Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Baknijd.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maria7
Actief

Baknijd.

Ongelezen bericht door Maria7 »

Een hond met baknijd is dit te verhelpen of is dit een reden om de hond te laten euthanaseren?
Graag jullie mening.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Baknijd.

Ongelezen bericht door Budkes »

Meestal wel te verhelpen, maar zo niet absoluut geen reden om de hond in te laten slapen. :piew:
Gr. Aniek

Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Nee, dat vind ik geen reden om een hond in te laten slapen.
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mari-anne »

Nee absoluut geen reden tot in laten slapen.
Bijna altijd is het af te leren.
En als dat dan niet zo zou zijn, dan kan je daar altijd oplossingen voor zoeken.
Alleen laten eten. En als je zelf eet gewoon op zijn plek of andere ruimte .... net hoe erg het is.

Maar een hond in laten slapen omdat hij baknijd heeft...... Nee dat vind ik wreed en totaal onnodig.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Budkes schreef:Meestal wel te verhelpen, maar zo niet absoluut geen reden om de hond in te laten slapen. :piew:
Eens.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inslapen i.v.m. baknijd :eek: Aan me nooit niet. Als we daarom al honden in gaan laten slapen zijn we echt van god los. Maar dat is mijn mening. In veel situaties is baknijd te verhelpen maar als dat niet het geval is, is het wel te voorkomen dat zoiets tot een aanvaring zal komen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hoe erg is het dan? Dat je denkt aan afspuiten?
Heb je ook andere problemen met de hond?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Nee ik vind dat geen rede om een hond in te laten slapen. Er is iets heel simpels aan te doen, de hond gewoon geen bak meer geven :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nee dat vind ik geen reden om een hond in te laten slapen.
Het is vaak met goede begeleiding af te leren ,zo niet is er mee te leven.
Wij hebben ooit ene herplaatsmastino gehad die hier ,toen ze kwam ,behoorlijk last van gehad.
Met rust en positieve begeleiding rond haar eten is dat helemaal overgegaan.
Ze was verder rp alle fronten, naar zowel mens als dier, een heerlijke hond.
Ik zie het wel vaak op animal planet gebeuren dat ene hond wordt afgeserveerd wegens baknijd.
Gezien het gigantische overschot ,miljoenen honden ,begrijp ik de strenge selectie wel.
Al zou minder fokken daar mee ropleveren ,want hoe dan ook blijf ik het bitter vinden als ik zie dat een verder ontzettend leuke hond wordt afgemaakt om zo'n reden :ugh:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Maria7 schreef:Een hond met baknijd is dit te verhelpen of is dit een reden om de hond te laten euthanaseren?
Graag jullie mening.
Zeer zeker niet! Met geduld (en dat heb je ook echt nodig) kun je het er namelijk uit trainen.

Gaat het om jouw hond? En waarom denk je dan niet aan herplaatsen als je de tijd er niet voor hebt om dit eruit te trainen?
tineke

Muk schreef:
Maria7 schreef:Een hond met baknijd is dit te verhelpen of is dit een reden om de hond te laten euthanaseren?
Graag jullie mening.
Zeer zeker niet! Met geduld (en dat heb je ook echt nodig) kun je het er namelijk uit trainen.

Gaat het om jouw hond? En waarom denk je dan niet aan herplaatsen als je de tijd er niet voor hebt om dit eruit te trainen?
Ik denk dat het niet om een van haar honden gaat hoor :wink:
willie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): boxer

Ongelezen bericht door willie »

als je daarom je hond afmaakt, spoor je gewoon niet, of hij moet je naar de strot vliegen als je zijn bak neerzet.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ons Devel had ook baknijd. Nu kunnen we er gewoon bij als het moet.. :engel:
Muk

tineke schreef:
Muk schreef:
Graag jullie mening.

Ik denk dat het niet om een van haar honden gaat hoor :wink:
Dat kan ook, maar met zo'n korte tekst kan ik dat niet ruiken natuurlijk. :mrgreen: Nóg niet tenminste. :mrgreen:
tineke

Muk schreef:Dat kan ook, maar met zo'n korte tekst kan ik dat niet ruiken natuurlijk. :mrgreen: Nóg niet tenminste. :mrgreen:
Mwah ze heeft caveliers ,op de een of andere manier zie ik die niet levensbedreigend worden zelfs niet met baknijd :mrgreen: :wink:
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Graag jullie mening.
Eh inieder geval geen reden om te euthanaseren.. Ik vind het een beetje een gekke vraag. Mag ik vragen waarom je dit vraagt?
Muk

tineke schreef:
Muk schreef:Dat kan ook, maar met zo'n korte tekst kan ik dat niet ruiken natuurlijk. :mrgreen: Nóg niet tenminste. :mrgreen:
Mwah ze heeft caveliers ,op de een of andere manier zie ik die niet levensbedreigend worden zelfs niet met baknijd :mrgreen: :wink:
Zit wat in. Maakt mij wel nieuwsgierig moet ik bekennen.
Maria7
Actief

Ongelezen bericht door Maria7 »

Ik zal de situatie uitleggen.

Een mevrouw adopteerde een hond van 2jr oud. Over het algemeen was die heel lief, maar hij had baknijd. In overleg met de Stichting waar hij van kwam werd besloten om hem terug te nemen en in een gastgezin te plaatsen. Dit omdat zij twee kinderen had en het te riskant was, hij had haar al eens gebeten.

De vrouw die hem in haar gezin opnam, beloofde het eruit te trainen. Trouwens ook bij Martin Gaus hadden ze gezegd dat er voor de rest niets mis was met de hond en dat ze dit onder controle konden krijgen. Maar wat blijkt nu, de vrouw in kwestie heeft de hond laten inslapen, dit na amper 2 weken. Hij had gebeten .

Ik heb zelf ook honden met baknijd gehad. Ik liet die gewoon met rust als zij aan het eten waren.Bij sommige honden heb ik het er met veel geduld uit gekregen.Ik vind het namelijk geen reden om voor baknijd een hond in te laten slapen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Puk en Cappy voor altijd in mijn hart.
mari-anne
Zeer actief

Tja als je in 2 weken verwacht dat een hond van zijn baknijd af is ,dan spoor je niet.
De hond is dus 2 weken op een vreemde plek. Moet nog wennen aan zijn nieuwe omgeving ,heeft zijn plekkie dus nog niet echt gevonden en ook nog geen band met de nieuwe mensen.

En dan al verwacht je dat een hond van zijn baknijd af komt.
Nou dan moet je een stichting oprichten voor robothondjes maar niet voor honden van vlees en bloed.
Walgelijk gewoon.
En waarom dan de hond niet naar iemand van de stichting doen die wel deskundig is met honden met een gedragsprobleem (als je daar al echt van kan spreken) die zal zo'n stichting toch hoop ik wel hebben.

Geen woorden voor (ook al is het best een lang bericht haha)
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Bij mij mogen de honden alle rust eten in hun eigen bench , dus ik weet niet eens of ze baknijd hebben.
Ook botjes etc pak ik nooit onnodig af.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Graag jullie mening.
Ik heb bijna 14 jaar een hond met baknijd gehad. Als ik had geweten wat ik nu wist, had ik het hem af kunnen leren. Ik heb het toen opgelost door hem zijn bak voer in de gang te geven en de deur dicht te doen tot hij klaar was met eten. Uiteindelijk zijn de scherpste kanten er gewoon uitgesleten en kon deur openblijven, maar ik heb hem gewoon altijd met rust gelaten als hij at.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Graag jullie mening.
Ik vind het werkelijk te bezopen voor woorden om een hond alleen om die reden in te laten slapen. Je ziet het wel eens bij die animal cops programma's, en dan zit ik echt met kromme tenen.

Baknijd is pure angst, en er zijn allerlei manieren om dat weer goed te krijgen. Je kan ala Cesar in een paar uur het voedsel claimen, je kan je hond op een rustige plek apart laten eten, en zelf zou ik kiezen voor wel 'verkeer' langs de etensbak, maar tegelijkertijd vreten bijgooien. Daar krijg je uiteindelijk honden van die vrolijk een stappie achteruit gaan als er iemand bij hun bak komt, want dan komt er lekkers bij. En ook als er een nieuwsgierige kat langswandelt kan er zomaar een plak kaas in je bak vallen. (Da's omdat de baas redelijk kan mikken, maar dat hoeven die honden niet te weten :mrgreen: )
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Maria7 schreef:Ik zal de situatie uitleggen.

Een mevrouw adopteerde een hond van 2jr oud. Over het algemeen was die heel lief, maar hij had baknijd. In overleg met de Stichting waar hij van kwam werd besloten om hem terug te nemen en in een gastgezin te plaatsen. Dit omdat zij twee kinderen had en het te riskant was, hij had haar al eens gebeten.

De vrouw die hem in haar gezin opnam, beloofde het eruit te trainen. Trouwens ook bij Martin Gaus hadden ze gezegd dat er voor de rest niets mis was met de hond en dat ze dit onder controle konden krijgen. Maar wat blijkt nu, de vrouw in kwestie heeft de hond laten inslapen, dit na amper 2 weken. Hij had gebeten .

Ik heb zelf ook honden met baknijd gehad. Ik liet die gewoon met rust als zij aan het eten waren.Bij sommige honden heb ik het er met veel geduld uit gekregen.Ik vind het namelijk geen reden om voor baknijd een hond in te laten slapen.
Echt waar? :N: Hoe reageerde de stichting die hem bij die mevrouw had gezet om van de baknijd af te komen? Hier zou je toch woedend om worden. Je binnen twee weken laten bijten door een hond met baknijd en dan zodanig dat de hond ingeslapen word, komt nu niet echt doordacht over die trainig.
Ik maakte geen grap toen ik zei van een hond met baknijd gewoon geen bak geven maar uit de hand voeren tijdens trainen, spelen weet ik het wanneer je eten in een hond stopt omdat hij iets doet. Daarna als dat vertrouwd is ga je langzaamaan uitbouwen met een glazen kommetje waar een klein beetje eten in gaat en dat hou je vast, daarna ga je weer verder uitbouwen. Dit heeft veel tijd en geduld nodig. Helaas heeft deze hond dat geduld en de tijd niet gekregen maar triest vind ik het wel :(
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Maria7 schreef: De vrouw die hem in haar gezin opnam, beloofde het eruit te trainen. Trouwens ook bij Martin Gaus hadden ze gezegd dat er voor de rest niets mis was met de hond en dat ze dit onder controle konden krijgen. Maar wat blijkt nu, de vrouw in kwestie heeft de hond laten inslapen, dit na amper 2 weken. Hij had gebeten .
Mag een gastgezin zomaar zonder overleg een hond in laten slapen? :denken:
Ik heb deze vraag ook bij een dh forum gelezen, wellicht niet van jou..
Maar persoonlijk heb ik zoiets van een hond met baknijd valt prima mee te leven als degene die hem het voer geeft wel geaccepteerd wordt en verder heeft niemand iets bij etende honden te zoeken.. ook degene die het eten geeft niet.
Beetje respect voor het krijgen dat is ok. Ik wil ook niet dat ze het uit mijn klauwen grijpen, verder heb ik ook geen honden met baknijd want ik heb het bij beide honden even gechecked hoe ze waren tijdens het eten en ik eens een aai gaf ed.
Vreemden hebben niets bij de honden te zoeken als ze eten is mijn mening, geen volwassenen en geen kinderen.
In laten slapen nee, vervelend vinden als er extreme baknijd is, want volgens mij zijn die honden buitgericht of trek ik het teveel door.. maar ik kan me voorstellen dat honden met baknijd ook niet met een kluif of ander eten te vertrouwen zijn als je passeert en misschien dat doortrekken in een bal e.d. in die gevallen zou ik wel proberen het gedrag om te buigen en meer vertrouwen te winnen.. maar in laten slapen bij baknijd, nee.
Je bent dom dat je je laat bijten door een hond met baknijd, want negen van de tien keer zie je de signalen toch al dat je van zijn bak af moet blijven.. als je dat ziet zet je niet door maar verzin je wat anders als je eraan wilt werken om die baknijd wat minder te maken..
mari-anne
Zeer actief

Ik vind het ook super stom dat je,je door een hond met baknijd laat bijten,als zogenaamde deskundige die dit wel even af zal leren.Toen de hond dus in gast gezin kwam was dit dus heel duidelijk dat hij hier last van had. Het was niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen.
Dus dan behandel je de hond toch ook als een hond met baknijd.
En zeker de eerste weken geef je de hond even de rust om te wennen aan zijn nieuwe gezin en omgeving. Dan ga je er niet meteen bovenop,om dat maar eventjes af te leren.En zorg je gewoon dat de hond niet gestoord word met eten.
En pas als hij gewend is,ga je met hem aan de slag.Maar zeker met baknijd moet de hond je toch wel eerst even kennen lijkt me,zich eerst veilig voelen.
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Ik vraag me in dit geval ook af wat voor dierenarts dit is om een hond om deze reden in te laten slapen? Absurt gewoon.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Lekker is dat zeg..... :19: Arm dier.
willie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): boxer

Ongelezen bericht door willie »

ff off topic: mijn broertje heeft een stafford pup met baknijd, en die doet het nu als volgt: hij komt aan met de bak, pup moet (en gaat) netjes zitten,hij zet de bak neer, en als ie "doe maar" zegt, mag ze eten. en dan komt hij ook niet bij die bak. niks aan de hand.

hier gaan de boxers ook netjes zitten, en ik zet de bakken neer, en ze wachten keurig tot ze mogen.
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

Maria7 schreef:Ik zal de situatie uitleggen.

ik heb 2 kinderen maar ik zou hier echt geen hond voor weg doen, dan kids de kamer uit als de hond eet, en duidelijk intrueren weg bij de hond als ie wat eetbaars heeft, klaar.

ik kan ook best kwaad worden als ik hoor waarom mensen hun hond wegdoen hoor, en als het om spuitjes gaat, van mij hadden ze die vrouw een spuitje mogen geven :boos:
Muk

mari-anne schreef:Tja als je in 2 weken verwacht dat een hond van zijn baknijd af is ,dan spoor je niet.
De hond is dus 2 weken op een vreemde plek. Moet nog wennen aan zijn nieuwe omgeving ,heeft zijn plekkie dus nog niet echt gevonden en ook nog geen band met de nieuwe mensen.

En dan al verwacht je dat een hond van zijn baknijd af komt.
Nou dan moet je een stichting oprichten voor robothondjes maar niet voor honden van vlees en bloed.
Walgelijk gewoon.
En waarom dan de hond niet naar iemand van de stichting doen die wel deskundig is met honden met een gedragsprobleem (als je daar al echt van kan spreken) die zal zo'n stichting toch hoop ik wel hebben.

Geen woorden voor (ook al is het best een lang bericht haha)
Mee eens.
Begrijp ik dat de hond door het gastgezin van die stichting is ingeslapen? Dan vind ik het wel een hele slechte stichting als dat het geval is.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”