en donderdag en vrijdag had hij een beetje zachtere ontlasting.
Donderdag heeft de dierenarts dus zijn anaalklieren uitgeknepen.
Gisteren en vandaag heeft hij weer stevige drollen, maar...hij laat vanaf ook ongeveer woensdag echte stinkscheten.

Giardia heeft dus niet echt duidelijke symptomen, maar wat zeggen jullie in Cooper's geval?
Geen giardia... dat is echt diarree symptomen. Stinkscheten komt door slecht voedsel... of troep buiten eten... eten van tafel etc.
Bakker01
Vaste gebruiker

Het was van de week ook echt eerst een normale drol en vervolgens iets mousse achtiger. Kleur is wel gewoon bruin en niet geel met slijm/bloed.
Cooper zit nou op Royal Canin, maar we willen overgaan op kvv. Maar wanneer het dus slecht voedsel zou zijn dan weet ik denk ik al waar het aan ligt. We hebben van die beloningskoekjes gekocht bij de Doobey. Zou het dat dan kunnen zijn?
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Bakker01 schreef:Giardia heeft dus niet echt duidelijke symptomen, maar wat zeggen jullie in Cooper's geval?
Ontlastingonderzoek en vragen om te checken op diverse wormsoorten, coccidiosis en ook een giardiacheck. Een hond met giardia hoeft niet altijd duidelijke symptomen aan te geven. En ik zou niet nu vooraf gaan ontwormen zonder dit ontlastingonderzoek. Mocht het giardia zijn, dan heb je daar niet standaard ontwormmiddelen voor nodig. En komt er niets uit de ontlasting, dan zou je zowieso met de omschakeling van brok naar kvv een goed probioticum kunnen inzetten. De darmflora wordt hiermee opgebouwd en indirect verhoogt dat de weerstand, vermindert jeuk, smetplekken en eczeem.
Beloningskoekjes zou ik skippen...en uiteraard ook die brok. Beloninkjes voor mijn honden droog ik of geef ik in verse vorm, graanvrij en 100% vlees, zodat ik weet wat ik voer.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Maria schreef: Geen giardia... dat is echt diarree symptomen. Stinkscheten komt door slecht voedsel... of troep buiten eten... eten van tafel etc.
Mee eens. Onze hond heeft 2x giardia gehad en dat gaf veel diarree, afgewisseld met iets stevigere ontlasting.

Gelukkig is giardia (komt vaak door drinken / zwemmen in vervuild water overigens) makkelijk te behandelen met een wormenkuur.
Muk

Bakker01 schreef:Het was van de week ook echt eerst een normale drol en vervolgens iets mousse achtiger. Kleur is wel gewoon bruin en niet geel met slijm/bloed.
Cooper zit nou op Royal Canin, maar we willen overgaan op kvv. Maar wanneer het dus slecht voedsel zou zijn dan weet ik denk ik al waar het aan ligt. We hebben van die beloningskoekjes gekocht bij de Doobey. Zou het dat dan kunnen zijn?
Denk ik niet, tenzij je heel veel van die koekjes per dag hebt gegeven. Ook al geef je 1 dag veel slecht eten, dan is dat vaak met een dag mindere ontlasdting weer voorbij. Als de ontlasting dagelijks wisselend is, dan heeft het wel met het voer te maken. Mijn ervaring is dat een hond op brokvoeding vaker poept op een dag én dat de ontlasting wisselender is. Nu wij kvv / vers vlees geven is de ontlasting eigenlijk altijd prima (en hooguit 2x op een dag).
Bakker01
Vaste gebruiker

Nee, we geven hem niet hele handen vol. Enkel wanneer we met een paar oefeningen bezig zijn.
Hij poept inderdaad wel vaker op de dag, meestal 3 of 4 keer.
Cooper heeft donderdag ook z'n enting gehad, dus misschien is het daarom ook iets dunner dan normaal.

Ik ben nu sowieso wel om voor kvv :wink:
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

bennie schreef:Bij Giardia heb je onregelmatig spuitpoep, dat is iets anders dan chocomousse-ontlasting. Een testje is zo gedaan bij je DA.
Tot die tijd zou ik me niet al te druk maken. Mocht er sprake zijn van Giardia dan alle speeltjes twee weken in de vriezer, medicatie, wassen en met een stoomreiniger grondig door je huis gaan.
Bij giardia hoeft er echt geen spuitpoep te zijn.
Yenthe heeft het 2 jaar geleden gehad en nooit 1 x spuitpoep gehad, altijd goede ontlasting. :wink:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

bij giardia is er echt niet altijd sprake van spuitpoep!! meestal niet dan wel eigenlijk.

het is "gewoon" een parasiet die ervoor kan zorgen dat de ontlasting erg wisselend van vorm is (dit komt mede omdat de parasiet ongeveer 1x inde 3 dagen actief is in de darmen en daarom wordt ook aangeraden om van 3 dagen ontlasting te laten onderzoeken)

het kan natuurlijk ook door de enting komen maar om nu gelijk te zeggen dat ze van de brok afmoeten???

ik snap best dat er voor en tegens zijn voor brok wat ook geld voor vlees...het hangt van de hond af waar hij/zij het goed op doet dus ik vind het erg vreemd om het maar op het voer te gooien terwijl de hond dit al in het asiel kreeg.....
groetjes Tamara
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

tkuijernl schreef:bij giardia is er echt niet altijd sprake van spuitpoep!! meestal niet dan wel eigenlijk.
Dat klopt......ik stuur regelmatig eigenaren van pups door voor ontlastingonderzoek, waarbij geen duidelijke symptomen van giardia zijn en terug komen met uitslag giardia.
tkuijernl schreef:het is "gewoon" een parasiet die ervoor kan zorgen dat de ontlasting erg wisselend van vorm is (dit komt mede omdat de parasiet ongeveer 1x inde 3 dagen actief is in de darmen en daarom wordt ook aangeraden om van 3 dagen ontlasting te laten onderzoeken)
Dat is al een tijd achterhaald.

Diagnose met een microscoop

Vroeger moesten de trofozieten in hele verse ontlasting met een microscoop aangetoond worden. Ze gaan echter snel dood buiten de kat en dan zie je ze niet meer bewegen. De cysten kunnen ook met een microscoop worden aangetoond in de ontlasting, echter deze worden met tussenpozen uitgescheiden. Het kan dus zijn dat je de ziekte niet kan aantonen terwijl hij er wel is.

Omdat de ontlasting onder de microscooop supervers moet zijn en je ze ook kunt missen hebben we een diagnostische test tot onze beschikking die we vaak gebruiken.

Diagnose met een snaptest

Door de direct uitvoerbare giardia test aantonen of er giardia aanwezig is of niet. De test is veel betrouwbaarder en gevoeliger dan de microscopische manier. Er wordt met behulp van een giardia snaptest antigenen, kleine stukjes, aangetoond. Hiermee kunnen dus zowel levende als dode of uiteen gevallen trofozoieten of cysten aangetoond worden!
Idexx Giardia Snaptest kun je eenvoudig een snellen en betrouwbare diagnose stellen. De test neemt DNA deeltjes van Giardia weer, je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen.

Bron: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tkuijernl schreef:het kan natuurlijk ook door de enting komen maar om nu gelijk te zeggen dat ze van de brok afmoeten???
O jazeker....dat zeg ik gelijk en erg vaak...
tkuijernl schreef:ik snap best dat er voor en tegens zijn voor brok wat ook geld voor vlees...het hangt van de hond af waar hij/zij het goed op doet dus ik vind het erg vreemd om het maar op het voer te gooien terwijl de hond dit al in het asiel kreeg.....
Het draagt bij aan het verbeteren van zijn algehele weerstand. En dat begint met wat je er in stopt in die darmflora met soortgerichte voeding. Zo te lezen in een eerder topic wat betreft de anaalklierproblemen doet dit puppeke het niet bijzonder goed op de brokvoeding die het kreeg/krijgt. Vandaar dat TS al zo verstandig is om vers bij te voeren om dat probleem te verminderen. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen voor deze pup.
Bakker01
Vaste gebruiker

Vanmiddag toch maar even de dierenarts gebeld, omdat we ons toch een beetje druk maakten.
Ze zeiden dat er op dit moment geen Giardia heerste in de omgeving.
Maar aangezien we Cooper deze week toch moesten ontwormen, hebben we bij de dierenarts Panacur mee gekregen.
De komende drie dagen iedere dag een pilletje.
Mocht hij hierna nog altijd wisselt zijn met ontlasting moesten we terug komen voor een snap test.

Ik heb toch nog even een vraagje. Kunnen we morgen al beginnen met Carnibest of maar even wachten tot eind van de week en hij de Panacur helemaal heeft gehad?
Muk

Wat mij betreft kun je rustig beginnen met Carnibest. Maar, als je twijfelt zou ik eerst de kuur afmaken en dan starten met Carnibest.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”