Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het begroeten van bezoek normaal of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder
Aantal honden: 1

Is het begroeten van bezoek normaal of niet?

Ongelezen bericht door josefientje »

Als er bij mij iemand binnen komt, dan wordt diegene uitgebreid begroet. Als het iemand van ons eigen gezin is met heel veel enthousiasme, is het een bekende met enthousiast geblaf. Komt er een vreemde binnen dan wordt er na het blaffen ook kwispelend begroet.
Gisteren kwam ik bij iemand binnen die een voor mij onbekende hond had, ook die begroette mij kwispelend. Nadat ik de hond in kwestie even had aangehaald ging ze op haar plaats liggen. Veel honden die bij mij in de winkel komen begroeten mij ook op de één of andere manier, vooral als ze in de gaten hebben dat ik het wel leuk vind om begroet te worden.

Mijn vraag is:

Is het normaal voor een hond om vreemden 'netjes' te begroeten? Want ik lees hier veel dat er toch zat honden zijn die niets van vreemden moeten hebben en genegeerd moeten worden. Ik kom dat eigenlijk maar weinig tegen.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Re: Is het begroeten van bezoek normaal of niet?

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

storm begroet het liefste iedereen.. ook de mensen die we op straat tegen komen.. :F:
roxy moet er niets van hebben en moet genegeerd worden... die begint keihard te blaffen als er een onbekende komt...
dan moet ze ff rustig kunnen kijken en snuffelen.. en na een minuut of 10 zit ze er het liefste bij opschoot.. :F:
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Yla begroet ook iedereen, alsof ze speciaal voor haar komen.. :mrgreen:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier is het afhankelijk van waar de hond is. Zijn wij thuis dan word je begroet door de honden, bij bekende kan het heel enthousiast zijn, bij vreemden is het wat rustiger en word je helemaal afgesnuffeld. Kom ik een winkel in dan gaan ze niet op mensen af om gedag te zeggen maar als iemand gedag komt zeggen is dat ook leuk maar tam zeg maar. Ze zullen dan niet gaan springen, duwen, maf doen maar nemen de begroeting in ontvangst en gaan hun gang weer
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Verschilt per hond.
Ik vind het wel normaal op zich dat er begroet wordt: ze reageren op wat jij doet.
Om iedereen maar te begroeten vind ik raar, tenzij die persoon op de hond reageert.
Dan is er sprake van interactie. :19:

Isabel most niks van die onzin hebben, ze ging naar haar stoel en heel, héél misschien mocht je dan aaien. Na een uur of zo. :pffff:
Alles wat hier nu loopt vindt bezoek dolletjes en wie buiten gezellig doet tegen mij heeft ook vier springkonijnen in z'n nek ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Tsja wat is normaal? Hangt van de hond en situatie af lijkt me. En misschien ook wel wat je zelf aanleert.
Ik heb twee honden, waarvan een waakhond, en die begroeten alles enthousiast tenzij ze het verdacht vinden
(en alleen als ik zelf ook thuis ben).
Mijn vaste oppashondje doet het hier andersom: die begroet niemand tenzij hij het niet verdacht vind.
Buiten wordt alleen begroet als de persoon zelf het initiatief neemt.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
lila660
Zeer actief

Ongelezen bericht door lila660 »

Hier wordt visite altijd begroet, maar wel met rust. Dus niet springen of compleet uit je plaat gaan. Maar dat hebben wij ze zo geleerd.
Buiten hebben we ze geleerd om mensen te nergeren tenzij mensen zelf aandacht aan hun willen schenken, dan mag het.
Groetjes Linda
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

Kiba moet genegeerd worden, hij wil wel degelijk komen kijken bij vreemde bezoekers omdat hij best nieuwsgierig is en zich graag overal mee bemoeit. maar hij vindt het tegelijk te spannend waardoor het niet helemaal veilig is, en daarom mag hij van mij niet meteen gaan kijken en moet het bezoek hem met rust laten. mensen die hij goed kent daar kan het wel mee en als mensen eenmaal een tijdje binnen zijn en rustig zitten dan kan hij ook best even komen snuffelen zonder problemen.
Ragyo is wel een gezellige 'begroeter' tegenwoordig, hoe meer zielen hoe meer vreugd, hoewel er nog wel geblaft moet worden als de bel gaat. Vroegah toen hij nog een bang hondje was ontliep hij het bezoek echt, toen was er van begroeten geen sprake. Nu komen alle mensen speciaal om hem te knuffelen :cheer:
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
jeanet01
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door jeanet01 »

Ik heb er twee die iedereen graag gedag zeggen. Onze kruising collie kan zelfs echt gaan staan wachten als ie in de verte een gezin met kinderen aan ziet komen. Die krijgen dan allemaal een vriendelijke neus tegen hun hand en als dat dan een aai opleverd is zijn dag weer goed. Altijd met de beste bedoelingen en heb ook nog nooit mee gemaakt dat mensen het vervelend vonden.

Onze duitser wil ook graag iedereen begroeten maar die doet dat door op afstand een neusje geur te halen en dan weer terug te komen. Wil ik zelf ook niet hebben dat ie op dezelfde manier mensen begroet als onze collie, er een beetje rekenschap mee houdend dat niet iedereen gecharmeerd is van dh 's. Aan de riem zal ze niet zo gauw kennis maken al vind ze het prima als ze benaderd word voor een aai.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mensen die hier thuis komen worden altijd enthousiast begroet door onze honden.
Maar er gelden wel regels, ze moeten rustig doen en mogen absoluut niet springen en dat doen ze dan ook niet.
Op straat of in winkels worden mensen genegeerd (omdat ik dat van ze wil) maar als iemand kenbaar maakt wel even contact te willen maken dan worden ze ook helemaal enthousiast en dat mag dan ook zolang ze zich aan de regels houden :D
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

Hier begroeten ze ook iedereen heel erg vrolijk. hihihi

en buiten proberen ze het wel maar ze mogen het niet.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mijn honden begroeten inderdaad wel, Tyra begroet vreemde kalm en ongeïnteresseerd en Jigzy gaat altijd uit haar dak. Ik word eigenlijk ook altijd begroet door andermans honden als ik bij ze thuis kom.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Het is Fritz zijn werk om bezoek aan te kondigen en hij doet dit ook vol overgave :mrgreen:
Het is wel een vast ritueel geworden.
Vertegenwoordigers, KI, veehandelaar, loonwerker etc. rent hij blaffend een rondje omheen. De meeste vertegenwoordigers zijn wel wat gewend en lopen gewoon in een rechte lijn naar ons of gaan doen wat ze komen doen. Fritz komt dan even aan ons 'vertellen' dat er bezoek is.
Als er een auto open staat probeert hij daar in te klimmen :N:
Bezoek dat in huis komt krijgt altijd iets op schoot, een kop met kwijl, een botje, een knuffeltje, een pantoffel, een sok, of een bh :oeps:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Mekkie schreef:Het is Fritz zijn werk om bezoek aan te kondigen en hij doet dit ook vol overgave :mrgreen:
Het is wel een vast ritueel geworden.
Vertegenwoordigers, KI, veehandelaar, loonwerker etc. rent hij blaffend een rondje omheen. De meeste vertegenwoordigers zijn wel wat gewend en lopen gewoon in een rechte lijn naar ons of gaan doen wat ze komen doen. Fritz komt dan even aan ons 'vertellen' dat er bezoek is.
Als er een auto open staat probeert hij daar in te klimmen :N:
Bezoek dat in huis komt krijgt altijd iets op schoot, een kop met kwijl, een botje, een knuffeltje, een pantoffel, een sok, of een bh :oeps:
BH .??? :denken:
Dus jij begroet ook iedere bezoeker vrolijk. :ok: :smile:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Nanna schreef:Buiten wordt niemand begroet. :pffff: Of het moeten de vaste mensen zijn waarvan ze weten dat die wat lekkers bij zich hebben :mrgreen:
Voor de rest is het stráál negeren geblazen. I-de-aal.
Binnen wordt bezoek wel vriendelijk begroet
Hier exact hetzelfde, behalve dan met honden die op visite komen. Dat vinden ze stom, alleen Frenk vonden ze nog wel geinig voor een middagje.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden zijn twee totaal andere types. Cleo die toch deels husky is is totaal niet waaks en begroet iedereen al kwispelend en springend. :mep: Eva gaat vooral heel hard blaffen en grommen maar is daarna ook al heel snel poeslief. Wil op schoot, wil op de bank en wil constant aandacht. Maar omdat ze erg opgewonden raakt van bezoek kan dat niet. Als ze te opgewonden raakt kan ze gaan bijten. :wink: Dus ze is eigenlijk heel lief maar kan niet goed inschatten hoe en wat en als er dan iets gebeurd of het bezoek doet druk en opgewonden dan lopen ze kans dat Eva ze ineens bijt :devil: :roll: :roll: :klaar: :klaar:

Maargoed, of dat nog steeds zo is weet ik niet. Ik durf het alleen niet meer te proberen. Ze is veel makkelijker geworden alleen kan je niet gaan testen met bezoek. Dat is een beetje lullig. Dus nadat ze een vriend van mij vol in zijn hand beet toen hij zijn telefoon wilde pakken en zij dus schrok hebben we het nooit meer gedaan. Dus ze zit in de bench als wij bezoek hebben en komt daar ook niet zonder riem uit. In de bench is ze hartstikke kalm dus ik vraag me af of ze niet nu wel gewoon bij bezoek kan. Maargoed, daar komen we dus niet achter zonder dat er misschien weer iemand ineens gebeten wordt. Ik moet ook zeggen dat ik een drukke opgefokte herder niet prettig vind bij bezoek. Ongeacht of ze bijt want ze doet veel te onbeschoft tegen vreemden en kruipt er zo ongeveer op. Ze heeft geen respect voor mensen die ze niet kent. En mensen die ze kent kan ze ook niet goed mee want daar springt ze enthousiast tegenop en dat is niet leuk voor opa en oma. :Q: Dus of ze iets doet weet ik niet. Alleen dat al maakt dat ik er geen zin meer in heb naast dat ze dus bezoek ongeveer gijzelt, wat ook geen goede uitgangspositie is voor normaal beschaafd gedrag. Ze wil nl op schoot enzo. Maar dat doet ze bij ons dus nooit. En daarom vertrouw ik het niet. Dus Eva is alleen buiten toegankelijk voor vreemde mensen. Daar is ze gewoon normaal sociaal. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden zijn twee totaal andere types. Cleo die toch deels husky is is totaal niet waaks en begroet iedereen al kwispelend en springend. :mep: Eva gaat vooral heel hard blaffen en grommen maar is daarna ook al heel snel poeslief. Wil op schoot, wil op de bank en wil constant aandacht. Maar omdat ze erg opgewonden raakt van bezoek kan dat niet. Als ze te opgewonden raakt kan ze gaan bijten. :wink: Dus ze is eigenlijk heel lief maar kan niet goed inschatten hoe en wat en als er dan iets gebeurd of het bezoek doet druk en opgewonden dan lopen ze kans dat Eva ze ineens bijt :devil: :roll: :roll: :klaar: :klaar:

Maargoed, of dat nog steeds zo is weet ik niet. Ik durf het alleen niet meer te proberen. Ze is veel makkelijker geworden alleen kan je niet gaan testen met bezoek. Dat is een beetje lullig. Dus nadat ze een vriend van mij vol in zijn hand beet toen hij zijn telefoon wilde pakken en zij dus schrok hebben we het nooit meer gedaan. Dus ze zit in de bench als wij bezoek hebben en komt daar ook niet zonder riem uit. In de bench is ze hartstikke kalm dus ik vraag me af of ze niet nu wel gewoon bij bezoek kan. Maargoed, daar komen we dus niet achter zonder dat er misschien weer iemand ineens gebeten wordt. Ik moet ook zeggen dat ik een drukke opgefokte herder niet prettig vind bij bezoek. Ongeacht of ze bijt want ze doet veel te onbeschoft tegen vreemden en kruipt er zo ongeveer op. Ze heeft geen respect voor mensen die ze niet kent. En mensen die ze kent kan ze ook niet goed mee want daar springt ze enthousiast tegenop en dat is niet leuk voor opa en oma. :Q: Dus of ze iets doet weet ik niet. Alleen dat al maakt dat ik er geen zin meer in heb naast dat ze dus bezoek ongeveer gijzelt, wat ook geen goede uitgangspositie is voor normaal beschaafd gedrag. Ze wil nl op schoot enzo. Maar dat doet ze bij ons dus nooit. En daarom vertrouw ik het niet. Dus Eva is alleen buiten toegankelijk voor vreemde mensen. Daar is ze gewoon normaal sociaal. :ok:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Verschilt heel erg per persoon. Soms kan hij vreemden begroeten ( wel enkel op uitnodiging van die persoon, als dat niet gebeurd negeert hij mensen ) alsof hij ze al jaren kent. En soms kijkt reageert hij eigenlijk niet. Hij vindt het wel prima als iemand hem dan aait, maar een reactie krijg je dan niet van hem.
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Buiten begroeten mijn honden alleen mensen die ze aandacht geven. Thuis wordt iedereen ook enthousiast onthaald. Dacht ik, want toevallig vertelden mijn schoonouders laatst dat Gimmick (de aus) eigenlijk gewoon blijft liggen als ze binnenkomen als wij er niet zijn terwijl hij ze wel begroet als wij erbij zijn :denken:
willion
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Norfolk terriër

Ongelezen bericht door willion »

Buiten bedelt Daisy bij iedereen om aandacht en als ze die krijgt komt diegene niet meer zomaar van haar af :smile2:

Als er iemand bij ons binnenkomt is ze net zo enthousiast en likt ze er ook nog eens bij ... dat vindt niet iedereen even leuk :S
eigenlijk stopt ze alleen als iemand haar echt compleet negeert of als wij zeggen dat het genoeg is

Tommy begroet buiten heel eventjes, maar heeft er al gauw genoeg van en binnen lebbert hij elke binnenkomer helemaal af.. haha
Pootjes en likjes van Daisy en Tommy
Afbeelding
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Nisa begroet buiten iedereen alsof het haar lang verloren baas is. :ugh: Met springen en alles. Als ik iemand aan zie komen als zij losloopt, dan gaat ze dus aan de lijn. Niet iedereen stelt het op prijs om een springend hondje te ontmoeten. De anderen gaan wel even kijken, maar lopen ook direct door. Ik ben er heel lang mee bezig geweest om Nisa het af te leren, maar dat bord voor haar kop is enorm en ze wordt ook meestal beloond door de mensen. Ik heb het opgegeven.

In huis wordt iedereen blij begroet door de hele groep. :wink:
Afbeelding
bernersennenhond
Actief

Ongelezen bericht door bernersennenhond »

lila660 schreef:Hier wordt visite altijd begroet, maar wel met rust. Dus niet springen of compleet uit je plaat gaan. Maar dat hebben wij ze zo geleerd.
Buiten hebben we ze geleerd om mensen te nergeren tenzij mensen zelf aandacht aan hun willen schenken, dan mag het.
Waarom heb je hiervoor gekozen?
What the.....???
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hades begroet ook iedereen die binnekomt, de mate van enthousiasme is wel afhankelijk van hoe bekend het bezoek is. Het bezoek dat het vaakst komt wordt het enthousiasts begroet. Daarmee bedoel ik dat Hades compleet uit z'n plaat gaat, blaft en rond gaat rennen/springen :blauwoog: . Honderden pogingen gedaan om dat om te buigen, maar hij vindt ze gewoon zo leuk dat het volgens mij gewoon niet te beteugelen is. Bij meteropnemers o.i.d. wordt er even gekeken of er een knuffeltje in zit, maar begroet wordt er sowieso, alleen dan wel gewoon kalm en rustig.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Is het normaal als de hond het niet zou doen kun je ook stellen.
Hier vinden ze bezoek ook leuk ,zelfs de DA.
Maar allemaal verschillend in hun emotie.
1 is er een drama queen en blijft doorgaan.
En de andere uiterste komt even kijken en vind het best.
De rest zit er een beetje tussen in.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
willion
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Norfolk terriër

Ongelezen bericht door willion »

ik heb ooit gehoord op de hondenschool, dat als een hond je begroet, je dat juist moet negeren ..
is dat waar?
Pootjes en likjes van Daisy en Tommy
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Ze kondigen alle bezoek aan, maar als het bezoek niets kwaads in de zin heeft, zijn ze altijd vriendelijk en blij. Beuk rent nog steeds blaffend als een gek op de buurvrouw af, maar als hij er dan eenmaal is gaat hij heel lief begroeten.
Op straat begroet Joey iedereen, als ze leuk zijn loopt hij zo met ze mee naar huis. Beuk niet, die negeert ze gewoon.
bernersennenhond
Actief

bernersennenhond schreef:
lila660 schreef:Hier wordt visite altijd begroet, maar wel met rust. Dus niet springen of compleet uit je plaat gaan. Maar dat hebben wij ze zo geleerd.
What the.....???
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Zou jij het fijn vinden als je in je nette kleding loopt en een dog die aan komt lopen jou zou gaan begroeten of je een bekende bent :smile: of een hond die net heerlijk in de modder heeft gerend tegen je aanspringt alsof hij je al jaren kent?

Het is vrij normaal dat je je hond buiten leert door te lopen en niet iedereen gedag te mogen zeggen, veel mensen zijn er niet van gediend. Of geef jij iedereen een knuffel die je tegen komt, bekend en onbekend :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

chrico schreef:
Zou jij het fijn vinden als je in je nette kleding loopt en een dog die aan komt lopen jou zou gaan begroeten of je een bekende bent :smile: of een hond die net heerlijk in de modder heeft gerend tegen je aanspringt alsof hij je al jaren kent?

Het is vrij normaal dat je je hond buiten leert door te lopen en niet iedereen gedag te mogen zeggen, veel mensen zijn er niet van gediend. Of geef jij iedereen een knuffel die je tegen komt, bekend en onbekend :mrgreen:
Inderdaad, waarom zou je hier niet voor kiezen? Ik heb het mijn hond niet hoeven leren, hij geeft van zichzelf niets om vreemden buiten en binnen begroet hij ze vrolijk en dan is de interesse weer weg. Maar van mij hoeft dat ook helemaal niet, dat plakkerige naar vreemden, en veel mensen zijn ook niet zo weg van je hond als je zelf bent :F:
Afbeelding
bernersennenhond
Actief

chrico schreef:
bernersennehond schreef:Waarom heb je hiervoor gekozen?

vraag was voor lila.
jouw antwoord voor buiten begrijp ik. Als je dan toch voor een ander antwoord, dan graag ook waarom voor binnen deze keuze is gemaakt.
What the.....???
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”