Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kinderen en honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

Ongelezen bericht door jidde »

malinois schreef:
Simone62 schreef: er lopen ook hier regelmatig kinderen met honden, mijn buurvrouw van 5 deuren laat haar dochter van 12 jaar regelmatig met haar hond lopen ook toevallig een rigdeback. Menig hondeneigenaar kan niet tippen aan haar dochter, de hond luistert perfect en zij kan heel goed de situatie inschatten. en ik denk dat dat heel erg belangrijk is.
ik vind het toch altijd een eng idee, goed, die hond luisterde prima naar haar....maar voor hetzelfde geldt, klapt er een andere grote hond bovenop... tja wat gaat hij dan doen...ook knokken?? wat moet ze dan beginnen als de eigenaar van die andere hond niets doet? nee, ik zou het niet doen...
Maar dat heb je bij onwetende volwassenen ook ;)
Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Heel af en toe laat mijn dochter van 9 ons oudste hondje uit. Als ik echt even niet de honden uit kan laten, laat ik haar even snel een plasrondje doen, zodat Bodhi z'n hoogste nood kwijt is. Maar dit is heel sporadisch. Op zich vind ik het wel vertrouwd, Bodhi is klein en licht, die trekt haar niet omver. En verder wonen er hier geen vervelende honden in de buurt(je weet maar nooit natuurlijk..). Ze mag hem absoluut niet los laten lopen. De pup krijgt ze mee, want die wil z'n behoefte nog steeds wel even in de tuin doen.

Wat ik wel heel erg vind, is dat hier verderop mensen wonen met een Labrador. Elk kind die daar maar aanbelt krijgt die hond mee naar buiten. De een schreeuwt niet harder dan de ander tegen dat dier. Er wordt behoorlijk door die kinderen aan de riem gerukt, want die hond is dol enthousiast natuurlijk. Mijn dochter kwam op een gegeven moment ook een paar keer met de hond thuis. Ik heb gezegd dat ik het niet meer wilde hebben. We wonen hier behoorlijk dicht bij een drukke weg. Ik moet er niet aan denken dat zij met die hond loopt en er gebeurt wat mee. Ik heb de hond al een keer zien los zien rennen, met een horde kinderen er achteraan omdat hij zich had losgerukt. Ik snap zulke bazen echt niet...

Schiet me nu te binnen dat ik vroeger onze Duitse Herder ook uitliet toen ik een jaar of 9 was. Een vreslijke zenuwlijer was dat. Die heeft ontzettend veel slaag gehad bij de boer waar m'n vader hem vandaan heeft gehaald. Op een gegeven moment begon hij ook te happen naar voorbijgangers. Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik m'n ouders begrijp dat ze mij met die hond over straat hebben laten gaan. Nou ja, het is allemaal goed gegaan, maar ikzelf zou m'n kinderen niet met zo'n hond alleen de straat op laten.

Marion.
Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Marion_ph schreef: De pup krijgt ze mee, want die wil z'n behoefte nog steeds wel even in de tuin doen.

Marion.
Sorry, de pup krijgt ze niet mee.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Als kind van een jaar of zeven, liet ik ook altijd onze eigen hond uit :? , maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn honden mee te geven aan kinderen.
Er wonen bij ons in de straat 2 meiden die stapelgek op honden zijn en die hebben dus weleens gevraagd of ze Kaya mochten uitlaten (Moritz vinden ze wat eng met z'n geblaf :mrgreen: ), maar dan leg ik dus vriendelijk uit dat ik dit niet verantwoord vind.
Ze mogen rustig binnenkomen om met ze te spelen en ook in de tuin mag er gespeeld worden, maar ze gaan niet mee de straat op met de kinderen. Brrrrrr, doodeng :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Wij hadden altijd meerdere mechelaars thuis, en ik liet ze als 8 jarige ook wel uit, alleen liep mijn vader er dan ook altijd bij. Dus echt alleen heb ik de honden als kind nooit uitgelaten...zou Dingo nu ook zeker niet meegeven aan een kind. Ik kan met dingo lezen en schrijven, en precies aan zijn houding en gedrag zien wat hij van plan is. Een kind ziet dat niet.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Als we bij mijn ouders zijn dan wil mij broer van in de 20 altijd ff met Chello of Ghaya lopen....en dan hou ik mijn hart al vast.....
Gewoon om wat Dingo zegt; ik kan precies zien wat ze van plan zijn, hoe ze zullen reageren e.d.

Dus laat staan dat ik ze mee durf te geven aan een kind....
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ik liet als kind van 10-11 ook altijd de hond vroeger thuis uit (grote hond), maar toch, ik zou mijn kinderen nooit met Odin en Ivan op pad sturen omdat ik weet hoe de heren soms reageren (met name Odin) naar andere reuen. En Ivan :roll: tja, dat is weer iets anders.
Nee dus.

Trouwens samen uitlaten met twee riemen doe ik hier ook wel eens. Dan wil mijn dochtertje van 4 met Odin lopen, heel trots is ze dan :pffff: , en ik heb dan toch de touwtjes in handen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Kinderen en honden

Ongelezen bericht door blondie »

Hier in de flat weer een puppie. Hardstikke leuk ding king charles spaniël.. maar zo vaak de kids de ene denk jaar of zeven en de ander een jaar of vier ermee op stap.
Prima als ouders dat ok vinden maar vanmorgen kwam die vierjarige ermee aan, liep aan de overkant prima.. maar komt rennend de straat over rennen richting mijn honden, ik ben direct omgedraaid..ik vind het gewoon niet zo een lekker idee met jut en jul van mij aan de lijn.. zij zal het helemaal leuk vinden en hij heeft ook al via het hek contact gemaakt met dit hondje.. mevrouw bleef staan met dat beestje met de snoet door het hek en dat ging goed Finn was erg vriendelijk naar het pupje toe.. maar ik ga dat niet gokken met een kind buiten en twee grote dh's met af en toe een humeurbui van de ene en toevallig nu hoogloopse Bluf die pupjes leuk vind en mee wil nemen :roll: ..
Ik heb het er echt niet op die hele jonge kinderen met honden klein of groot.

edit, zit in dubio om de ouders, ze wonen er net denk aan te spreken dat ze de kinderen leren niet met de hond op andere honden af te lopen maar dat vind ik ook weer zo betweterig (aan de andere kant ben ik nu al vier keer een andere richting uitgelopen omdat ik gewoon bang ben dat zo'n kind die lijn loslaat), want ben ze nu al een paar keer tegengekomen ze wonen in de flat naast me en zijn dus in deze circel met die hond bezig.. maar zonder toezicht van de ouders.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lieve blondie, had je niet gewoon een nieuw topic kunnen beginnen? Dit stamt uit 2004!! :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

:smile:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

er was hier niet zo lang geleden een jongetje van 6 met zijn hondje aan het buiten spelen, ik had
het beestje nog nooit buiten gezien en het was ook een heel klein bang ding.
jongetje rennen en hondje er achteraan gesleept. ik was toen ook in dubio zal ik er wat van zeggen,
nou besloten het niet te doen.
2 uur later ga ik weer wat doen zie ik het jongetje op het klimrek met het hondje, het hondje
bungelde aan zijn riempje tussen zo'n horizontale trap zeg maar iig 1,5 meter boven de grond en
het jongetje maar roepen dat ie zijn best moest doen en er op moest klimmen pfffff,
toen ben ik toch maar met de moeder gaan praten (met het hondje onder mijn arm)
dit werd gelukkig wel gewaardeerd.

ik heb mezelf toen voorgenomen in het vervolg meteen met zo'n ouder te gaan praten,
liever een boze buur dan een dood hondje :roll:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Toen ik een jaar of 7 á 8 was liet ik altijd de Boxer X MH reu van mijn grote broer uit. Uren en uren aan een stuk waren we samen weg, het was echt de allerliefste hond aller tijden. Wát een schat.
Maar wel een beul van een beest, hij was een stukkie groter dan Roos dus zeker wel een kilo of 35, en ik was een klein meisje met nul verstand van honden, nul realiteitszin en vooral nul stressbestendigheid. Achteraf gezien vind ik het een wonder dat er nooit iets is gebeurd als ik met hem liep. Ik zou een kind van 12 niet eens met Sjon uit durven sturen.

Nu ik zelf volwassen ben vind ik het heel vervelend om kinderen met een hond tegen te komen. Laatst nog, een jochie van een jaar of 10 in z'n uppie met een Amstaff, volgens mij waren ze even zwaar. Dóódeng, wat nou als die hond in een gevecht verzeild raakt? Dan heeft het jochie een nog groter trauma dan de hond, en hoe moet die ze uit elkaar krijgen? Of als de hond verkeerd over een veerooster heengaat? Of als de hond zich losrukt om even flink achter een kat aan te gaan? Of als die hond besluit dat Sjon toch eigenlijk wel erg bijdehand kijkt en even "gecorrigeerd" dient te worden?

Ik word er iig niet vrolijk van en neem met de snelheid van het licht de eerste afslag.
Afbeelding
bernersennenhond
Actief

Ongelezen bericht door bernersennenhond »

Wat nou als die rottweiler het hondje had gegrepen?
Zouden die kinderen dan ook als een volwassene kunnen reageren?

Ik blijf het onverantwoord vinden. Je zou zo een kind met een complex opzadelen als ouder.
What the.....???
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Lieve blondie, had je niet gewoon een nieuw topic kunnen beginnen? Dit stamt uit 2004!! :roll:
Heb juist bewust een oud topic gezocht :roos: omdat er al zoveel over geschreven is.. dan kun je er toch beter op voortborduren om het beknopter te houden :mrgreen: :wink:

denk je wat goed te doen doe je het weer fout hier :M: :W:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vind het ook meestal zwaar onverantwoord om een jong kind met een hond te laten lopen.
Maar toch... Hier woont een meisje, jaar of 10/11, Duitse Herderteef. Moeder laat hem veel uit, maar het meisje ook.
Maar als ik zie hoe ontzettend goed dat meisje met die hond is, echt bijzonder. Hij luisterd, loopt netjes mee. Bijzonder om te zien.
Geef er totaal niet om als ik hun tegen kom, gaat gewoon netjes. Terwijl ik van sommige volwassenen baal die hun kleine hondjes niet normaal vast kunnen houden.

Dus er zijn uitzonderingen vind ik.
M'n eigen honden zou ik nooooit van z'n leven aan een kind meegeven, zou fout gaat. Maar aan de meeste volwassenen geef ik hun niet eens mee :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

blondie schreef:
Hanneke2 schreef:Lieve blondie, had je niet gewoon een nieuw topic kunnen beginnen? Dit stamt uit 2004!! :roll:
Heb juist bewust een oud topic gezocht :roos: omdat er al zoveel over geschreven is.. dan kun je er toch beter op voortborduren om het beknopter te houden :mrgreen: :wink:

Ik denk al, wat een hoop nieuwe forumleden uit 2002 die ineens weer posten. :mrgreen:

Overigens vind ik dat kinderen geen hond moeten uitlaten. Kinderen hebben meestal geen overwicht op de honden én hebben (net zoals veel volwassenen helaas) weinig inzicht in het hondengedrag van hun hond en andere honden.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Oh shit, had ik ook niet in de gaten..... ach kan gebeuren. :engel:
Hanneke2
Zeer actief

blondie schreef:

Mens, ik wil vaak niet eens meer weten wat ik GISTEREN gezegd heb, laat staan 6 jaar geleden. :N:
blondie
Zeer actief

Hanneke2 schreef: Mens, ik wil vaak niet eens meer weten wat ik GISTEREN gezegd heb, laat staan 6 jaar geleden. :N:
:oohja: zie nu pas dat het jouw topic was en wat je opening was :smile: nu snap ik waarom het wat raar overkomt dat ik het weer opende hahahaha vergeef me .. ben wat blond :mrgreen:
Las het wat vluchtig door en las wat reacties, en topic kinderen met honden en daar paste mijn gevoel van gister wel bij vandaar :lief:
Hanneke2
Zeer actief

blondie schreef:
Hanneke2 schreef: Mens, ik wil vaak niet eens meer weten wat ik GISTEREN gezegd heb, laat staan 6 jaar geleden. :N:
:oohja: zie nu pas dat het jouw topic was en wat je opening was :smile: nu snap ik waarom het wat raar overkomt dat ik het weer opende hahahaha vergeef me .. ben wat blond :mrgreen:
Las het wat vluchtig door en las wat reacties, en topic kinderen met honden en daar paste mijn gevoel van gister wel bij vandaar :lief:
:mrgreen:

Ik heb echt moeten graven in mijn geheugen, herders en een rottiereu, okee, ik weet welk gelegenheidsroedel dat geweest moet zijn, maar vraag me niks over die kinders met die JR. :19: Begin 2004... toen was ik denk ik net gescheiden, ik zat toen nog volledig in de WAO want :piew:, in 2004 wilde mijn werkgever me gaan ontslaan, ha! Dat wilde ik niet, had goeie rechtsbijstand en eind van dat jaar was het geregeld dat ik in 2005 weer lekker zou gaan werken op mijn 'ouwe' locatie. En daar zit ik nu nog. :cheer:

Jack was toen nog geen 3 jaar oud, en Pippipoes leefde nog en was zijn beste vriendin.

Rare dingen, herinneringen.
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Mijn dochter was 9 jaar toen ze met hond op show handler cursus ging. En reken maar dat ze hond onder controle had.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het alleen al onverantwoordelijk omdat een kind niet kan reageren zoals een volwassene kan. Een kind kan niet weten wat hij/zij moet doen als twee honden vechten. Ik zie een kind ook niet makkelijk overwicht hebben op andermans hond mocht er iets mis gaan. Verder zijn er ook veel honden die niks met kinderen hebben. Lekker verhaal als je als volwassene opgezadeld wordt met 1 andermans kind, 2 andermans hond, 3 alle verantwoordelijkheid over de situatie. Een kind rijdt ook geen auto dus een kind loopt ook niet op de openbare weg met een hond. Simpel.

Toen ik kind was liet ik regelmatig onze pointer weglopen. Ik liet haar gewoon los en dacht dat ze dan wel lekker kon gaan rennen. Ga maar meisje. En weg was ze. Dat deed ik regelmatig omdat ik dat leuk vond. Geen seconde nagedacht over auto's en andere honden. Daar was ik totaal niet mee bezig. De wereld van een kind bestaat dan uit zichzelf en de hond. Meer is er niet. En als er iets leuks te doen is wordt de hond ook vergeten. Stel kinderen beginnen te spelen en binden de zwarte oude lab vast in de zon? Gaan voetballen en doen dat een uurtje. Ligt je hond daar te besterven dus. Ik zou zelfs de hond kunnen vergeten als kind. Dat ik bv gevallen was en naar huis rende. Of domweg iets anders ging doen en vergat dat ik de hond al weg had laten lopen. Gewoon omdat kinderen afgeleid raken. Waarom rennen ze anders als een blinde achter een bal aan de weg over? Ze weten dat ze uit moeten kijken maar toch vergeten ze dat soms.

Dus nee, kinderen en honden vind ik niks. Onze hond was lief en rende wel weg voor boze honden. Maar toch? Ze heeft wel de halve kinderboerderij uitgemoord omdat ik haar los had gelaten. Alle konijnen en kippen dood. :N: Gewoon niet over nagedacht als kind.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

In de huidige , door honden en mensen overbevolkte maatschappij, zou ik er ook niet aan denken om mijn hond aan een kind mee te geven. Onze jongens mochten ze al niet alleen uitlaten.
Ik mocht dat vroeger gelukkig wel, daar heb ik al een hoop ervaring mee opgedaan.
Vroeger leefden we wat onbezorgder.
Help, ik word oud..... :denken: :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

In principe ben ik het wel met jullie eens. Maar toch.... :mrgreen:
Mijn 12-jarige zoon laat een paar keer per week de honden voor me uit. Cody uiteraard altijd aan de riem maar de meiden gewoon los. En dat gaat echt prima. Dat weet ik omdat ik er een paar maal stiekem achterna ben geslopen. Soortement steekproef dus :mrgreen: .
De honden luisteren heel goed naar hem, maar dat komt ook omdat hij sinds een maand of wat hun eten geeft, ze zien hem nu ook als een belangrijke bron van voedsel :mrgreen: .
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

MARC_S schreef:Ik vind het alleen al onverantwoordelijk omdat een kind niet kan reageren zoals een volwassene kan. Een kind kan niet weten wat hij/zij moet doen als twee honden vechten. Ik zie een kind ook niet makkelijk overwicht hebben op andermans hond mocht er iets mis gaan.
Dit dus,
Ook al is je eigen hond zo lief en aardig, de hond die je tegenkomt misschien wel niet.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

minhie schreef:
MARC_S schreef:Ik vind het alleen al onverantwoordelijk omdat een kind niet kan reageren zoals een volwassene kan. Een kind kan niet weten wat hij/zij moet doen als twee honden vechten. Ik zie een kind ook niet makkelijk overwicht hebben op andermans hond mocht er iets mis gaan.
Dit dus,
Ook al is je eigen hond zo lief en aardig, de hond die je tegenkomt misschien wel niet.
Klopt, maar zoonlief is geïnstrueerd: hij mag met de honden niet in een straal van 100m in de buurt komen van andere honden. Bij twijfel direct omdraaien en een andere kant oplopen (heb ik gecontroleerd zonder dat hij het zag en deed hij idd. :ok: ). Cody mag nooit, nooit, nooit! los en verder kan hij fysiek Cody in bedwang houden. 't Kind heeft inmiddels grotere spierballen dan ik. :mrgreen:
En verder is het alleen een ronde van een half uur en mag hij niet naar het hondenlosloopgebied én loopt hij met ontzettend lekkere hondensnacks in zijn zak waardoor die verschrikkelijke vuilnisbakken van mij hem werkelijk geen seconde uit het oog verliezen, bang als ze zijn een snackje mis te lopen :zweep: .

Hiermee heb ik toch aardig alle eventualiteiten ondervangen.
Afbeelding
Sassol
Actief
Mijn ras(sen): Meestal Labrenco, soms Podador.

Ongelezen bericht door Sassol »

Ik mocht vroeger zelf geen hond, dus liet ik de honden in de buurt uit. Mijn eerste uitlaathond was een Golden Retriever teefje, toen was ik 10. Honden hebben altijd beter naar mij dan naar de eigenaars geluisterd. Ook met loslopen.

New foundlander, Leonbergers, ongehoorzame boxer, ze luisterden allemaal beter naar mij dan naar de eigenaars. Nou was ik bij die honden wel 13 jaar.

Hangt dus heel erg van de hond maar ook van de persoon af.
Doggo = life

Party Puma :balon:

Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind inderdaad niet dat kinderen met honden kunnen lopen in drukke gebieden. Maar hoeveel volwassenen kunnen dat nu wel? Wie van jullie kan een pitbull van jullie hond af krijgen? Of andere situaties oplossen?
Ik vind dat mensen sowieso erg onverantwoord met hun honden omgaan nu.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:Ik vind inderdaad niet dat kinderen met honden kunnen lopen in drukke gebieden. Maar hoeveel volwassenen kunnen dat nu wel? Wie van jullie kan een pitbull van jullie hond af krijgen? Of andere situaties oplossen?
Ik denk dat als ik onstuimige boxers zou hebben gehad, ik mijn 12-jarige daar idd. niet mee zou laten lopen. 2 voorbeeldige collieteefjes en een ietwat minder voorbeeldig colliereutje is natuurlijk een heel ander verhaal.
En dan nog, het ligt ook aan het kind in kwestie. Zoonlief is zorgvuldig geïnstrueerd, liep al jaren met de rondes mee, gaat mee naar de trainingen en geeft ze ook te eten.
Daarmee is hij denk ik stukken verder dan de doorsnee hondenbezitter die nog nooit een hondenclub van binnen heeft gezien.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

lieke schreef:
Valerie schreef:Ik vind inderdaad niet dat kinderen met honden kunnen lopen in drukke gebieden. Maar hoeveel volwassenen kunnen dat nu wel? Wie van jullie kan een pitbull van jullie hond af krijgen? Of andere situaties oplossen?
Ik denk dat als ik onstuimige boxers zou hebben gehad, ik mijn 12-jarige daar idd. niet mee zou laten lopen. 2 voorbeeldige collieteefjes en een ietwat minder voorbeeldig colliereutje is natuurlijk een heel ander verhaal.
En dan nog, het ligt ook aan het kind in kwestie. Zoonlief is zorgvuldig geïnstrueerd, liep al jaren met de rondes mee, gaat mee naar de trainingen en geeft ze ook te eten.
Daarmee is hij denk ik stukken verder dan de doorsnee hondenbezitter die nog nooit een hondenclub van binnen heeft gezien.
Hij is al 12. Dan ligt het inderdaad aan het kind, sommige zijn nog kleuters terwijl andere al volwassen zijn.
Mijn neefje heeft toen hij 15 was een vastgebeten stafford van hun engelse bulldog afgekregen terwijl de wel al volwassen eigenaren ernaast stonden te gillen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”