Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel doe je met je hond? Wat is de balans?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Re: Hoeveel doe je met je hond? Wat is de balans?

Ongelezen bericht door sky »

hier is het dus:
Ma: Gehoorzaamheid cursus
Di: KNPV (politiehondentraining)
Wo: wandeling van 1uur savonds
Do: KNPV
Vrij: wandeling van een uur savonds
Za: aanlijn wandeling van gemiddeld 4uur
Zo: KNPV sochtens

Met de KNPV training zijn we dan gemiddeld 5 uur bezig.

Sochtens 30min tot 45min fietsen behalven in het weekend.
Smiddags slapen net als savonds
Tot vorige maand was het ipv sochtens fietsen smiddags 2 uur lopen.

Mijn honden zijn onwijs relex want als ze meegaan na het lopen of ervoor wat drinken op een terasje dan slapen ze gewoon onder me stoel.
Ben ik een week ziek dan slapen/luieren ze de heledag en nemen genoegen met 3x plas rondje aan de riem.
Bij de dierenarts liggen ze ook te luieren tot ze aan de beurt zijn ook als de ander al op de tafel staat, kreeg van de dierenarts te horen dat hij nog nooit zulke ontspannen honden had meegemaakt.

Toch hoef ik maar mijn jas aan te trekken en er staan 2 pratende en kwispelende honden voor me.

Ook op vakanties of het trainen op een ander terrein (pas nog een demo gegeven met de club) geeft geen extra spanning ze slapen net zo veel als anders.
Misschien heeft dat ook te maken met het kunnen verwerken van prikkels.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Als alles qua weer goed verloopt
Ma zirka agility; troyca niks
Di 2u wandelen als ik avonddienst heb, bij dagdienst een uur
Wo zirka en troyca agility
Do en Vrij idem als di
Za xtra lange wandeling
zo flyball voor zirka en troyca en GG voor zirka

In de zomer zijn er in het weekend vaak wedstrijden en wordt er doordeweeks langer gewandeld en gezwommen en komt er nog een kwartier frisbeetraining bij per dag.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Marie-Josée schreef:Met Bruno fietste ik veel en maakte wandelingen tot 4 uur en dan was hij nog niet moe. Maar wel altijd tevreden, ik heb en hoef geen ras wat me opjaagt.
Ik had wel het idee dat hij actiever werd als ik meer met hem deed.Achteraf denk ik wel eens dat die lange wandelingen misschien mede de oorzaak zijn geweest van zijn artrose....
Daar geloof ik niets van. Het is geen topsport, het is gewoon 4 uur wandelen. Dat een turnstertje met 20 jaar is uitgerangeerd, dat snap ik; maar als mens verwacht ik toch, tenzij een onverwachte ziekte dit belet, tot mijn 70e gewoon lekker te kunnen lopen... :wink:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik loop anderhalf tot twee uur per dag met Otto. Met het ijs overal de laatste tijd minder lang/ver, maar wel stukken langzamer. Bij geen gladheid minstens eens per maand een wandeling van minimaal anderhalf, twee uur in buitengebied. Maar ik denk, als het aan hem lag, konden we wel halve dagen lopen struinen.
's Avonds een speelkwartiertje, soms twee keer, een paar keer per week even een balletje trappen in de tuin, regelmatig mee naar zijn grote vrienden Shadow (vriendin) en Bugsy (werk) waar hij dan 3-4 uren onafgebroken mee ligt te stoeien, speeltjes afvangen en door de tuin rennen. Dan ligt hij die avond wat langer te ronken. En voor de rest, als hij mee kan waar ik ook heen ga, dan gaat hij mee.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Gijsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua-shih tzu kruising en een jack russell

Ongelezen bericht door Gijsje »

Robbie en Gijs lopen ongeveer 2 uur per dag denk ik.
Maar dat is verdeeld over een aantal rondjes (4 rondjes).
Op werkdagen lopen ze 2x 's ochtends voordat we weg gaan. 's Avonds na het eten een speelkwartier (of half uur). In het weekend, op zondag, vaak een veel langere wandeling. Maar lang niet altijd in het bos. Vanmiddag ook gewoon een hele grote ronde vanaf ons huis.
'Liebe ist für alle da'
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik ben blij dat mijn honden niet zoveel moeten bijkomen, ik zou dat erg onhandig vinden.
Ik heb een (hyper) actieve hond en een slome :mrgreen:
Als Tyra geen zin heeft om te lopen dan doet ze dat ook niet dus zij doet niet snel teveel.
En Jigzy kan niet snel genoeg doen. Overprikkeld raakt ze ook niet snel. Ik sleep haar sowieso overal mee naar toe. We kunnen zo een broodje gaan eten op de dam zonder dat ze daarvan moet bijkomen.
Alleen als ik Jigzy ga aftrainen hou ik rekening met rustdagen vanwege spieren.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

mijn honden passen zich feilloos aan.
Harley doet niet zo veel buiten de wandelingen.
Met Toya probeer ik 1 tot 2 keer per week behendigheid te trainen en schapen te drijven.
Beide staat op dit moment op een laag pitje en ben ik weer wat meer aan het klikkeren met haar
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Gijsje schreef:Maar lang niet altijd in het bos. Vanmiddag ook gewoon een hele grote ronde vanaf ons huis.
Volgens mij projecteer jij de boel veel te veel op je eigen situatie. Hier is het iedere dag (en eigenlijk ieder rondje) een stuk loslopen. En ongeveer altijd vanuit huis lopen. Dat kan bos zijn, dat kunnen de vijvers bij het industrieterrein zijn, dat kunnen de velden hierachter zijn. Nergens is een auto voor nodig. Wij stoppen ze heel erg zelden de auto in.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Maeve schreef:
mariaa schreef:
Maeve schreef: Toen hij nog pup was kreeg ik regelmatig te horen dat ik niet zoveel met hem moest doen, want dan bouwt hij zo'n conditie op? Ja en? Het is een actieve hond, die mag conditie opbouwen :19: Ik vind dat in sommigen gevallen een smoes voor mensen die vooral niet teveel willen doen met de hond.
Ik moet zeggen dat ik hier dus wel rekening mee houd. Ik wil ook geen honden die pas tevreden zijn na uren wandelen of kilometers fietsen :N: Wij hebben gekeken wat onze honden nodig hebben maar ook wat wij ze dagelijks kunnen bieden.
Ik hou van gezonde honden met een goede conditie maar ik hoef geen topsport honden.
Nee, zo extreem was ik ook niet he :mrgreen: Ik liep een uur ongeveer met hem toen hij een maand of 8 was denk ik, dat vonden mensen extreem. Nou, ik vond dat wel meevallen en hij mag van mij best wennen aan een uur rennen per dag :19:
zeker :ok: Hier lopen de honden zeker twee uur per dag, waarvan altijd een uur los. Heerlijk vind ik dat :D
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mmhhhh ik heb geloof ik een probleem. Loop dagelijks minimaal 1 uur hier in het bos. Toch zie ik het rondlopen als ontspanning. Maar ook als we eens buiten onze vaste routes gaan, zie ik niet meteen een gestreste Kay. Ik vind het artikel kort door de bocht. En is geschreven vanuit haar ervaring met haar border collie waarmee ze 54 km per dag mee ging fietsen :scratch: . Tja ze ging wel heel extreem. Tuurlijk moet er een duidelijke balans tussen activiteit en rust zijn.

Van haar berekening dat een hond 18 uur rust c.q. zonder stress moet zijn, heb je nog 6 uren per dag over. Nou volgens mij komt de gemiddelde hondenbezitter hier bij lange na niet aan. En de gemiddelde huishond sport ook echt niet meerdere keren per week. Ik vraag me af of er ook echt cijfers e.d. zin, maar die zie ik niet terug, dus echt onderzoek is er niet echt op terug te voeren.

In het weekend is het hier wel druk met sporten. 2 dagen achter elkaar sporten, waarvan 3 verschillende sporten(g&G, schapendrijven en behendigheid) op 3 verschillende hondenscholen. De rest van de week is in de regel rustiger. Ja ik kan wel zeggen dat het leven hier hectisch en onregelmatig kan zijn, maar daar heb ik wel de hond voor uitgekozen. Ik hou niet van bankhangen, alhoewel ik dat best nog wel eens kan doen naast mijn drukke bestaan hoor. En overigens ligt mijn hond nu ook met als zijn poten in de lucht te slapen. En het continu paraat staan is iets wat de baas van de hond vraagt. Kay weet dat ik buiten zijn dingen, niet continue is van hem vraagt en kan in de tussentijd dus ook prima ontspannen.

In het artikel wordt uitgegaan van de gemiddelde hond, maar wat is de gemiddelde hond. De gemiddelde persoon heeft 8 uren slaap nodig, maar er zijn ook genoeg uitzonderingen op de regel. Ik kan niet eens elke nacht 8 uren slapen, hoe ik ook mijn best doe. Gemiddeld bestaat niet, want het is een optelsom van de extremen..... En om daar van uit te gaan is dus niet echt fair voor elk individu die het gemiddelde waarmaakt.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Gijsje schreef:Robbie en Gijs lopen ongeveer 2 uur per dag denk ik.
Op werkdagen lopen ze 2x 's ochtends voordat we weg gaan. 's Avonds na het eten een speelkwartier (of half uur). In het weekend, op zondag, vaak een veel langere wandeling. Maar lang niet altijd in het bos. Vanmiddag ook gewoon een hele grote ronde vanaf ons huis.
En hier moeten ze van bijkomen?
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Honden hebben ook een verschillende manier van bijkomen van prikkels. Als mijn honden veel prikkels hebben gehad kunnen ze dit het best ontladen door even flink te rennen.
Wandelen zorgt echt niet voor overprikkeldheid, wandelen is ontspanning.
mariaa
Zeer actief

kitty schreef:Wandelen zorgt echt niet voor overprikkeldheid, wandelen is ontspanning.
eens :ok:
Afbeelding
Gijsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua-shih tzu kruising en een jack russell

Ongelezen bericht door Gijsje »

Frenk schreef:
Nee, dit is niet waar ze van moeten bijkomen. Dit is de basis. Maar als ik de ene dag een wandeling met ze doe met andere honden erbij en de volgende dag gaan ze speuren, dan liggen de dag erop wel de halve dag lekker bij te komen.
'Liebe ist für alle da'
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Kalusha blijft tegenwoordig overdag thuis, als ik haar meeneem naar kantoor is ze savonds echt sjaggo en wordt ze agressief, zij is nu 10 en behoorlijk dementerend dus in haar geval raakt ze snel overprikkeld ja.

Verder ga ik elke dag 1-2 uur het bos in met de honden waarbij ze overwegend loslopen, maar soms sla ik ook wel een dagje over en krijg niet het idee dat ze dat heel erg vinden :wink: zomers wordt er veel meer met ze gedaan, willen ze zelf ook meer, logisch ze gaan nu niet lekker uren luieren in de tuin daar is het te koud voor. Daarbij is het zomers langer licht en is het ivm werk en naar het bos gaan ook gemakkelijker, en de coursing/renbaan is dan weer, waar we 2-3 x per maand heengaan.
Oh en af en toe een showtje.

Ik heb afgelopen zomer elke dag 15-20 km met ze gefietst, in het bos, los, en ik merkte wel dat ze daardoor steeds brutaler en ongehoorzamer werden, en ze eisden het bos steeds meer voor zichzelf op , ik heb het toen direkt afgebouwd naar 2-3 keer in de week fietsen de rest wandelen en een dag rust, en sindsdien gaat het weer dikke prima.
Ik zorg dat ze hun energiebehoefte meer dan voldoende kwijt kunnen maar peiger ze absoluut en bewust niet elke dag af. Hoe meer conditie ze krijgen hoe meer ze ook van jou gaan eisen en dan is het hek van de dam.

Ik ben dus inderdaad van mening dat je honden kan overprikkelen/ overtrainen, ik ken ook diverse showhonden die maar naar shows gesleept werden en getrained werden etc etc en die hadden na 2-3 jaar echt helemaal nergens meer zin in.

maar uiteraard zal dat van hond tot hond wel kunnen verschillen natuurlijk en als je normaal met je dieren omgaat zal dit ook niet snel gebeuren lijkt mij.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Mijn hond krijgt relatief veel prikkels, afgaande op het artikel.
Naast de 2 uur per dag wandelen wordt er 2x per week een uur getraind met Lynn, gaat ze vaak mee op visite of mee naar de stad en elk weekend staat er wel een wandeling gepland op een andere locatie met andere honden.
Het is voor haar echter ook heel helder wanneer er gerust kan worden. 5 dagen in de week gaat ze mee naar het werk en heeft ze dus rust van 9 uur tot 13 uur (dan een uur het bos in) en van 14 uur tot 17:30 uur. In het weekend kan het wat afwijken, maar thuis zijn (of op kantoor op het werk) betekend bij ons rust in de tent totdat ik aangeef dat er weer wat gedaan gaat worden. Ik denk dat door die duidelijkheid en vaste rustpunten er een goede balans is voor Lynn. Buiten heb ik een super energiek en gemotiveerd hondje, binnen is ze rustig en slaapt ze veel. Met Luka was dit niet anders overigens.
Ik begrijp wel waar het artikel vandaan komt, maar ik denk dat er in Nederland relatief meer honden zijn die te weinig geprikkeld worden dan dat er overprikkelde honden zijn.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gijsje schreef:
Frenk schreef:
Nee, dit is niet waar ze van moeten bijkomen. Dit is de basis. Maar als ik de ene dag een wandeling met ze doe met andere honden erbij en de volgende dag gaan ze speuren, dan liggen de dag erop wel de halve dag lekker bij te komen.
Tsja :19:
Mijn hond ligt er ook tevreden bij als hij genoeg te doen krijgt en meemaakt, maar echt bijkomen? Nou neuh... Hij is een jonge, actieve hond met een gezonde conditie. Als hij zou moeten bijkomen van een losloopwandeling met andere honden of een training, dan zou ik me toch echt zorgen maken :scratch:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier lopen ze tweemaal daags een uur in het bos.
Ik merk wel dat degene waar ik mee train die dag echt moe is, maar dat is mentaal, niet fysiek.

En na een dag weer over dus, he.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:Hier lopen ze tweemaal daags een uur in het bos.
Ik merk wel dat degene waar ik mee train die dag echt moe is, maar dat is mentaal, niet fysiek.

En na een dag weer over dus, he.
Na de wandeling van afgelopen zondag had ik 3 tevreden hondjes, maar ze hoefden er echt niet van bij te komen :19: Laat staan een dag :N: Alhoewel de hond van mijn ouders zich denk ik verstapt heeft tijdens het rauzen met de dames, dat of hij wordt gewoon een oude man :cool2:
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Bijkomen wat is dat?? Dat is Nina's mening dan he haha. Nina doet heel veel is ook een heel enrgieke hond die als ze dat niet aangeboden krijgt het zichzelf wel zoekt...Nina loopt minstens 3 uur per dag ...op mijn vrije dagen met mij en ook groot deel los (met balletje of andere honden) op dagen dat ik werk (en man) met mijn vader die lange wandelingen maakt maar wel aangelijnd. Daarnaast in het weekend zeker een wandeling van minstens 3 uur en dan nog behendigheid en GG ....ow en ik ga nog een avond in de week met haar Joggen /fietsen (soms meer)
Aangezien ze ook een dag ouder word neem ik haar af en toe tegen haar eigen in bescherming..zo gooi ik nog wel met een balletje maar ipv 30 keer achter elkaar doe ik nu 3 keer tien keer met tussenin een stukje aangelijnd(anders stuiterd ze als ze weet dat er een bal in het spel is) en als ik als we BV een weekend in onze caravan in de ardennen geweest zijn ook bewust een rustdag in (bij de caravan kan ze vrij rond lopen maar zo ook eekhoorns enz :s en we wandelen daar ook heel veel) maar meer dan een dag moet ik echt niet doen dan is het een gekkenhuis hier...
Ook als we zomer/winterstop hebben op de hondenclub is het de eerste weken echt wennen...ze is dan veel drukker thuis haalt haar hele speelgoed mand overhoop gooit alles door de kamer en ja dan ga je maar een stuk fietsen ofzo...dan keert de rust weer terug.
Ook onze ambull die vorig jaar gestorven is had de behoefte om geregeld iets te doen als hij zich verveelde ging hij " mieren" zo zeurderig bijna zingend piepen dan ging je even naar het veld met een voetbal en dan was het. Weer goed ...en dat terwijl hij evenveel wandelde als nina alleen het trainen niet (en joggen/fietsen)
Ik denk dus dat het sterk van hond/ras/energielevel en conditie ligt. Ik heb in huis een vrij rustige hond goed ze speelt wel wat maar niet tot het irritante en binnenkort met de pup kan ze haar lol wel weer op :) ik denk dus dat ze in balans is
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
mariaa
Zeer actief

Voor mij is er dus wel een duidelijk verschil in "bijkomen" van fysieke activiteiten of mentale activiteiten.
Gezonde honden hoeven in mijn beleving niet echt bij te komen van een portie beweging, dat is natuurlijk meer een conditie ding. Lekker los rennen, spelen en snuffelen hebben ze volgens mij juist elke dag nodig om te ontladen.
Maar activiteiten waar ze veel nieuwe dingen leren of nieuwe indrukken opdoen, levert wel prikkels op die ze in rust het beste kunnen verwerken.
Bij mijn jonge hond zie je dit nu nog heel goed maar ook bij de andere honden let ik altijd dat ze ook voldoende rust krijgen.
Ik denk idd dat je drukke honden krijgt die te weining rust krijgen.
Afbeelding
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

Hier is Odin de rustige en Sen de iets actievere hond.

Vlakbij is een heel groot veld( een wierde, das een groot veld dat in een bult omhoog loopt zeg maar)en je doet em (Odin) geen groter plezier dan daarheen te gaan en daar lekker te laten rausen. Sterker nog als je verder zou willen gaan dan gaat ie in de ankers als je zijn riem weer omdoet. Tis al geen held dus het zal ook wel fijn vertrouwd voelen daar....of zo :oeps:
Dus balletje mee, of hij gaat takken strunen en daarmee slepen. Nu slepen ze al een paar weken met een ouwe kerstboom :F: .
Senna is wat actiever dan Oodje maar die moet een beetje in toom worden gehouden omdat ie dan de dag erna last heeft van zijn achterpoten.

Ze gaan s'ochtends drie kwartier uit en s'avonds ook. En tussendoor ligt eraan. Ik loop niet met Odin omdat dat geen goeie combi is. Maar met Sen kan ik lezen en schrijven dus die neem ik dan s'middags nog eens mee uit.
En dit gaat eigenlijk prima zo.
In het begin vond ik het zielig dat Odin dan niet uitging s'middags maar hij weet eigenlijk niet beter.
Ik ben dan s'middags wel effe een uurtje ook alleen met hem bezig. Beetje stoeien, oefeningetjes, of gewoon verstoppertje spelen met iets(bal of snoepje)

Overdag krijgen ze dan ook nog hun kong met een niet snel eruit te krijgen vulling dus daar zijn ze dan ook wel zoet mee.
Senna is nu vijf en Odin wordt in mei vijf en dan merk je toch ook wel dat ze meer slapen. Merk ik bij deze twee in ieder geval.
Groetjes Belinda
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”