Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat doen jullie tegen zenuwen??

Moderator: moderatorteam

Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Wat doen jullie tegen zenuwen??

Ongelezen bericht door Sanne!! »

16 Januari heb ik sinds heel lang weer een wedstrijd met Zazoe. Ondertussen ben ik wijzer :lol: Zazoe is minder grappig en wat beter geworden.
Maar toch ben ik straks weer helemaal zenuwachtig ik weet dat nu al...

Vorige wedstrijden was ik er volgens mij nog niet aan toe want Zazoe springt gerust over de ring eruit om even te knuffelen met iemand die hij kent om dan vervolgens terug te komen en me aan te kijken met een blik van zo waar waren we gebleven??
Heel leuk ik heb dat liever dan dat hij de ring uit springt om een hond aan te vallen maar toch heb ik het liever niet :mrgreen:

Dit jaar kan hij het beter en ook ik heb er wat meer vertrouwen in. Maar die zenuwen over wat als hij toch...?

Wat doen jullie er tegen jullie zenuwen???

Ik doe wel examen maar zou het helemaal niet erg vinden als ik het niet zou halen. Dus dat heb ik ook al tegen mezelf gezegd.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Sanne!!
Zeer actief

Re: Wat doen jullie tegen zenuwen??

Jullie zijn niet zenuwachtig??

Of ben ik ook nog ongeduldig :mrgreen:
Quando
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Quando »

Goeie vraag. Ben zelf ook altijd bloednerveus voor wedstrijden. Ik probeer me altijd in te beelden dat het niet geeft als we laatste worden, als we ons best maar gedaan hebben. En vooral lachen als Zazoe uit de ring gaat, zolang hij maar terug komt. Positief denken geeft een positief resultaat en geen enkele reden voor zenuwen... maar ja dat hoort er nu eenmaal bij. En grote kans dat hij nu netjes bij je blijft... maak je je voor niks druk :mrgreen:

Heel veel succes.
Afbeelding
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Oh, ik ben ontzettend zenuwachtig! Ik kan zelfs tijdens een training als zenuwachtig zijn omdat we een oefening gaan doen die ik dan de afgelopen week veel geoefend heb en ik heel graag wil dat het goed gaat.
En wat je er tegen doet? Geen idee. Maar tegen jezelf blijven zeggen dat het niet uitmaakt als het gebeurt. Maar verder? Als iemand tips heeft, graag!

Boris is ook zo'n hondje die het heel erg voelt en dan overal gaat plassen en rollen over de grond. En een beetje piepend om mij heen gaat lopen; ''wat is er nou baas?''
Afbeelding
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sil »

Ik wilde eigenlijk niet aan het examen van de gehoorzaamheidscursus mee doen omdat ik altijd zo stik-zenuwachtig word als ik zoiets moet doen. Toen er gevraagd werd wie er allemaal mee deed bleken er aardig wat mensen gierende zenuwen te hebben en de één haalde de andere over om toch mee te doen. Het hielp eigenlijk heel erg dat er meer waren die er net zo over dachten als ik. Toen kreeg de zin "je kan alleen maar je best doen, meer niet" voor mij ook echt betekenis en waren het niet alleen maar "verstandige" woorden. Toen ging het prima tijdens het examen en zijn wij ook nog als één van de besten geslaagd. Ik hoop dat ik dat gevoel in het vervolg vast kan houden. Je werkt nou eenmaal met een dier, niet met een machine, dus je kunt hem niet programmeren. Er zit een eigen kop op en een eigen wil in, gewoon je best doen! Bij ons keken ze er trouwens wel naar hoe je op een situatie reageerde. (Is bij jullie misschien helemaal niet van toepassing omdat het een wedstrijd is maar het was wel iets wat ik bij onze cursus erg goed vond). Één van de honden was hartstikke dwars en stond constant te blaffen, maar de bazin reageerde er perfect op met op de juiste momenten te negeren en te belonen en daar tussen door lukten de oefeningen gelukkig net aan. Zij slaagde. Een ander had ook een blaffende hond die de oefeningen prima deed maar die petste de hond op zijn neus als straf voor het blaffen en die zakte.
Gewoon doen al is het maar om ervaring op te doen en zo de zenuwen de baas te worden. Sukses!!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ben ook behoorlijk nerveus voor wedstrijden en examens. Zelf heb ik het best baat bij bach rescue, dat gebruik ik dus altijd en daardoor heb ik mijn zenuwen beter onder controle.
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sil »

Er schiet me nog wat te binnen. Als je het echt een enorm probleem vindt dan zijn er ook medicijnen tegen te krijgen bij de huisarts. 1 Pilletje waar je verder niet suf ofzo van wordt, een uur voor de wedstrijd innemen. 'T is een optie.
Sanne!!
Zeer actief

Nee dat ze bij ons kijken hoe je reageerd dat is niet.
Het is gewoon een landelijk examen en weg lopen is een nul tegen de hond praten is aftrek en daar heb ik veel moeite mee.

Zazoe moet horen dat hij het goed doet anders vind hij het niet leuk. Ik ben daar al heel goed op aan het trainen en hij snapt nu ook heel goed dat hij na zijn goede werk een grote beloning krijgt...
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik ben ook zenuwachtig, daarom zal ik ook niet zomaar mee doen met examens en wedstrijden. Ik leg mezelf onnodig druk op terwijl ik het eigenlijk helemaal niet belangrijk vind om te winnen ofzo, heel raar dus :19:
Als ik toch in zulke situaties terecht kom dan probeer ik een beetje lol te maken met andere en op Buck te letten, die is best rotsvast.
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Met veel overtuiging het veld op gaan en dat ook uitstralen (zonder bluf is het leven suf) en verder heb ik helaas geen tips voor je. Ik heb er zelf eigenlijk geen last van.
Ja een beetje wedstrijdspanning vooraf omdat je gewoon goed wilt presteren en op het moment dat we starten is dat allemaal weg en doe we beiden gewoon "ons ding"
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik ben ook altijd kei zenuwachtig....maar bij het vorige examen was ik het een heel stuk minder....

waarom??

omdat ik wist dat Remy de oefeningen beheerste :) dat gaf mij een hoop rust eigenlijk....ik zal dan ook pas weer een examen/wedstrijd doen op het moment dat ik weet dat hij het kan...twijfel ik moet ik het niet doen want dat straal ik over op remy waardoor hij ook afgeleid wordt...
groetjes Tamara
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Nervovit,ik doe dan wel niet aan wedstrijden,maar bij mij helpt dit :ok:
Afbeelding
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door MarjaV »

Ga ervan uit dat alles wat jij en je hond goed doet is meegenomen. Ik probeer altijd met zo weinig mogelijk nullen thuis te komen en als mijn jokertje daar anders over denkt, heb ik even pech gehad. Ga ik mij niet druk over maken.
Met je rug naar de keurmeester kun je je hond best belonen hoor en ook tussen de oefeningen door (einde oefening is bij mij gewoon belonen). En als Kyara erg over de lijn gaat (dus bij jou over het hek springen), dan zeg ik tegen de keurmeester: ik ga haar nu corrigeren. En dan krijgt ze een nette correctie. Ze komt er echt niet mee weg. Dat kun jij ook doen, als je hond wederom over het hek springt. Ben er nog nooit op gekort en die nul hadden we toch al te pakken :D.

Als ik wel te zenuwachtig wordt, dan helpt een beetje BachRescue. Heb ik toch bij mij voor mijn andere hond, die altijd een beetje onder de indruk is van de hele situatie.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
janine
Zeer actief

Ongelezen bericht door janine »

Gewoon vaak examens doen :mrgreen:

Ik ben ook echt een zenuwlijer als het gaat om examens.. Ik ben ondertussen redelijk gewend aan mijn eigen zenuwen..Hoe meer je druk gaat maken over wat er fout kan gaan, hoe erger het wordt...
Je weet wat je aan Zazoe hebt en wat je met zijn tweetjes kunt..Het blijft altijd een momentopname...Vertrouw op jezelf en op Zazoe..

Dat hou ik mezelf ook altijd voor ; het blijft een momentopname..Ik ken mijn hond door en door..En daar moet ik op vertrouwen..Ik weet dat we het met zijn tweetjes kunnen..De laatste keer maakte Jeppe er ook beetje potje van..Ik was hierdoor ook wat verrast maar bleef toch wel koelbloedig ..al zeg ik hetzelf..
En al gebeurt er iets tijdens het examen..Blijf sportief ..Als iets niet gaat zoals het hoort..Gewoon lekker doorgaan...En ik weet dat ik door deze houding wel geslaagd ben !
Er zijn echt veel ergere dingen om niet te slagen..Het is een hobby !!
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

het is ook inderdaad een hobby en ik weet ook dat het een momentopname is. En oke dat Zazoe een clown is en soms wat anders wil dan luisteren vind ik ook nog niet eens zo heel erg maar wat ik wel erg vind is dat hij het dan eventueel ook voor andere honden kan verpesten....
Dat is er 1 van hoor.

En nu ik probeer er nog meer op te noemen denk ik ja? Waarom ben ik eigenlijk zenuwachtig. Dat is het lastige...
Kan niet opnoemen eigenlijk waarom ik nou zo zenuwachtig ben.

En sportief blijf ik altijd want Zazoe doet het ook niet express. En hij komt er dus wel mee weg omdat ik altijd bang ben om hem te straffen op het veld....Want 1 keer ging hij niet zitten en toen hielp ik hem ook en toen kreeg ik een nul omdat ik hem te hard corrigeerde :piew:
Ik trok aan zijn halsband zodat hij ging zitten. Nou en dat was niet echt van en nu trek ik je aan die halsband omhoog maar ik hielp hem gewoon....
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Voor de Baas, Valeriaan :wink:
roksefloks
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en Franse krulhaar.
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door roksefloks »

Bach rescue. Voor baas. Hond heeft het niet nodig.
groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
Sanne!!
Zeer actief

Zazoe heeft niks nodig voor de zenuwen nee hahaha!

Die maakt er gewoon een feest van.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”